Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. MichielNED676

MichielNED676 The First Aviators

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Henk, wat leer je ons toch veel. En wat een werk om alles zo uitgebreid te omschrijven. Ik geniet ervan! Grt Michiel

2. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

Het gieten van de liggerhouder met een houten kern is niet gelukt...beter gezegd we zijn er niet aan begonnen.

De eigenaar van de gieterij keek me met een scheef oogje aan en zei dat het best kon maar dan zou de kwaliteit beduidend minder zijn dan m'n gebruikelijke werk.

"Je gaat maar mooi je grenzen verleggen en een kernkast maken. Dan stampen we er hier kernzand in en bakken we de kern..."
    Nou ja bakken...terwijl het zand nog in de kernkast zit wordt er gas doorheen gedrukt waardoor het zand verhard en er een broos soort aardewerk ontstaat waar je mee kunt sollen.

Dus maar even een deelbare mal en afgietsel van de kern tussen de bedrijven door gemaakt...en dat doe ik mogelijk net weer anders dan een ander...

Een paar raampjes van triplex....
    178.jpg

De kern op de tafel en er stretchfolie overheen leggen en aan de omtrek van het vel vastplakken met tape...
    179.jpg

De raampjes er overheen leggen en de eerste kant gladplamuren met epoxy plamuur...
    180.jpg

Omgedraaid en de kern er uit. Dan hebben we al een mooie holte. Dan weer een stukje folie er over...de kern er in...en weer een stukje folie er over...
    181.jpg

Dan het tweede raampje er op en weer plamuren. Hier de twee helften van elkaar gehaald en door de folie lost de kern gemakkelijk...
    182.jpg

Tot slot nog een extra laag triplex aan weerszijden voor de sterkte en we hebben een kernkast. Via de zijopening kan ik het witte kernzand er in stampen en dan het gas er door laten stromen...
    183.jpg

Zo kan ik meerdere kernen maken (want ik moet twee gietstukken maken). Woensdag of zo een nieuwe poging....

Laatst bewerkt: 17 sep 2016
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

Alle staanders en liggers moesten van een sleuf voorzien worden waar de spanbeugels door komen. Een mooi klusje voor de freesbank. Het gaat heel simpel door de balk handmatig naar boven langs het geleideblok te drukken en dan een rij gaten er in op halve diepte. Dan enkele malen heen en weer....en vervolgens de andere kant...
    177.jpg

Aan de drooglijn. Eerst één laag kleur tuinbeits op terpentine basis er op. De Abachi delen (achter de cockpit) hebben een wat donkerder kleur en de voorste delen van grenen een wat lichtere tint beits. Door de terpentine gedragen uitvoering te nemen blijft het hout gladder dan met waterbasis lak. Dan nog 4 lagen transparante zijdeglans er op met tussentijds een keer poetsen met Scotch-Brite...
    184.jpg

Het maken van de zandkern ging meer dan leuk: zand in de kernkast stampen...met een stukje staaldraad van 2 mm een gaatje over de volle diepte er in prikken...het gas gedurende 20 seconden er op...kasthelften van elkaar en ziedaar...een keiharde kern. Toen onderdompelen in een brandbare vloeistof en in de "fik" steken. De kern stond te branden als een fakkel en werd dus toch gebakken :koud: uuuh nee... hot....

Hier de ruwe gietstukken...
    185.jpg

Morgen de tweede set gieten en komend weekend ( lekker slecht weer :yes:) de zaak mooi afwerken.

Fuel Monkey vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Kanaal Overtocht.

Deel 2. Vrijdag de 13e.

In September 2006 was ik bij de Vroege Vogels in Lelystad. Mijn documentatie die ik nodig had voor de bouw van de half schaal Blériot XI lag er nog keurig. Nu stond er niets meer in de weg om de kist te gaan maken en met nog 3 jaar voor de boeg wanneer het exact 100 jaar geleden zou zijn dat “Het Kanaal” werd bedwongen moest dat toch goedkomen.

Ik had voor het bezoek een dagje uitgetrokken en moest natuurlijk ook gaan kijken hoe de full size Blériot er bij stond. Nou… om door een ringetje te halen. Het leek alsof de kist gisteren door Louis Blériot was afgeleverd. “Hoeveel vlieguren heeft hij nu” vroeg ik onwetend. Geen minuut meer dan in 2001 toen ik er voor het laatst wat mee gedaan had bleek al snel. Ze wisten niemand die het zou kunnen en diegenen die het wilden proberen waren volgens hun niet capabel….

We gaan terug naar 1985. Op de zolder van de hangaar in Lelystad hadden we een meer dan mooie plek ingericht om de kist af te gaan maken. Uiteraard was ik benieuwd naar de motor die men had liggen. Het was een plaatje!!! De drie cilinder Lenape Papoose stermotor leek heel veel op het tweede type motor die Anzani voor de Blériot had gemaakt. De eerste was de Fan type met drie cilinders naar boven en de omgekeerde Y werd toegepast in 1910 voor de militaire uitvoering van de Blériot…
    NJAHOF_Lenape_Papoose.JPG

Al snel werd duidelijk waar deze motor vandaan kwam...of beter gezegd op werd toegepast. Het bleek de oude vertrouwde Piper Cub te zijn. Maar iets te zwak voor de Cub besloot Mr. Piper over te schakelen op de 4 cilinder boxer…
    7707489468_d123625d62_b.jpg

De Stichting was alleen op zaterdag geopend en af en toe wanneer het geen vliegweer was (want bij goed weer was is druk doende met mijn Ultralights en op enkele locaties ook nog aan het vliegles geven) ging ik kijken hoe de vorderingen waren en deed dan ook dapper mee. Het tempo was zeer laag maar…het was een genot om te zien hoe mijn droom stukje bij beetje werkelijkheid werd…..
    PICT0032.jpg

Bouw PH-BLE 1.jpg

Eind oktober 2001 kwam er een onverwacht telefoontje: “De kist is vliegklaar!!” Ja…dat was die zeker en hoe!! Niet alleen vliegklaar maar ook alle benodigde papieren en toestemmingen om er mee te vliegen waren er bij. Plotseling waren alle ogen op Kwarta gericht. “Huu?? Wie ?? Ik??”

Op dat moment had ik rond de 2000 vlieguren op meest houtje touwtje ultra lights en natuurlijk wat ervaring met de modellen. Ik wilde het wel proberen maar dan centimeter voor centimeter van de grond af.

Enkele weken later was het “vliegweer”. De grasbaan in Lelystad die we voor de hopjes mochten gebruiken lag er perfect bij. Toen nog 50 meter breed en 800 meter lang. Voor alle zekerheid wilde ik graag dat er een auto meereed op de parallelweg en in de gaten hield of de stand van de romp goed was, wat de vliegsnelheid was en hoe de hoogteroeren stonden. Na enkele runs had ik het gevoel dat de kist van de grond af was geweest maar vanuit de volgauto konden ze dat niet zien want het gras was toch minstens 5 cm hoog…..

In de loop van de dag lukte het om de kist op enkele meters hoogte te krijgen. Oef….wat een gevoel. Je zit niet IN een Blériot maar er bovenop!! Best eng!!
    1.jpg

In de daarop volgende weken hebben we druk gesleuteld aan de domping, zijtrek en de stand van het stabilo en na nog een stuk of 5 “vliegdagen” had ik de kist tot 15 meter hoogte getrokken over een afstand van 600 meter. Daardoor kreeg ik al een redelijk gevoel hoe de kist vloog en….vond het meer dan mooi geweest. Ik had tot dat moment toch minstens 50 verschillende vliegtuigen gevlogen en de Blériot was een klasse apart. Eigenzinnig als een vrouw en je was meer passagier dan piloot. Ik hield het voor gezien en de kist kon wat mij betreft aan het plafond gehangen worden.

We gaan weer naar 2006.
    Begin oktober 2006 begon de bouw van het half schaal model. Ik was nog maar net op gang of de telefoon stond te rinkelen. Het was de Stichting. ”Toen je een maandje geleden hier was zei je dat je nog steeds niet met de Blériot wilde vliegen, denk je er nog steeds zo over??”

Ja…wat hopjes is tot daar aan toe maar naar minstens 50 meter hoogte en een circuit gaan vliegen??

“Durf je het niet aan?” vroeg mijn vrouw…”Is er dan niemand in de wereld die een eerste circuit wil vliegen en daarna kun jij toch ook...” Dat was een bere goed idee zoals je alleen van een clevere echtgenote kunt verwachten. Een paar weken later wisten een Franse Blériot Piloot zover te krijgen dat hij naar Nederland kwam.

Het was wederom vliegweer!! De Fransman maakte een hopje…nee hij trok door en maakte voorzichtig een kort circuit. Ik zag dat er nog wat aan het hoogteroer getrimd moest worden en hij deed een tweede circuit van ruim 10 minuten. Mijn beurt….

Het was onbeschrijfelijk…wat een gevoel. Ik liet de kist rustig haar gang gaan en na wat 360 graden bochten links- en rechtsom en 15 minuten later liet ik haar voorzichtig weten dat het tijd was om terug te gaan. De landing was perfect en heel rustig…maar dat veranderde plotsklaps toen ik uitstapte. De adrenaline joeg door mijn lichaam en het duurde een uur totdat ik in staat was om de vlucht in het logboek te schrijven. “Jongens… wat voor dag en datum is het ook al weer??”

Het was vrijdag de 13e oktober 2006…slik….
    P6248643.JPG

ee010b2c2b.jpg

De kist kon wat mij betreft wederom aan het plafond en nu tot het einde der dagen…

De bouw van het half schaal model verliep voorspoedig en de 160 ccm Brigss and Stratton grasmaaier motor zag en nog een beetje kaal uit…dus van hout er twee cilinders bij aan geknoopt...
    16bc5bbad9.jpg

In het voorjaar van 2008 was de kist klaar en kon van de bouwzolder af maar…via de trap ging het niet dus dan maar via het raam…
    c8f7238e87.jpg

Het werd snel vliegweer en we gingen met de kist naar het modelvliegveld. Iedereen hield de adem in en het enige wat je hoorde was het vrolijk pruttelen van de motor. Een beetje gas…nog een beetje... oeii… het einde van het veld!! Dan maar vol gas en de kist kwam statig los. Meter voor meter ging het naar boven maar….
    henk (2).JPG

Wordt vervolgd…

Laatst bewerkt: 27 feb 2016
    E.hof, FStrating, strutter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

Al even aan het stoeien met de rompliggers...gelakt...en nu aan het bekleden met 105 grams zweefvliegtuig linnen.

Stroken doek snijden...
    186.jpg

Eerst het achterste deel met de kromming bekleed en dan de rest. Het voorste deel blijft onbekleed. Opbrengen met 100% verdunde witte houtlijm...
    188.jpg

Daarna moet ik diverse plaat boormallen gaan maken en alle gaten voor de spanbeugels er in boren. Een tijdrovende klus waarbij ogenschijnlijk weinig voortgang te zien is maar het moet wel in één keer goed!!.

Zou ondertussen wat extra afleveringen van "De Kanaal Overtocht" er in kunnen gooien...of zijn jullie de verhalen al zat?

janhein vindt dit leuk.
  6. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    Nog lang niet! Ga vooral zo door!

Groeten, Arnold

7. vandrees

vandrees

Lid geworden:
    28 dec 2013
    verhalen zat? ik dacht van niet..
    maar als je hier gaat zitten schrijven, ga je niet bouwen;)

8. FStrating

FStrating

Lid geworden:
    28 feb 2011
    Kom maar op met die verhalen! en foto's natuurlijk.

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    lijm moet een uurtje drogen...gi gi

10. Egon Beyne

Egon Beyne

Lid geworden:
    7 nov 2014
    De verhalen zijn juist een leuke afwisseling op je bouwkunsten.
    Laat het vervolg maar komen!

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ok...in de loop van de middag deel 3 van... tig delen....:p Kanaal Overtocht.

Domenjoz Bleriot.

Randjes bekleding snijden
    .

Altijd weer een opgave hoe een keurig randje te snijden aan de bekleding om een nette overlap te krijgen.

Ik doe het zo:
    - Eerst één zijde bekleden
    - Randjes afsnijden en met fijn droog waterproof afwerken
    - Rest bekleden ( in dit geval dus 3/4 rond de liggers)...
    - Bekleding overlap zo nodig voorbewerken zodat het zich goed laat snijden. Strijfolien zoals Oracover etc hoeven niet voorbewerkt te worden...stoffen bekleding wel om rafelen te voorkomen.

- Bij zweefvliegtuig linnen; voeringstof etc de rand die gesneden moet worden impregneren met het zelfde spul/type waarmee je het later afwerkt. Zou dat cellulose lak zijn ( spanlak) dan het randje ook met lak instrijken. Aangezien ik het zweefvlieglinnen "lak" met watergedragen vloerlak ( spant het linnen perfect) strijk ik de randjes ook in met een watergedragen substantie. Net als het opbrengen van de bekleding is dit 100% verdunde houtlijm. Goed laten drogen...(desnoods even een stukkie op het MBF schrijven;)).

- Dan met een slim hulpgereedschapje de overlap afsnijden. De dikte van het houtje bepaald hoeveel rand er moet blijven staan. De losgesneden afvalstrook goed strak trekken ( moest het hier even loslaten voor de foto) en je vliegt met het mesje door de meters te snijden stof heen. Het houtje wordt automatisch meegenomen door de sleuf in het mesje en de spijker...
    189.jpg

- Keurige randjes en plakken maar...
    190.jpg

Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  12. Blitske

Blitske The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Henk
    Hier ook even rust en dan maar wat watertanden naar je mooie vooruitgang , knap werk weeral .
    Als je dit soort bouwen niet gewoon bent dan loop je elke 5 minuten vast heb ik de indruk , is zo heel anders dan het gewone modelbouwen maar wel meesterlijk .
    Enne die verhaaltjes mogen van mij ook gerust nog komen hoor !!

Grtjs

Laatst bewerkt: 20 feb 2016
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Kanaal overtocht.

Deel 3. Wie zal dat betalen.

We waren gebleven bij de eerste vlucht van het half schaal model. De start was prima maar je kan natuurlijk niet eeuwig rechtuit vliegen…Het sturen had een enorme impact op het model. Tja...luisteren deed hij wel maar het motortje, wat amper sterk genoeg was om de kist boven het grondeffect uit te laten komen, kon al die roeruitslagen niet aan en de kist begon snel te zakken. Dan maar terug tegen de wind in en het gas er af. Een paar weilanden verderop volgde een perfecte landing. Het viel best mee om zo’n grote bak op 500 meter afstand nog goed te zien en keurig te landen. Maar de weg terug naar het modelvliegveld was lang en er moest behoorlijk gezwoegd worden…
    SFA_8840.JPG

Eerst maar eens een andere prop er op en het verschil was duidelijk te merken en er volgden diverse proefvlucht dagen. In het begin hadden we er tevens een GPS in zodat we de snelheid konden registeren. Niet dat ik bang was de lokale snelheidslimiet te overschrijden maar het zou toch leuk zijn om te weten hoelang een Kanaal overtocht zou gaan duren. Tevens hadden we voor alle zekerheid het modelvliegveld ingeruild voor een giga groot weiland van 200 x 500 meter bij mij om de hoek. De proefvluchten verliepen zo goed dat ik maar eens plannen ging maken voor de “Overtocht”. Ik had nog ongeveer een jaar voor de boeg en ja…hoe kom je over de grote plas?? Waar te starten en hoe het model te volgen wist ik nog echt niet….

25 juli 2008 , exact 99 jaar na de beroemde vlucht van Louis Blériot, maakten we een perfecte Kanaal overtocht van uit Calais. We vertrokken om 11.00 h en gezien het tijdverschil met Engeland en de overtocht duur van 1 uur en 15 minuten kwamen we om 11.15 uur aan in Dover. Hoe…wat??

Mijn vrouw en ik hadden de Ferry genomen en een B&B voor 3 dagen gereserveerd. De bedoeling van de expeditie was om potentiële landings locaties te zoeken en contacten te leggen met de betreffende eigenaren.

Het eerste bezoek was aan de originele landingsplek van 1909. Dat ligt nu in een bospartij en viel gelijk af. Enkele mooie monumenten en het silhouet van de kist op de grond uitgezet in tegels markeerden de locatie...
    30006181.jpg

Ten zuiden van Dover was het kommer en kwel wat betreft een mogelijke landingsplek en een landing op het strand was ook uitgesloten want er is helemaal geen strand. De krijtrotsen rijzen direct torenhoog uit zee op. Een kilometer of 5 noordwaarts zag het er beter uit. Bij het dorpje St. Margarets at Cliff was een inham in de rotsen maar van enig strand was nog steeds geen sprake. We gingen wat landinwaards en ontdekte een weiland van 500 x 800 meter. Het leek wel een vliegveld!!
    landingsplek st margarets.jpg

In het aangrenzende restaurant/hotel gingen we navraag doen. Tjonge…dat zag er luxe uit temeer vanwege de peperdure auto’s die er geparkeerd stonden. De eigenaar, een man van midden 40 jaar, hoorde onze plannen aan….”Jolly good” en hij was niet de eigenaar van het weiland maar gebruikte het wel regelmatig voor een Spitfire arrangement. “Een wat?..”

Hij liet regelmatig één of meerdere Spitfires komen en daar landen en opstijgen en de decadente gasten van het hotel konden dan na het breakfast een rondvluchtje maken.

Een uurtje later waren de eigenaar van het weiland en de burgemeester van St. Margarets die hij gebeld had ook aanwezig. We maakten plannen en ik kreeg nog even een telefoon nummer van twee vrienden van hem. De ene had een heli vliegschool en de andere was een hoge pief bij de CAA (de Civil Aviaion Authorities) Tja… het gaat er niet om wat je kent maar wie je kent….

Aangemoedigd door dit “succes” gingen we op de thuisreis nog even bij Blériot Plage, de historische startplaats, langs. Aan de zuidzijde lag een enorm stuk braak liggend industrieterrein maar het zat vol kuilen en gaten , bezaaid met puin en het gras stond er een meter hoog. Echter... aan de andere kant van de duinen zag het er een stuk beter uit. Een geweldig strand met honderden meters keihard zand. Hier zou ik best kunnen starten...
    BlériotPlage.jpg

Onderweg naar huis begon er één de voorpret te bederven…”wie gaat dat allemaal betalen...ik niet ” zei ze.

Bij thuiskomst eerst maar eens gemaild met Flug und Modell Technik. “Ik heb een model Blériot en ik wil volgend jaar graag…zal ik foto’s sturen?” Het antwoord was duidelijk: “Nee…wij komen naar jou toe”. Enkele weken later stonden op vrijdagmiddag de hoofdredacteur en zijn vrouw op de stoep. Ze hadden gelijk maar voor enkele nachten een hotel besproken. Ik kon alles in geuren en kleuren aan ze kwijt en op zaterdag avond kon er ook nog op mijn “prive” veld gevlogen worden. “Volgend voorjaar publiceren we het en je hoort nog van ons”.

De zaken werden nu toch wel heel serieus en het werd tijd voor een sterkere motor want die plas was heel groot hadden we op onze tocht naar Engeland gezien. Ik herinnerde me dat ik op de Stichting een zo goed als nieuwe 210 ccm Kawasaki generatormotor had zien liggen. Voor het luttele bedrag van € 25 was die voor mij en begon de ombouw. In slechts 3 weken tijd was het van een één cilinder een boxer geworden. Ja ja.. met hout kun je veel doen…
    136a088db6.jpg

100_4295.JPG

In december 2008 kwam er een dikke brief van VTH ( Verlag fur Technik und Handarbeid). Deze uitgeverij geeft o.a. Flug und Modell Technik uit. Of ik in het voorjaar van 2009 naar Sinsheim wilde komen naar de grote vier daagse Messe “Faszination Modellbau”.

“Met hoeveel personen kom je?…breng de full size Blériot ook mee…wij zorgen voor een vrachtwagen...hotel en zakgeld. Zeg maar wat je aan podia, etc. wilt hebben en we maken een stand van 12 x 12 meter voor je”.

Ondertussen was het artikel in FMT gepubliceerd en het zag er meer dan gelikt uit:

http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/fmt/veranstaltungen/09_06-09/fmt_03_2009_122-126.pdf

En we gingen met 7 personen , de full size, twee modellen, enkele Anzani motoren en diverse stand "aankleed" spullen richting Sinsheim. Bij aankomst in de Modellflugzeug Halle stonden we perplex…een giga groot bord hing er boven de al even grote stand met dit opschrift:
    7b2a0e98d3.jpg

Het was druk…zeer druk. De twee dames van het team waren in de weer met de verkoop van diverse soorten posters en andere “merchandise”. Een drukkerij in Zwolle had totaal 4000 posters voor nop gedrukt en de heren slaagden er in vele enthousiaste bezoekers in de full size Blériot te krijgen voor een betaalde fotoshoot. Om de twee uur deden we een kleine act met veel hilariteit...
    0e7ba9b3e2.jpg

465bc4dfbb.jpg

Op de laatste dag kwam de grote baas nog even langs met een envelop met inhoud en een echtpaar van middelbare leeftijd. “Zij willen ook wel even in de Blériot en geef ze maar een VIP behandeling …zonder kosten…”. Het model liet ik ook zien en op de vraag of ik van uit Calais wel voldoende bereik had om het model in Dover te laten landen gaf ik tekst en uitleg dat we er achteraan gingen met een helikopter. De 30 jaar oude Microprop set kwam even tevoorschijn en liet ik de roeren bewegen. Ze stonden vol bewondering te kijken naar al die high tec spullen en of ik nu even meekwam naar “hun” stand.

Bij de enorme stand van Robbe Futaba hielden we halt en het echtpaar was helemaal geen echtpaar maar de directie van Robbe Futaba. Onder de toonbank kwam een grote doos tevoorschijn. “Voor jouw en héél veel succes met de Kanaal overtocht!!…”.

In de doos de nieuwste 2,4 gHz set inclusief ontvanger en 4 digitale/borstelloze servo’s die 30 kg/cm konden verstouwen. Het probleem “wie zal dat betalen” was door de Sinsheim actie meer dan opgelost.

Eenmaal thuis gingen we verder met proefvliegen en maakten meerdere vluchten van rond de 60 minuten…
    26jul2014.3.jpg

We waren er klaar voor en wat zou ons nu nog kunnen tegenhouden…

Wordt vervolgt…

Laatst bewerkt: 20 feb 2016
    E.hof, Arnold 85 en FStrating vinden dit leuk.
  14. Blitske

Blitske The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2011
    ;:) Heb heel je website al van voor naar achter en omgekeerd gelezen en toch blijft dit smullen van de bovenste plank .
    Grtjs , ga ook nog wa verder doen :)

15. strutter

strutter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Fascinerend verhaal Henk, heerlijk leesvoer!
    Waanzinnig dat je met de Bleriot van de Vroege Vogels hebt mogen vliegen, wat een ervaring moet dat geweest zijn :bier: :beer:

Groeten, Ralf

16. Metroid

Metroid The First Aviators

Lid geworden:
    29 jun 2005
    Blitske daar ben ik het helemaal mee eens. Hier een stille genieter die niet meer stil kon zijn.
    Modelbouw op zijn hoogste niveau.

Gr Rob

Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2016
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zoek maar niet meer naar mijn website...dat werd me te duur en we hebben toch het MBF...!!! Dit is veeeel leuker. Deel 4 ligt ook klaar en morgen is er weer een dag.

Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Goeie morgen,

De liggers zijn nu twee maal gelakt en liggen te drogen...Hebben jullie al tijd voor deel 4 of ben je te druk met koffie drinken?? Het verhaal word wel steeds bizarder maar ik blijf de waarheid vertellen....

Ik lees het wel...

19. vandrees

vandrees

Lid geworden:
    28 dec 2013
    koffie is op..
    ik zeg doen:thumbsup:

20. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    laptop op schoot bakkie koffie er bij. ik zit er weer helemaal klaar voor