thermieken

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Flexman, 22 mrt 2003.

  1. Flexman

    Flexman Guest

    Valt er met een electrozwever van 1800-1900 gram met spw. van 2160 mm en vleugelbelasting van 40 gr/dm2 nog aardig te thermieken.

    Als motor heb ik een speed 600 maar daar moet nog een vertraging met klap prop voor kopen, wat kan iemand mijn aanraden.

    Alvast bedankt,

    Arie :p
     
  2. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    arie 2c is het gewicht met of zonder motor en accu,s
    als het met is kun je gewicht besparen door een brushles motor te nemen
    een axi bijvoorbeeld 160 gram en 6 cellen moet lukken.
    en heb je geen vertraging nodig
    en themieken nu moet kunnen ligt er aan hoeveel er is
    ik heb ge thermiekt met de twinstarr.gaat niet geweldig maar ik ben een keer 30 min in de lucht geweest
    is alleen moeilijker
    groeten wiebe
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Thermieken is zeker mogelijk.
    Mijn EPS-2000 van Graupner weegt volgens mijn gegevens zelfs iets meer (2 kilo+) en is vrij goed met thermiek. Je zal wel goed moeten zijn in het zoeken van Thermiek om er ook gebruik van te kunnen maken met een iets zwaarder model.
    Maar zoals altijd minder gewicht is altijd beter.
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Zo te horen heb je een mooi licht model. Thermiek zweven moet daar heel goed mee kunnen. Een vleugelbelasting van zo´n 40 g/dm2 is niet te veel. Kijk maar eens naar de specificaties van de verschillende zwevers.

    Al eens een vleugel van een F3J of F3B model in handen gehad? De eerste keer dat ik dat deed schrok ik van het gewicht. Dit gewicht kan echter nodig zijn om tegen de wind in te kunnen komen. Een iets hoger gewicht hoeft niet te betekenen dat je minder goed zweeft, wel dat het model iets sneller gevolgen moet worden.

    Lijkt me dus geen punt, lekker vliegen.

    Het lastige is echter wel om thermiek te vinden en er in rond te blijven draaien (centreren). Een heel goed boek wat hier uitleg over geeft (ik hoop dat je Duits kunt lezen) is ´Das Thermikbuch für Modellflieger´ verkrijgbaar bij VTH.

    Zelf gebruik ik al weer een paar jaar een vario als hulpmiddel. Op dit moment de Skymelodie van Uwe Schulz. Luister niet naar al die mensen die beweren dat ze zonder vario goed zweven, want het is gewoon niet waar. Zeker in zwakke thermische omstandigheden en op redelijke hoogte kan niemand meer zien nog het model stijgt of nog moeilijker, niet daalt. Je koopt overigens tegenwoordig al een eenvoudig vario setje voor € 98,-

    Maar goed, daar ging het niet over. Gewicht...... Lijkt me geen probleem. Zelf neig ik er steeds meer naar om iets zwaardere zwevers te kiezen. Ik heb een Slilent Dream met 1800 gram vlieggewicht op 2,5m spanwijdte (= hele lage vleugelbelasting), maar overweeg toch deze te vervangen. Ja, het is waar, op dagen dat ik er mee vlieg komt het ding eenvoudigweg niet meer naar beneden. Ik heb 4 minuten motorlooptijd in het model, maar heb deze nog nooit gebruikt, omdat ik er meestal na een halfuurtje of zo wel genoeg van heb. Maar door het lage gewicht kan hij zo weinig wind hebben dat ik er maar heel af en toe mee vlieg.

    Zweven doe ik wel graag met mijn hotliner. RG15 profiel (prima zweefvleugel) met 16 cellen en 1,6m spanwijdte. Hoge vleugelbelasting, maar hij zweeft er niet minder om. Omdat ik hier geen vario in heb duren de vluchten vaak wat korter. Maar met 60sec motorloop zweef ik toch vaak met gemak 10 tot 15 minuten.

    Het gaat dus meer om het herkennen van de thermiek dan om het model. Op een dag met krachtige thermiek stijgt iedere baksteen.

    Leer kijken naar de vogels, de wolken en het stof op de grond.

    Ik heb nu wel zo´n beetje alles gevlogen, maar vind zweven, hoewel het er voor de omstander vaak niet zo uitziet, veruit de meest spannende tak van model vliegen. Het is een mooi spel met model en natuur.

    Heel veel succes en vraag eens wat advies aan échte kenners, kun je veel van leren en zul je merken dat zweven een geweldige uitdaging is.

    :)
     
  5. Flexman

    Flexman Guest

    t2m

    Beste kerels,

    hartelijk dank voor de info nu weet ik een beetje wat mij te wachten staat met model. Wat het thermieken betreft zal alleen aan de vliegkunst liggen want ik doe al 7 jaar zweefvliegen in het echt dus de cumuls weet ik wel in te schatten.

    Waar kan ik zo'n variosetje kopen voor rond de 100 euro, lijkt me wel handig zo'n apparaatje.


    Allemaal alvast hartelijk bedankt,

    Arie :p "Op naar de Cumulus Maximus"
     
  6. Guest

    Guest Guest

  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Re: t2m

    In het groot ... ;)
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Eelco,

    Ik kan mij prima vinden in jou verhaal. Had het zelf kunnen schrijven. Is DLG niets voor jou? Vanmiddag voor het eerst redelijk een belletje kunnen oppikken op zo'n 20 meter hoogte. Een DLG vliegen heeft nog meer uitdaging dan een zwever aangezien je een geringe starthoogte hebt die afhangt van je worp. Je moet direkt goed opletten op elke beweging van je kist en het is echt kicken als je de eerste meters op wat turbulentie me omhoog gaat om vervolgens vol in de bel te zitten. Door de harde wind vanmiddag is dat laatste niet echt gelukt en zat ik na behoorlijk stijgen er net naast, en naast stijgen zit..... dalen.

    Ook Eric die iets minder hoog gooit dan mij kon op zo'n 15 meter al stijgen vinden. Geen gemier met accu's of lijnen maar zo uit het handje.
    Moet je een keer gedaan hebben.
     
  9. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Theo.

    Er is niets mooiers dan je zwever, zo in een bel gooien en gaan ;)
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Misschien. Denk er regelmatig aan. Heb echter net gister mijn nieuwe ZGD-DLG (Zeker Geen Duo Discus Launched glider) ingevlogen :wink: . Heb verder inmiddels twee Flying V´s. Hoewel DLG mij erg leuk lijkt, vlieg ik altijd in de polder en twijfel daarom omdat het er bijna altijd waait. (behalve natuurlijk wanneer je voor het eerst op de dijk wilt gaan helling zweven)

    Dus. Lijkt me heel erg leuk, maar wacht vooralsnog.
     
  11. Flexman

    Flexman Guest

    variometer

    Beste Eelco,

    Ik hem binnen de stratus 260, echt gaaf.

    Welke variometer gebruik jij of vind je het beste om te gebruiken want er zit ook nog een prijsverschil in. Ik heb alleen genoeg aan pieptoon voor stijgen en dalen.

    Wat voor vertraging kan jij me aanraden met een speed 600 een kist van 1900 gram, welke klapprop moet er op.

    Vriendelijke groet,

    Arie :lol:
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Welke speed 600 is het?

    Met een vertraging van ongeveer 1:3 (master arscrew bijv. Conrad of Rob Bulk) zal er dan waarschijnlijk in de buurt van 13x8 op moeten.
    Zorg voor stroom rond 20A.

    In een graupner catalogus kan je bij elektrozwevers voorbeelden van aandrijvingen (motor/vertraging/accu/prop) zien die goed werken.
     
  13. Flexman

    Flexman Guest

    speed 600

    Beste Harold,

    Bedankt voor de info, nu kan ik effe gaan zoeken.

    Ik kan nu niet precies zeggen wat voor speed 600 het is, ga ik effe achteraan.

    Bedankt

    Arie
     
  14. Guest

    Guest Guest

    Zie je wel, er zijn gelukkig mensen met veel meer verstand van e-aandrijvingen. Ook ik ben hiervoor vaak afhankelijk van adviezen.

    Mbt. de vario........

    Zelf vlieg ik met de SkyMelody vario van Uwe Schulz. Heb ik nu drie jaar en naar volle tevredenheid. Daarvoor vloog ik met de vario van MPX, maar die werkte op de 27Mhz met daardoor onhandige zendantenne. Wordt trouwens ook niet meer gemaakt en verkocht.

    De Skymelody heeft energie compensatie, zeg maar..... als je door aanduiken snelheid oppikt en daarna weer optrekt gaat je kist omhoog. Niet door thermiek, maar doordat je de snelheid omzet in hoogte. Een vario zonder deze compensatie gaat in zo´n geval piepen en suggereert daardoor thermiek. Een vario met compensatie reageert alleen op thermiek. Alstie piept gaat het ook echt omhoog. (maar als zweefvlieger weet je dit natuurlijk al lang, sorry.... :wink: )

    Mijn keuze zou dus zijn de Skymelody of Piccelario, ook met TEK.(ik ken alleen deze drie systeempjes). Beide werken op de 433Mhz, waardoor je het signaal met een gewone portofoon kunt ontvangen. De Skymelody is een min of meer modulair systeem, de Piccolario één apparaat. Zou niet durfen zeggen welke beter is. Meer een kwestie van smaak. Volgens mij is de Skymelody iets goedkoper. Maar niet veel.

    Echter toen ik de mijne 3 jaar geleden kocht wist ik nog niet van het bestaan van de Piccolario. Doet er niets aan af dat ik heel tevreden met de Skymelody ben. Ook over de service van Uwe Schulz trouwens.
     
  15. Flexman

    Flexman Guest

    motor

    De motor is een speed 600 van Graupner en 8,4 volt , meer weet ik er niet over.

    Groeten,

    Arie
     
  16. Flexman

    Flexman Guest

    spanwijdte

    Trouwens de spanwijdte is 2160mm dus een tikkie groter dan in het bericht
     
  17. Flexman

    Flexman Guest

    spanwijdte

    sorry ik bedoel 2610mm (hehe nu goed getikt)
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Dat is mijn favoriete speed 600. (bestelnummer 3301)
    Doet het goed direct op 7 of 8 cellen en 8x5 prop.
    Met vertraging kan ook, maar dan moet er wel een flinke prop op en lieftst 8 cellen.

    Rob bulk gebruikt dit op lichte warbirds.
    http://www.rbckits.com/id28.htm

    Hij gebruikt dan 1:2.5 vertraging en 12x10 prop, maar met groter midden stuk is dat 13x10 of zo.
    Met 8 cellen best. Met 7 cellen komt de stroom onder 15A en dat is wat weinig voor een sp600. Rendement OK, maar gewoon wat slapjes dan in vermogen.
    met 7 cellen nog grotere prop zoeken. 15x10 kan zelfs
    Bruikbare combinaties met deze motor:
    direct 7 cellen 8x4.5 20A <-- voorkeur direct
    direct 8 cellen 8x4.5 24A

    Berekeningen:
    7 cellen
    1:2 13x8 24A <-- voorkeur bij 7 cellen
    1:2.5 13x8 18.5A
    1:3 15x10 20A

    8 cellen
    1:2 12x8 25A
    1:2.5 12x8 19A <--- voorkeur bij 8 cellen
    1:3 14x8 20

    Je kan het eerst eens direct proberen met een 8x4.5 prop.
    Lekker simpel, mar minder goed voor langzame zwever.
    Als je toch met vertraging wilt, dan 1:2.5 vertraging/prop/groter middenstuk van Rob Bulk bruikbaar.
     
  19. Flexman

    Flexman Guest

    klapprop

    dat acht cellenpakket heb ik liggen, was me al bij het begin aangeraden omdat inderdaad 7 net te weinig is.

    Ik zal eens kijken.

    Thanks.

    Arie :eek:
     
  20. Flexman

    Flexman Guest

    vario

    heb hem binnen, de skymelody vario :banana:

    super tof.

    Laat de thermiek maar komen!!!! :zon:

    Groeten,

    Arie
     

Deel Deze Pagina