Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik durf het haast niet te vragen...

Het voelt wat scherp aan op de wangen meneer de opticien...is daar nog wat aan te doen?

Tuurlijk...zoiets...?

Hu...wat gaat dat worden?

Komt goed!

100_7182.JPG 100_7183.JPG

2. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Maak meteen zo'n bril voor jezelf ... ben je helemaal steampunk! :koud:

Énke Blériot vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Becker ontsteking

Zoals jullie ondertussen wel begrepen hebben komt er een King 100 ccm motor op de AVRO IV (met een dummy er achter).
    Daar heb ik een Becker ontsteking bij die er werkelijk bij hoort.

Maar eerst even naar de RCexl ontstekingen die we allemaal wel kennen...
    download.jpe

Die stel je static af op rond de bv 30 graden vóór het BDP ( dus op dat moment vonkt de bougie) en deze ontsteking heeft een ingebouwde vertraging bij laag toerental ( zo rond de 8 graden voorontsteking..dwz 22 graden verschil zit er in als ik het goed heb)...en zodra het toerental boven dat zeer lage toerental komt begint hij weer (min of meer lineair) te vervroegen totdat de volle vervroeging bereikt is die je dus al static had afgesteld. etc etc.

Nu de Becker...
    100_7184.JPG

100_7185.JPG

Dat zit toch iets anders dan een RCexl..

De magneet in de propflens in combinatie met de vaste positie van de sensor geeft een vonk op ongeveer BDP...dus helemaal bovenin (vonkt prima!!).

Nu neem ik aan dat de ontsteking adhv het interval ( toerental) een vervroeging gaat berekenen en toepassen.

De vraag: Is er iemand die dit kan beamen cq ook een Becker Zundung op zijn motor heeft?

Laatst bewerkt: 5 feb 2019
  4. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Henk, vroege Becker Zündungen zijn nog zonder elektronische verstelling, nieuwere versies (met grotere sticker, zie foto) hebben echter wel een elektronische verstelling.

A476DA1A-0B27-43E2-8D2F-E59E0B051357.jpeg

Belangrijk: juiste afstand boegie electrodes 0,3-0,5mm.

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt en nu begint het wat te dagen...heb dit gezien ( en op mijn propflens kan ik de magneet niet zien...dus_:

die älteren King's hatten noch eine mech. Zündzeitpunktverstellung. Die Mechanik, Fliehkraftgeber mit Magnet, sitzt im hinteren Teil des Luftschraubenmitnehmers. Bei den elektr. ist der Magnet zu sehen, bei ersten natürlich nicht. Funktioniert aber auch ganz hervorragend.

Dus in ruststand is er een laat ontstekingstijdstip en door de centrifugaal werking van de magneet ophanging vervroegd het...
    Ik heb er nog een zelfde propflens bij ( los) en daar is te zien dat het deel waar de magneet zit uit meerdere delen is opgebouwd...en dat er dus iets "slims" binnenin zit.

Laatst bewerkt: 8 feb 2019
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Verdorie...zit nu eens fff stil voor de foto..!!

100_7190.jpg 100_7191.JPG 100_7194.jpg

"En mag ik dan nu in m'n kist stappen?"

....

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    renetl50, Demaic, Ecstacy en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Je kijkt een beetje alsof je met 1 liter peut het kanaal moet gaan oversteken.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat doen we....hopje of gelijk een circuit?

"Nee...het waait te hard...!!:mad::mad:"

100_7196.JPG 100_7204.JPG

"Inderdaad op dit moment stormt het en dat is een prima weertje om samen nog wat aan de trailer te sleutelen..."

Beste lezers...we zijn nu bijna 4 jaar onderweg geweest met de Domenjoz Blériot (vanaf april 2015). Het was het grootste modelbouw project wat ik ooit heb gedaan en de bouwfase is bij deze dus afgesloten. Het was meer dan mooi om de technieken van weleer helemaal te volgen en met een boormachine, draaibank, wat handgereedschap, alu giettechnieken ...en veel geduld valt er toch best wat leuks te maken.
    Het tweede weekend van maart gaan we naar Oerlinghausen voor het volgende deel van de keuringen en wanneer we daar de visuele keuringen en de belastingen ( Boenenlast en roerbelastingen) succesvol kunnen doen dan ben ik al weer dik tevreden. Of we op dat moment ook de geluidskeuring en de twee "Abnahne Fluge" kunnen doen....ik ga er van uit dat we niet zover komen en dat dit deel in de 4 daagse sessie tijdens de Prowing in Soest uitgevoerd gaat worden.

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    ron van sommeren, Thedo, RTrider en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Henk, gefeliciteerd met dit superieure project, het is modelbouw par excellence! :thumbsup:
    Heel veel succes met de "Abnahmeprüfung", zou zeker geen probleem worden... :yes:.
    Ik kijk ernaar uit de Domenjoz Blériot met John op de ProWing in zijn element te kunnen bewonderen (... en te mogen fotograferen)! :beer:

10. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Maar toch ... ik vind de instrumenten nog het mooist! :D

11. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    "Énke Blériot, post: 3933985, member: 48812"
    Jij mag niet meer raden...Ja...ik denk het ook..Het is vast Harriet...
    Ze vloog in een Blériot van Dover naar Équihen-Plage.
    Ben er vele jaren geleden geweest op zoek naar een standbeeld of plaquette van/voor haar...niets gevonden...

Mooie verschijning zo als ze daar staat.
    En ze staat haar mannetje. En echte dame met veel lef.
    Ze vliegt,
    een van de weinigen in die tijd.
    Petje af....

Veel modelbouwplezier
    willum

12. Blitske

Blitske The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Henk

Voor zo een project moet je niet veel woorden gebruiken , gewoon fantastisch knap gedaan !!!
    Hoop er mogelijk bij te zijn als deze beauty het luchtruim kiest .

grtjs , Blitske

13. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Het was ook moeilijk om niet telkens met ooh's en aah's en 'tsjonge wat is dit mooi' te reageren dus af en toe een 'like' was mijn maximale bijdrage. Maar ook mijn complimenten voor dit geweldige verslag Henk. En natuurlijk veel succes in maart.

14. onno10

onno10 The First Aviators

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Hij is klaar en heel mooi geworden.:thumbsup:

Zelf ben ik blij dat ik ook een kleine bijdrage heb kunnen leveren in de vorm van 3D printen van gietstukken het logo en natuurlijk de pop die echt heel mooi geworden is.
    Maar, aan de andere kant hij is klaar. Kunnen we niet meer genieten van de mooie verslagen van de bouw ... of toch...?? ja,... ik denk het wel, er zal nog veel meer volgen hier.
    Sinds 2016 heb ik de ontwikkeling van de kist niet alleen via het forum gevolgd maar ook in het echt en dat is toch wel heel anders. Kan niet wachten om hem te zien vliegen.
    Misschien ga ik wel stiekem kijken naar de eerste vlucht tijdens de keuring.

15. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Zijn eerste vlucht die mag je toch niet missen Henk, daar moet je gewoon bij zijn en al helemaal niet stiekem?

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hans: Ik denk dat er heel wat anders staat...

"Zeker weten ga ik wel helpen bij een eerste stiekeme vlucht vóór de keuring"

Maar ja..lezen was nooit mijn sterkste punt...

En dan kunnen we nog discussiëren over wat een eerste vlucht zou kunnen zijn...maar neem maar van mij aan dat het hooguit zo ongeveer gaat worden...

Het filmpje staat onder de titel Blériot Monoplane hop...zoek de fout..zou ik zeggen

Oeps...kan ook bij een hop kantje boord zijn...

Laatst bewerkt: 10 feb 2019
    Hans V vindt dit leuk.
  17. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Ik zat er in eerste instantie volledig naast Henk omdat ik niet had gezien dat het stiekeme verlangen om de eerste vlucht te zien van @onno10 kwam.

Dit betekend hopelijk niet dat er 'stiekem' beelden worden gelekt? :)

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Een paar foto's kan wel....zolang de wielen maar contact houden met het grassssttt....

Morgen eerst maar eens (voor de eerste keer) de motor laten lopen. Heeft indertijd als waterpomp 10 bedrijfsuren gemaakt...

Laatst bewerkt: 10 feb 2019
    Hans V vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    YES !!!! .......en een beetje no...

Vandaag stond een motortest van de Domenjoz op het programma...

Eerst een beetje brandstof in de tank gedaan...je weet maar nooit...en toen nog wat ...en nog wat...2 liter moet wel even genoeg zijn voor wat plofjes dacht ik zo...

Geen lekkages dus de brandstofkraan kon open zodat de carb vol loopt ( vlotterkamer carb)...Chips!!! toch een beetje lekkage aan de uitgaande kant van de kraan. Daar heb ik een wat grotere diameter slang aan zitten vanwege de grotere slangpilaar op de carb.

Dus via de speciale aftap de benzine weer uit de tanks gehaald en morgen maar even een beter passende slang halen en tussen beide verschillende diameters slang een verloopnippel maken

Niet getreurd en de slang (van de kraan naar de carb) bij de kraan losgehaald en zo de vlotterkamer gevuld.

Heel vlot kwam een paar keer een plofje... en ja hoor!!! :yes:

Ik heb er een RC 3 standen choke op en ben gestart met de choke helemaal dicht. Net boven stationair gezet en het loopt het zeer rustig en wat met de choke gespeeld....juist...nog te koud voor de middenstand...ffff wachten...ja...middenstand ging goed...weer fff wachten en de choke kon er af.

Tot 1/3 gasstick stand geweest....wel met de vingers bij het contact...man man wat loopt dat mooooiii...ahggg..na 2 minuten was de pret over.....toen was de peut op...:p

- rechts naast de staander zie je het filter
    - van daar af gaat het naar een 3 weg aansluiting ( de horizontale bedieningsstang gaat de cockpit in maar is dummy)
    - via het zijbochtje gaat het naar de aftap met een plug er in (en die rust op de pen in de ligger).
    - via het bochtje naar voren kom je bij de kraan
    - en van daar af naar de bovenkant van de carb....(en die slang is dus de boosdoener)
    100_7222.JPG

Dus we gaan maar eens wat sleutelen...met toch een voldaan gevoel...

Laatst bewerkt: 13 feb 2019
    Jonkje, HBZWEEF, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina