Thermik Excel van Valenta

Hallo,

Dit is de eerste post van een draadje over de Thermik Excel (TE) van Valenta.
Ik wil iedereen die een Thermik Excel (TE) heeft en/of ervaringen heeft met dit model uitnodigen dit draadje langer te maken.
Zelf heb ik sinds kort een tweedehands TE gekocht van een vriend uit Duitsland/Sauerland.

De spanwijdte van de TE is 350cm
Setup: Brushed motor met vertraging en een schulze regelaar uit 1995!! ( staat erop )
12 cellen NICAD 1700 MAH. Motorlooptijd 2 minuten en 30 seconden.

Hoogst bereikte hoogte tot op heden: 475 meter ( Vario ingebouwd )

Ik vind het een fantastisch model. Het model doet wat ik wil................heerlijk zweven!
De TE is thermiek gevoelig en kan tegen een stootje.
Landen gaat in de butterflystand is is prima te doen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Het gele andere model op de foto is mijn Dragon van Valenta. Daar is een ander draadje voor....

mvg,

Kees

KeesDragonundExcel.jpg

Hallo Kees,

Sinds een klein jaartje ben ik in het bezit van een TE. Een gebruikt exemplaar met veel "ervaring". Kortom een afgeragde bak. Heb ik gekocht om in Oostenrijk mee te kunnen vliegen, onder het mom van "gaat 'ie stuk, dan gaat 'ie stuk". Heeft de Gerlitzen overleefd, en inmiddels ook een fors aantal lierstarts (a la F3J / F3B - een 0.8 kW lier kun je er volledig mee dood trekken!) Heeft ook bij mij behoorlijke klappen opgelopen, maar vliegt nog steeds prima. Wel is de vleugeltip net achter de aileron een keer afgebroken. Deze was echter al enige keren door de vorige eigenaar gerepareerd. Heb deze nog maar een keer in elkaar geplakt. Ziet er nu uit als een 3-d puzzel....

Wel zijn er een aantal aandachtspunten:
  • De flaps scharnieren aan de bovenzijde waardoor deze niet ver naar beneden kunnen scharnieren - butterfly niet echt effectief
  • De ailerons kunnen niet al te ver omhoog. Met de opgegeven uitslag omhoog zit je al op of over de maximale grens. Tot 2x toe is de aileron onder het vliegen omhoog blijven staan omdat de spleetafdichting zich vast had gehaakt.
Ik weet niet of dit exemplarisch is, of dat jij ook van dit fenomeen hebt mogen genieten.

Voor de huidige begrippen is de TE te zwaar als F3J wedstrijdkist (over het algemeen als zwever al >3 kg), en heeft een te dik / verouderd vleugelprofiel (SD 7037), echter als trainingskist / F3J beginnerskist voldoet deze in mijn ogen prima. Ik oefen regelmating met een mede clublid. Op vliegtijd klopt de TE meestal zijn Soarmaster (GFK/CFK versie), ondanks dat deze met lanceren vaak wat meer hoogte pakt dan de TE. Hij heeft sinds kort echter ook een Sharon, en daar legt de TE het wel tegen af.

Ik heb gezien dat je dit jaar met een Stork met F3J mee wilt gaan vliegen.
Ik zou zeggen: bij de TE de motor demontabel maken, starthaak eronder, en je hebt een reservemodel!

Het ligt in de bedoeling dit jaar ook eens met F3J mee te gaan vliegen. De TE zal dan ook zeker meegaan en afhankelijk van de omstandigheden waarschijnlijk ook worden ingezet

Groeten,

Paul

thumb.php

thumb.php

Reactie

Hallo paul,

Bedankt voor je reactie!
Ikzelf heb ook weinig uitslag meer met de rolroeren als ze omhoog staan.
Om het model te gebruiken voor doellandingen zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik moet het model recht leggen voor de landing, dan de kleppen en ik kan hoogstens een klein beetje corrigeren.
Het remmen valt door het gewicht van het model ook wat tegen. Hij heeft nog steeds redelijk gang en een beetje fatsoenlijke landing is dus gewenst.
Aan de andere kant...................hij is inderdaad beresterk!
Regelmatig ongelukkig terecht gekomen en ook ik vlieg nog steeds.
In de winter de hele neus verbouwd. Ligt nu een Kontronik in met een 4S LIPO en een 17 x 8 prop.
Ik moet hem weer invliegen en verwacht er veel van.
Je hoort!!!

mvg
Kees

Thermik Excel in de thermiek.............

VAndaag een schitterende dag geweest.
Heb met de Excle gevlogen en de nieuwe setup. In één woord geweldig!
Verder heerlijk in de thermiek gedraaid.
Een oudje, maar hij blijft geweldig vliegen!

Back