Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV

Zullen we dan ook maar een update doen over de AVRO

Speciaal voor iedereen en Roel in het bijzonder...

De verspanning van de staartsectie is gereed...lekker veel frutsels net als het origineel. En ondanks al die wirwar kan het hele stabilo in een handomdraai en zonder gebruik te maken van gereedschap gemonteerd/gedemonteerd worden...En alles wat je ziet aan stagen en verspanningen was er niet of knetter knots verkeerd...
    100_8164.JPG

De typische AVRO spanners...en het werkt prima...
    100_8166.JPG

De verspanning van het onderdek ( en eigenlijk alle verspanning in de gehele kist) leek nergens naar...op de verkeerde aanhechtpunten...alles onder de zwarte verf geklodderd...

Dus eerst gemonteerd met de originele verspanning zodat de struts goed staan ( en die struts hebben nu de juiste kleur)....
    100_8162.JPG

Dan kabel voor kabel vervangen door de nieuwe uitvoering zoals het hoort te zijn... 100_8161.JPG

Nu kunnen het onderdek en de struts er weer af en kan de romp bekleed worden met Oratex en dan in alu look geschilderd.....juist ja...zoals het origineel ook heeft...( die look dan wel te verstaan ..want Oratex was er in 1910 nog niet...dacht ik..:p).

Laatst bewerkt: 3 nov 2019
    strutter vindt dit leuk.
  2. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    "Énke Blériot,
    AVRO IV

En weer een hardsoldering gemaakt, de spanner.
    Revet aan een boutje.

upload_2019-11-6_15-14-12.png

Mooi projekt, mooi werk.

Veel modelbouwplezier,
    Willum

Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2020
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO VI

We gaan de machine kamer maar eens aanpakken...

Daar komt de 100 cc King tweetakt te zitten....een dummycilinder van een zelfde King en uiteraard de knalpot...

De uitlaatgassen gaan van de motor door de dummycilinder en dan naar de uitlaat naar buiten.

Zo ongeveer...
    100_8192.JPG 100_8193.JPG 100_8194.JPG 100_8196.JPG 100_8197.JPG

Nu de hele zaak nog aan elkaar breien en uiteraard ook 2 carbs er op...(waarvan de achterste dan is afgedicht bij de cilinder)

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ffff Sir Max WareArmitage bedanken !!

Maar eerst een blik op de motor want as ie af is dan denk je weer kan nie werken...

De 2 cilinder "HVHlaajenievoordegekhouwe Special" vordert gestaag.

De carb kant is klaar en werkt zoals het moet...maar wat er dan werkt zoek je maar eens uit. Motor is nog lang niet af...komen nog atmosferische inlaatkeppen en gestoten uitlaatkleppen op..en uiteraard de uitlaatzijde afmaken....
    100_8202.JPG

Ook de ontstekingen hebben een plekkie gevonden.....
    100_8203.JPG

Wie de kist vliegt is ondertussen ook duidelijk.....hij dus met dat spleetje tussen de tanden...
    Tjonge..was een klerewerk om die letters te schilderen...gelukkig had Max er een krulkwassie voor...Bedankt Max!!...
    100_8204.JPG

Laatst bewerkt: 21 nov 2019
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV driedekker...nix nie demper.

We gaan het fff kalmer aan doen met dit project want de bouwtafel moet leeg..zie je nog wel waarom..

Ik had je nog een plaatje van de uitlaatzijde van de motor beloofd..100 cc tweetakt staat er op..moet de kist goed kunnen trekken want ik had hem al gevlogen met 65 cc viertakt.

Goed...hoe ziet dat er bij de full size er uit..

Dat is niet helemaal de Green die er op de originele van 1910 zat maar net als bij die heeft de Shuttleworth niet veel aan demper..beter gezegd het zijn wat pijpjes dus lekker knallen..
    5.JPG

Dus dacht ik...ik doe het voor het model net zo..gewoon wat pijpjes er aan..ik hoop dat een tweetakt minder geluid maakt dan een viertakt..(dacht het wel:eek::D) en ach...het zal wel loslopen met dat geluid..

Ik heb er dit van gemaakt...
    100_8359.JPG
    100_8355.JPG

Mocht je er anders over denken dan hoor ik het wel..( hoor...mooie woordspeling wanneer het over geluid gaat..;);))

Laatst bewerkt: 5 dec 2019
    Ramses en E.hof vinden dit leuk.
  6. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Helaas mag ik het video niet public delen, maar de DVD uit FlugModell kan ook bij Amazon gehuurd of gekocht worden:

02925571-E7C3-4F45-8506-01D933BAABF3.jpeg

MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Ecstacy

Ecstacy

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Afscheid van een tijdperk...de overdracht van de1/2 schaal en 2/3 schaal Blériot aan de jongere garde en gelijktijdig de promotie van Enke tot teamchef!! ( Harsewinkel 2019):
    3E6A8785.JPG
    3E6A8424.JPG
    3E6A8434.JPG
    3E6A8437.JPG
    3E6A8616.JPG
    3E6A8620.JPG
    3E6A8498.JPG
    3E6A8691.JPG
    3E6A8541.JPG
    3E6A8742.JPG

Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2020
    RTrider, Ariel, J.B en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Those Magnificent Man in their Flying Machines Part 2

1002004000101237.jpg

Zoals de filmkenner weet zit er halverwege een echte pauze in de film..en waarom zou het bij mij anders moeten zijn?

Het is nu bijna een jaar geleden dat de prachtige 120 kg wegende 3/4 scale Blériot na 20 seconden zeer mooi vliegen jammerlijk aan zijn einde kwam...maar elk einde is een nieuw begin hoewel ik daar wel een jaar voor nodig had.

Nu heb ik wel een beetje gesmokkeld in de pauze zoals jullie weten..af en toe ( en de laatste weken weer hurry op) met de AVRO IV reconstructie aan het werk geweest en fff een 5,5 meter Hols der Teufel gebouwd. Ook de verdere uitbouw van TFA en met name de VRA activiteiten hebben de nodige aandacht gevraagd. En nog een klusje..de voorbereiding voor de bouw van de grote Antoinette (een samenwerking van een stukkie privé tijd en met de TFA bouwploeg).
    En voor diegenen die wel eens in het VV/VRA subform komen..in de avondetappes ben ik veelvuldig bezig met vintage kisten en op dit moment 3 kisten aan het maken voor mijn sparkies..

In dat jaar "pauze" is er goed nagedacht over hoe nu verder met grote pré WWI kisten..en ik ben hier op uit gekomen:
    - geen aanhanger meer willen
    - geen + 25 kg ( vanwege de keuringen in Duitsland...want Nederland blijft achterlopen...)
    - bij vliegshows niet meer in een tentje slapen
    - de kist moet in de combi auto/caravan passen ( wel fff een grote auto gekocht)
    - de kist moet blits snel dusdanig afgebouwd kunnen worden dat hij met 10 minuten in de caravan voortent staat.

Zo...ga er maar aan staan..wat blijft er dan over aan mogelijkheden...

Nu had ik het achter de coulissen over een nieuw project...kan ik daar al wat van vertellen......nee...dat is nog geheim...maar wanneer je me belooft er verder met niemand over te praten dan...

Wordt vervolgt...

Laatst bewerkt: 14 mrt 2020
    Hans V en verfbrander vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Weer een tipje van de sluier

Er van uit gaande dat je maar met 1 kist tegelijk kunt vliegen zou ik dus voldoende moeten hebben aan 1 piloot...die dan van de ene in de andere kist springt..

Jullie hadden al eens kennis met hem gemaakt maar voor deze post wilde hij best nog fff poseren..hij komt net uit de Hol's der Teufel en zit nu te kijken hoe hij het stuurwiel wil hebben in zijn AVRO IV driedekker..

Mag ik jullie voorstellen : Petit Énke..himself..een jaartje ouder en een jaartje grijzer maar ach..nog jong van geest..

IMG_20200311_164958.jpg

Hij is dus niet vies van een Engelse kist...
    IMG_20200311_170013.jpg

...maar zoals zijn naam al doet vermoedden gaat zijn voorkeur toch uit naar "Avions du France"..

Goed...wat we nu weten is dus de afmeting (schaal) van de kisten...een mooie schaal 1:2,5 ...dus 40%..( want dat zijn de HdT, AVRO en Antoinette ook...en dat is geen toeval)..

Wordt vervolgt...

Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Hans V en verfbrander vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Groot en toch klein

Wanneer je bij grotere modellen de vleugels er af hebt gehaald dan heb je 2 of meer vleugelhelften die redelijk te handelen zijn..bv uitgaande van een kist van 10 meter en schaal 1: 2,5 dus vleugellengtes van ongeveer 2 meter.

Maar dan ben je er nog niet qua transport...er is dan ook nog zoiets als een romp. En bij de Pré WWI kisten zijn de rompen over het algemeen langer dan bij latere kisten..Wanneer het een beetje "tegen zit" dan kom je bij 4 meter spanwijdte ook daar op uit tot , afhankelijk van de geometrie van de kist, nog wel langer. En dat is zonder aanhanger ( want dat is de nieuwe doelstelling voor mij) niet eenvoudig te transporteren.

Nu zou je een romp mogelijk ook helemaal deelbaar kunnen maken..met alle problemen van dien of....stel dat je geen of nauwelijks een romp hebt...hoe gemakkelijk zou het dan zijn? Juist ja..heel gemakkelijk. Bij de bouw van de Hols der Teufel was ik ook aangenaam verrast door het gemak waarin deze 5,5 meter kist in kleine "hapklare brokken" op te delen was...een rompgondel en een staartboom...neem je zo onder de arm mee..

En aangezien ik al vele jaren tractors maak is het toch ook de hoogste tijd om eens een pusher te gaan doen..of misschien wel meerdere pushers voor de komende jaren..

Farman/Voisin

Het hoge woord is er uit..we gaan iets verder in de tijd terug dan de Blériot XI, Antoinette en Demoiselle... en gaan naar januari 1908.

Één van de mijlpalen in de Europese luchtvaart geschiedenis was de eerste cirkel vlucht van 1 km diameter die door Henri Farman werd gemaakt met een toestel van de gebroeders Voisin.

Na een aantal "probeersels" o.a. voor Louis Blériot ontstonden er in 1908 een serie doosvormige tweedekkers onder verschillende namen..tw de naam van de opdrachtgever stond voorop gevolgd door de naam van de broes Voisin. We zullen op een later tijdstip daar wat van gaan bekijken ..nu eerst mijn keuze dus de Farman Voisin nr 1.

Zo ongeveer het topmodel van de serie zien we hier..een vrij grote kist met een canard voor de hoogte aansturing en een enkel roer tussen de twee kielvlakken. De kist had een geringe V-stelling en geen rolbesturing...

Henri controleert de goede werking van de canard....
    116-1.jpg

En hier die mijlpaal...de cirkel vlucht in 1908
    Henri-Farman-French-flight-Voisin-Farman-I-Grand-1908.jpg

In het Musée de l'Air in Frankrijk hangt een perfecte replica en wie weet hebben ze er tekeningen van beschikbaar..ik ga eens op onderzoek uit...
    0973288.jpg ac1583870499001394093.jpg ac1583870597001394094.jpg

En mochten er geen tekeningen beschikbaar zijn dan gaan we zelf aan de slag...
    voisin-c.jpg

Het model:

-Schaal 1:2,5
    -Spanwijdte 4 meter
    -Lengte 4,6 meter
    -Motor ik ben zoekende
    -Startgewicht 23 kg.

Wat authentieke beelden...( hier nog met een wat groter stabilo dat vrij snel na deze vlucht ingekort werd)...

gettyimages-898094852-2048x2048.jpg

Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
    Hans V en E.hof vinden dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De motor is met opvallend veel domping geplaatst. Domping in de vliegrichting, omdat het een duwconfiguratie is wordt de motor dus met de prop omhoog geplaatst.
    Later kwam men er wel achter dat het aerodynamisch veel gunstiger is om de instelhoek van de vleugel te verkleinen dat geeft veel minder weerstand. De draagkracht is ook iets minder maar er is ook duidelijk minder domping nodig waardoor er minder vermogen verloren gaat aan het omlaag duwen van de neus. Het vliegtuig zal sneller vliegen en daardoor het verlies aan draagkracht ruimschoots goed maken. De snelheid is de belangrijkste factor in de opwekking van draagkracht. Twee keer zo snel vliegen geeft vier keer zo veel draagkracht!
    Lijkt me een pracht model om te bouwen, het kriebelt al. :D

12. ArthurP

ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    18 jul 2007
    "En aangezien ik al vele jaren tractors maak is het toch ook de hoogste tijd om eens een pusher te gaan doen..of misschien wel meerdere pushers voor de komende jaren.."
    Kuch, kuch (nee geen Corona). :koud:

Neerlands glorie, pusher, canard, 1911, waarschijnlijk geen tekening maar wel geïnspireerd door een Farman. :)

13. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Voor de duidelijkheid ... de Koolhoven Heidevogel is die met de gondel. Er is geen tekening van bewaard gebleven bij mijn weten, maar het was een kopie-met-aanpassingen van de Farman.

ArthurP vindt dit leuk.
  14. Marc

Marc

Lid geworden:
    19 jan 2004
    Prachtige machines,in die oude tijd was vliegen toch best speciaal en spannend te noemen.
    :beer:

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Grote investeringen

Vandaag er op uit gegaan met een beurs vol flappen...

Dus naar mijn grasmaaier mannetje om de hoek...en rommelen in zijn schuurtjes..tientallen grasmaaiers en losse blokken...op zoek naar een motor voor de Farman Voisin..

Na een kwartiertje samen met de zaklantaarn in alle hoeken en gaten snuffelen en ja..niet een 3 Pk B&S dit keer ..of vergelijkbaar... maar een lichte geheel alu tweetakt van ...ik denk rond de 100 cc.:yes::yes:

Voor 20 euro was ik spekkoper en nu maar eens zien wat er tevoorschijn komt.

Hier de barn vondst...
    IMG_20200316_164711.jpg IMG_20200316_164809.jpg

Waarom een lichtgewicht motor in de FarmanVoisin??...de motor zit achter het zwp en in het model zit geen piloot gewicht..wel een lichte pop....dus voor je het weet moet je vele kilo's lood in de neus stoppen indien de motor te zwaar is....en das nie de bedoeling want ik wil binnen de 25 kg startgewicht blijven

Bij de tractors als de Blériot is een zware motor juist een must met dat korte neusje maar hier is het dus uitkijken met het motorgewicht.

Ik krijg hem, draaiend aan de pully, maar net aan door de compressie dus dat zit goed..

Eerst maar eens de dia ( via een poort) en slag (via het bougiegat) gaan meten..schat dat er een 50 á 55 mm zuiger in zit en het een 90 á 100 cc motor is.

Wanneer je de grote flenzen van het carter weg denk blijft en eer slank geheel over...

Zou ik het redden er 3 dummy's in lijn bij te zetten? Wie weet...

Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    J.B en Hans V vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wil je ook fff sturen?

Als MLA vlieginstructeur was het natuurlijk de bedoeling dat ik de leerling liet sturen ... das de bedoeling van die vlucht..maar als PIC met rondvluchten stelde ik die vraag honderden keren aan de passagier... en dan glunderden ze altijd.

Ik zat eens op een lijnvlucht van ginder naar hier en toen ik..overigens zonder enig geweld...weer eens was doorgedrongen tot de klapstoel achter de Gezagvoerder en zijn co kwam de vraag....wil je ook fff sturen met de 737??

Toen was het mijn beurt om te glunderen...

Maar vandaag stellen we de vraag aan Sir Percy..Do want to...? Yes..

Met dank aan Ernst en Onno voor de 3 D print...na wat beits en schilderwerk is er een wel heel natuurgetrouw stuur ontstaan in de AVRO...

IMG_20200325_135746.jpg

IMG_20200325_135805.jpg

Nu is de renovatie van het Lg aan de beurt.

De beste Zwitser die het model heeft gebouwd had zo zijn eigen methodieken..eerst alle componenten maken...dan samenstellen en dan met de kwast alles onder de schoolbordenverf smeren..

Nou dat zijn we in dit subforum ander gewent dus..

Omdat er nog al wat onderdelen aan het lg zitten en ik ook niet alles kan onthouden heb ik 1 poot gedemonteerd en schoon gemaakt.

De kleur van het houtwerk stond me ook niet aan maar dat is niet schoon te krijgen...geen probleem dan passen we de schoondochter methodiek toe.

Die heeft zonder enige kennis van zaken een te donker gebeitst konijnenhok wit geschilderd en toen een fris kleurtje licht eiken er overheen gedaan..Ik stond daar als profi natuurlijk hoofdschudden bij maar...het resultaat was verbluffend en nu... een jaar later... zijn de konijnen en mijn schoondochter en ik nog steeds onder de indruk van het resultaat..

Dus heb je een verkeerd kleurtje beits op een stukkie hout zitten..inkwasten met combi grondverf/kwastplamuur ( en niet te netjes doen zodat er strepen ontstaan lijkend op houtnerf.)..en dan een paar lagen nieuwe beits er over van de gewenste kleur..

Bere...ik bedoel konijnegoed!!

IMG_20200320_152047.jpg

IMG_20200325_141819.jpg

Rene Neefe, Marc, RTrider en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    AVRO IV LG renovatie...

1 poot af..nog 1 te gaan...

IMG_20200404_180031.jpg

Hout in de juiste kleur..metaal delen ook..
    Spanners zijn weer blank en nieuwe spandraden er in...eigenlijk best leuk werk een kist helemaal renoveren....
    IMG_20200404_180049.jpg

Rene Neefe, Hans V, femmo en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik heb nu voor het eerst de gecoate spandaden van Gerda gebruikt..ze heeft ze in diverse maten..0,5...0,7...en deze zijn 1,2 mm ( incl coating)..Het spul is bij deze en gene modelvliegshop prijzig.

Bij Gerda kost het geen drol...en ze is heel coulant..verstuurt direct en betalen komt wel..(ik heb gelijk maar 6 rollen totaal iets van 200 meter gekocht in diverse diktes)

Overleg maar fff met haar want ze kan meer leveren dan op de website staat vermeld...ik weet niet of ik hier zoveel reclame mag maken..zoek maar fff op "gerdaskralenhoek".

Rene Neefe en Marc vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wel- of geen woon werkverkeer??

Ondanks dat je thuis moet blijven/werken ga ik als het fff kan elke middag naar de hangaar om daar te werken..niet met de auto..maar met de trein:

De reistijd is korter dan John er over doet en de AVRO staat er al te wachten op me.

Nu zijn de vleugels aan de beurt. Eerst alle struts en kabels er af gehaald en de spierwitte bekleding op kleur gebracht.

Met 1 deel tuinbeits en 1 deel terpentine en een afwas sponsje komt het prima op kleur.

Dit keer niet te netjes werken en met de stromingsrichting mee poetsen als laatste veegrichting..

IMG_20200408_141857.jpg

IMG_20200408_141908.jpg

IMG_20200408_141917.jpg

Uiteraard ga ik na al dat klussen ook weer met de trein naar huis...

willum en Hans V vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Toch ook een ander bericht er tussendoor..

Ik ben druk aan het bouwen..zit in diverse topics te werken..organiseer van alles voor TFA en toch ben ik niet blij..
    Gezien onze leeftijd en gezondheidstoestand bereiden we ons voor op een half jaar ellende in- en om huis.

Maar niet klagen ..er zijn mensen die door de hel gaan.

Een goede vliegvriend is ondertussen bezweken een andere mag thuis uitzieken..de buurman en buurvrouw zijn getroffen en..je zult het misschien ook zo ervaren. dus..

...hou de moed er in... en vooral....niet stiekem gaan vliegen op je lokale gesloten clubveld..blijf zo veel mogelijk thuis..
    Wij (div TFA leden) zijn op diverse fronten bezig om je ook langs deze weg (MBF) wat afwisseling te bieden...

Kijk ook maar eens in het Vintage forum ( is vrij nieuw)

https://www.modelbouwforum.nl/forum/vintage-ra-rc.205/

Rene Neefe, Cavemannetje en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina