Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    TOPIC OMSCHRIJVING

Het was in 2015 exact 50 jaar geleden dat de prachtige film “THOSE MAGNIFICENT MAN in their FLYING MACHINES” werd gemaakt. Door deze film ontstond vele jaren geleden bij mij de interesse...of beter gezegd...de passie voor de vliegtuigen van het begin van de gemotoriseerde luchtvaart.

Dus opgehangen aan dit 50 jarig jubileum ben ik toen deze topic gestart over de "Vliegende kratten" van vóór de eerste wereldoorlog en wil ik o.a. graag uit de doeken doen hoe ik dit vertaal naar de modelbouw.

Wat je zoal in dit topic kunt vinden is:
    - info over de kisten die in de gelijknamige film echt vliegen
    - overige kisten waarvan voor de schaalbouwer een redelijke hoeveelheid documentatie is
    - de bouw van modellen en motoren
    - de vliegavonturen met de modellen.
    - en af en toe gaan we terug in de tijd en nemen we de avonturen van de pioniers onder de loep....

Veel leesplezier, Henk van Hoorn. E-mail: hvhberkum apestaartje ziggo.nl

INHOUD OPGAVE (links binnen dit topic)

Algemeen:
    - Motoren bouw v.a. blz 1.
    - Bouw 3/4 size Domenjoz Blériot 1914 v.a. blz 3.
    - Aluminium gietstukken maken.
    - Instellen van een Rcexl ontsteking
    - De Reims 1909 Meeting
    - Het aanbrengen van borgingen

- Voorbereiding statische keuring Domenjoz Blériot

Those Magnificent Man in their Flying Machines:

Louis Blériot:
    De Blériot VIII....Blériot XI Kanaalvlieger...Blériot XI La Manche Type
    Blériot XI Gnome Type....Blériot XI-II ( Tweezitter)

Glenn Curtiss:
    Pusher Planes 1908-1911

Armand Deperdussin: Deperdussin Monoplane....Deperdussin Racer

John Domenjoz:
    Domenjoz Loop the Loop Gnome Blériot XI

Alberto Santos Dumont: 14 Bis....Demoiselle

Henri Farman: Farman III (1909 Biplane)

Anthony Fokker: 1911 Spin

René Hanriot: Hanriot 1910 monoplane

Antoinette & Hubert:

Deel 1: De eerste ontmoeting.

Deel 2: Dappere Hubert.
    Deel 3: La belle Antoinette
    Deel 4: De tekeningen

Jacques de Lesseps: Scarabee Blériot XI

Sr Alliot Verdun Roe:
    ROE I Triplane....ROE IV Triplane....AVRO-D

Gebr. Voisin: Voisin II (1907 Biplane)

Gebr Wright:
    Flyer III

Overige: Vickers 22....Bristol Boxkite

Overland vliegen:

- Deel1: De pioniers.
    - Deel 2: Tijd voor een feestje.
    - Deel 3: Zelf een overland maken.

De "Kanaal" overtocht:
    - Deel 1: Een Blériot met een DAF motor.
    - Deel 2: Vrijdag de 13e.
    - Deel 3: Wie zal dat betalen?
    - Deel 4: Franse Fratsen.
    - Deel 5: Gelukkig hebben we de foto's nog.
    - Deel 6: Állo Énke Blériot?

VOORWOORD:

De pionierstijd van de vliegerij kenmerkt zich door onverschrokken aviateurs en vliegtuigen met zware motoren met relatief weinig vermogen, vaak door de vlieger zelf “getimmerde” kisten met vele spandraden, dunne gewelfde doorzichtige vleugels en bovenal vaak lastig onder controle te houden en onbetrouwbaar wat betreft het functioneren van de motor.

1903-wright-flyer-mark-karvon.jpg

Avro-triplane-illustration.jpg 194511-12192-91.jpg

In die pioniertijd en met name de eerst jaren was het lastig een vliegtuig te bouwen want hoe moest dat er uit zien?? Nog lastiger was het om een goede motor voor de creatie te vinden. Immers vliegtuigmotoren bestonden nog niet en men moest het doen met aangepaste motorfiets-, auto- en raceboot motoren. In een enkel geval waren die pioniers zo veelzijdig dat ze zelf een motor maakten. Maar wat al die motoren gemeen hadden was de slechte vermogen/gewichts verhouding. Dat resulteerde vaak in kisten met een korte neus en een sterk gewelfd vleugelprofiel om bij die geringe snelheid toch voldoende draagkracht te genereren.

Nu moet je van de vliegtuigen uit deze periode geen wonderen verwachten qua vliegprestaties en dat geldt ook voor de modellen. Gewoon ontspannen de kist z’n gang laten gaan is eigenlijk de doelstelling en het maximaal haalbare.
    Maar waar deze vliegtuigen zich bij uitstek voor lenen is om niet alleen het uiterlijk en de maatverhoudingen op schaal na te maken maar ook de constructie exact na te bouwen. En dat is nu net waar voor mij de charme van deze vliegtuigen in zit: elk rib en ligger, alle spandraden en beslagdelen zo exact mogelijk na te maken. Want dan ben je niet alleen modelbouwer maar ook een beetje “vliegmachien” bouwer.

17.jpg

.

In de 2 uur durende speelfilm “De Knotsgekke Kerels en hun Vliegende Kratten” uit 1965 wordt ,naast de kolderieke acties, de vliegerij van die tijd heel mooi in beeld gebracht (geen computerwerk maar echte vliegtuigen) en mocht je de film niet kennen...kijk straks maar eens even naar de promo op You Tube.

Those_Magnificent_Men_In_Their_Flying_Machines_Dutch-front.jpg

Laatst bewerkt: 27 dec 2018
  2. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    MOTOREN (demontage en aanpassingen).

In mijn benadering om die pionierstijd te herbeleven probeer ik ook voor de motoren een nagenoeg zelfde weg te volgen….zoekende naar industriële motoren welke om te bouwen zijn zodat ze geschikt worden voor de “Flying Machines”.

Hier een wat extreem voorbeeld van drie 70 ccm grasmaaier motoren waarvan de cilinderbussen en de zuigers gebruikt zijn bij de bouw van de 210 ccm Anzani...

ee00448e54.jpg

We gaan het nu "wat eenvoudiger" doen en enkele industriële motoren ombouwen om ze geschikt te maken voor de Large Scale modellen. Eerst maar eens een half jaar stoeien met de frees- en draaibank en de volgende motoren worden omgebouwd:

180 ccm B&S grasmaaier motor

215 ccm Cuyuna Snowmobile motor

480 ccm B&S zitmaaier motor

630 ccm B&S zitmaaier motor.

Op zich is dit al een heel project en ondanks dat ik de motoren niet helemaal uit het niets kan maken (het ontbreekt me aan de daarvoor benodigde machines) lukt het meer dan aardig om via deze weg toch iets bijzonders te realiseren. De ervaring heeft geleerd dat dit soort omgebouwde motoren heel dicht bij die van toen komen (en zeker qua muziek...want zo klinkt het ...voor velen) en qua kosten is het slechts een fractie van wat je zou moeten betalen als het al te koop zou zijn.

In grote lijnen: De motoren worden geheel gedemonteerd, een deel van de bestaande onderdelen wordt aangepast, er moeten nieuwe delen bijgemaakt worden (vaak gieten in aluminium zandgietwerk) en lekker veel frees- en draaiwerk op m'n "hobby" machines. En voor alle duidelijkheid: er komt geen regel CNC bij aan te pas en alles is ouderwets handwerk zoals dat rond 1910 ook ging.

180 ccm B&S:

Ik kreeg een tijd geleden een prima gratis grasmaaier toegespeeld en na een uurtje sleutelen kwam het viertakt blok tevoorschijn. De rest kon naar grof vuil. Evenals voorgaande projecten met dergelijke motoren volgt ook deze een bepaald stramien. Het carter is relatief groot (veel olie) en dat is voor de korte vluchtjes van een model niet nodig dus de zaag er in en 3 cm er tussen uit.

1.jpg

2.jpg

En weer gelast…

3.jpg

De krukas kon aan de achterzijde ( vliegwielkant) wat korter want de hele magneet ontsteking wordt vervangen door een e- ontsteking met een pick-up aan de nokkenas. Ook de voorkant is drastisch ingekort want de uitgaande as wordt straks gekoppeld aan de nokkenas omdat ik voor de specifieke toepassing van deze motor wel een héél laag toerental wil hebben ( heb dus gelijk al een vertraging van 1:2 te pakken). Maar nog niet te veel verklappen dus daarover later meer…

4.jpg

5.jpg

De obstakels tussen de koelribben zijn zoveel mogelijk weggehaald want er komen koperbuizen tussen gewikkeld tbv een waterkoeling (er is in de verste verte geen prop te bekennen) waarbij ik waarschijnlijk het water fijn verdeeld over de motor laat lekken. Gaat wel een paar liter water per vlucht kosten maar ach...dat kan bruin nog wel trekken.

Laatst bewerkt: 30 dec 2016
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    215 ccm Cuyuna:

Op Marktplaats kwam ik deze nieuwe tweetakt motor tegen en na enig overleg met het bedrijf kon de prijs naar beneden en de BTW en verzendkosten geschrapt worden. Voor 150 euri kwam een meisje van Post NL met totaal 24 kg motor aanzeulen…het arme kind. De motor is door JLO ontworpen en wordt door de Amerikaanse Fa. 2Si voor diverse doeleinden op de markt gebracht ( snowmobile/ULV, etc.). Hij doet 20 pk bij 6000 omw/min…een krachtpatser!! Een zeer degelijke motor met een gietijzer cilinderbus dus bijna onverslijtbaar.

1.JPG

Eerst de zaak maar eens gedemonteerd…

3.jpg

Van de achterpartij heb ik alleen het vlak met de cirkelvormige rand nodig ( om het voorste lager aan te drukken) en de rest kan weg. Dus zagen en draaien maar…

4.jpg

5.jpg

Zo, dat scheelt al weer een slok op een borrel...

6.jpg

Ook de krukas moet er aan geloven …

7.jpg

En de zaag in de cilinder mantel want dat kan best wat minder onbenullig…

9.jpg

Het gewicht is ondertussen aardig gereduceerd en ik zit al onder de 8 kg…

De zaagkanten afwerken:

11.jpg

En de koelribben wat dunner maken…

12.jpg

Idem bij de kop.

13.jpg

Laatst bewerkt: 6 mei 2015
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    480 ccm B&S:

Voor slechts € 135 kon ik deze motor uit een kleine zitmaaier bemachtigen:

1.jpg

2.jpg

Ook hier alles gedemonteerd en met eenvoudige schetsjes vastgelegd wat aangepast moet worden...

3.jpg

Het carter kan behoorlijk kleiner en er dus 5 cm tussenuit gehaald…

4.jpg

5.jpg

6.jpg

En weer gelast…

7.jpg

Enkele draaidelen er bij tbv de olie aan- en afvoer…

8.jpg

De olie (naast 200 ccm in het carter voor de spatsmering) wordt dmv uitlaatdruk vanuit een wat hoger geplaatste olietank in de originele olie kanalen gedruppeld. Komt het niveau in het carter te hoog dan wordt het via een overstroom pijpje door de carburateur onderdruk afgezogen en in de carburateur geleid waarna het zich mengt de mengsmering benzine.

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    630 ccm B&S:

Na een jaartje snuffelen op o.a. Marktplaats kwam die dan eindelijk langs: de grote zitmaaiermotor met 630 ccm/23 Pk en met slechts 10 maaiuren (ter vergelijk: op mijn 2/3 scale Blériot van 65 kg zit een 480 ccm met 14 Pk). Met de aanschaf van deze motor (kostte slechts € 600) komt de bouw van een nog grotere Blériot met een stargewicht van rond de 110 kg dichterbij. We zullen zien...

Aangezien de bouwzolder op dit moment al behoorlijk bezaaid ligt met de motor onderdelen van de andere drie heb ik deze maar even in de “Hangaar” gedemonteerd ( heb hem daar van wat overtollige delen ontdaan want te tillen was die nauwelijks) .

Wat een imposant ding!!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Alle rompslomp er af...

5.jpg

Zo…dat ziet er al beter uit…Links wat spul wat nog van pas kan komen en rechts de delen die de afval in gaan.

Altijd weer even spannend om het vliegwiel er af te halen want soms zijn die krengen behoorlijk eigenwijs!!

6.jpg

Even onder spanning zetten ... een fermke klap en…yes …tak!! Los!!

7.jpg

Buurman…pilsje?? Ach til dan gelijk de motor even naar zolder want mijn rug ….

8.jpg

Nu kunnen we verder!!

Volgende keer komt o.a. het maken van gietmallen en het gieten van de nieuwe alu delen aan bod.

En uh…mocht je er over gaan denken een dergelijke vintage kist te gaan maken laat je niet afschrikken door al dit motorgeweld...het kan ook kleiner... en ik ben vele jaren geleden met het vintage Large Scale gebeuren ook heel eenvoudig begonnen met een wel zeer semi schaal Blériot ( 1: 2,5) van 14 kg met een 58 ccm JLO bladblazer motor van 20 gulden.

d9b95be1c9.jpg

6. Ramses

Ramses The First Aviators

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Heel erg interessant draadje Henk!!

Ik was ook, toen ik nog een klein menneke was en de film voor het eerst zag, erg onder de indruk van "De Knotsgekke Kerels en hun Vliegende Kratten"!
    Sowieso vind ik de "al dan niet vliegende" bouwwerken uit de pionierstijd van de luchtvaart erg gaaf.
    Mijn oma was familie van Clement Ader, waarschijnlijk zegt die naam jou wel wat.

Ik heb je website aandachtig bekeken en ben ZWAAR onder de indruk!
    Je maakt erg mooie kisten en je maakt je dromen op een fantastische wijze nog waar ook.
    Je te zien vliegen in de 1:1 replica Blériot over het kanaal was echt heel indrukwekkend.

Dit draadje blijf ik dan ook vol belangstelling volgen.
    Laat de updates maar komen!

Groeten, Ramses

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo Ramses!! Je hebt dus aviateur bloed in de aderen...

De Fransman Clement Ader 1848-1926 en bouwer/aviateur van de Eole...een giga grote vleermuis aangedreven door een stoommachine ( heeft gevlogen op enkele centimeters boven de grond over een afstand van 50 meter, maar niet erkend als "eerste"motorvliegtuig).

Eole_Plans.jpg

adereolemarcisml2.jpg

Wat voor jouw om dat stukje familie geschiedenis uit 1890 als model aan de praat (het vliegen) te krijgen??

Laatst bewerkt: 30 apr 2015
  8. Ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Hoi Henk,

Inderdaad, Margaretha Maria Ader was mijn oma (van moeders kant).
    Ik heb al vaak naar de Eole`s gekeken uiteraard, maar ben bang dat het bijna onmogelijk is daar een bestuurbaar model van te maken (zonder teveel van het ontwerp af te wijken). De originele Eole was trouwens ook onbestuurbaar maar heeft inderdaad enkele (flinke) sprongen gemaakt.

Clément Ader:

Hier een poging om een model Eole de lucht in te krijgen.
    Helaas lukt het niet, zelfs geen sprongen ;)

Hier gaat het al iets beter, deze Eole maakt enkele sprongen (net als het origineel):

Ik ga de Eole misschien nog wel eens als model bouwen, maar dan statisch (voor aan het plafond)... maar dan krijgen de vliegende projecten weer voorrang, dus of het er ooit van komt... ;)

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt: 30 apr 2015
  9. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Da's technologie van dik 20 jaar oud!

Lijkt me met de motoren en accu's van tegenwoordig geen probleem om zo'n ding van de grond te krijgen.

Maar echt 'vliegen': de 'aerodynamische uitdagingen', daar wringt 'm de schoen (denk ik).

jan.

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET MAKEN VAN GIETMALLEN

Ondertussen zijn alle houten gietmallen voor de eerste drie motor af en zo zijn o.a. de cartedeksel mallen gemaakt:

Deze 180 ccm B&S is bedoeld voor de Wright Flyer III en daarover straks meer...

Voor het carterdeksel heb ik een plaat MDF ruw uitgezaagd en er een triplex bodem onder gelijmd. Het sluitvlak van het carter ingesmeerd met watergedragen verf (lekker snel droog en weer gemakkelijk van het carter te halen) en het deksel op de nog natte verf gedrukt:

7.jpg

De binnen- en buitenkant afwerken en enkele graden scheef maken (tbv het lossen in de kast met zand). Het contour is iets ruimer aangehouden ivm de krimp van het aluminium tijdens het gietproces. ( 1,5 %)

8.jpg

De gaten voor de bouten tekenen zich ook mooi af en er kan een klein stukje gat worden geboord zodat ik in het gietstuk al aardig de positie te pakken heb (later zien we hoe ik de positie exact bepaal) . Ook deze qua positie iets ruimer aangehouden.

De binnenzijde afgewerkt met acrylaat kit. Kun je mooi mee "plamuren" en bv afgeronde hoeken mee aanbrengen:

10.jpg

Nog even een ophangpunt er bij aan gebreid (de motor komt in deze stand in de kist):

11.jpg

Zo...nu hebben we alles te pakken en nadat de mallen enkele malen geschilderd zijn (om ze gladder te maken) met Flexa grondverf extra dekkend (plamuur en grondverf in één) en een normale verf als toplaag kan er gegoten worden:

13.jpg

Voor het uitlijnen van de nieuwe deksels/lageringen tov de krukas/nokkenas volg ik, en al naar gelang de motor en opzet, twee methodieken:

Methode 1: deksel op het carter schroeven en dan de lagerhuizen in positie brengen
    of
    Methode 2: deksel met geïntegreerd lager (voor de krukas) op de krukas zetten en de bevestigingsgaten in het deksel overnemen van het carter. Nokkenas lager wordt dan later separaat met z,n behuizing en al er op gezet.

Een voorbeeld van Methode 1:

Ik ben net doende de motor van de half schaal Blériot ( een 210 ccm Kawasaki generator motor) van een nieuwe oliekeerring te voorzien. Die heeft de Kanaal missie van 2010 niet helemaal begrepen en dacht dat het biatlon was en wou eerst een stukkie vliegen en dan een stukkie zwemmen ( zie website Kanaal overtocht 2010). 6 uur in dat zoute water heeft z'n sporen achter gelaten dus hoogste tijd om wat uitgesteld onderhoud te doen.

In onderstaande foto zie je de motor met de krukas verticaal opgesteld. De assen staan nu perfect uitgelijnd in en op de achterlagers. In de rand van het carter bij het bovenste en onderste bevestigings gat zit een centreer bus waar het deksel op centreert (kan niet op de boutgaten want dat is te ruim).

Het deksel is eerst zonder de lagerhuizen pas gemaakt op het carter en er op geschroefd. Let wel...de nokkenas ( met het grote tandwiel) zat er dan in er in zonder dat de klepstoters er in zaten zodat de nokkenas niet scheef wordt gedrukt door de veerspanning van de klepveren. Vervolgens zijn de lagerhuizen met daarin het kogellager ( krukas) en het bronzen glijlager (nokklenas) over de assen geschoven en met een druppie 2 k lijm vastgezet op het deksel.

100_4279.jpg

Na uitharding de bevestigings gaten geboord ( tevens twee paspengaten tw staaldraad stiftjes bv rd 3 mm, per huis). Dan de lijm verbinding verbroken en de huizen met een pakking op het deksel gezet.
    Overigens is dit een één cilinder motor en de werkzame cilinder zit rechts. Links is een houten dummy.

De 180 ccm motor voor de Wright Flyer volgt ook dit principe en dat zien we over enkele weken bij het samenstellen van de motor wel weer terug.

Methode 2:

Bij het deksel voor de 480 ccm motor volg ik de tweede methode tw het krukas lager is bepalend voor de positie (aangezien dit geïntegreerd in het deksel zit) en de omtrek en positie van de boutgaten volgen van daar uit.

De motor weer verticaal opgesteld ...

9.jpg

En gecentreerd om de krukas een triplex grondplaat welke de basis gaat vormen voor de deksel gietmal...

10.jpg

Zoals eerder uiteen gezet het sluitvlak met verf insmeren...de plaat er op drukken en ziedaar...een patroon. Dan het hele contour. 1,5 % ruimer uitzagen (gerekend vanuit het krukasgat) en ook de markeringen van de gaten qua positie 1,5 % ruimer aanhouden... Voorlopig even het centrum vasthouden tbv de centrering om de krukas...

11.jpg

Het gedeelte wat er extra aan zit aan de rechterkant is uitsluitend bedoeld om het deksel een volledig symmetrisch aanzien te geven (steekt dus buiten het carter uit maar dat valt nauwelijks op omdat het front het aanzien bepaald).

De mal in z'n eindstadium...

12.jpg

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    DE WRIGHT FLYER III

Ik had al diverse jaren het plan om een Wright Flyer te maken (en zeker nadat ik Bert Schoofs ontmoet had die een Flyer aan het vliegen heeft gekregen). De nr I van 1903 is een onding maar de verbeterde versie van 1904 tw de nr II komt al in de buurt en de nr III van 1905 in z,n verbeterde uitvoering (verlengde staartbomen en de canard wat verder naar voren geplaatst ) zou het moeten doen... In 2012 dan maar begonnen en zo af en toe doe ik weer een stukkie...

Hier één van de mooiste replica's tw van Mark Dusenberry. Hij heeft een aantal jaren en om de twee jaar in Dayton een herdenkingsvlucht gemaakt met zijn replica...maar helaas is Mark vanaf een hoogte van slechts 3 meter na een plotselinge overtrek (beter gezegd felle pitch up) zeer hard neergekomen en ernstig gewond geraakt. Naar verluid een dwarslaesie en hij is volkomen uit beeld geraakt (en financieel aan de grond ivm alle ziekenhuis kosten).

Toen het nog goed ging:

HET MODEL:

Het model wordt 40% van de originele afmeting en heeft dan een spanwijdte van ongeveer 5 meter.

De canard is een bijzonder ding...al vele jaren vroeg ik me af waarom de struts zo merkwaardig geplaatst zijn. Normaal zijn struts min of meer recht maar deze staan geknikt en zijn overal scharnierend.

Nou...nadat ik een schematische opstelling had gemaakt en daarna de gehele canard is het mysterie opgelost:
    Naarmate er meer uitslag wordt gegeven wordt het gewelfde profiel platter ( zowel bij up als bij down). Derhalve zijn de voor- en achterlijst op het punt waar ze samenkomen scharnierend verbonden.

100_3192.jpg

100_3190.jpg

Maar waarom is dat zo gemaakt???

Nou even heel kort door de bocht:

Zit het stabilo achter de vleugel dan zal bij een verstoring van de standhoek het stabilo de verstoorde stand corrigeren en neemt de lift van het stabilo toe wanneer de verstoring groter wordt ( dus krachtiger herstellen) en wordt de stand weer beter neemt de lift af en de corrigerende kracht weer kleiner totdat de zaak weer in evenwicht is.. Echter zit het stabilo vóór de vleugel dan produceert het stabilo (canard) indien die naar boven gaat en een grotere hoek krijgt nog meer lift en wil de zaak nog verder verstoren. Het toestel is dus niet (automatisch) stabiel maar de piloot moet continue corrigeren om de standhoek vast te houden.

Met de automatische verkleining van de welving bij het geven van uitslag wordt dit effect deels verminderd.
    Ja...die gebroeders waren hun tijd ver vooruit...

12. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    "The Wrights mounted the horizontal elevator in front of the wings rather than behind, apparently believing this feature would help to avoid, or protect them, from a nosedive and crash like the one that killed Lilienthal."
    "The glider stalled a few times, but the parachute effect of the forward elevator allowed Wilbur to make a safe flat landing, instead of a nose-dive."

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Klopt! Bij een goed doordacht ontwerp en een vleugel die enige eigen stabiliteit heeft (pijlstelling/tip verdraaing) zal de canard die een grotere invalshoek heeft dan de vleugel eerder overtrekken dan de vleugel met als gevolg dat het vliegtuig niet/nauwelijks overtrekt. ( ik heb 5 jaar met een full size canard gevlogen en die kreeg je niet overtrokken) .Maar...de Wright Flyers waren nog niet zo ver in de vleugel geometrie/eigenschappen en de kisten hadden behoorlijk last van een sterk golvend vliegbeeld. Waarom dan toch die canard...

In de bijlage tekst en uitleg. ( niet de gemakkelijkste kost!! Staat onder het filmpje : "Flyer zwaartepunt gegevens").

Ik weet dat er een berg problemen op me afkomen met dit vliegbeeld ( veel overleg gehad met Bert Schoofs die een 3,5 meter Flyer na de nodige crashes aan het vliegen heeft gekregen) en het beste wat ik kan doen is de vleugel belasting laag houden en daarmee de snelheid laag houden om het "bij te kunnen benen". Denk dat ik een gyro op de canard ga zetten. Maar eerst maar eens zien dat ik een proefopstelling maak met de motor en de ketting aandrijvingen...

De Flyer van Bert:

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  14. Ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Prachtige schematische opstelling van de canard Henk!

Wat ik me afvraag; als de welving (profieldikte) platter wordt bij uitslag, dan wordt de bespanning van het doek toch ook slap (losser) om de constructie?

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 1 mei 2015
  15. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Niet dat ik 'm op mijn lijstje heb gezet, maar heb wel eens gedacht dat de Henson Aerial Steam Carriage ook wel een fraaie vertoning in de lucht zou zijn! ... en misschien wel uitvoerbaar.

Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2016
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    SOORTEN BEKLEDING

Ramses wat betreft je vraag over de bekleding: Ik denk dat de bekleding inderdaad iets slapper gaat staan bij een plattere welving. De bekleding komt alleen aan de bovenkant van de canard en gaat met een ruime zoom om de voor- en achterlijst. Aan de ribben (strips) en de centrale ligger komt het met een strook bekleding die er onder gaat en aan het bovendoek is geplakt /genaaid.

En nu we het toch over bekleding voor dit soort kisten hebben....( dit nav diverse vragen):

Ik heb er heel wat af geëxperimenteerd om de uitstraling van weleer te krijgen en als bekleding heb ik tot nu toe dit gebruikt.:

- Katoen van 75 gram, in Nederland verkrijgbaar, o.a. Atelier Miss Wings Breda. ( Dit komt ook op de Wright Flyer).
    - Katoen van 105 gram ( te zwaar voor de Wright Flyer) en zit bv op de 62% Blériot.
    - Dacron van 75 gram ( net als het 105 grams katoen van Friebe, Duitsland) en o.a. op de 1/2 schaal Demoiselle gezet.
    - Voeringstof van rond de 75 gram wat je op de hoek bij de stoffenzaak koopt (deels nylon) en zit o.a. op de 50% Blériot.

Katoen gedraagt zich leuk bij contact met water. We hebben allen wel met tissue en zijde gewerkt denk ik en maak je dat nat dan zet het uit...en bij droging krimpt het net iets meer dan het uitgezet is...dus spant zich. Katoen spant zich onmiddellijk wanneer je het, na dat je het fatsoenlijk op het frame hebt gespannen, met de bloemenspuit nat maakt. Tijdens het drogen ontspant het weer gering.
    Ga je het dus bewerken met watergedragen lak dan krijg je het zelfde proces. Maar elke keer wanneer je het lakt (tussentijds ligt schuren met droog waterproof) is die uitzetting bij droging minder en na een laagje of 4 blijft het strak staan. Dwz niet zo strak als folie of oratex etc (geen trommelvlies effect) maar het voelt wat elastischer aan. Je kunt er bv een "deuk" in drukken en wanneer je dat nat maakt trekt de deuk weer weg.

Op de kleinere kisten heb ik voeringstof gebruikt (zeg maar kisten van rond de 3 meter en 15 kg) Tot nu toe heb ik dit op de volgende wijze afgewerkt:
    - droog opbrengen (zo strak mogelijk)...nat maken met de bloemenspuit...spanlakken. Het resultaat is een semi transparante bekleding met behoud van de originele kleur van het materiaal.

en:

- opspannen op een frame of over een glasplaat leggen...enkele malen lakken met transparante terpentine gedragen lak. Het geïmpregneerde doek op het model aanbrengen (lijmen/spijkeren etc). De voeringstof is nu wat geliger en doorzichtiger en lijkt veel op geolied doek wat men vroeger op vele kisten gebruikte.

- Moet nog experimenteren met voeringstof met watergedragen lak voor een kleinere kist (ik wil helemaal van de cellulose en stank af) en binnenkort met katoen met vloer- of tuinmeubel olie (voor een kist voor de 480 ccm motor) om nog dichter bij het originele olie doek te komen.

- Dacron word gebruikelijk op "echte" kisten en met minimaal 120 gram en de 75 gram uitvoering mag bv op ingedekte delen. Voor grote oldtimer modelvliegtuigen is die 75 gram geschikt. Maar...ik span het niet met de föhn na het opbrengen want dan worden de krachten te hoog. Heb het vooraf behandeld met 3 x spanlak en 1 x een wat gelige (terpentine gedragen) vloerlak. Dan op het geraamte lijmen/spijkeren. Komt ook zeer realistisch over en is wat sterker dan voeringstof.

De 1/2 schaal Demoiselle bekleed met 75 gr/m2 Dacron:

284dfb9ce8.jpg

17. jef

jef verslagschrijvers

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Zeer mooi en interessant om te volgen , knap staaltje van model en motorenbouw , ik ben benieuwd hoe het gietproces in zijn werk gaat daar ik dit in de toekomst zelf wil toepassen

Groeten Jef

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hoi Jef,

Ik heb je KK Falcon al bijna vanaf het begin gevolgd...Mooi man!! (Ik heb een KK Super Slicker van Bill Dean met een 3,5 Mc Coy redhead).
    Hoop aankomende week enkele delen te gaan gieten...Zal een foto verslag maken van alle stappen.

Laatst bewerkt: 4 mei 2015
  19. Blitske

Blitske The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Heb er een enorme bewondering voor , dit is top modelbouw .
    Ook die oude kisten trekken me enorm aan en daar komt hopelijk snel een modelletje van ,
    Henk hoedje af zeg ik !!!!
    Grtjs , Blitske

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HET GIETEN VAN ALUMINIUM DELEN

Als eerste wordt de mal(en) met de vlakke/holle kant op de tafel gelegd, gaat de onderkast (metalen raamwerk) er onderste boven omheen, komt er een laagje poeder tbv het lossen en een laagje handvorm zand overheen (via een zeef zodat er geen kluitjes in zitten). Dan de kast verder opvullen met vormzand en goed aanstampen.

De onderkast is nu omgedraaid en ligt in z'n uiteindelijke positie. We zien 3 mallen in één kast.

14.1.jpg

De bovenkast is er op gezet (centreert op de onderkast via pennen en gaten).
    De drie bussen zijn hittebestendige "warmhoud" bussen waar later het aluminium in gegoten wordt en tijdens het afkoelen het product nog wat aluminium uit kan nazuigen. Het geheel kan nu afgedekt worden met een laagje poeder ( zodat het zand van de bovenkast niet aan het zand van de onderkast plakt).

15.jpg

Dan de bovenkast vullen met zand en ferm aanstampen.

Een spannend moment...het verwijderen van de bovenkast....

Hieronder zien we weer de onderkast en, nadat de mallen er voorzichtig uit gehaald zijn, worden de gevormde holtes zichtbaar.

De zeefjes gaan er voor zorgen dat er geen verontreinigingen (slakken en vellen) meegaan in de vorm tijdens het gieten. Ook is de verbinding (aansnijding) tussen de zeefjes en de holte te zien. Deze zijn ontstaan door wat zand weg te snijden. Let verder op het witte deelvlak...het poeder om kleven van onder en bovenkast te voorkomen.

16.jpg

Hier nogmaals een onderkast (dit keer twee stuks op elkaar omdat het te gieten deel wat hoger is dan een enkele kasthoogte). De mal is dit keer bij het wegpakken van de bovenkast met die zijde mee gegaan en hier zien we de holte van een wat grotere carterdeksel (voor de 480 cc motor). Rechts zie je de bovenkast aankomen die (nadat de mal er uit genomen is) weer op de onderkast geplaatst gaat worden.
    Soms blijft de mal in de onderkast zitten...soms in de bovenkast. Het is maar net welke zijde het gemakkelijkst lost.
    Ook hier is weer het zeefje te zien wat er net ingelegd is en net voor het zeefje de aangebrachte aansnijding waar het aluminium door stroomt tijdens het vullen.

13.jpg

Vóór de grote kast met het grote carterdeksel en daar achter een kleinere kast met de drie kleinere gietstukken voor de 180 cc motor. Het aluminium is in de holtes gegoten en nu is het een kwartiertje wachten.....De gietproppen blijven nog enige tijd vloeibaar en tijdens het stollen ( en krimpen van het aluminium) kan het product nog wat alu nazuigen uit de gietprop om zo slinkholtes te voorkomen.

14.jpg

Na afkoeling kunnen de kasten van elkaar...en het zand er uit kloppen... vervolgens de aangietbomen er af slijpen en ziedaar...we hebben een aantal gietstukken:
    Links het carterdeksel voor de 480 cc motor en rechts drie delen voor de 180 cc motor.

15.jpg

Volgende keer komt het bewerken van de gietstukken aan de beurt.

Deel Deze Pagina