Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. Blitske

Blitske The First Aviators

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Hier se Henk
    Boven aanzicht moet nog ff wachten , maar al wa details bij getekend .
    Maar nu verder in dit topîc met jou juweeltje , autotje komt mogelijk wel is ergens anders :)
    Grtjs .

2. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    geweldig

3. Énke Blériot

Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

Om de tipbogen te kunnen lamineren eerst maar eens de SULS houtvoorraad er bij gepakt.

Nu zal het woord SULS niet iedereen wat zeggen maar het zal bij de oudere modelbouwers ongetwijfeld nostalgische herinneringen oproepen. Modelbouw Suls uit Lunteren bracht in de '60 jaren een aantal Vrije Vlucht bouwdozen op de markt zoals o.m. de Alladin en de Sinbad. Het zal zo rond 1962 geweest zijn dat m'n moeder in de plaatselijke potten en pannen winkel zomaar de bouwdoos van de Sinbad zag staan en ik als 14 jarig jochie er op af.
    Na wat Keil Kraft modellen, zoals de Dolphin van 75 cm en de Topper van 100 cm, gebouwd te hebben was ik "verkocht" aan deze gelikt uitziende kist van maar liefst 112 cm spanwijdte. Er werd een aanbetaling gedaan en twee weken zakgeld later kon ik hem ophalen.

Ik heb zowaar op dit forum een Suls draadje gevonden en onderaan in deze bijdrage een link.

Om een lang verhaal kort te maken...een jaar of 5 geleden kreeg ik via via een giga berg hout afkomstig uit de Suls nalatenschap. Grote abachi fineer platen, dozen vol grenen en abachi latten, balsa en abachi planken, achterlijsten, enz enz.

Dus de doos met ruim 1000 grenen latten van 8 X 2,5 mm komt weer eens prima van pas. De strips even in een bakje water laten inweken en dan gebogen voor het heteluchtpistool...

77.jpg

Er waren 8 lagen nodig en elke laag bestaat uit 3 lengtes want de latjes zijn ongeveer 22 cm lang...
    78.jpg

Na uitharding en glad schuren ontstaat er een mooie boog en de aansluiting met de achterlijst is getrapt uitgevoerd. Dan nog de capstrip er overheen...
    79.jpg

In de tip zit nog een diagonaal en op typische Blériot wijze heeft de ligger aan het uiteinde nog een extra laag welke de boog verbind met de ligger...
    80.jpg

De scharnierbuis gaat aan het einde over in rondhout en om de bekleding bij de tip mooi te laten aansluiten zit er op het rechte gedeelte van de tipboog een smalle abachi verhoging...
    81.jpg

Voor de scharnierverbinding tussen stabilo en hoogteroer moeten een aantal voorzieningen gemaakt worden om de bekleding op vast te zetten. 10 klosjes gezaagd en op deze manier zijn ze allemaal even lang...
    82.jpg

Hier gaat later de U- vormige scharnier beugel door. Zoals al eerder vermeld zijn de capstrips ook dmv spijkers met de messing strips en de onderliggende vulblokken gezekerd...
    83.jpg

Bij het toenemen van de afmetingen van de Blériot modellen blijkt telkens weer dat de benodigde tijd om het te maken sterk toeneemt. Het hoogteroer viel dan ook niet in een avondje te maken...Ik schat dat ik er in de afgelopen twee weken rond de 30 uur aan besteed heb. Uiteraard geen probleem want het gaat meer om "lekker knutselen" dan om "het moet snel af".
    84.jpg

Nu kan ik het stabilo er "tegen aan" gaan bouwen.

De link naar het SULS draadje:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/belangstelling-voor-suls-draadje.206653/

Laatst bewerkt: 17 sep 2016
  4. Ramses

Ramses The First Aviators

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Prachtig werk, mooi hoe je alles maakt Henk!
    Ook leuk de uitvoerige teksten en anekdotes erbij.
    Heerlijk genieten dit!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

5. Blitske

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Inderdaad zoals we je kenne , prachtig .
    Ff een vraagje hoe bewerkte ze vroeger en jij zal het zeker ook zo doen , het hout en ook bvb die metalen onderdelen ?
    Schilderen of beitsen of wat ?? Voor het bespannen bedoel ik he .

Grtjs B.

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ramses:
    Ik zal eens proberen om de bouwverslagen af en toe af te wisselen met verhalen over de vliegers van toen (en nu) en hun "flying Machines". En natuurlijk bij voorkeur datgene wat niet of nauwelijks te vinden is op internet. Eens kijken of dat "in de smaak valt"....

Blitske:
    Het houtwerk wat bekleed wordt krijgt geen behandeling. Dat deden ze in deze periode meestal ook nog niet. Het conserveren van het geraamte kwam eerst in de Eerste Wereldoorlog op gang. Een voor mij prettige bijkomstigheid aangezien de bekleding met verdunde houtlijm (op waterbasis) vastgezet wordt. De hechting op onbehandeld hout is dan optimaal. Ook het impregneren van het doek is met lakken welke op waterbasis zijn...maar dat zien we later.
    De metaaldelen worden ,zeker wanneer het staal is, gebeitst, voorzien van primer en dan met terpentine gedragen verf geschilderd.

Hier staat nog het e.e.a. over bekledingen:http://www.modelbouwforum.nl/thread...in-their-flying-machines.227565/#post-3571132

Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

Het stabilo wordt tegen het hoogte roer aan gebouwd.

Op onderstaande foto van links naar rechts:
    - de onderste laag van de voorlijst op wiggen gezet tbv de juiste hoek,
    - met 4 MDF strips en een rib-sjabloon wordt de welving voor de capstrips gemaakt.
    - de achterlijst gaat uit 3 delen bestaan en de onderste laag ligt ook weer op wiggen.
    - het verticale deel er op gelijmd en deze tevens tegen de scharnierklossen gelijmd...

85.jpg

Nu zijn de liggers aan de beurt...Van grenen latten van 9 mm dik vier strips van 12 x 9 mm gezaagd en op maat geschuurd.en onder de frees door getrokken tbv de sponning voor de webbing...
    86.jpg

De dwarsdoorsnede is bij de achterste van de twee hoofdliggers niet helemaal rechthoekig ( ivm de welving van het profiel) en dmv een "gootje" welke in de juiste hoek is geschuurd worden enkele liggers wat taps geschuurd....
    87.jpg

Capstrips en liggers zitten er op....
    88.jpg

Heb ik ze nu vooraan verder van elkaar staan dan achteraan...??? Zal wel net zo zijn als die spoorrails...
    89.jpg

De voorlijst is voorzien van een taps geschuurde Red Cedar "opvul" lat waar later de bovenste voorlijst strip op komt....
    90.jpg

Ha heerlijk...ribben maken....
    91.jpg

En nog een stel gaten er in. Zet qua gewichtsbesparing geen zoden aan de dijk maar het staat zo mooi...
    92.jpg

Nu de ribben nog in drie delen hakken ( ivm de 4 mm webbing tussen de bovenste en onderste ligger), en dan kan er verder opgebouwd worden. Het stukje boogvormige ligger is bedoeld voor de uitsparing die in de achterlijst komt en waar de stuurhandle van het hoogteroer zijn bewegingsruimte moet hebben....
    93.jpg

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We gaan eerst even naar de Gamma...grenen lijsten halen tbv de webbing. In deze hele Blériot zitten geen modelbouw winkel materialen. Essen haal ik bij de fijnhouthandel, en grenen en Red Cedar komt gewoon van de bouwmarkt.

Maar....!!!! heb ik toch net een leuk alternatief gevonden voor wat materialen. Het is een vliegtuig sloop bedrijf...

Wel een stukkie rijden!!!

Scannen0001.1.jpg

Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  9. Turbilence=NL=

Turbilence=NL=

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Ik hoop voor je, dat het na zoveel jaren nog bestaat, dat bedrijf ;-p

10. Egon Beyne

Egon Beyne

Lid geworden:
    7 nov 2014
    Vliegtuigsloper lijkt me wel niet zo'n leuk beroep. Stel je voor dat je zo'n mooie vliegtuigen als jouw blériot moet slopen.

11. strutter

strutter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Mooi je bouwwijze zo te volgen Henk.
    Het wordt prachtig
    Hoe fixeer je die klosjes onder de ribben, lijm je ze tijdelijk aan de bouwplank?

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hoi Ralf, Egon en Peter,

Ja, die klosjes zijn op de bouwtafel gelijmd (plaatselijk een stukje uit de tekening gesneden). Wanneer het er later af moet is het een tikkie met de hamer en is er nauwelijks schade aan het MDF tafelblad.

Ben vanmiddag even naar de vliegtuigsloop geweest...helaas...op zondag gesloten:oops::oops:

Maar even zonder gekheid...

Arrigo Balboni begon in 1914 te vliegen en schraapte in 1928 al zijn geld bij elkaar voor een racekist om daarmee op de races in Santa Monica te vliegen...Hij kwam niet aan racen toe en crashte zijn kist al voor de race. Het wrak wilde hij ter plaatse verkopen maar dat lukte niet. Dus de brokstukken mee naar huis genomen (L.A. Californië) en daar in gedeeltes en voor een veel betere prijs verkocht. En zo ontstond het idee om een Airplane Graveyard te beginnen. Lange tijd was hij de enige particulier die zoiets deed en leverde "all over the world" en werd er schatrijk mee....

$_57 (1).JPG img.jpe

13. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Leuk verhaal.
    Misschien begin ik wel een Scale Airplane Graveyard.
    Blijf je verslag volgen.

Ton

14. Turbilence=NL=

Turbilence=NL=

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Daar zal je niet zo heel snel rijk mee worden Ton ;-)

Blijf het verlag uiteraard ook volgen :-D

Groet Peter

15. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    wat een vakwerk!
    heb gelijk maar blijven volgen aangeklikt.

ga zo door!

Groet,
    Leon

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

De ribben zijn in drie delen gezaagd, het achterste deel eerst op de capstrips gezet, dan een liggerwebbing er tegenaan, dan de volgende ribsectie etc... 94.jpg

Nu zijn de bovenste capstrips aan de beurt. De sterke kromming aan de neus wordt er uiteraard weer van te voren in gestoomd ( drijfnat maken....even laten intrekken en voor het heteluchtpistool buigen) EN niet je vingers verbranden!!...
    95.jpg

Lijmen met enkele klemmen en gelijk op de liggers spijkeren....
    96.jpg

Zo...de ruwbouw van het stabilo is gereed. Wat nu???....
    97.jpg

De maatvoering van alle delen is van de Rozendaal tekeningen gehaald ( de "La Manche" serie productie uit 1909 en dat stabilo/hoogteroer met de twee "peddels" aan de tippen). Zoals al eerder gezegd zijn er geen volledige werktekeningen van de Domenjoz (Gnome) Blériot en dien je dat via maatschetsen zelf te construeren. Dus...de lay-out is nieuw maar de afmetingen van liggers en lijsten zijn dus van die oudere Blériot XI gehaald.

Er zijn ondertussen vele foto's van het NASM in Amerika binnen (waar de originele Domenjoz Blériot staat) en hun ook gevraagd wat foto's te maken met tegenlicht.

Nu kan er wat door de bekleding heen gekeken worden en het lijkt er op dat de constructie toch wat te fors is uitgevallen en heb ik eerst maar eens wat gewogen. Het stabilo/hoogteroer van de 62 % kist weegt 2,7 kg. Omgerekend naar deze zou dat 4,4 kg betekenen. Dit stabilo/hoogteroer weegt onbekleed en zonder de beslagdelen 3,2 kg.... Dat is niet gek want dit type stabilo/hoogteroer heeft tov de "La Mache" uitvoering wel de zelfde spanwijdte maar een veel grotere koorde.

Maar toch....nog eens een keer de NASM foto's en één foto die ik heb van rond 1975 (toen de originele Domenjoz Blériot werd gerestaureerd en zonder bekleding stond) er weer bij gehaald....Meten aan de foto's...hoe verhouden de liggers zich tot de koorde etc...
    3.jpg

5.jpg

Niet langer getreuzeld....en gestart met de achterlijsten van de hoogteroeren. De bovenste is klaar en op de onderste zie je wat er af gaat. Dat gaat ook gebeuren met alle liggers, lijsten en capstrips en ook die van het stabilo. Ze voelen allen behoorlijk torsiestijf aan en ook qua doorbuiging is het boven verwachting stijf. Dus komende week is het afslanken met die constructie en zal er mogelijk rond de 8% gewicht verdwijnen....
    100_4654.jpg

17. Ramses

Ramses The First Aviators

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Zeer inspirerend werk Henk! :thumbsup:
    Ik geniet met volle teugen van jouw bouwwerkzaamheden.
    Maar de capstrips afslanken terwijl ze al verlijmd zijn, hoe ben je van plan dat te gaan doen?

Groeten, Ramses
    .

18. Blitske

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Ramses , ik vraag me da ook al tijdje af ?
    Maar hou je vast he Henk gaat hier weer met iets heel simpel afkomen maar wat super makkelijk werkt .
    Hij heeft soms van die ideeen waar een ander ni op komt maar da maakt het juist zo tof om volgen .

Grtjs

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot.

Ik heb hier nog ergens een 5 assig high speed bewerkingscentrum staan ...toch???

Even terug naar de laatste foto van de vorige sessie:
    Bij het aanpassen van de vóór-achterlijsten van beide elementen wilde ik er ongeveer 3 mm af hebben. Dat is te veel schuurwerk en krijg je een lamme arm....Met de figuurzaag het merendeel weggehaald. Aangezien het zaagje aan de binnenkant zit en de beugel aan de buitenkant zaag je dus scheef..geen probleem want om de 60 mm zit er al een sleufje en kon ik de zaag weer dichter naar de lijn brengen. Dan nog even met wat schuurklossen er langs en ziedaar binnen een tolerantie van 0,05 mm.

Alles mooi afgeslankt...
    99.jpg

En netjes afwerken met de Dremel met haakse kop....
    100.jpg

Ergonomie is alles dus het stabilo op zijn zijkant op een stel spijkers tegen de werkbank gezet
    101.jpg

Ligger schuren. Netjes tot aan het lijntje en dat hadden we al op de kleuterschool geleerd met het inkleuren...
    102.jpg

Ook een begin gemaakt met de ribben. Hier de twee CNC werktuigen...
    103.jpg

Tja...en dan de capstrips. Met een mal een dun lijntje aan beide uiteinden...
    104.jpg

En dan heel simpel met een afbreekmes langs de liniaal snijden.Bij de liggers wat minder druk zetten. Fluitje van een cent...
    Overigens: die twee platte liggers van 12 x 4 mm in de neussectie (om invallen van de bekleding tegen te gaan) verdwijnen en er komt er één van 8 x 4 mm rechtop geplaatst voor terug...(en zo was het origineel ook blijkt uit de foto's)...
    105.jpg

MAAR....sedert donderdag zijn mijn vrouw en ik door de griep geveld en toch een partijtje beroerd zal ik je vertellen (ondanks een anti griep injectie). Vandaag zowaar een uurtje uit bed geweest om dit te schrijven...maar ik ga weer plat...

20. Egon Beyne

Egon Beyne

Lid geworden:
    7 nov 2014
    Veel beterschap, Hopelijk kan je snel terug naar je bouwtafel.

Deel Deze Pagina