Thermische beveiliging?

Ik heb wat problemen met mijn Easy Star. Als ik wat langer in de lucht ben (+/- 7 tot 10 minuten), dan slaat soms mijn motor uit. Haal ik het gas terug en ik geef half gas, dan gaat het goed, maar als ik weer vol gas geef slaat de motor weer uit.

Ik heb zelf het vermoeden alsof mijn regelunit te warm (thermische beveiliging) wordt, aangezien er totaal geen lucht bij komt (zit in de kap van mijn easystar).

Door een paar ervaren modelvliegers werd mijn aangeraden om een gaatje te maken in mijn model zodat er wat wind kan langsstromen voor de koeling.

Heeft iemand hier ervaring mee, kent iemand dit probleem? En zoja, waar kan ik het best een gaatje maken, zonder dat ik mijn model verslap.

Ligt er inderdaad helemaal aan welke motor, regelaar en accu je gebruikt.

Een lichte regelaar zul je sneller maximaal belasten en zal dan ook sneller heet worden.

Maar heb je dit probleem recentelijk nog gehad? Dan ben ik namelijk wel benieuwd wat er gebeurd als je in de zomer gaat vliegen. Dan weet ik nog niet of je met een paar gaatjes het probleem oplost.

Ik heb tot op heden nog geen oververhittingsproblemen gehad. Ter vergelijking met je eigen setup: 7 cellen NiMh, standaard motor (speed 400, 6v) en 20A regelaar.

Als ik die in de zomer wel ga krijgen, dan zal ik links en rechts in de neus 2 gaatjes maken, en waarschijnlijk achterin de ruimte onder de canopy ook weer twee gaatjes schuin naar buiten, zodat de lucht ook echt door kan stromen.

Volgens de vliegers die er ervaring mee hebben heeft het geen nadelig effect op het vlieggedrag.

Na zo'n vliegtijd zijn je accu's gewoon op, de spanning zal dan te ver dalen en je regelaar zou vanzelf de motor onderbreken.

Het is in iedergeval niet de thermische afschakeling, ten eerste zou je dat moeten zien aan de krimpkous van de regelaar.
Ten tweede duurt een thermische afschakeling veel langer dan "even je stick naar half gas".

dit zou je kunnen testen door het vliegtuig op de grond leeg te laten draaiien totdat de regelaar zelf de boel uitschakelt, vervolgens stop je er snel een nieuwe accu in en kijkt hoe lang het nu duurt voordat de motor wordt uitgeschakelt. duurt dit even lang dan is het gewoon je accu die leeg is.
schakelt het nieuwe pack binnen die 10 minuten uit dan is het probleem alsnog thermisch.

Ik heb precies hetzelfde, maar bij mij hoort het zo. Het geeft namelijk aan dat de accu leeg aan het raken is, dit is het BEC systeem wat dan in werking treed. Je hebt dan nog voldoende prik aan boord voor je stuurbewegingen en ook nog een beetje motorvermogen om evt in je landing iets te corrigeren met de motor.

Wat voor regelaar heb je erin zitten?

Jep, dat pulseren van de motor heb ik ook als de lipo op begint te raken.. is gewoon een teken dat je dan dus maar eens rustig moet gaan landen en je lipo vervangen door een volle ;)

Wellicht de ELE regelaar? 17amps

Ik heb gewoon een blanco 7,4 volt NiHM 1050 MH (7 cellen) accu. Maar ik vermoed niet dat het de accu is, want het probleem speelt namelijk soms al na 2 minuten op, terwijl ik normaal gesproken zeker wel 10 tot 12 minuten kan vliegen op mijn accu.

Ik heb het ook al getest met een andere volle accu en daar doet het probleem zich (meestal) ook voor :(

Mijn regelaar is trouwens een Jeti 012 (4 -14 volt).

Iemand nog suggesties? Want ik vermoed toch dat er iets te warm wordt. Stel dat ik wat gaatjes ga maken in mijn Easy Star, waar kan ik dit dan het best doen? Ik ben bang dat als ik het in de zijkant doe, dat mijn vliegtuig schuin trekt tijdens het vliegen ?!?

Kijk de volgende keer eens of je op de een of andere manier de regelaar buiten in de vliegwind kan leggen. Voor de rest raad ik je echt aan om de stroom een serieus te meten. Het kan best zijn dat om de een of andere reden de BEC zo snel ingrijpt. Als ik mij niet vergis kun je die regelaar programmeren op welk voltage de BEC moet ingrijpen. Voor jou met Nimh cellen kun je die gerust op 5 volt zetten. Voor lipo's moet die staan op 3 volt per cel onbelast. Verder heb je nog niet aangegeven welke motor en prop je gebruikt.

Zo op het eerste idee denk ik dat de Bec afslag op 6 volt staat en dat jou motor iets in de trend van de 15 ampere trekt waarbij de cellen dit waarschijnlijk niet echt goed aankunnen en in voltage te ver inzakken.

Klopt Ernst, eigenlijk is het dan ook verkeerd geformuleerd. Dit moet dus zijn de BEC afslag zodat je nog meer dan genoeg stroom hebt om normaal te kunnen landen. Alleen hebben ze bij de moderne regelaars de BEC afslag dusdanig gemaakt dat je die zelf kan instellen vanaf 5 volt en up ivm het lipo verhaal.

Ook een BEC afslag bestaat niet Theo. Als de BEC er mee stopt heb je een groot probleem. Dus nog steeds, wat wordt hier bedoeld?

Ernst, je maakt het mij niet echt gemakkelijk. :roll: :wink:

De BEC is een systeempje dat in de regelaar zit wat ervoor zorgt dat de ontvanger en servo's van stroom worden voorzien en dat de motor wordt uitgeschakeld als de accu onder een van te voren bepaald voltage komt. Hun benoemen dit apart en dan heet dit de PCO (Power Cut Off) Er blijft dan genoeg spanning over om nog netjes gecontroleerd te landen.

Zoals ik het verhaaltje dus lees staat dit PCO voltage te hoog.

Frankelfert geeft aan dat hij met 7 cellen vliegt en dat is nominaal 8,4 volt. Bij een volle accu tot wel een stukje over de 9 volt. Als hij met vers geladen cellen gaat vliegen en de regelaar staat toevallig op mode 3 of 4 dan herkent de regelaar dat er 3 lipo's aangesloten zijn. Als dan de spanning onder de 8 volt dreigt te raken zorgt de BEC en bij hun dan de PCO ervoor dat de motor stopt om genoeg spanning te hebben voor een nette landing. Je kan dan door gasdicht te trekken soms heel effe weer een beetje gas geven om in de landing te helpen, maar meer dan halfgas lukt dan meestal niet meer.

Bewschrijving van de regelaar staat hier online http://www.parafix.be/pdf/regelaars/Jeti Jes.pdf Deze regelaar in combinatie met nicads of Nimh cellen mag in mode 1 of 2 gebruikt worden. Met lipo's moet je mode 3 of 4 gebruiken omdat de afslagspanning dan iets anders moet zijn.

Hopenlijk is het verhaalje nu iets duidelijker.

Stel dat ik wat gaatjes ga maken in mijn Easy Star, waar kan ik dit dan het best doen?

mijn instructeur heeft in de waar de canopy een hoekvormt (dus digt bij de vleugels ) een gat gesneden zodat ik men regelaar buiten kan hangen, en dit werkt prachtig! als ik hem laat landen heeft men regelaar bijna nooit warm altijd koud bijna

groeten

Theo Coenen zei:
Ernst, je maakt het mij niet echt gemakkelijk. :roll: :wink:

De BEC is een systeempje dat in de regelaar zit wat ervoor zorgt dat de ontvanger en servo's van stroom worden voorzien en dat de motor wordt uitgeschakeld als de accu onder een van te voren bepaald voltage komt. Hun benoemen dit apart en dan heet dit de PCO (Power Cut Off) Er blijft dan genoeg spanning over om nog netjes gecontroleerd te landen.
Kijk nu begint het er op te lijken maar het klopt nog niet helemaal.
De BEC is zoals je het omschrijft maar de PCO is daar GEEN DEEL VAN, het heeft er zelfs niets mee te maken!
De PCO of UP (Undervoltage Protection) of LBCO (Low Battery Cutt Off) of BPC (Battery Protection Circuit) of hoe ze het ook willen noemen, zit in de microprocessor. Er zit een stukje software in dat met vaste tussenpozen de accuspanning meet. Als die te laag wordt zal het vermogen dat naar de motor gaat teruggeregeld worden en uiteindelijk stopt de motor zelfs.
De BEC (Battery Eliminator Circuit, een circuit dat de batterij onnodig maakt) is een aparte chip (of 2 of meer parallel) die van de binnenkomende accuspanning een nette 5V maakt dat voor de ontvanger en de servo's bedoeld is.
Zolang de spanning die de BEC in gaat hoger is dan die 5V zal er netjes 5V uit de BEC blijven komen en blijft je besturing werken. Ook al heeft de beveiliging in de microprocessor de motor stil gezet er zit nog voldoende energie in de accu om de besturing nog een poosje van energie te voorzien. Toch moet je het niet te lang proberen te rekken want dan kan het toch fout gaan. Dus toch maar snel landen als de motor er mee stopt.
En nu niet steeds weer zeggen dat de BEC de zaak uitschakeld als de accu leeg raakt, dat doet de BEC dus NIET. :wink:

Back