Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Becker ontsteking


    Zoals jullie ondertussen wel begrepen hebben komt er een King 100 ccm motor op de AVRO IV (met een dummy er achter).
    Daar heb ik een Becker ontsteking bij die er werkelijk bij hoort.

    Maar eerst even naar de RCexl ontstekingen die we allemaal wel kennen...
    download.jpe

    Die stel je static af op rond de bv 30 graden vóór het BDP ( dus op dat moment vonkt de bougie) en deze ontsteking heeft een ingebouwde vertraging bij laag toerental ( zo rond de 8 graden voorontsteking..dwz 22 graden verschil zit er in als ik het goed heb)...en zodra het toerental boven dat zeer lage toerental komt begint hij weer (min of meer lineair) te vervroegen totdat de volle vervroeging bereikt is die je dus al static had afgesteld. etc etc.


    Nu de Becker...
    100_7184.JPG


    100_7185.JPG


    Dat zit toch iets anders dan een RCexl..

    De magneet in de propflens in combinatie met de vaste positie van de sensor geeft een vonk op ongeveer BDP...dus helemaal bovenin (vonkt prima!!).

    Nu neem ik aan dat de ontsteking adhv het interval ( toerental) een vervroeging gaat berekenen en toepassen.

    De vraag: Is er iemand die dit kan beamen cq ook een Becker Zundung op zijn motor heeft?
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2019
  2. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Groningen
    Henk, vroege Becker Zündungen zijn nog zonder elektronische verstelling, nieuwere versies (met grotere sticker, zie foto) hebben echter wel een elektronische verstelling.

    A476DA1A-0B27-43E2-8D2F-E59E0B051357.jpeg

    Belangrijk: juiste afstand boegie electrodes 0,3-0,5mm.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt en nu begint het wat te dagen...heb dit gezien ( en op mijn propflens kan ik de magneet niet zien...dus_:

    die älteren King's hatten noch eine mech. Zündzeitpunktverstellung. Die Mechanik, Fliehkraftgeber mit Magnet, sitzt im hinteren Teil des Luftschraubenmitnehmers. Bei den elektr. ist der Magnet zu sehen, bei ersten natürlich nicht. Funktioniert aber auch ganz hervorragend.


    Dus in ruststand is er een laat ontstekingstijdstip en door de centrifugaal werking van de magneet ophanging vervroegd het...
    Ik heb er nog een zelfde propflens bij ( los) en daar is te zien dat het deel waar de magneet zit uit meerdere delen is opgebouwd...en dat er dus iets "slims" binnenin zit.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2019
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Verdorie...zit nu eens fff stil voor de foto..!!


    100_7190.jpg 100_7191.JPG 100_7194.jpg


    "En mag ik dan nu in m'n kist stappen?"


    ....
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    renetl50, Demaic, Ecstacy en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.841
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kijkt een beetje alsof je met 1 liter peut het kanaal moet gaan oversteken.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Wat doen we....hopje of gelijk een circuit?

    "Nee...het waait te hard...!!:mad::mad:"

    100_7196.JPG 100_7204.JPG



    "Inderdaad op dit moment stormt het en dat is een prima weertje om samen nog wat aan de trailer te sleutelen..."



    Beste lezers...we zijn nu bijna 4 jaar onderweg geweest met de Domenjoz Blériot (vanaf april 2015). Het was het grootste modelbouw project wat ik ooit heb gedaan en de bouwfase is bij deze dus afgesloten. Het was meer dan mooi om de technieken van weleer helemaal te volgen en met een boormachine, draaibank, wat handgereedschap, alu giettechnieken ...en veel geduld valt er toch best wat leuks te maken.
    Het tweede weekend van maart gaan we naar Oerlinghausen voor het volgende deel van de keuringen en wanneer we daar de visuele keuringen en de belastingen ( Boenenlast en roerbelastingen) succesvol kunnen doen dan ben ik al weer dik tevreden. Of we op dat moment ook de geluidskeuring en de twee "Abnahne Fluge" kunnen doen....ik ga er van uit dat we niet zover komen en dat dit deel in de 4 daagse sessie tijdens de Prowing in Soest uitgevoerd gaat worden.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    ron van sommeren, Thedo, RTrider en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Groningen
    Henk, gefeliciteerd met dit superieure project, het is modelbouw par excellence! :thumbsup:
    Heel veel succes met de "Abnahmeprüfung", zou zeker geen probleem worden... :yes:.
    Ik kijk ernaar uit de Domenjoz Blériot met John op de ProWing in zijn element te kunnen bewonderen (... en te mogen fotograferen)! :beer:
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    Den Haag
    Maar toch ... ik vind de instrumenten nog het mooist! :D
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    noord-limburg
    "Énke Blériot, post: 3933985, member: 48812"
    Jij mag niet meer raden...Ja...ik denk het ook..Het is vast Harriet...
    Ze vloog in een Blériot van Dover naar Équihen-Plage.
    Ben er vele jaren geleden geweest op zoek naar een standbeeld of plaquette van/voor haar...niets gevonden...


    Mooie verschijning zo als ze daar staat.
    En ze staat haar mannetje. En echte dame met veel lef.
    Ze vliegt,
    een van de weinigen in die tijd.
    Petje af....

    Veel modelbouwplezier
    willum
     
  10. Blitske

    Blitske The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Henk

    Voor zo een project moet je niet veel woorden gebruiken , gewoon fantastisch knap gedaan !!!
    Hoop er mogelijk bij te zijn als deze beauty het luchtruim kiest .

    grtjs , Blitske
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Het was ook moeilijk om niet telkens met ooh's en aah's en 'tsjonge wat is dit mooi' te reageren dus af en toe een 'like' was mijn maximale bijdrage. Maar ook mijn complimenten voor dit geweldige verslag Henk. En natuurlijk veel succes in maart.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  12. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Rosmalen
    Hij is klaar en heel mooi geworden.:thumbsup:

    Zelf ben ik blij dat ik ook een kleine bijdrage heb kunnen leveren in de vorm van 3D printen van gietstukken het logo en natuurlijk de pop die echt heel mooi geworden is.
    Maar, aan de andere kant hij is klaar. Kunnen we niet meer genieten van de mooie verslagen van de bouw ... of toch...?? ja,... ik denk het wel, er zal nog veel meer volgen hier.
    Sinds 2016 heb ik de ontwikkeling van de kist niet alleen via het forum gevolgd maar ook in het echt en dat is toch wel heel anders. Kan niet wachten om hem te zien vliegen.
    Misschien ga ik wel stiekem kijken naar de eerste vlucht tijdens de keuring.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Zijn eerste vlucht die mag je toch niet missen Henk, daar moet je gewoon bij zijn en al helemaal niet stiekem?
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Hans: Ik denk dat er heel wat anders staat...

    "Zeker weten ga ik wel helpen bij een eerste stiekeme vlucht vóór de keuring"

    Maar ja..lezen was nooit mijn sterkste punt...

    En dan kunnen we nog discussiëren over wat een eerste vlucht zou kunnen zijn...maar neem maar van mij aan dat het hooguit zo ongeveer gaat worden...



    Het filmpje staat onder de titel Blériot Monoplane hop...zoek de fout..zou ik zeggen


    Oeps...kan ook bij een hop kantje boord zijn...
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2019
    Hans V vindt dit leuk.
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Ik zat er in eerste instantie volledig naast Henk omdat ik niet had gezien dat het stiekeme verlangen om de eerste vlucht te zien van @onno10 kwam.

    Dit betekend hopelijk niet dat er 'stiekem' beelden worden gelekt? :)
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Een paar foto's kan wel....zolang de wielen maar contact houden met het grassssttt....

    Morgen eerst maar eens (voor de eerste keer) de motor laten lopen. Heeft indertijd als waterpomp 10 bedrijfsuren gemaakt...
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2019
    Hans V vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    En dit moet helaas het laatste plaatje van de deze Domenjoz Blériot zijn...
    20190430_180738.jpg

    De kist is bij de keuring vanwege motorstoring dusdanig hard naar beneden gekomen dat deze zeer zwaar beschadigd is. Wat een klap was dat ...in meerdere opzichten... We gaan maar eens rustig nadenken hoe nu verder en over een half jaartje of zo meld ik me wel eens weer.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
    MicropropSport, Jonkje, HBZWEEF en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Maar eens weer verder gegaan met de verbouwing van de grote AVRO driedekker....waar was ik gebleven..oh ja bij de inbouw van een sterkere motor...

    EU8T1875.JPG
    EU8T1885.JPG

    100_7186.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
    Hans V, Rene Neefe, MichielNED676 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Het gaat het komende half jaar weer een ratjetoe aan projecten geven en alles lekker door elkaar..

    De "winter" projecten:

    - AVRO IV Driedekker span 3,6 meter
    - Curtiss Jenny, span 4,5 meter
    - Hol's der Teufel, span 5,3 meter

    De AVRO staat op zolder en daar wordt regelmatig overdag hard aan gewerkt. De Jenny wordt voor mij gebouwd door Detlef Sewing ( Tony Clark) en daar hoef ik nauwelijks wat aan te doen..en dan...ja Hol's der Teufel ..die bouw ik in de "Hangaar" en daar zullen we het straks fff over hebben.


    AVRO

    De afwerking van de romp voorkant schiet nu aardig op..de bovenkap van het motor compartiment zit op zijn plek...( weer zo'n vage Enke foto..nou ja mot maar)...
    100_8029.JPG



    En een blik op het middendek en de cockpit...Zoals je ziet is de kist vrij donker gebeitst en daar gaan we wat aan doen...De binnenzijde van de romp staat ook strak in de verf...
    100_8030.JPG


    Ondertussen de 100 cc King ook fff pimpen....Zwarte mantel...zilver kop en classic purple op het carter...
    100_8032.JPG




    Ook de dummy carter delen in de classic verf....
    100_8034.JPG



    Goed...een wat lichter gebeitste romp..hoe doe je dat ivm de donkere beits die er op zit. Ik ga niet alles van de romp opnieuw doen..de staartsectie blijf zoals het is. De neusplaat, het middendek en cockpit plaat worden lichter evenals de staartschaats en de landingsgestel schaatsen...dan ben ik meer dan tevreden.

    Allereerst de delen die lichter moeten worden in de witte grondverf gezet...dat worden 2 laagjes en dan...dan gaat zich een wonder voltrekken...
    wordt vervolgt...
    100_8036.JPG


    100_8037.JPG
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2019
    E.hof en Hans V vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.982
    Locatie:
    Zwolle
    Thee time dus ff zitten en een update...
    AVRO

    De transparante beits kan op de wit geschilderde delen (1e laag van 2 lagen)...let op...die witte grondverf heb ik "slordig" met de kwast aangebracht in de richting waarin ik de houtnerf ook heb gedaan..nu begint het net echt te lijken sterker nog ... geen mens ziet hoe het gedaan is..:cool::cool:..dus uhhh net verder vertellen hoor!!

    Lekker beitsen met een stukie afwas sponsje..
    100_8041.JPG

    100_8046.JPG



    Ondertussen heeft het richtingroer het juiste nummer gekregen zoals in de film...en de stuurhandles en verspanning zit er op...
    100_8043.JPG 100_8045.JPG


    Op de achtergrond zie je meerder Futaba FC-18- 35 Mc zenders. Die ben ik aan het uitdelen aan de GCMF crew...we zijn al een eind op weg ( hebben rond de 16 zenders nodig )..maar mocht jij nog ergens zo'n Futaba FC-18 zender hebben...die nemen we graag van je in ontvangst voor het Zwitserland avontuur.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2019

Deel Deze Pagina