Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door holco, 26 sep 2008.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Omdat ik de laatste tijd steeds meer onder de indruk raak van de power die een goede 12S setup kan bieden, heb ik besloten om één van mijn MP-XL V91
    heli's om te bouwen naar een sterke elektro setup.

    En omdat dit voor mij nieuw is en ik totaal geen elektro achtergrond heb is elke serieuze input welkom.

    Ok, wat wil ik bereiken,

    Jan Henseleit vliegt momenteel met een PYRO 30-12 + JIVE 80+HV combo van Kontronik.
    Hij draait daar max 2200 toeren mee en heeft een pitch bereik van max 14 graden!! vliegtijden afhankelijk van vliegstijl 5 tot 15 min.
    Gewicht besparing t.o.v. Power Jazz / Actro combo, 290 gram.
    Bij deze setup heb je dus de beschikking over zo'n 6 a 7 PK!!

    Je begrijpt het al, dit wil ik dus ook!!


    En hoe ver staat het er tot nu toe voor,

    De heli heb ik uiteraard al, en is uitvoerig besproken in deze topics three-dee-mp-xl-v91 en bouw-cq-foto-verslag-three-dee-mp-xl-v91
    Verder is de heli ook voorzien van een AC-3X stabilisatie systeem, ook uitvoerig besproken in dit topic ac-3x-stabilisatie-systeem

    Hyperion EOS 0610 DUO lader heb ik besteld.

    De E-conversion set voor de MP-XL is besteld incl. speciale motor mount voor de PYRO 30-12 en een 13T pinion.

    De Pyro 30-12 zoek ik nog voor een voordelige prijs!!??

    En omdat er nog wat onduidelijkheden bestaan over de betrouwbaarheid van de BEC van de JIVE 80+HV regelaar staat deze verlopig nog op hold,
    ik heb nog wat mails gestuurt naar Jan Henseleit, en in afwachting daarvan
    zal ik besluiten.

    Wordt vervolgt.

    Gr,

    Mario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Iemand enig idee welke stekker verbindingen geschikt zijn voor dit soort vermogens?

    Ik zit ik aan de SLS-ZX accu's te denken, maar hoe zijn de ervaringen met de zeer betaalbare Zippy-H accu's?

    Gr,

    Mario
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Volgens mij vliegen de meeste (wat ik gezien heb op de D3D) met lange 4 mm goudpluggen.
    Oftewel met rode kunststof behuizing of krimpkous isolatie.
     
  4. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Van wat ik hoor zijn de zippy accu's prijs kwaliteit zijn erg goed. Zelfs vergeleken met de duurdere merken zijn ze niet slecht. MAAAAR.... Ik heb de laaste tijd veel berichten gezien van wisselende kwaliteit. Sommige mensen hebben 4 zippy accus besteld waarbij twee ERG goed waren een was van mindere kwaliteit (meer weerstand) en de laaste had 1 cell die niet gebalanceerd wilde worden.

    Beetje een gok dus, je kan er geluk mee hebben maar ook pech.
    De reden dat ik dit weet is omdat ik me in Zippy accu's heb verdiept voor mijn trex 500 en berichten hierover heb gelezen op helifreak en runryder.
    Geen eigen ervaaring helaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2008
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    zijn a123 cellen niet een opzie??.
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel

    Die kan ik uiteraard wel, maar kan me voorstellen dat er zwaardere zijn die tot boven de 150A gaan.

    Gr,

    Mario
     
  7. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ok, maar er zijn er ook zat die goede ervaringen hebben, en slechte ervaringen met de dure High-End merken kom ik ook zat tegen:confused:

    Maar 6 stuks Zippy-R 4800mAh 6S kosten €517,- incl. verzending, als je dat vergelijkt met de SLS-ZX 5000mAh 6S die kosten bij 6 stuks €1380,-

    Het verschil is dan wel heel erg aantrekkelijk, zeker nu ik mega moet investeren voor de totale ombouw naar elektro.

    Gr,

    Mario
     
  8. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Niet echt een optie denk ik, stuk zwaarder en het vermogen haalt het niet bij een lipo voor zover ik weet.

    Gr,

    Mario
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb de 5S4800 en 5S4500 Zippy-R en 2x 5S5000 Zippy (zonder aanvulling).

    Alle 4 doen ze het prima in een Hirobo sceadu 50er elektro ombouw. Ik merk alleen wel verschil met voltage. de Zippy-R accu's houden echt een flink stuk hoger voltage vast. Met de gewone zippys moet je iets rustiger aan doen. Maar verder wel ziek goedkoop idd en zeker het proberen waard.
    Wisselende kwaliteit is idd nog steeds een probleem bij die accu's. Vandaag onder andere ook dat ze goedkoper zijn gok ik, zit gewoon minder of zelfs geen eindcontrole bij waar ze alleen de topkwaliteit versies over zouden moeten houden.

    Heb ook 2x 3S1800Zippy-R, Las daarvan dat sommige er elke keer 1900mah uit trekken enzo, maar ik kom echt niet verder dan +/-1500...


    edit:
    ander tussenidee zou misschien de polyquest zijn. Das wel kwaliteit, maar dan toch wat goedkoper.
    Polyquest 5000mAh 6S 25C Lipoly kost 228 dollar, dat is dus voor 2S3P (6x6S5000) zo'n 1000euro. Maar eerlijk gezegd, zou ik als ik toch zoveel uit zou geven DAN wel voor een ander merk gaan.



    A123 cellen kunnen wel op zich, maar is leuker voor schaalvliegen omdat het idd een stuk zwaarder wordt. Voordeel is wel dat als je het leuk uitkiend je zonder lader de accu in 15 min vol kan raggen en dus de hele dag kan vliegen als je genoeg loodaccu's in de auto heb liggen.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2008
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Sietse, met welke belasting gebruik jij de Zippy's, en zijn de 4800mAh ook echt 4800mAh, vraag me ook af of ze hoger als 1C geladen kunnen worden?

    Gr,

    Mario
     
  11. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Mario,

    Ik gebruik in de 10S en 12S opstelling alleen maar 5,5mm goudcontact .
    De kabels van de powerjazz krijg je ook niet netjes in een 4mm goudcontact gesoldeerd,
    die zijn 6mm2

    Henk
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    De 4800 en 4500 heb ik net een logje van gevonden.
    beide ongeveer 3300 uitgehaald met de timer op 5min 30. Dat was nog erg voorzichtig. Heb nog niet verder geprobeert om zoveel mogelijk eruit te halen eerlijk gezegd. En rest van de logjes kan ik ff niet vinden, Compu was laatst gecrashed..

    [​IMG]
    Links 5S4800, rechts 5S4500


    oh ja, ik laad ook alleen op 1C. 2C hoeft voor mij nog niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. Dat ziet er alvast mooi uit!

    Ik gebruik ook enkel nog 5.5mm pluggen. Ook voor de connectie tussen motor en regelaar. (Er zijn er zelfs die beweren dat de meeste problemen van de Jive komen door slechte connecties met de motor.)

    Ik vlieg nog steeds met mijn 3700mAh 12S flightpowers van vorig jaar die doen het nog steeds prima na 150 vluchten zeker met de AC-3X.

    2200rpm en 14° pitch? Met de AC-3X raadt Stefan P max 1900rpm aan voor een 90 size. Je zal zien dat dit meer dan genoeg is...
     
  14. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Welke pluggen zijn dat, merk? en waar te koop?

    Die waardes zijn de max waardes waar Jan de setup mee getest heeft, dit geeft dus aan waar deze setup toe in staat is, wat het bij mij gaat worden
    zie ik nog wel.

    Gr,

    Mario

    Gr,

    Mario
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2008
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Mario,
    de levensduur van lipo's, in het algemeen, vergroot je door ze niet helemaal leeg te vliegen maar te stoppen bij zo'n 80%.
    Ook met 1C laden en niet met 2C zal de levensduur ten goede komen.
     
  16. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb inderdaad ook naar polyquest gekeken, maar het prijsverschil met de SLS-ZX lipo's wordt dan een stuk minder interessant, zeker als de douane mee gaat helpen!! ik heb ook begrepen dat de Zippy's een afval product zijn van de polyquest, alles wat niet voldoet aan de polyquest standaard wordt een zippy, vandaar waarschijnlijk de onregelmatigheden bij deze lipo's.

    Nee vooralsnog ga ik denk ik maar op zeker en wordt het de SLS-ZX 4500mAh 6S packs, en om te beginnen dan maar eerst 2 of 4 6S packs, de rest komt dan later wel als ik door de start fase heen ben.

    Gr,

    Mario
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2008
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Had ik inderdaad ook begrepen Bas, laden bij 0,5C schijnt zelfs optimaal te zijn, maar mocht je er een keer om verlegen zitten is het wel prettig dat 2C ook kan.

    Gr,

    Mario
     
  18. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb trouwens begrepen dat de HYPERION EOS0610I DUO lader 11 tot 28 volt input berijk heeft, stel dat ik twee goede 60A 12 volt accu's in serie set 24 volt dus, hoeveel ladingen kan ik dan doen, de 12v accu's kunnen tot 6 volt zonder problemen ontladen worden?

    Gr,

    Mario
     
  19. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel

Deel Deze Pagina