Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV Driedekker, het voorbeeld

Een model van deze kist stond al heel lang op mijn verlanglijstje en het is er gelukkig dan toch van gekomen. In de volgende post gaan we daar naar kijken maar eerst wat voorbeeld materiaal:

Alliot verdun Roe bouwde die kist in 1910 als opvolger van de niet zo succesvolle III, een driedekker met ook drie stabilo's.

De nr IV was voorzien van een 4 cilinder watergekoelde Green van 35 pk. Er zijn slechts enkele foto's van die kist en hier de meest bekende. De grote radiator is duidelijk te zien en de romp is achter de stoel tot aan het stabilo niet bekleed....
    Roe IV.jpg

De Hampshire Aeroplane Club in Eastleigh, Southampton heeft in 1965 voor de film TMMatFM een replica gemaakt voorzien van een 4 cilinder Cirrus Hermes lijnmotor welke qua model dicht in de buurt komt van de originele Green....
    ThoseMagnifient34.jpg

En de smaakmaker in de film TMMatFM is ongetwijfeld Sir Percy...
    Percy-ware-armitage.jpg

ThoseMagnifient47.jpg

Nadat de film gereed was heeft de Suttleworth Collection de kist in 1966 gekocht en op enig moment daar behoorlijk wat werk in gestoken. De bekleding is vernieuwd en de bekleding achter de stoel tot aan het stabilo is verwijdert...

17.jpg

Hoewel de bekleding op bovenstaande foto nog wat
    crème kleurig lijkt is dat toch niet zo. Hier zien we duidelijk dat de wat gele bekleding ten tijde van de film nu wit is geworden...
    12.jpg

Voor de werkzaamheden aan het model zijn detail foto's natuurlijk van groot belang en na enig zoekwerk vond ik deze hoge resolutie foto van de staartsectie waar ik lekker op kan inzoemen...

A.V. Roe Triplane IV (BAPC-1, Shuttleworth, Photo 20020910-107 by John Shupek).jpg

Maar..... ik kan meer gebruiken. Ben jij op Old Warden geweest en heb je detail foto's dan hou ik me zeer aanbevolen!!!

Laatst bewerkt: 3 jan 2019
    Demaic, Arnold 85, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb de post hierboven wat aangepast en ga in deze post wat dieper in over hoe ik aan het model ben gekomen en wat de plannen zijn...

AVRO IV, het model.

Enkele maanden geleden kwam ik het model tegen op de Oldie Meeting in Bocholt. Juan Ruiz had hem net uit Zwitserland gehaald waar de kist zegge en schrijven één proefvlucht had gemaakt. Nadat ik Juan een tijdje had gade geslagen hoe hij maar niet verder kwam met het opbouwen ( want alles lag helemaal uit elkaar) de handen uit de mouwen gestoken en samen zijn we enkele uren bezig geweest om van die wirwar van onderdelen en struts/spandraden de kist op te bouwen.

De kist is heel mooi gebouwd maar met een beetje te veel fantasie en met te weinig exacte schaal details en tegen de tijd dat ze vliegklaar stond had ik ook al wat zitten fantaseren wat ik als eventueel eigenaar er mee wou doen. Na 19.00 h was het echt "Flying machine" vliegweer geworden en Juan keek me aan.."wil jij hem vliegen want ik durf het niet"...nou dat was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd.

Bij zo'n eerste proefvlucht ga je natuurlijk niet stoer zitten doen...dus achter het model gaan staan en de hele baan nemen...en dat was geen verkeerd idee want ik had de hele baan van 150 meter nodig en klimmen deed de kist nauwelijks...dus hoe moest ik dan toch die eerste bocht nemen...voorlopig nog niet...dus zo ver mogelijk rechtdoor gevlogen en toen een nette procedure turn gemaakt om eventueel direct weer te landen. Maar bij de 1e passage had ik toch al een riante 5 meter hoogte te pakken...:D:D:D

EU8T1875.JPG

EU8T1889.JPG

EU8T1904.JPG

EU8T1916.JPG

EU8T1954.JPG

EU8T1959.JPG

Na een vlucht van een kwartiertje, en steeds met volgas want de 60 ccm Vallach kon het maar net doen, zijn we onder het genot van een drankje er eens rustig voor gaan zitten. Eerder op de dag had hij mijn 1/2 schaal Blériot al gekocht en na 30 seconden onderhandelen was ik de trotse eigenaar van de AVRO IV.

Hoewel de kist dus spiksplinter nieuw is moet er toch wel wat gebeuren voordat ik er helemaal tevreden mee zal zijn en dat gaan we de komende tijd aanpakken en het probleem van dit project, voor zover je het een probleem mag noemen, is niet tot het uiterste te willen gaan. Het kan gezien de bouw methodiek/constructie geen 100 % scale gaan worden...want dan blijft er niet veel over om van uit te gaan. Het doel is binnen een tijdsbestek van hooguit een half jaar een stand-off scale te krijgen van de kist zoals die in de film te zien was en nu bij de Shuttleworth Collection staat. En voor alle duidelijkheid...die kist is ook geen exacte replica van het origineel en de uitvoering zoals die er nu bij staat is ook hier en daar aangepast tov de configuratie ten tijde van de film.

De werkzaamheden zullen hoofdzakelijk uit het volgende bestaan:
    - kleuren van de componenten zo dicht mogelijk benaderen
    - de hele vleugel en staartsectie verspanning herzien
    - de besturing zo goed mogelijk namaken
    - sterkere motor plaatsen

Specificaties:

Spanwijdte 3,56 meter
    Lengte 3,02 meter
    Motor King 100 ccm
    Startgewicht 16 kg
    Schaal 1:2,7 (37%)

Goed...de romp en het stabilo/hoogteroer staan in de werkplaats en we gaan maar eens wat ideeën opdoen:

- de motor is er al uit en gaat vervangen worden door de veel grotere 100 ccm King ( waar wel wat viertakt details bij aan gebouwd gaan worden en dummy cilinders bij gaan komen).
    - de houtkleurige romp met al die popnagels moet het strakke grijze uiterlijk krijgen met het AVRO logo er op
    - van de vleugels gaan alle spandraden vervangen worden en zullen er beslagdelen toevoegen gaan worden
    - de romp en vleugel struts moeten een bruine kleur krijgen
    100_7048.JPG

- De stuurlementen worden vervangen door meer op schaal gemaakte delen
    100_7051.JPG

- in de staartsectie de spandraden vervangen
    - beslagdelen toevoegen
    - stuurhandels vervangen door de juiste vorm en maat
    - oh ja...10 is te weinig het moet 12 zijn:p
    100_7050.JPG

Nou...voorlopig genoeg plannen gemaakt en ik begin maar eens voorzichtig met stabilo/hoogteroer en het richtingroer en dan zien we wel in detail wat er zoal aangepast moet worden en hoe het er dan wel moet gaan uitzien.

Ook maar eens onderzoeken wat voor een bekleding er op zit ( want er moet een deel van de romp bekleed worden) en eens kijken of ik er een wat gele tint op aan kan brengen. Heb je suggesties/ervaringen dan hoor ik het graag... Het zou Oracover kunnen zijn of Proficover van TC of...hoe heet dat andere spul...??

Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    Ecstacy, Demaic, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Frans Bal

Frans Bal

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Solartex?
    Koverall van Sig?

Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV, de bijl er in.

Na een aantal uurtjes slopen is er 3,4 kg materiaal uit de neus verwijdert wat voor het grootste deel uit autowiel balanceerlood bestond. Dat zat helemaal in de kit gegoten en met een hééél klein vlammetje met de gas/zuurstof brander het lood verwarmd totdat de kit zich gewonnen gaf.

De nieuwe motor met 2900 gram is tov de oude van 2400 gram (beide kaal blokgewicht) dus 500 gram zwaarder maar door het verwijderen van al die klimbim en het zwp balanceer gewicht van totaal 3400 gram heb ik dus bijna 3 kg ter beschikking voor de dummy motor...een riant uitgangspunt.....
    100_7056.JPG

De neussectie is sterk gebouwd...naast de 1 mm triplex huid met enkele aan de binnenkant gelijmde liggers is het geheel aan binnenzijde afgedekt met glas/epoxy
    100_7057.JPG

De stuurhut is ook helemaal kaal en de stoel/stuurkolom/servo's/stuurkabels, etc etc zijn er allemaal uit.....
    100_7058.JPG

Maar er moet nog meer weg en dat zien we de volgende aflevering.

strutter vindt dit leuk.
  5. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
    Dit is met recht rigoureus en voortvarend te werk gaan.
    Petje af voor zoveel enthousiasme:worship: en vakwerk.
    Ik volg dit met veel plezier, en geniet iedere keer weer van de vorderingen.

Grt John

Ecstacy, Énke Blériot en strutter vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV, ontpopt

Popnagels op een kist van 1910 kan natuurlijk niet dus heb ik ze er maar uitgeboord...De romp is nu bijna glad...langs de kiel is nog een halfrond latje te zien...
    100_7063.JPG

...en ook langs de bovenrand zit een dergelijke lat...die moeten er morgen aan geloven...
    100_7064.JPG

Op de originele kist zat een watergekoelde motor...dat durf ik niet aan...helemaal geen ervaring mee en wanneer ik de King zou ontdoen van alle koelribben en er een koelmantel omheen zou moeten maken...nee...dat gaan we maar niet doen maar..
    De vorm van het carter is wel heel interessant..dat is maakbaar en zou een mooie basis kunnen zijn voor een dummy cilinder achter de werkende cilinder.....

ROE-WITH-ROE-III.jpg

Het blok moet een lengte krijgen van ongeveer de halve neuslengte (met twee cilinders zal ik dat waarschijnlijk goed benaderen)...en de krukas ligt op gelijke hoogte als de voorkant/bovenkant van de bootromp...Ik moet met gemak wat gaan bedenken hoe de motorbevestiging moet gaan worden want het aanbrengen van eventuele motordragers zal niet lang meer op zich laten wachten. Dummy carter gaan gieten...of maken van alu plaat...wordt de King zelfstandig in de romp gebouwd (met afstandsbussen tegen het bestaande spant= huidige situatie) of zit de motor in het dummy carter vast en zit dus dat hele carter op motordragers...zal er eens een paar nachtjes over slapen...
    11.jpg

Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV, Help is on ist way

Van nu af aan aan we het AVRO project met zijn tweeën doen...Alliot doet het denkwerk en ik hoef het alleen maar uit te voeren...dat scheelt een berg hoofdpijn....
    100_7098.JPG

De stuurhut is helemaal kaal gemaakt. Er moet nu een versterking tussen de achterkant van het middendek en de twee rompliggers komen...een soort van boogvorm (net als achterin de kuip maar dan wat groter). De stuurkolom komt later aan de beurt. Die gaat daadwerkelijk de hoogteroeren aansturen.
    100_7102.JPG

In het middendek zit een mooi gat....werd nergens voor gebruikt. Dat gaat een bak worden (met deksel) en in de bak komen de powerbox, accu's en het servo voor de stuurkolom (welke dus de hoorteroeren gaat aansturen). Diep onder de bak komt het werkende voetenstuur die de benen van Alliot bewegen en dat voetenstuur steekt buiten de rompzijkant en van daar uit komen de kabels naar het richtingroer....
    100_7103.JPG

In het compartiment net voor het middendek zaten de tank en de demper. De tank verhuist naar de historische plek tw hangt aan de bovenvleugel, en deze ruimte is nu helemaal beschikbaar voor de demper. Hoe ik daar vanaf de motor ga komen...dat gaat heel bijzonder worden...geduld...dan zie je het wel ontstaan...
    100_7104.JPG

Het voorste compartiment is natuurlijk voor de motor. De spanten zijn kaal gemaakt en worden aangepast aan de nieuwe situatie...dus uitgestukt door er aan weerszijden een dunne spant tegenaan te zetten en de uitsparingen op te vullen. Zowel het spant als een paar kleine randjes aan de wanden zijn schoon gemaakt zodat de deklagen er eerst met houtlijm tegenaan gezet kunnen worden. Dan uiteraard een "hoekbandje" van glasmat met epoxy om het stevig aan de wanden te verankeren.

De bovenranden zijn ipv eerst rond nu kleiner geschuurd en hebben een rechthoekige vorm. Een goed hechtpunt voor een paar dekplaten welke de stabiliteit er weer in brengen en daar komen tevens de dragers aan voor het dummy carter. De motor zelf zit met korte afstandsbussen aan het motorspant en er komt nog een ondersteuning aan de voorkant zo ver mogelijk naar voren. Daar komt het lagerhuis (dus het deel net achter de propflens) op te liggen zodat de motor er wat stabieler in ligt. Dat het hele binnenwerk na alle modificaties een nieuw kleurtje gaat krijgen moge duidelijk zijn...
    100_7106.JPG

Alle overtollige strips en latjes welke aan de buitenkant zaten zijn verwijdert...de popnagels zijn weg en de wanden zien er nu al een stuk strakker uit. Ze worden later bekleed en geschilderd net als dat bij de replica het geval is (Ook de bovenzijde van het middendek gaat bekleed en geschilderd worden). Alle gaten in de beide zijwanden moeten natuurlijk eerst worden gedicht. De kleintjes direct met 2K plamuur en de grotere door eerst een dunne triplex plaat aan binnenzijde te lijmen en dan de gaten opvullen met triplex bij de grote gaten en 2K plamuur bij de kleine gaten...
    100_7108.JPG

We hebben het al over een dummy cilinder en carter gehad...die komen er dus en ze krijgen een heel bijzondere functie...maar dat zien we later.

Goed...de opbouw kan nu van start gaan.

Laatst bewerkt: 5 jan 2019
    Ecstacy, Hans V, RTrider en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    John Domenjoz

Lang tegenaan gehikt maar het moet nu toch echt gebeuren...de piloot voor de kist moet er komen. Een figuur in 3/4 van de originele afmeting is een hele grote pop...

De bedoeling is dit dusdanig te doen dat er niet al te veel kilo's meegesleept moeten worden. Hier het begin... de ledematen bestaan uit CV schuimbuis ( waar nodig een paar laagjes over elkaar) en dat geeft de vormvastheid er aan. Dan gaan we het inpakken in speciaal doek en de body wordt van een blok polyether gemaakt wat ook weer met dat doek wordt omwikkeld. Doek en body kan ik morgen afhalen bij de stoffeerder.

De laarzen worden gemaakt om uit schuim te modelleren voeten welke van een laagje glas/epoxy worden voorzien zodat ik het schoeisel er met Bison Kit op kan plakken...
    698.JPG

Hoe ik aan de tekening kom?

Mijn kleindochter van 8 jaar heeft 3/4 van de lengte van John....dus even nagetekend..Ook in zittende houding en dan is er al een aardig uitgangspunt voor de globale maten.

Nu is dit niet de 1e pop/piloot... en lichaam, schoeisel en handen is goed te doen..zeker met deze maat. Kleding is te koop ( maat 128) en de handen gaan weer op de beproefde manier doen..maar dat zien we later wel hier verschijnen.

Laatst bewerkt: 10 jan 2019 om 21:07
    strutter en Hans V vinden dit leuk.
  9. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
  10. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Dat los ik wel op met de 3D print van het hoofd die er gaat komen.:)

Henri Kaper vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt voor de info Henri.

Onno: Ik ga uit van een piloot van 175 cm...x 0,73= 128 voor de pop. Met de 1:8 formule voor de afmetingen van het hoofd moet deze dus 16 cm worden. Maar dat lijkt me net te klein.

Ga maar voor de spiegel staan en doe de lengte van kin tot kruin x 0,73...Dan kom je dicht in de buurt van de eerder door jouw genoemde 18 cm Ik denk dat we voor 17,5 cm moeten gaan.

Laatst bewerkt: 11 jan 2019 om 09:54
  12. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    1:8 is de ideale verhouding. Er wordt ook gesproken over ...
    Een ander model, gebaseerd op gemiddelden, gaat ervan uit dat zowel de man als de vrouw 7 tot 7 ½ hoofdlengtes lang is.

Ik heb ook een keer gelezen dat hoofden van schaalgetrouwe poppen klein lijken, omdat we gewend zijn speelgoedpoppen met veel te grote hoofden te zien ... makes sense.

En ... van welke lengte ga je uit? Mensen waren toen kleiner.

Laatst bewerkt: 11 jan 2019 om 10:43
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Overigens zijn de maten voor de pop niet ontleend aan de afmetingen van mijn kleindochter....maar ze past wel in de kist en we gaan daar voor ons zelf ...en wanneer ze dat wil...nog wel leuke foto's van maken. Er in vliegen gaan we maar niet doen...:eek::p.

Voor de afmetingen van de pop in zittende houding gewoon zelf model gestaan ( gezeten). lengte 175...En de twee hoofdmaten tw rug naar voetzool en zitvlak naar schouder (bij de nek) komen dan goed uit de verf.

Met die twee maten en dat gecontroleerd in het model van met name de achterrand van de stoel naar het voetenstuur, is het uitgangspunt geweest.

Henri Kaper vindt dit leuk.
  14. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Heb je nog info van Old Warden nodig Henk? Ik ken namelijk 1 van de piloten daar. Die tevens naast old warden woont. Dus als die Avro daar nog staat is er veel mogelijk.

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..spreek je zaterdag en Harderwijk...pracht kans om meer details te pakken te krijgen. BVD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Katveredorie !!!!

Vandaag voor de eerste keer de Domenjoz Blériot helemaal opgebouwd...alles er op en aan.

Samen met HenkB de klus geklaard en de taak was om de laatste spandraden op lengte te maken en de tip Wash-out in te stellen. We konden terecht in de "Kas van Koezen"... de bevriende naburige kweker die nog een heel compartiment leeg had staan. Mark...de eigenaar...is niet alleen een enthousiaste kerel en technisch goed onderlegd maar ook een fanatiek motorcrosser. Ik kom er al jaar en dag over de vloer dus toen ik vroeg of ik mijn vliegtuigje daar mocht opbouwen werd alles in kannen en kruiken gebracht voor de actie. We hadden er zelfs een muziekje en zonnetje bij wat dan resulteert in een aangename temperatuur in de kas.

Goed...nu kan ik hier wel gaan staan opscheppen dat het allemaal vlekkeloos is verlopen...maar dat is niet zo. Na een uurtje opbouwwerk was het lunchtijd dus even uitpuffen met zijn tweeën en de boterhammen er bij. We hadden al de hele tijd gezelschap gehad van 3 kitten die graag wilden spelen en toen Henk B even zijn bakkie koffie ging halen zagen de katjes hun kans schoon...juist ja...in een oogwenk hadden ze de plakken worst op Henk zijn boterhammen ontdekt en gingen er mee aan de haal...:p:p

Nadat de laatste spandraad ook op lengte en gesoldeerd was konden de spanners een voorlopige borging krijgen en was het tijd voor wat foto's...
    699.JPG 700.JPG 701.JPG

Als laatste kon nu de belastingproef voor de vleugelverdraaing servo's uitgevoerd worden en ging er 700 gram aan de achterlijst. De krachtpatsers van servo's hadden er geen enkele moeite mee en wanneer je nog een keer goed op onderstaande foto kijkt dan zie je daar ook de grote vriend van HenkB nog zitten..
    702.JPG

Laatst bewerkt: 14 jan 2019 om 16:50
    Jonkje, RTrider, E.hof en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Henk heb jij nog plaatjes??

18. HBZWEEF

HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

Nog wat kiekjes. Indrukwekkend toestel als je ‘m helemaal opgebouwd ziet.

Jonkje, RTrider, E.hof en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De twee trapjes die er bij staan zijn tbv het bepalen van de wash-out. Er op gaan staan en dan de voor- en achterlijst in lijn krijgen tov je positie en daarbij de stand van de achterlijst inschatten. Naar de tip toe moet je achterlijst dan enkel centimeters hoger uitkomen dan de voorlijst en na enige oefening krijg je dan dat timmermansoog en lukt eea perfect.

20. strutter

strutter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Wat een indrukwekkend toestel :worship::worship::worship:
    Diepe respect voor je bouw en organisatiekunst Henk :thumbsup:
    Groeten, Ralf

Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina