Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Tjeez Henk, het is raak in jouw omgeving.:( Wij vallen in dezelfde leeftijdsgroep als jullie, maar gelukkig zijn wij beiden gezond. Maar ik ga zéker niet vliegen voorlopig, ondanks het feit dat ik twee nieuwe kistjes in kan vliegen, en het weer wel zeer aantrekkelijk is..... Volhouden maar!

jve vindt dit leuk.
  2. De Mol

De Mol The First Aviators

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Hoi Henk,

Het is hier al niet veel anders,Ik wens jou en Hanneke heel veel sterkte en wijsheid toe.
    Dit is toch al een verloren jaar wat betreft het vliegen, maar gelukkig kunnen we nog wat afleiding in het bouwen vinden.
    De PT 17 schiet goed op en daarna maar verder met de Southrner.

m.vr.gr.
    jan

Rene Neefe en Énke Blériot vinden dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik vind mijn ontspanning in het (een kwartiertje per dag, anders wordt ik wel sjaggerijnig) bewoonbaar maken van mijn bouwhok/hangar.
    Het is nu meer een soort van inloopkast geworden, bij gebrek aan ruimte in de rest van het huis. Dus raad eens waar de zooi belandde...

Verder durf ik er nog wel uit, alleen zorg ik voor ruime social distancing.
    In de Flevopolder zijn de meeste wegen tamelijk leeg, dat was al zo voordat de pl@&is uitbrak.
    Dus nu er niet geschaatst (we hadden van half maart tot in juli zomerijs zullen hebben) en ge-aquajogd kan worden hebben we de fiets maar eens onder het (balsa) stof vandaan getrokken. Twee nieuwe banden, een nieuwe ketting en gaan met die :banana:

Inmiddels alweer 250 km op de teller, gisteren een kort rondje op snelheid getraind, 38 kmh max.
    Vandaag een rondje Oostvaardersplassen, 47,5 km 24 kmh gemiddel, 33 kmh max.
    En het mooiste van alles, de reden dat ik 25+ jaar geleden stopte met fietsen, de rechterknie, geeft nog geen krimp. Heeft de rust 'm toch goed gedaan...:D

jve, Rene Neefe en Énke Blériot vinden dit leuk.
  4. De Mol

De Mol The First Aviators

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Ik word wel een beetje jaloers

5. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ik heb hier alle ruimte om te vliegen , kan in de tuin landen, de woonkamer is groot genoeg voor mijn drone. Maar ik kom NEVER NOOIT in de buurt van jullie bouw skills . ik ben al blij als de bespanning er zonder plooien op zit . Dus ja ik ben soms ook een beetje jaloers . Maar het genieten van het moois wat er gebouwd wordt voert gelukkig nog wel de boven toon.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  6. Rene Neefe

Rene Neefe Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Ships Henk, (lees GVD)
    Dat is erg serieus allemaal en dan komt het letterlijk heel erg dichtbij.
    Sterkte daar en ook voor jullie houd moed en hoop (doet leven) en hou vol.
    Als er ook maar iets is waar ik of mijn zoon Didier (doorde weeks te Apeldoorn) voor jullie kan doen laat het dan weten.
    En zowiezo dank voor je blijvende inzet en al het werk t.a.v. TFA en alle andere projecten.
    Het blijft (ons allen denk ik) zeker inspireren!
    Ik wens een ieder een prettig Pasen in kleine "kring".

Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app

7. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ver-spannend werk

De AVRO opgebouwd en de volgende fase kan beginnen..het herzien van de totale vleugel verspanning.

Toen ik de kist voor het eerst zag een paar jaar geleden in Bocholt stond Juan er een beetje om heen te draaien..Hij had de kist net nieuw uit Zwitserland laten komen en wou gaan beginnen met de opbouw...Alles lag uit elkaar en met een bouwbeschrijving er bij moest het dan gebeuren...Ik stond dat fff aan te kijken en de hulpeloze blik van Juan kon ik niet weerstaan.

We zijn anderhalf uur bezig geweest om de kist helemaal samen te stellen..pffff wat een giga hoeveelheid werk...
    Juan had de buik er al van vol nog voordat ik later op de dag voor hem met de kist vloog...en ..aangezien hij net mijn half schaal Blériot had gekocht wou hij wel afstand doen van de AVRO...en zat ik dus met de gebakken peren en het probleem..:p:p

4 meter span gaat makkelijk in de hangaar en de verspanning maar eens aanpakken...
    IMG_20200410_102046.jpg

Het is allemaal leuk en aardig dat het totaal uit elkaar kan maar 50 knooppunten monteren ...ook als zijn het snelsluitingen...en de bos spandraden en paaltjes uit de knoop halen is echt te veel van het goede..

De brave Zwitser heeft de spandraden allemaal zwart geschilderd...door de struts laten lopen en met een soort kroonsteentjes gefixeerd. Ook de langsverspanning is niet.. je van het...soms koofstof draadjes...soms staal....en dat met een kwiklink aan de struts...en weer die bekende schoolbordenverf...
    IMG_20200410_110041.jpg

Dus ik haal er sectie voor sectie uit ( en dat ik dat in opgebouwde toestand doe lijkt complex maar ik voorkom wel dat ik wanneer ik eea separaat opnieuw opzet het later wat scheef in elkaar krijg)
    IMG_20200410_102135.jpg

fff lastig fotograferen met tegenlicht maar de was hangt aan de lijn...de rompslomp is er af en de struts van de eerste sectie + wat lg struts zitten in 2 laagjes verf van de juiste kleur...
    IMG_20200410_101516.jpg

strutter, Baumflieger, De Mol en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Baumflieger

Baumflieger The First Aviators

Lid geworden:
    6 sep 2016
    willum, Ariel, Ecstacy en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hat die Motor schon wieder gelaufen...???Tun..damit die Schimmer im vergaser freigangig bleibt.

10. Baumflieger

Lid geworden:
    6 sep 2016
    Ja einen Testlauf haben wir auch gemacht.
    Alles ohne Probleme.

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja ... bedankt Roel!!

Er begint schot in de zaak te komen..struts in de juiste kleur..frutseltjes gemonteerd ( dank je Roel!!) en spandraden aanleggen..

Goh...ben zelf tevreden..

IMG_20200420_155657.jpg IMG_20200420_155635.jpg

Bruno van Hoek en De Mol vinden dit leuk.
  13. Hans V

Hans V

Lid geworden:
    29 mei 2017
    Echt klasse zoals jullie bouwen, ik geniet er elke keer weer van.

14. RTrider

RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    21 feb 2011
    This Magnificent Henk and his Flying Machines 1/3

Eind zestiger jaren ben ik voor het eerst met de vliegclub TRMC met Pinksteren naar het Internationale Luftzirkus in Harsewinkel geweest. Wat ik mij nog kan herinneren is dat ik daar ontzettend ziek, lees dronken, ben geweest van teveel Apfelkorn tijdens een zeer gezellige zaterdagavond. De jaren daarna stond Harsewinkel altijd op mijn lijstje. Zo ook 1970 en 1971. Daarna kreeg huisje, boompje, beestje en carrière voorrang en verdween modelbouw en vliegen naar de achtergrond. Een opleving kwam begin negentiger jaren vorige eeuw tot ik mijn tweede liefde ontmoette :) Vanaf 2007 stond Harsewinkel weer op ons lijstje met Pinksteren.
    Daar zag ik Henk na al die jaren nog steeds vliegen met zijn flying machines.
    In 2019 vroeg Henk mij of de TFA niet iets voor mij was en zo geschiedde.
    Sinds eind vorige jaar heb ik de hobby weer opgepakt.

Al bladerend door oude FMT’s las ik verslagen van Henk en zijn Flying Machines.
    In 1978 vloog Henk al met Pinksteren tijdens het Luftzirkus in Harsewinkel.
    42 jaar geleden!

488CB736-D037-41AD-834E-548DBB36E2B9.png C769E59F-38D8-4E84-85F5-002D3BF7A3E0.png 6EE57FCE-F9FB-4000-A652-4B37DB5B0D2C.png

Laatst bewerkt: 19 mei 2020
    jve, Bruno van Hoek, pappawinnie en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    This Magnificent Henk and his Flying Machines 2/3

AD8CC76A-324A-4031-8F2E-EB75E77C847C.png 2A3321D3-EAF8-452C-BCC8-1CDEC415D2F0.png 1CC1AAB8-A0CA-4E41-B127-EDC92962ADA3.png

16. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    This Magnificent Henk and his Flying Machines 3/3

D4E91438-2A78-424E-8458-47E4E203BE72.png

F801E209-1F50-482C-B999-1366A67834E8.png

3A60B72A-D75A-4FCB-9C4E-9F6A4A6C1EB8.png

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat een heerlijke nostalgie...Bedankt Gerard!!!

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Op de kakken

Er komt schot in de zaak met de AVRO IV

De kist staat weer op zijn wielen maar een roll-out hebben we nog lang niet..( hoef ook niet want de Jenny die er aan komt kan nu na de "opruiming/herindeling' mooi de hangaar in en met deze hoef ik me dus gelukkig niet te haasten). Het is overigens heerlijk werk om af en toe in de hangaar aan de totaal opgebouwde kist te werken..er aan te prutsen..onder te liggen...kortom...mooi werk!!

De opbouwtijd van deze nieuwe kist was toen ik hem in handen kreeg rond de 2 uur...dat was ook de reden dat vliegvriendje en mede TFA lid Raoul (die de kist net had ontvangen van de bouwer in Zwitserland) er na 1 dag in Bocholt al de brui aan gaf... 2 uur opbouwen en een uur demonteren dat is echt te gek...

Ik heb de afgelopen tijd bij de totale metamorfose niet alleen allerlei schaal details bij in gebracht maar ook aandacht besteed aan een gemakkelijke opbouw zonder dat je daarbij gereedschappen nodig bent..dus alles met de blote vingers..

Nu is het LG aan de beurt.

Een deel van de LG struts zijn met snelkoppelingen gemonteerd en een deel is met boutjes vastgezet...Ook dat moet anders.

Aangezien de beide hoofdpoten er bij transport af moeten gaat ook hier alles aangepast worden..deels worden de struts aan één zijde scharnierbaar en dan aan de andere zijde met snelkoppeling ( dus met de blote vingers) en deels worden ze helemaal weg genomen.

Met de foto's van de Old Warden kist er bij eerst maar eens dmv touwtjes uitgezocht waar de verspanning van het hele LG moet zitten. En ook al deze verspanning gaat weer snel afneembaar worden...
    Wanneer ik uiteindelijk op een opbouwtijd van 30 minuten uitkom dan is dat goed. Het is geen kist om op een middagje fff mee op het lokale veld te vliegen..Doel is om op meerdaagse shows wat te stoeien en getransporteerd in de caravan en of s'nachts onder zeil of ..met een span van 3600 mm en een lengte van 3250 mm zou die in zijn geheel in de caravan voortent moeten passen..( een voortent die uit allemaal losse "flappen" bestaat dus daar verzinnen we wel wat op..bv met de schaar...oeps..laat de directie het maar niet horen..dus niet verder vertellen..

Goed wat plaatjes...( ja dat zie je goed..de hangaar heeft kamerbreed laminaat gekregen..je kunt er van de vloer eten...)

IMG_20200529_092822.jpg IMG_20200529_092841.jpg IMG_20200529_092858.jpg

En voor de liefhebber nog fff een blik op de vintage wall..die vult zich steeds meer met VRA/VRC modellen ( was dat nu weer? kijk maar in het Vintage forum: https://www.modelbouwforum.nl/forum/vintage-ra-rc.205/.) en de verzameling vintage goodies heeft daar een mooie uitstalling gekregen...mijn privé mini museumpje..
    IMG_20200529_095815.jpg IMG_20200529_095834.jpg

Zo zie je maar...er is ook een leven na het afstand doen van de big scale Blériots en de giga trailer

19. Baumflieger

Lid geworden:
    6 sep 2016
    :thumbsup::thumbsup:
    Die Avro ist richtig schön geworden.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Danke Marco...absicht is der erstflug bei euch in Bocholt zu machen in September..

Deel Deze Pagina