Three Dee MP-XL-V91

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door holco, 13 jan 2008.

  1. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Three Dee MP-XL-V91 [​IMG]

    Posted 3 minuten geleden at 22:13 by holco
    Vol trots hier wat info en foto's van mijn nieuwe Henseleit heli.

    Afgelopen zomer 2007 had ik besloten dat ik een MP-XL V91 wou hebben, en heb mij toen bij Jan Henseleit op de wachtlijst laten zetten voor deze heli.
    Na een aardig tijdje wachten, was het dinsdag 8-1-2008 eindelijk zo ver dat de postbode de heli kwam brengen, uiteraard vol ongeduld!!! meteen met de bouw begonnen.

    Oké eerst maar de set-up,

    De kit zelf
    [​IMG]
    Motor,
    OS91 RZ-H
    [​IMG]
    Uitlaat,
    Hatori 938
    [​IMG]
    Swash servo's,
    Futaba BLS 541
    [​IMG]
    Giro,
    Futaba GY 601 + S9251
    [​IMG]

    Gas servo,
    Futaba S9202
    [​IMG]
    Ontvanger,
    Futaba R149DP
    [​IMG]
    Toeren regelaar,
    Trottle Jokey RevMax
    [​IMG]
    Temperatuur geregelde sproeiernaald verstelling,
    CarbSmart
    [​IMG]
    Rotor bladen,
    NHP Razor-Pro 700mm wit
    [​IMG]
    Tail bladen
    K&S 95mm
    [​IMG]
    Accu,
    Sanyo NC 3000 Mah 4.8V
    [​IMG]
    Canopy stickers,
    [​IMG]
    Wordt vervolgt!!
     
  2. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    foto''s !!! we zijn benieuwd !
     
  3. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Oké hier de foto's van de heli in aanbouw, of eigenlijk is hij al bijna klaar:D
    Wat er nog moet gebeuren is,

    Canopy gedeeltelijk geel spuiten
    stickers aanbrengen
    beide finnen geel spuiten
    carbon staander van het landingsgestel en de alu buisjes geel spuiten
    Al het gespoten werk + stickers hoogglans blank afspuiten
    Ontvanger inbouwen
    giro inbouwen
    CarbSmart inbouwen
    Alle bekabeling aansluiten en netjes wegwerken
    Heli programeren in de zender
    En dan hopenlijk aankomend weekend de eerste vlucht
    als het weer het toelaat.

    Over de bouw valt eigenlijk weinig te vertellen, alles past perfect en het hele concept zit heel erg slim in elkaar, en zolang je de zeer uitgebreide bouwbeschrijving maar volgt kan er gewoon niks fout gaan.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    mooie machine holco !! , gaat er nu een gewone os in zonder aangepaste crank ?
    wat voor carb zit erop gemonteerd ?
    mvg ferry
     
  5. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Thanks Ferry,

    Inderdaad een gewone OS maar dan wel met achteruitlaat, omdat dit een tandwiel overbrenging is tov
    een snaar bij de NT zal de rotor gewoon rechtsom draaien.
    Let wel op dat je voor de Hatori een speciale flens nodig hebt omdat
    de uitlaatpoort bij deze motor een andere maat heeft als bij de motoren met zij uitlaat, deze zijn te koop bij Henseleit.
    De carburator is de 60M die standaard bij de motor zit en deze doet het prima met weinig nitro, dus een Lötterle is in dit geval overbodig.

    Gr,

    Mario
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Strak bakkie Mario, die zie ik dit jaar vast nog wel.
     
  7. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    WOW,

    ik ben jaloers.....

    Groeten
    Roel
     
  8. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel

    Thanks Laurens,

    Deze ga jij zeker een keer zien.

    Gr,

    Mario
     
  9. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ziet er gevaarlijk uit! 8)

    Is die staart aandrijving niet erg gevoelig voor slijtage op deze manier? Een riem heeft zeker teveel weerstand!

    groeten,
    niels
     
  10. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hallo Niels,

    Zolang je niet in een zandbak gaat vliegen zal die staart tot in de eeuwigheid blijven draaien;)

    Starre staart aandrijving heeft inderdaad minder weerstand, maar wat belangrijker is is dat je geen last hebt van vervelende snaar resonanties en nog een voordeel is dat er geen statische lading meer wordt geproduceerd.

    Gr,

    Mario
     
  11. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ohja! :D

    da's waar ook! Er zijn inderdaad mensen die last hebben van storing met een snaaraandrijving. Ik heb er in ieder geval geen last van gehad, althans.... ik kon niet aanwijzen dat het door de snaar kwam ;)

    gr,
    niels
     
  12. jappie911

    jappie911

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    115
    Hallo Holco,

    Gefeliciteerd met de MP_XL, zul je geen spijt van krijgen, kan ik uit wat uurtjes ervaring zeggen..

    Eerste vlucht; niks geen mixen, niks bijgesteld,geen trim, geen expo, enz.. gewoon gebouwd zoals in de handleiding;
    en vloog snaar strak in zowel hover, als rondvlucht,3d.

    Wel wat problemen de motor met weinig nitro goed te krijgen, maar had dan ook die speciale bocht en zimmerman, inmiddels is er een betere oplossing met achteruitlaat en dat heb je gedaan, verstandig.

    Heb verder niets veranderd, alleen dik 4000 nicd paket, omdat hij flink stroom trok.

    En moet nog een keer wat spuitwerk gaan doen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Gr. Jasper
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooie machine Mario !!

    Serieus aandachtspunt is wel het stroomverbruik.
    Let dan ook op de draadjes die uit de accu komen, die mogen dan best ietsje dikker zijn.

    Zondag ben ik er helaas niet, ik zou hem graag zien vliegen !
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er duur uit :D
     
  15. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ook een erg mooie heli Jasper, maar wat voor problemen had je dan met de motor uitlaat combo, dacht dat dat ook goed liep!!
    Ik heb de achteruitlaat genomen om het zwaartepunt wat meer naar voren te krijgen.
    Wist je trouwens dat er een nieuwe tail hub is!!??
    met die hub kan je volgens Jan nu ook carbon tailblades gebruiken.
    http://www.henseleit-helicopters.de/catalog/product_info.php?cPath=38_41_51&products_id=1012

    Gr,

    Mario
     
  16. jappie911

    jappie911

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    115
    Nou, m'n andere heli's heb ik allemaal met minimaal 15% nitro, dus was even wennen, helemaal gebouwd met Lotterle,en die pijp dus, en toen proberen met 5% van RD. Toch had ik steeds de neiging de toeren wat hoger te zetten dan in de handleiding door Jan omschreven. Om maar een beetje power te krijgen. Toen ik hem later voor vloog bij Bernd van Poting-flugschule (welke al zeeeer veel vlieguren met de MP-XL heeft in zijn school) schrok hij zich rot van mijn toeren, heeft toen opnieuw afgeregeld, waarbij ik steeds denk dat hij inkakt, maar inderdaad; je kunt hem gewoon met 1300rpm (!!) rondvlucht op de rug rond scheuren !

    Heb sindsdien niet meer gevlogen, maar het moet kunnen.

    Kortom; ik denk met de "heckuitlaat" gewoon wat eenvoudiger af te kunnen stellen.

    Van die nieuwe HUB wist ik niet is dat een recente wijziging ?

    Ik had de eerste batch, en kreeg toen wel keurig ook een nieuwe tailhub, incl een maat grotere bouten, omdat dit met veel toeren eventueel zou kunnen breken, gaf ook meteen weer de persoonlijke benadering weer.

    Succes ermee !
     
  17. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zozo mario , je heb m weer ff lekker uit je broek laten hangen zeg !!
    Ziet er goed uit , zoals alles van henseleit overigens !!
    Zondag word t erg slecht weer , maar mocht t lukken dan denk ik wel ff te komen kijken .
    Word er al op t nieuwe veld gevlogen of nogsteeds t oude veld ??
     
  18. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hub is nu uit één stuk dwz dat de lagers op een verjonging van de hub schuifen ipv dat de lagers op een boutje zitten die je in de hub schroeft.
    Ik kreeg bij de kit ook een los a4 die aangaf dat dit veranderd was tov de
    bouwbeschrijving die je moet downloaden.

    Gr,

    Mario
     
  19. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Je weet het Eddie geld moet rollen:rolling:

    Nieuwe veld wordt in het voorjaar ingezaait, dus verlopig nog vliegen op het oude veld, en ik denk inderdaad dat het van het weekend niks gaat worden:eek:nweer:
     
  20. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ik heb net besloten om zondag weer ff lekker op de maasvlakte te gaan modderen !!
    T word toch klotuhweer om te vliegen , helaas !!
    Ik heb zin in beter weer !!
     

Deel Deze Pagina