Throttle Jockey RPM selection sheet

• Topicstarter Topicstarter jvsjvs
  • Startdatum Startdatum
J

jvsjvs

Guest
Hoi,

Voor diegene die een Throttle Jockey hebben van Model Avionics heb ik een sheet (XLS) gemaakt. Je kunt hier wat eenvoudiger de juiste ATV waarde vinden voor een bepaald toerental. Ook kun je de sheet printen zodat je een overzicht van de ATV waarden en het bijbehorende toerental mee naar het veld kan nemen.

Je kunt de sheet vinden op in de Tips and Tricks sectie op: http://home.tiscali.nl/john.vugts [/code]

Vertel eens wat meer over die toeren regelaar want ik heb ff op die site gekeken maar snap niet helemaal hoe het werkt. Zit er een sensor bij?? of moet je die optical er nog bij kopen. Bevalt hij. enz.

Nog een vraag ik heb op de site gezien dat je hem op een vrij kanaal zet en atv/u en atv/d voor twee verschillende toerentallen maar als de schakelaar in de middenstand staat is de regelaar dan uit?

Hoe prog je dit in combinatie met idle up 1 en 2 of moet je 2 schakelaars bedienen??

bedankt gr Remco

nog een vraagje:

Hoe kom je aan die getallen, zoals bij futaba,
0.7565 53.28 en 8988?

Heb je dat empirisch vast gesteld?

groeten

Elwin

@Remco,

Ja, er zit een sensor bij met magneetjes.

De pulsbreedte op het "toerental kanaal" bepaalt het toerental. De zelfde ATV in beide richtingen levert het zelfde toerental. Wanneer de ATV tussen 0 en 5% staat, dan staat de TJ uit. Wat hij dus in de middenstand van jouw schakelaar doet is afhankelijk van je zender en hoe je die programeert. De relatie tussen het toerental en de ATV kun je dus met mijn sheet vinden.

Ik heb zelf het een en ander zo geprogrammeert dat het toerental samen met de idleup switch varieert (1 schakelaar). Let op dat hij ook uit moet gaan bij throttle hold, en throttle cut!

Ik vlieg zelf echter niet met een TJ, maar met een GV-1

@Elwin,

Die getallen kun je eenvoudig uitrekenen wanneer je drie meetpunten neemt en daarmee vervolgens de constanten van een 2e orde vergelijking oplossen. Het resultaat zijn die 2e orde vergelijkingen.

jvsjvs zei:
@Remco,

Ik heb zelf het een en ander zo geprogrammeert dat het toerental samen met de idleup switch varieert (1 schakelaar). Let op dat hij ook uit moet gaan bij throttle hold, en throttle cut!

Begrijp ik het goed dat je dus je gas curve gebruikt deze bv konstant op xx % zeten om je toerental te regelen en dus laag% voor trottle hold. En is je gas kanaal dan je regelaar kanaal???

Of zie ik het nu niet goed??

Ik heb nog nooit met zo'n regelaar gevlogen maar het lijkt mijn wel makelijk werken.

gr Remco

Hallo Remco,

Je moet je gascurve behouden. Deze heb je nodig wanneer de TJ uitstaat, bij het up-spoolen en als de TJ zichzelf uitschakelt (defecte sensor ofzo).

Je hebt een extra kanaal (kanaal 7 voor Futaba) nodig voor de TJ. Alles binnen de 5% rond de neutraal is UIT. 6% is dan 9500 motortoerental, je kunt maximaal tot 20500 motortoerental regelen, zie het lijste van John.

Als je een regelaar gebruikt, hoef je geen perfecte pitch-gas curve in te stellen. Die dan tocn nog altijd overtroffen wordt door een regelaar.

Maar je motor moet wel goed afgesteld staan. Anders werkt de regelaar niet lekker of kun je zelfs je motor kapot draaien.

m.vr.gr.

Rick

Nee, je begrijpt het niet goed :D

Je moet altijd nog gewoon je gas curve programmeren. Indien je sensor kapot gaat, dan schakelt de governor uit en dus over op je gewone gas curve, en dan moet je nog steeds je heli heel naar beneden kunnen krijgen!

Wat ik doe is dat ik een ander kanaal wat het toerental bepaald op de governor met de zelfde schakelaar laat schakelen als de idle up switch. Ik vlieg met een 9Z WCII, daar kun je willekeurige schakelaars aan willekeurige acties en mixers etc koppelen. Dan kan ik verschillende toerentallen vliegen met zowel de governor uit als aan. Ik vlieg zo mee en dan even met de governor uit om te testen ofdat de motor nog goed loopt. Een governor kan een motor probleem een beetje verstoppen.

Het is altijd te maken indien je een mix gebruikt naar het toerental kanaal welke je inschakelt afhankelijk van idle up etc.

Hoi Rick,

Kennelijk zitten we op het zelfde moment antwoord te geven :D

Hoi, de sheet is aangepast. Je kunt nu ook een gewenst toerental ingeven, en dan rekent de sheet de bijbehorende ATV's uit voor de verschillende zenders.

Op deze manier kun je direct de juiste ATV vinden voor bv. 1850 toeren.
(http://home.tiscali.nl/john.vugts/) en dan Tips en Tricks kiezen.

Back