Thermy van Wolfgang Werling

Hoi

Om het bouwen te stimuleren tussen al het schuim en ARF is bij de Helmondse Modelvliegclub een project opgestart om de Thermy van Wolfgang Werling te gaan bouwen met 9 personen onder begeleiding.
Er is een gezamenlijke inkoop van balsa gedaan bij thomabalsa.de zodat de totale prijs van balsa en triplex 30 euro is.
Omdat er verschillende nog nooit een balsa plankje hebben gezien is er een foto bouwbeschrijving gemaakt en wanneer het nodig is wordt er hulp geboden.
De bouwbeschrijving wordt beschreven op de volgende url.

HMVC project Thermy

Groeten Hans

bouwproject

Mooi project en duidelijk gebracht!

Bij ons op de club hebben vorig jaar een man of 3 de Eon 600 gebouwd ook een leuk ding maar die Thermy lijkt mij er toch wat bovenuit steken. Als er eentje afhaakt hou ik me aanbevolen om hem over te nemen ;)

Voor inspiratie zie: Alm-Racer

Nb. Waarom bouwt de één V-staart en de andere een stabilo met kielvlak?

Het origineel is met een v-staart, maar diegene die een normaal stabilo en kielvlak willen is er ook die mogelijkheid.

Groeten Hans

Hoi,

Is inderdaad een leuk project. Ik ben de Thermy al een paar keer op het web tegengekomen en
ik ben benieuwd wat de vlieg eigenschappen zijn. Zou het iets zijn als eerste zwever ?
Ik blijf het project wel even volgen.

Volgens de berichten is het een zwever die snel (zonder flutter) en langzaam gevlogen kan worden.
Maar dat moeten we in de praktijk nog ondervinden.

Een drietal forumleden, waaronder ikzelf, hebben deze elektro glider al eerder in elkaar gestoken.

Forum draadje hier:
fmt-thermy-2-3-meter-electrozwever

Hier een video van 2 Thermy modellen in actie, het witte model word gevlogen door de ontwerper (Wolfgang Werling):
xnoJ28-XWac[/media] Thermy in Aktion - YouTube

Het is wat mij betreft raadzaam de 12x12 driehoek profielen die bij de bouw van de romp worden gebruikt goed voor te buigen of relatief diep in de snijden, er komt anders nogal wat spanning op de buitenste rompdelen te staan.

Vluchteigenschappen heb ik nog geen weet van, het model moet zijn maiden nog hebben :)

Misschien leuk, Terence heeft de Ailerons voorzien van RDS besturing waarbij de aansturing van de stuurvlakken geheel in de vleugel is verwerkt.
RDS-5.jpg

Zie voor meer foto's van de bouw het forum draadje, pagina 2 en verder.

Heel veel plezier gewenst bij de bouw, ik zal dit draadje (en de mooie bouwbeschrijving op Uw website) aandachtig volgen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, nu je met de Thermy gevlogen hebt lijkt het iets als eerste zwever ??

Heb je toevallig de tekeningen digitaal beschikbaar ?

Ruud

Back