hallo, ik ben bezig met een vliegtuigje te bouwen en nu ben ik bezig met de motor te kiezen. Bij de meeste motors staat hoeveel thrust (in gram) hij kan leveren. Maar hoeveel thrust t.o.v. het gewicht van het vliegtuig?
Het is een cliché antwoord: motoren leveren geen thrust, dat doen propellors. Als je het over elektro hebt, daarvoor geldt vermogen per gewicht regel. Even zoeken daarop, is al vaak langsgekomen.
ok, daar heb je gelijk in maar uit testresultaten met een bepaalde prop heeft men gemeten dat de motor met die prop en batterij zoveel thrust levert.
Zie Magische getallen voor elektro-vliegers. Zie ook de drie links onder Choosing a power setup in dit bericht. Allerlei vuistregels en keuze-criteria.
ik houd inderdaad wat simpele regels aan . normaal vliegen een 200w/kg warbirds 250w /kg aerobatic 300w/kg en 3d mag rustig 350 en hoger /kg gewicht motor is 10% van het gewicht van je totale vliegtuig inclusief motor en accu . hierop kies ik de regelaar naar max vermogen motor + 10 % propellor kies ik zo optimaal mogelijk met een compromis tussen looptijd en thrust . bij warbirds kijk ik ook naar de schaalsnelheid van het toestel .thrust kies ik zo dat dat gelijk is aan het gewicht van het toestel ,liefste er nog iets boven ,zodat je met warbirds schaal kunt vliegen op snelheid . depropellor neem ik liever wat groter in diameter zodat er lekker wat koppel aanwezig is (dwz gas geven is wegwezen en niet eerst wachten tot er gang is )
Het is andersom.. 3D 300~350 watt/kg, kunstvlucht meer dan dat 3D is meestal dichtbij en tegen stall aan, kunstvlucht is een constante snelheid, ook bij hoge windsnelheden. Als je al een kist hebt, of weet welk kistje je wilt gaan kopen, kun je als beginner denk ik beter kijken naar wat de fabrikant adviseert en dat dan kopen, of iets wat er qua specificaties in de buurt komt. Over nagenoeg elk toestelletje is op fora ook wel wat te vinden, kijk naar wat andere mensen gebruiken, dan weet je precies wat werkt en wat niet.
okee .3d is niet mijn ding als ik wil prophangen ga ik wel leren heli vliegen . en wat de motoren betreft zijn er ook diverse reken progjes op het net te vinden . om te beginnen neem je die waar je het gewicht en type toestel moet invoeren ,neem de 1e motor die ze aangeven met de juiste prop .
Overzicht van calculators. Maar bedenk, zoals een oud docent van mij altijd zei: "garbage in, garbage out"/"troep in, troep uit". Vooral invoer van goede accu-gegevens is erg belangrijk voor zinvolle uitkomsten. Geldt voor alle software. Drive Calculator zie ik het vaakst gebruikt hier op MBF: e-flight calculators (compilation) - RC Groups
Ik ben nu ook een vliegtuigje aan het maken. Is er een manier om het veilig te testen hoeveel gram de motor trekt? Een soort systeempje waar je hem inzet
https://rcexplorer.se/blog/2009/08/the-thrust-stand/ https://www.dennisdeal.com/products...otor-thrust-stand-meting-tabel-tester_1011428 Grts
Staar je niet blind op 'static' trust, daar heb je alleen op de grond wat aan, het gaat erom dat je genoeg 'trust' hebt bij kruis-snelheid
Niet al te duur... lidmaaschap eCalc.ch Alles virtueel te testen. Behoorlijk raak in de benadering. Veel e-modellen zijn bijkans al overpowered. Wat wil je getest hebben. Statisch kan als de spoed hoog is, de prop overtrekken. Terwijl deze met het model in de lucht uitstekend z'n werk doet. Bij de start heeft de prop overtrek... maar nog steeds voldoende overdracht om het model los te trekken. Statisch trek je veel amperes... maar al vliegend zakt de stroom. Ook virtueel te testen in eCalc. Trekkracht meten van een prop pardoes uit de grabbelbak... beste is natuurlijk een geschikte prop voor de motor... Maar dat kan op een proefopstelling. Een vliegtuigromp. Trekkracht meet je dan via een viswaag/unster met een lus touw of band om de staart... zoiets als hieronder... Dit was een statische meting (op de telemetriesensoren van Jeti in 2015) Gaf een statische waarde. In de lucht gaat er 2A af... bij loodrecht omhoog klimt het verbruik naar statisch. Dit was bij een vers geladen volle accu en een motor op een gearbox. Maar een vliegtuig of modelboot kan je ook meten op statische trekkracht... en dat doe je dan met zo een digitale waag. Kosten de kop niet. Andere mogelijkheid is een weeginstrument fabriceren. Ik denk dat er wel lasercuts voor zijn. Een weegschaalopstelling. 10 jaar geleden al over gelezen... en dat moet wel terug te vinden zijn op fora. Een motorbok/opstelling, vast aan een stabiele tafel, een opstelling die kan scharnieren op de stuwrichting, en met een hevel op een platte keukenweegschaal het stuwgewicht afgeeft... De helfbomen moeten dan wel even lang zijn, en anders werken met rekenfactor. Info is wel te vinden op RC-Groups en andere... Gr Bas