Thermik xl ervaringen?

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Zijn hier mensen die met een thermik xl vliegen?
Op hoeveel mm van de neuslijst ligt het zwaartepunt het beste?
Dus even los van wat ze opgeven.

het lijkt mij zo eng achterlijk dat me dat niet kan voorstellen.
Morgen wil ik de vleugelkoorden eens opmeten.
Voor mijn gevoel licht het zwaartepunt bijna op de helft van de koorden als hij op 125 mm licht.

De geadviseerde waarden zullen ongetwijfeld goed vliegbaar zijn (mits instelhoekverschil er bij past).
Daarna is het toch gewoon een kwestie van invliegen.
Je zult geen beginner zijn (anders koop je zo'n kist niet) dus kun je best zeggen of hij fijn vliegt of niet.
Duikproef doen, ZW-punt wat variëren en je conclusies trekken.
Dit soort details zijn niet goed of fout, het is aangepast op jouw niveau sturen en je eigen persoonlijke stijl.
Een zoekactie op "zwaartepunt instelhoekverschil duikproef" zal veel resultaten opleveren.D'r is zelfs een apart draadje over (door mij gestart).
Succes.

Dat soort kisten heeft over het algemeen een pendelstabilo. Zo ook de XL. Zwaartepunt verder naar achteren - instelhoekverschil verkleinen - uitslagen hoogteroer verkleinen. Kist loopt beter, geeft thermiek beter aan. Nadeel vlieggedrag - zeer gevoelig - overtrekt sneller - je levert een stukje stabiliteit in. Zoals altijd: daar leggen waar het jou het beste bevalt. Duikproef kan daarbij helpen.

Ik weet van de Xplorer dat sommigen vliegen met zwaartepunt op 135-140 mm. Dat is meer dan 50% van de koorde.

Oke dan ga ik hem naar achteren brengen.
De vorige eigenaar die goed kan vliegen had hem om wat makkelijker te vliegen naar voren gehaald.
Ik heb er vorige week met harde wind mee gevlogen maar had het idee dat hij te voorlijk was.
Ik ga het rustig aan testen.
Er zit lood in dat kan er dus stukje bij beetje uit.

Met mijn smartphone verstuurd

Vergeet niet te experimenteren met de uitslag op je hoogteroer. Als je zwaartepunt verder naar achteren gaat, kan (moet!?) de uitslag kleiner worden.

Dat hou ik in de gaten Berrie.
Nu reageert hij erg sloom dat alleen al is een aanwijzing dat het zwaartepunt naar achter kan/moet.
Maar omdat het nu aardig op 1/3 van de vleugel zit (en dat bij al mijn kisten goed is) wilde ik eerst vragen of het wel normaal is om het zo achterlijk voor mijn gevoel te maken.

Ik ben vanmiddag bezig geweest met de thermik xl.
Er zat 380 gram lood in.
Dat heb ik er allemaal uitgehaald de servo van het richtingsroer wat naar achter geplaatst.
Daardoor kon de vliegaccu en de ontvanger accu flink naar voren.
Nu ligt het zwaartepunt op 125 mm dat is 2 cm verder naar achter dan afgelopen zaterdag.
Nu eerst weer wat lood toevoegen zodat ik langzaam het zwaartepunt naar achter kan brengen.
Hij zal zo 200 gram lichter worden

Vandaag weer met xl gevlogen.
De eerste vlucht vond ik hem heel erg haken.
Na een minuut liet ik Berrie er even mee vliegen blijkt het richtingsroer de verkeerde kant op te sturen.
Lekker stomme fout.
Het zwaartepunt licht nu 1 cm verder naar achter en mag nog iets verder.
Hij vliegt al heel veel beter.

Vanavond even naar Barneveld gereden omdat daar iemand een paar velgen voor me heeft gemaakt die onder de piper moeten.
Aangezien daar ook een veld is heb ik mijn thermiek xl meegenomen en uitgelaten.
Het was bijna windstil en kon dus mooi nog met het zwaartepunt spelen.
Er is nog eens 52 gram uit gegaan.
Om 21.00 uur nog in een bel gehangen en nog flink geklommen.
Wat vliegt dat ding lekker zeg.
Ik heb nog nooit van mijn leven met zo'n fijne zwever gevlogen.
Daar had ik jaren eerder aan moeten beginnen.

Er naar kijken was al geweldig. Mijn Spirit 100 is er maar klein bij. Zo laat nog thermiek maken we maar zelden mee.

Verstuurd met mijn telefoon.

Je spirit vloog ook mooi hoor.
Nog bedankt voor de gastvrijheid.
Jullie hebben een prachtig veld.

Back