Throttle cut op Futaba T7C

Hoi,

Ik ben deze week bezig geweest om de throttle cut/hold in te stellen op mijn Futaba T7C.

Op zich lukte dit maar je kunt het gas tot maximaal 40% beperken, daarboven gaat de motor gewoon weer draaien.

Dit is blijkbaar nuttig voor een helivlieger, mijn doel was om te voorkomen dat de propeller van mijn toestel gaat draaien wanneer er per ongeluk gas gegeven wordt als het toestel op de grond staat of wanneer je er mee loopt etc.

Is er een manier om het gas volledig af te sluiten bij een bepaalde stand van een switch op deze zender?

vliegmodus maken.

throttle cut is voor brandstof
officieel staat je kanaal gewoon op 0 op stationair, en throttle cut gaat daar een ingesteld percentage onderdoor, om zo de brandstofmotor uit te krijgen.

Wat jij zoekt, is throttle hold. iig, bij een heli heet dat zo.
dan loopt de motor stationair (of bij electro, is hij uit), en kan er ook geen gas worden gegeven.

Of, je maakt een vliegfase aan, waarbij je de gascurve op 0 zet.

Ik heb ook nog zo'n zender in gebruik voor mijn brandstofkisten (ziet er dus niet meer uit) en loop er altijd enorm mee te worstelen om iets voor elkaar te krijgen. Zeker nu ik OpenTX gewend ben voor de rest van mijn modellen.

Nadat ik ooit tegen precies jouw probleem aan liep, bij mijn eerste electrozwever, heb ik een mixer gemaakt zoals hieronder. Ik heb mijn gas op kanaal 3 en de schakelaar A zorgt er voor dat het gas niet meer aan gaat als ik de schakelaar naar beneden haal.
Vraag me niet wat "RT" of "OFS" (offset?) betekent, want wat je daar mee kunt heb ik nooit gevat.
Ik heb alles wat ik op -100% kon zetten daarop gezet en toen werkte het.
Succes,
Hans

mix1.jpg

mix2.jpg

@Student Vliegfase??, Gasurve?? (waar) zit dat op een T7C. Moet ik dan het vliegtuig als helicopter configureren?

Laatst bewerkt:
Veel futaba zenders kun je het gas met een curve uitrusten (ook vliegtuigen)
mijn 10cg had dit, de 7c heb ik niet zo heel vaak in handen gehad.
zodoende, of de 7c specifiek dit heeft, geen idee.

lullige is, dat volgens mij de Hold functie een heli eigen functie is.
tegenwoordig zit het bij vliegtuigen ook ertussen, maar de wat oudere wil het per type toestel wisselen wat er in je menu omhoog komt.
en vanuit de heli weet ik dat de hold meestal als een losse vliegfase bestempeld wordt in de zender.

je kan inderdaad een vliegtuig als heli instellen...
de swash zet je op H1 (ieder kanaal een eigen uitgang, zonder mix)
ele, ail en roer zijn dan aanwezig. Kanaal 5 overslaan, dat is gyro bij heli.
vanaf daar zou je weer moeten kunnen programmeren tot het werkt..
en je hebt standaard een curve op het gas. en vliegfasen. al zit dat bij vliegtuigen normaal er ook in.

Vliegfase, dual rate, meestal kun je ergens dual rates instellen onder een knop.
in veel zenders kun je dan bv ook expo aan dezelfde knop hangen.
bij heli's heb je dan een vliegfase gemaakt, een vliegstand waarbij per vliegfase de instellingen een tik anders kunnen zijn

Ik ken de 7C ook niet, ik heb een T8FG.
Die heeft ook throttle cut, dat levert idd het genoemde probleem, werkt maar op een bepaalde stick positie.
Ik gebruik nu throttle hold (andere functie), daarvoor moet je eerst een switch toekennen in het "model menu", dan hold positie op 0% (ik geloof zelfs dat 17% gas dicht is moet je even checken) dat werk wel goed, ik krijg ook allarm als ik de zender aan zet zonder de schakelaar op hold.

Het kan ook zoals boven beschreven met "vlieg toestanden of vlieg fases", maar ik vind de hold functie handiger hiervoor.

Bedankt voor de replies. Ben er nog niet uit maar wordt nu een beetje moe (letterlijk en figuurlijk) van het gefluit van de motor aan mijn oren.

Als ik de waardes van RT en (blanco) op -100%/0% of -100%/-100% of -100%/+100% zet, het maakt allemaal niets uit. Niet één combinatie geeft bij mij een volledige uitschakeling van het gas.
Ik ga het sowieso gebruiken, het filtert wel een beetje gas eruit in ieder geval en de motor komt ook niet volledig op toeren bij vol gas, je vingers worden er dan in ieder geval langzaam vanaf gehakt, toch een stap in de juiste richting :).

Van het helimenu (H1) snap ik nog minder dan van het acro gedeelte en dat kan al bijna niet.

Futaba heeft het nodig geacht geen dual rate op ch3 te zetten want dat zou te makkelijk zijn geweest?

(Ik heb trouwens het idee dat de encoder in de knop erg raar reageert, het lijkt wel of de richting (hoog -> laag of laag -> hoog af en toe volledig "willekeurig" omdraait.)

Laatst bewerkt:
Gelukt!

Na overleg met een clublid het model gereset en opnieuw ingesteld, toen werkte het direct gewoon in acro mode.
Heb nu switch A en G gebruikt als extra beveiliging mocht er een switch per ongeluk omgaan.

PMX1:
CH3
CH3
SW G
RT -100%
__ 0%

Voor PMX2 op knop A hetzelfde gedaan.

Back