naar binnen heb je idd meer uitslag op de servo om dezelfde uitslag van het stuurvlak te krijgen.
We willen die uitslag zo groot mogelijk hebben.
waarom?
zet je de linkage helemaal op het buitenste gat, heb je bv 2 mm servobeweging nodig om het stuurvlak voldoende te laten bewegen.
maar. een servo centreerd niet 100% (wel dicht bij), dus alles wat er aan speling in de servo zit, alles wat hij een haartje niet lekker centreert, zie je dan meteen terug in de stand van het stuurvlak.
ook speling in een stuurvlak is niet goed, en kan bij vlotte modellen het toestel zelfs uit elkaar trekken ivm flutter
daarnaast kan de servo zijn koppel niet goed ontwikkelen. alle kracht op het stuurvlak wordt op een klein aantal tandwieltjes overgebracht (slijtage, kans op breken)
en de meeste (al dan niet alle) servo's werken met een potmeter, om intern te weten waar de servohevel staat.
dat is een ding wat ook kan vervuilen, of rotte plekken kan ontwikkelen.
een servo die dus maar zo weinig beweging heeft, kan vrij vlot een rotte plek ontwikkelen, waardoor hij in dat gebied heen en weer gaat slaan of juist stopt.
gebruikt de volle servoweg (zoveel mogelijk), en je gebruikt het volle koppel, het interne materiaal wordt gebruikt zoals bedoelt.
soms kun je niet anders. maar dan weet je dat, en kun je misschien door een andere servo te kiezen de nadelen oplossen.