Thrust bearing richting TRex 500

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Richard Branderhorst, 16 feb 2019.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Mijn Trex 500 manual is "iets of wat" onduidelijk hier en daar.
    Het kogellagertje moet volgens hen Obverse of bearing faces inside.
    Nou ben ik vrij aardig thuis in Engels maar obverse... Het zal wel observe bedoeld zijn, maar dan weet ik nog niks.

    Hoe moet het lager er nu in, zie foto's, met de meer "open" kant of de meer dichte kant naar binnen wijzend?

    Richard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Voor de werking van het lager maakt het niks uit, maar als je de open kant naar binnen doet , blijft het vet beter zitten.
    Anders wordt het vet eruit geslingerd.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dacht ik vroeger ook... Maar de centrifugaalkracht op het vet is daar niet zo heel erg groot. met het cupje "naar buiten" blijft de kooi beter op de kogels liggen.
    Ik smeer meestal het vet op de groeven van de beide buitenringen, niet in de kooi, die kooi hoeft niet per sé gesmeerd, de kogels op de stalen ringen wel.

    Een goed vet (zoals het Vario witte "Titan-Fett") slingert nauwelijks af.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Rheli en Bert, tks. Ja, niet aan gedacht, als het verder niet uitmaakt, dan maar met de kooi naar buiten gericht.
    Bert, ik gebruik kogellagervet, maar dat wordt zeker bij wat temperatuur, dunner.
    Dat witte vet is misschien hetzelfde als ze in servo's gebruiken... blijft idd erg "vet".
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In Servo's vind je vaak een soort van Teflon vet.
    Dat is niet hetzelfde als het vet van Vario, dat is een product, van, als ik het goed heb, Klüber.
    Niet dat het zin heeft uit te zoeken welk vet het is, want het is een gruwelijk duur stufje wat normaliter alleen in verpakkingen van 300 cc of groter verkocht word, en dan meerdere honderden euro's kost, dus je bespaart niks door het originele vet te achterhalen... En waarom zou je? ik doe met een 10 ml verpakking ongeveer 5 jaar....

    Je doet jezelf echt geen plezier door een "ander vet" te zoeken, dat spul van Vario werkt werkelijk uitstekend.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup....
    uitstekend spul!
    Ik ga meestal even naar een Apotheek, en koop de dikste injectienaald die ze hebben. Die kort ik in met de helft, en slijp ik stomp voor de veiligheid, en zet ik op die spuit VOOR het éérste gebruik, als het tuitje nog schoon is (als het tuitje vettig geworden is blijft het niet goed zitten).
    Dat doseert veel makkelijker (zuiniger), en je krijgt veel makkelijker het vet daar waar je het hebben wilt zonder vet ergens te smeren waar het niet nodig is.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tweede dingetje.
    Vaak hebben de buiten en binnenring een andere maat gat.
    sommige leveranciers zitten "in" of "out" op de ringen. het verschil is dus de gatmaat.
    waarbij de kleinste gatmaat aan de buitenkant, oftewel het dichtst bij het werkelijke blad moet zitten.

    zal wel helpen om het vet erin te houden.
     

Deel Deze Pagina