Throttle and Pitch curves DX6i

• Topicstarter Topicstarter Mondiaan
  • Startdatum Startdatum
M

Mondiaan

Guest
In afwachting van mijn bestelde KDS-450C ben ik mij vast aan het verdiepen in diverse flight modes welke ik in mijn DX6i wil opslaan.

- Voordat ik verder ga, klopt het dat ik alleen twee flight modus kan instellen (NORMAL/IDLE1) in mijn DX6i? Ik heb er immers ook maar één schakelaar voor en bovendien zie ik in het menu op het eerste gezicht geen andere mogelijkheden -

Terug naar het onderwerp, in de eerste instantie ga wil ik (aangezien ik nog geen hard core 3D vlieger ben) mij beperken tot een z.g. "sport" stand, wat ook vaak wordt omschreven als een “simple aerobatic flight mode”, waarbij de heli vermogen kan behouden, ongeacht de positie van collective pitch. Je kunt er eventueel nog loopings mee maken, maar het is niet genoeg om inverted te hoeveren en de normale stand.

Na wat info hierover her en der op het Internet te hebben opgehaald, ben ik tot de volgende Throttle and Pitch curves gekomen:

Throttle Curve
Normal mode:
  1. 000,0%
  2. 050,0%
  3. 070,0%
  4. 085,0%
  5. 100,0%
------------------------
Pitch Curve
Normal mode:

1. 050,0%
  2. 062,5%
  3. 075,0%
  4. 087,5%
  5. 100,0%
------------------------
Throttle Curve
IDLE1 mode:
  1. 090,0%
  2. 085,0%
  3. 080,0%
  4. 085,0%
  5. 100,0%
------------------------
Pitch Curve
IDLE1 mode:
  1. 025,0%
  2. 050,0%
  3. 075,0%
  4. 087,5%
  5. 100,0%
Komt dit een beetje in de richting? Ik gebruik deze instellingen natuurlijk ook om te trainen met Phoenix Flight sim.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt op de DX6i inderdaad alleen een normal en 1 idle up. Hoe je de gas/pitch curve instelling doet is persoonlijk. Ik gebruik de normal mode eigenlijk niet meer. Ik weet niet hoe het bij de KDS ESCs zit maar mijn Align ESCs hebben softstart en ik start ze dan ook gewoon direct in idle up op. Ik ben mij nu aan het focussen op inverted, mijn curves zijn dan als volgt:

Pitch voor normal, idle en hold: 0 25 50 75 100
Gas voor normal: 0 25 50 75 100 (wordt dus niet gebruikt)
Gas voor idle: 100 95 92.5 95 100

Toen ik vorig jaar geleden begon met de hobby gebruikte ik alleen normal mode, mijn curves waren toen als volgt:

Throttle Curve
Normal mode:

1. 000,0%
2. 75,0%
3. 80,0%
4. 85,0%
5. 95,0%

------------------------
Pitch Curve
Normal mode
:

1. 30,0%
2. 40,0%
3. 50,0%
4. 75,0%
5. 100,0%

Dit geeft het gevoel van idle up, echter heb je nog een escape, namelijk gas stick dicht is ook echt gas dicht. Verder bladhoek op midstick netjes 0 graden en ook negatieve bladhoek (voor het landen met wind). Het ligt er denk ik een beetje aan wat voor doel je jezelf stelt, wil je over een tijdje ook meer richting het 3D vliegen gaan, of blijf je sport/schaal vliegen?

Ja ik zie het, de throttle gaat wat dat betreft wat rapper ophoog, maar daarentegen zie ik dat de pitch wat verderop in de curve kantelt, dan ten opzichte van mijn instellingen. Ik kan mij hiermee wel het IDLE UP gevoel bij voorstellen. Bedankt voor de tip weer Vin... ik zal deze instellingen bij mijn aantekeningen opslaan zodat ik t.z.t. hiermee kan experimenteren ;-)

Eerst maar eens "NORMAL" mode leren vliegen, daarna is het vroeg genoeg om Sport en 3D in te stellen aangezien de DX6i dus enkel tussen 2 modussen kan switchen.

mijn throttle hold, normal en T1 curves zijn allemaal van 0 naar 100 zonder expo. Vind ik alleen maar makkelijk. Alleen bij T2 heb ik hem zo ingesteld dat hij sneller en harder omhoog en naar benee gaat voor 3d / tictoc.

Throttle curve is bij normal bewoon 0 - 100, bij T1 zon 70-60-70 en bij T2 een vlakke 90%.

Rotor draaiende maken in normal, stick op 40% dan naar T1 en dan gewoon opstijgen en vliegen. Wil ik dan wat meer dan gooi ik hem in de lucht in T2.

kijk... dit is de (praktijk) informatie waar ik naar zoek. Ik weet het, de diverse instellingen zijn allemaal zeer persoonlijk en bovendien afgestemd op ervaring en niveau, maar ik hoef natuurlijk niet het wiel te gaan uitvinden.

De DX7 kan dus 3 instellingen aan... Ik zit mij overigens te bedenken wat een ellende je hebt als de zender kapot zou gaan... zo zachtjes aan bieden zich bij mij steeds meer modellen aan en voor je het weet kun je niet meer achterhalen wat je precies in je Tx hebt ingesteld. Ik heb zenders gezien waar je een CF kaartje in kunt steken, waarop de instellingen kunnen worden opgeslagen. Hoe gaan jullie hiermee om? Zelf ben ik maar begonnen om bijvoorbeeld diverse curves op de PC op te slaan.

met een throttlecurve vliegen van 0-100 kan wat labiel zijn als je perongeluk vergeet dat je niet in Idle zit en de heli op zn kop gooit om vervolgens richting de grond te gaan. In de regel dus gewoon altijd in Idle up vliegen.

Of gewoon zowel bij beide throttle standen een vaste waarde instellen en met een goeie ESC met soft start beginnen en opstijgen, dus geen curve van 0-100 gebruiken.

Back