Thomas 8 jaar wil graag leren modelvliegen.

Discussie in 'Beginners' gestart door Gerard VLC, 9 mrt 2009.

  1. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Hallo modelvliegvrienden.

    Gisteren is mijn zoon Thomas 8 jaar geworden en volgens de statuten van onze vereniging heeft hij de leeftijd bereikt waarbij hij mag gaan leren modelvliegen. Hij gaat bijna altijd mee als ik ga vliegen en hij is zeer enthousiast en dat vind papa natuurlijk erg leuk :D.

    Deze week ga ik een charter (bouwdoos) voor hem kopen en die mag hij onder begeleiding van mij, helemaal zelf gaan bouwen. Zo leert hij ook gelijk wat het inhoud om een kist te bouwen en natuurlijk ook dat het best wel moeite kost. Dan weet hij ook gelijk dat hij er zuinig op moet zijn en ik hoop dat de liefde voor het vliegen bij hem flink zal groeien. Aan mijn entousiasme zal het in ieder geval niet liggen.

    De kist zal uitgerust worden met een 4cc motor zodat de rustige karakter eigenschappen van een charter prima tot hun recht komen.

    Ik vlieg zelf over het algemeen met een Big Lift met een 26cc zenoah en ik ben lid van de Veendammer Luchtvaart Club. ik ben 1,5 jaar geleden weer begonnen met vliegen na een onderbreking van zo'n 15 jaar. In al die jaren dat ik niet gevlogen heb is het altijd flink blijven kriebelen en in de zomer van 2007 heb ik de knoop doorgehakt en ben er weer vol tegenaan gegaan.

    In dit draadje zal ik het bouwverslag posten met natuurlijk de gebruikelijke foto's :D en ik vermoed dat jullie het met plezier en welkome tips zullen volgen.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  2. hezik

    hezik Guest

    Ontzettend leuk lijkt mij dat.. wou dat mijn vader toen ik 8 was met mij een charter was gaan bouwen :)
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zou het geen goed idee zijn nu je toch een soort van frisse start kan maken bij hem om meteen met electro te beginnen. Het zou in ieder geval mijn keuze voor mijn zoon zijn en hem helemaal niet meer in aanraking laten komen met 'brandstoftroep'
    Verder natuurlijk fantastisch als jullie de komende jaren samen op kunnen trekken in een gezamelijke hobby.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.816
    Locatie:
    Zeewolde
    Tssss, kan niet wachten om mijn zoon kennis te laten maken met vieze hande, jankende motoren en brandstof ;-)
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ik kan mij best indenken dat het een overweging is om een 8 jarige met een electrosetup te laten vliegen, ipv laten om te gaan met giftige stoffen welke ook via de huid opgenomen kunnen worden.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan zal je zoontje wel snel een Knol Extra/Yak willen vliegen:D
     
  7. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Laat ik even vooropstellen dat veiligheid boven alles gaat.
    Het beginnen met brandstof ipv electro is een lang doordachte keuze geweest.

    Het gevaar in brandstof schuilt hem in het feit dat de motoren best wel krachtig zijn voor 8 jarige vingertjes maar hij mag pas de motor starten en afstellen als hij minstens 11 jaar is dus dat duurt nog wel even.

    Het gevaar in electro zit in het feit dat als de motor uit staat en je per ongeluk (om wat voor reden dan ook) aan de gasknuppel komt, de motor direct gaat draaien en als hij daar dan met z'n handen in zit, ik in het gustigste geval alleen maar een pleister hoef te plakken.

    Een brandstof motor gaat nooit zo maar aan als uit deze uit is.

    Thomas is al doordrongen van het feit dat een draaiende propellor een gevaarlijk ding is waar je bij uit de buurt moet blijven.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Een beetje formaat electromotor hakt net zo makkelijk vingertjes af van 8-jarige jongetjes hoor:D (ook van oudere jongetjes....)
     
  9. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Leuk dat je je zoontje aan de charter laat beginnen!

    Morgen krijg ik er ook 1 (alleen dan 15 jaar later als je zoontje, op mijn 23e verjaardag). De mijne zou uitgerust worden met een 5,5cc magnum.

    Ik ga je bouweverslag zeker volgen!

    (en wat betreft hakken in vingers. Ik heb een 0.3cc coxje, die al een snee tot op het bot in het topje van mijn vinger heeft gemaakt)
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  10. hezik

    hezik Guest

    Zowel brandstof en electro zijn in staat vingers af te hakken. Dat is het verschil niet. De opmerking dat electro direct kan starten, is daarentegen wel waar natuurlijk.

    Wat ik mis: methanolbrandstof is giftig, ook bij huidcontact. Daar zou ik mij meer zorgen over maken, dat een draaiende prop gevaarlijk is, snappen de meeste kinderen zo wel :)

    Hoe dan ook, veiligheid en electro vs brandstof valt een beetje buiten het bestek van dit draadje, terug naar het onderwerp.

    Je krijgt natuurlijk straks wel het probleem dat je zoontje na 10 vluchten al rondjes om je heen vliegt qua vliegkunsten ;)
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als hij al op de sim bezig is dan zit dat er dik in :)
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nog 1tje dan, electro, door een throttle-cut schakelaar te gebruiken kun je de kans op perongeluk gas verminderen.
    En je moet een aangesloten electro motor gewoon behandelen als een stationair draaiende brandstof motor.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Let maar op, die vliegt na een maand al 3D:cool:
     
  14. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    De Charter moet eerst nog gebouwd worden ;)

    Er zijn evenveel voors en tegens te noemen w.b.t. electro/brandstof maar de veiligheid wordt zeer zeker niet uit het oog verloren.

    Het starten en afstellen zal door mij gebeuren totdat hij oud en wijs genoeg is om dit zelf veilig te kunnen doen.

    maargoed, als we een jaar verder zijn dan zal hij vast wel op 1 meter hoog en ondersteboven volgas voorbij komen vliegen :D om vervolgens via een serie snaprollen in de hoogte te verdwijnen :cool:
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Waarschijnlijk is hij de Charter al ontgroeid voordat hij gevlogen heeft:D (als hij nu al gaat simmen) Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe snel jonge kinderen het modelvliegen onder de knie krijgen, er bestaat ook ergens een filmpje van een jochie van een jaar of 5, die 3D vliegt met een heli zoals ik alleen echte wereldtoppers heb zien doen.......

    Mocht je de oude charter-kit hebben; even een cm extra onder de achterlijst van de vleugel, anders blijft ie loopings trekken zonder dat de piloot iets doet:) (ik spreek uit ervaring, was ook mijn eerste toestel)
     
  16. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    over die sim gesproken, waar is zoiets te koop en vooral, wat kost het. :confused:
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bij iedere modelbouwshop wel, voor vliegtuigen zijn de meeste mensen het er wel over eens dat Aerofly Pro Deluxe (een van de) beste sims is......:)
     
  18. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Echt leuk dat ie wil leren vliegen!! Het zoontje van een clublid van ons is nu 7, en is erg entousiast over het vlieggebeuren! Hij vliegt zelf met een Ikarus bleriot dacht ik, maar heb hem bezig gezien op de sim.
    En dan toch, op een speelse manier, vol gas, op z'n kop door dat gat van dat vliegdekschip ;) En daar heb ik dan 2 jaar voor nodig :lol:

    Ik wist wel dat het niet gezond was, maar echt zó gevaarlijk?
    Als ik een motortje schoon moet maken gaat ie in een bak met methanol helemaal uit elkaar, maar ik heb dan geen handschoenen aan :(

    P.s. Dan wel uitkijken met aanstekers (is gelukkig nóg niet gebeurd)

    //modedit: suggesties aangaande het op minder legale wijze verkrijgen van software, verwijderd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2009
  19. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Ik zou ik de sim nog even achterwege laten, je geeft zelf al aan dat ie het waarschijnlijk zo in de vingers zal hebben.
    Beter in de gezonde buitenlucht op het veld leren vliegen, dan achter de PC (waar de jeugd gemiddeld al meer dan genoeg tijd achter zit) :D
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je ziet het verkeerd:D Beter op de sim de beginselen leren (scheelt een hoop brandstof en crashes) zodat ie buiten direct de interessantere dingen kan leren; brevetfiguren, starten, landen, etc:cool:
     

Deel Deze Pagina