throttle probleem (idle ) trex 500l

hoi
ik zit met het volgende probleem:
bij het overschakelen na idle veranderd mijn toerental niet.
heb 3 gascurves en deze lijken ook goed te werken als ik na de inputs/outputs kijk in mijn zender
3 standen schakelaar (normal , idle 1 , idle 2)
ook in de gpro software werken de schakelaars ,zoals het hoort (je ziet de balk ook veranderen bij overschakelen na idle 1,idle 2)

regelaar is ingeregeld met linaire gascurve 0-100

toerental blijft wel constant in idle , dus werkt allemaal wel , behalve mijn toerental wil niet verhogen :confused:

gascurves

normal 0-65-75-75-75
idle 1 85-85-85-85-85
idle 2 95-95-95-95-95

weet even niet meer waar ik het moet zoeken
:)

Edit: net even probeerd met lagere curves nu lijkt hij wel te schakelen
Dus het vreemde blijft dan dat ik bij 75% gas al 100% headspeed lijk te hebben
Terwijl ik de regelaar met een liniaire gascurve heb ingeregeld

ook lijkt het mij niet 100% headspeed te zijn

Nick
 
Laatst bewerkt:
Loopt je gas via de stabilisatie?
Sommige stabilisaties moet je het gas anders regelen..

Indien je gas recht van de ontvanger naar de regelaar gaat, zou ik eens kijken of je governor aan staat.
Governor pakt 1 waarde, en kan erg slecht tegen oplopende curves.
Als hij dan op stand 1 al op 100% initialiseert, kan hij niet meer omhoog.

Niet uitgaan van dingen..
Echt even controleren of hij aan of uit staat. Soms staat hij echt aan, terwijl je het niet weet..

O ja, een governor heeft overspeed ruimte nodig.
Dus kan makkelijk dat hij op 75% gas vol vermogen geeft.
Die overige 25% gebruiken ze dan om de toeren op hetzelfde punt te houden.

Maar, meestal merk je daar niet zoveel van.

Ander puntje, calibratie gas in de regelaar.
Als de regelaar niet weet wat 0 en 100 is, kan hij op rare momenten zijn 100% gas geven. Bij jou blijkbaar op 75%
 
Wat is jouw hardware setup : esc , zender , fbl ( is bekend ).

Ik gok op de gascurves...
Bij sommige esc's is bij 75% gas de regelaar al op 100% aan't (niet meer kunnen) regelen.

Kun jij je headspeed meten ?
 
Heb je de regelaar ook gecalibreerd ? Dus dat de regelaar weet wanneer er volgas wordt gegeven ?
 
governor staat uit , regelaar is gekalibreerd met een linaire gascurve (van 0 tot 100)
(zender op volgas , heli aansluiten wachten op piep gas na beneden wachten op bevestigings piep , zo heb ik gekalibreerd)
als ik hem aansluit op de gpro geeft hij het ook goed aan , 75% bij normal , 85% bij idle 1 , en 95% bij idle 2
ook in de monitor van mijn zender word alles goed weergegeven

mijn setup

1x 500MX Brushless Motor (1600KV)
• 3x DS515M Specialized Servo
• 1x DS525M Specialized Servo
• 1x RCE-BL70G 70A Brushless ESC
• 1x GPro Flybarless System

gascurve voor calibratie 0-25-50-75-100

gascurve norm 0-65-75-75-75
gascurve idle 1 85-85-85-85-85
gascurve idle 2 95-95-95-95-95

wel heb ik zoals beschrijving ook zegt eerst de gpro afgesteld d.w.z , eindpunten zo gezet dat ik overal een uitslag heb van -100 na +100 en 0 op midstick
daarna heb ik de regelaar pas gekalibreerd
mijn eidnpunten voor gas staan nu op -82 tot +90 in zender , hiemee krijg ik -100 tot +100 uitslag in gpro software

nee helaas geen tool om headspeed te meten

ik heb in het verleden (2 - 3 jaar terug ) ook meerdere trex 500's gevlogen maar die leken meer headspeed te hebben na mijn mening

edit : nu schakelt hij wel van norm na idle , had de regelaar nogmaals gekalibreerd
van norm na idle 1 werkt nu wel , alleen van idle 1 na idle 2 merk ik geen verschil van toeren.
maar idle 1 is al genoeg headspeed dus laat het voorlopig maar ff zo :)
bedankt voor de reacties.

heb net de eerste 2 lipos gevlogen/gehoverd :cool:
beetje bij tunen en gaan met die:banana:

mvg Nick
 
Laatst bewerkt:
.. hoi Nick,
heb je de origineel motor pin ?
als je b.v. een grotere motor pin hebt,
kan het zijn, dat hij 85 throttle nog pakt, maar 95 niet meer, dus je merkt geen verschil ...

zoek ook een keer in de beschrijving van de governor,
idd heeft die 3GX van Align met een Castel ESC ook zo iets van vaste throttle waardes, b.v.
30 - 70 - 100 voor N, id.1 en id.2

succes verder,
groet Uwe
 
hey Uwe :)

ja de orgineele motor pin 12T
denk idd dat hij niet sneller kan , al had ik bij mijn vorige trexs altijd tot 100% (trex 500esp , trex 500 pro)
heb de esc zoals beschrijving ingeregeld , softstart zonder governor
ook in de gpro geen governor aktief

in beschrijving staan ook throttle waardes van :
90-85-80-85-90 id1
100-100-95-100-100 id2

maar hij zoeft al lekker hoor , wel weer even wennen dat heli vliegen (bruut geweld :cool:) na 3 jaar FPV drone racen ...
even weer orientatie krijgen , met fpv drone racen lijkt het of je erin zit , links = links , rechts = rechts :D

groet Nick
 
ja Nick,
ik vind het trouwens ook geweldig, dat je weer hier op dit gedeelte van het forum bezig bent !!

.. wij zijn op dit moment met een klein groepje bezig nitro te stoken in de winter, .. wel in een heli, ha hhaaaa
.. leuk ding een 500er, had in het verleden een Blade 500x met 6s, wouw moet ik daar alleen zeggen .

succes verder,
groet,
Uwe
 
hahaha ja je was toen al een nitro liefhebber , ja nu hier weer actief heb het heel even gehad met FPV drones .
wil me voorlopig weer op helis richten , idd fijne machine die 500 tis niet te groot en niet te klein.
de blade 500X ziet ook goed uit.
de volgende heli word of een 550L of een 700L dan kan ik de lipos van de 500 ook gebruiken.
al is 3300mah 6s wat aan de lichte kant voor een 550L , maar 2x 3300mah voor de 700 is dan wel weer ok
voorlopig nog maar ff de 500 blijven vliegen

mvg Nick
 
Meeste 700 Size heli's vliegen op 5000 12s met hogere headspeed is een 3300 set te snel leeg. Fijn te lezen dat mensen ook terug naar de hobby kunnen komen.

Mvg
Patriek
 
Meeste 700 Size heli's vliegen op 5000 12s met hogere headspeed is een 3300 set te snel leeg. Fijn te lezen dat mensen ook terug naar de hobby kunnen komen.

Mvg
Patriek
aha dus 2 x 5000mah ,dan is 3300 idd ook aan de lage kant
een 600er dan zou dat kunnen met 2x3300?
 
600 op 2X 6S 3300mah kan zeker (als het past).
Ik heb T-Rex 600 gevlogen op 2X 6S 3000 in parallel, dus 22V 6000mah.
Ik vlieg nu een Compass 6HV op 2X 6S 3000 in serie, dus 44V 3000mah.

C waarde is belangrijk, mAh bepaald (gedeeltelijk) de vliegtijd, mijn timer staat normaal rond de 5:30 min.
Gaat dus prima.
 
... wat ik zo hoor, Nick,
draait die toch behoorlijk hoog in touren,
mooie vogel,
hou hem heel
(trouwens, je hebt geen soft-start aan staan, of hoor ik het verkeerd?)

groet,
Uwe
 
Dank Uwe , heb nieuwe lipos en het lijkt dat ie nu beter draaid idd dit was 85%
Staart was nu wat onrustig met nieuwe lipos dus gain ietjes verlagen en dan is het prima
Jawel soft start staat aan :)
Heerlijk weer dat heli vliegen ..

Lama
 
houd wel erg dat je met de huidige temperaturen de accu even in je binnenzak voorverwarmt..
niet ijskoud in de heli, dan is je accu in no time weg.

en voor een eerste vlucht in x jaar.. gaat dit erg goed!
 
Bedankt mannen
@Student ja lipo's heb ik altijd in mijn auto of in mijn binnen zak om ze warm te houden
Maar de lipos had ik van iemand overgenomen ( 2 stuks ) en had 2 nieuwe erbij besteld .
Maar merk best veel verschil met de nieuwe , dus denk dat de andere lipos toch een beetje gaar zijn ( zijn ook ma 25c)

Dacht dat ik het heli vliegen was verleerd na die paar jaar , moet wel wennen hoor , maar het viel me niet tegen
Wel beetje met sim gespeeld natuurlijk
Kan niet wachten tot ik weer kan vliegen
Wil oefenen , oefenen , oefenen

Greetzz lama
 
vliegen is net als fietsen.. helemaal verleren doe je het niet ;-)

en accu's zijn altijd een beetje raar.
soms heb je een setje met wat lagere C's, die het lang volhoudt.. Soms ook niet
hogere c's wil ook niet altijd zeggen dat het lang goed gaat.. maar vaak wel langer dan lage c's
 
Back
Top