Three Dee MP/e

Hallo,

Ik wil even vragen of hier mensen zijn die de Three Dee MP/e vliegen, verder wil ik graag weten of ze kleine veranderingen hebben aangebracht of modificaties?

Mijn TD MP/e is helemaal volgens handleiding, maar ik heb bijvoorbeeld bij Francis gezien dat die een goed systeem heeft om de Lipo's makkenlijker vast te maken. Dit wil ik denk ik wel copieren mits het ook de Lipos met mijn vliegstijl binnenboort houdt.

Verder wat voor Lipo combinaties zijn er mogenlijk behalve de 10s5p van Jan?

Groeten
Roel

Ha Roel,

Heb ook een MP-e in m'n collectie.
Modificaties die ik heb aangebracht zijn, een groter ontvanger-accupack (Sanyo KR1100) onder het hoofdframe gehangen ipv dat 800 mAh pakket in de ontvangerdoos. Zodoende heb je ook ruimte voor een grotere (bijv. 149DP) ontvanger. Ontvanger'schakelaar' = een setje 2mm goudstekkers, die naar de ontvanger toe, zit vast op het carbonplaatje waar de ontvanger op ligt. Dit plaatje vanwege de stekker moeten borgen tegen verschuiven door er dwars een 2mm carbon-staafje over te lijmen en 2 sleufjes in de zijkant van de ontvangerdoos.
Ook op beide onder frame-platen een 'beugeltje' gemaakt waar de klitteband door heen kan voor het vast zetten van de aandrijf-accu.
Ik vlieg met een 10S2P pakket van Kokam 2000 15C cellen. Dit pakket bestaat weer uit 4 losse pakketen (2x 3S2P + 2x 2S2P) zo kan ik ze evt. ook nog flexibel inzetten voor andere doeleinden.
In eerste instantie heb ik ook nog een CoolFligth UBEC HV en een Tango 45-08 met 10T geprobeerd, beide met minder resultaat. De UBEC ontnam iedere vorm van reikwijdte (toen nog met Schulze PPM ontvanger). De 45-08 trok in een lichte 3D vlucht al zo'n 2200 Watt, dit is/was een beetje teveel voor de accu's (70A piek) vliegtijden van max. 8 minuten.
Nu terug naar de standaard motor (45-07) met 10T, dat gaat beter. Alleen bij ernstig verknuppelen merk je dat ie wat meer inzakt.

Als ik nu een ander pakket zou kopen. Wordt het toch een enkelvoudig op z'n hoogst een 2-voudig pakket. Bij voorkeur opgebouwd uit alleen in serie geschakelde cellen. Bijv. Kokam's 3200, Polyquest XP 3300 of 3700, Evo 20 3300-3700 van Fligthpower UK, XCell 4300-3900. Waarbij de polen dan direct op 1 print zijn aangesloten en niet via printplaatjes per cel vanwege de spanningsval bij hogere belastingen

m.vr.gr.

Rick

Hoi,

Ik heb dit nou even zitten lezen, maar heb jij misschien foto's ervan?

Verder is het interresant met je ontvanger accu, maar als ik een grotere ontvanger accu erin leg dan denk ich toch aan Lipo's.

Passen die andere cellen dan ook in de MP omdat het formaat anders is, en deze 0.5 Amps dan minder hebben. (4,4 Amps zijn die 10s5p van jan toch)??

Groeten
Roel

Heb wel ettelijke foto's van de heli tijdens de opbouw. Maar de modificaties heb ik doorgevoerd naderhand en staan nergens op de foto. Momenteel ligt ie nog in delen uit elkaar te wachten op reparatie.

Lipo's is ook een mogelijkheid, alleen na het UBEC verhaal zocht ik een snelle en KISS oplossing. Dat de UBEC zoveel reikwijdte koste ben ik de zgn. Hard-way achtergekomen :( .
Op www.rc-heli.de (jou ook wel bekend) ben ik vliegers tegen gekomen die de KOKAM 3200 toepaste. Voor de andere accu's moet je ff checken, Jan geeft in de handleiding of z'n website de afmetingen van de accu-ruimte op.
Ik kan ook m'n Accupack eens opmeten, dat heeft zo'n beetje de maximale lengte die je nog goed kwijt kunt, nog langer en dan steekt het spul er echt achter uit.

Je zult t.o.v. een 10S5P van 4.25Ah iets aan vliegtijd inleveren. Maar dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de hogere accuspanning onder belasting (zie http://www.elektromodellflug.de/datenbank.htm) en het lagere gewicht van het pack.

Rick

Back