Throttle cut en mix aileron->rudder op een FC-18 ????????

Twee zaken, die ik na uren puzzelen nog niet opgelost heb:

Hoe stel ik een throttle cut in op een FC-18. Blijkbaar kan deze zender dit niet standaard, maar waarschijnlijk kan dit via een omweg. Wie weet raad hiermee?

en dan ten tweede: Ik mix rudder voor 50% mee met de ailerons. (zowel op de fx-18 als op de fc-18 zender) Als ik echter vol ailerons geef, en nog eens vol meestuur met de richting, dan wordt de uitslag blijkbaar opgeteld. Er is geen limiet tot 100%, of tot de ingestelde servoweg. Dit lijkt me niet echt normaal. Wat doe ik hier verkeerd?

het is te doen.
je neemt een vrij programeerbare mixer,prog 23 en kiest voor zowel master als slave je kanaal wat je voor gas gebruikt, in mijn geval kanaal 3 .
je krijgt dan kan3>kan3.
mix percentage instellen, bij mij 25%, en een schakelaar aanwijzen, en je hebt throttle cut :wink:

dat de uitslagen bij elkaar opgeteld wordt, is volgens mij normaal als je functies koppelt

het kanaal met z'en eigen mixen is inderdaad een oplossing. Hiervoor moet de motor wel stationair draaien om hem te kunnen afzetten. (In normale gevallen zal dit wel zo zijn. Dank je alvast voor deze oplossing.

Voor de mixing vind ik het eigenaardig dat ik geen limiet kan instellen. Als ik dus 100% mix, en de servo 125% op zijn kanaal laat uitslaan, dan creeer ik een servouitslag van 225% bij vol aileron + vol rudder????

Ik gebruik nooit een aparte throttle cut. Ik heb alles zo afgesteld dat ik alleen maar de trim helemaal dicht hoeft te schuiven waardoor m'n motor stopt. Trim halverwege is normaal stationair en trim vol open is hoog stationair. Werkt prima en heel betrouwbaar
De servo's krijgen de informatie van de zender doormiddel van pulsen. De breedte van de pulsen om precies te zijn. Voor veruit de overgrootte meerderheid van de servo's geldt dat de pulsen tussen de 0,8mSec. en 2,2mSec mogen duren. De 0,8mSec is dan de alleruiterste stand de ene kant op, b.v. links. En 2,2mSec de alleruiterste stand de andere kant op, b.v. rechts.
Normaal gesproken zullen de pulsen tussen de 1mSec. en 2mSec. zijn. Er is dus nog een klein stukje over dat nog gebruikt kan worden en daar maken de mixers dus gebruik van. Met andere woorden ook zal zal je de twee kanalen voor 100% met elkaar mixen bij volle uitslag is het dus maar maximaal 0,2mSec. dat werkelijk gebruikt wordt. Dat is bij 1mSec. ongeveer 20% maar bij 2mSec. is het maar 10%. Bij kleinere uitslagen worden de twee wel voor 100% gemixt maar het totaal kan dus nooit kleiner dan 0,8mSec. of groter dan 2,2mSec. worden. Hierdoor wordt voorkomen dat de servo's te ver door willen draaien en kapot gaan.

normaal gesproken zet ik mijn motor ook uit op de trim.
maar bij mijn RC1 kist wil ik de motor stil zetten vlak voor ik over de "drempel" van het veld vlieg, en dan is het makkelijker om een schakelaar om te zetten, dan te "zoeken" naar je gastrim. :!:
en; je kan je duim gewoon op de gas/aileron stick houden :wink:

Wanneer je in het circuit voor de landing vliegt heb je tijd en gelegenheid zat om de trim dicht te zetten. Pas vlak voor de landing, boven de drempel dus, trek je de gasknuppel helemaal dicht en voila de motor stopt. Geen probleem, werkt al jaren en je kunt het met elke zender doen.

Nou, met digitale trims word het wat lastiger ;) maar ik heb 'vroegâh' ook zo de motor gestopt, werkt perfect. Je moet alleen opletten dat als je dingen meemixed met het gas (Heli pitch bijvoorbeeld) dat je met trimmen de andere servo's niet sloopt.

Groetjes,

Ton.

PS Heb net ff servotestertje gemaakt en 3001 servo's accepteren puls van 0,7 ms tot 2,4 mS. Bereik dan 170 graden ;) verder en ze brommen continue en worden erg warm

daarom hebben voor zover ik weet ook alle zenders met een electronische trim een throttel cut schakelaar.
maar ook met mechanische trim is het wel handig :)

Ja die digitale trims zijn ook niet alles. :cry: Maar dan nog is het "probleem" niet opgelost. Hoe stel je dat in? Ik heb zitten puzzelen met mijn FC18 maar helaas niet kunnen vinden. Nou ja, wel kunnen vinden maar alleen in de heli menu's. Wanneer je één van de vliegtuig menu's gebruikt heb je die functie helaas niet.
Misschien kan je een vrij (schakel) kanaal hier voor (ge) (mis)* bruiken. Mix dat kanaal voor 100% met het gas en dan zou je het gas helemaal dicht moeten gaan als je die schakelaar omzet.
Voor de FX 18 weet ik het niet omdat ik die niet heb. Mogelijk is die truc met een mixer daar ook de enige oplossing.

*= doorhalen wat niet van toepassing is.

fx-18 is voledig digitaal en heeft een mixer voor motor uit maar de fc-18 is niet voledig digitaal en heeft dit niet.
ik heb nu onder tussen de motor uit mix een keer gemaakt op me zender door een vrije mix toe te passen.
dit werkt alleen als de gas stick helemaal dicht staat dus alleen bij landing moet je dit doen.
anders heb je een beperking in het gas servo travel in gesteld

Back