thrust pipe

Wie heeft ervaring met het zelf maken van een thrust pipe.
In middels heb ik een adres gevonden voor rvs type 1.4301 is dit voldoende
welke dikte kan ik het beste nemen de bedoeling is om het geheel te punt lassen.
De afmetingen die ik wil nemen zijn 700 lang rond 85 terug lopend naar 80
dubbel wandig dus moet ik nog op zoek naar dun aluminium maar dat zal wel lukken.
De inlaat trechter rond 140x 75.
En mocht het allemaal niet de moeite waard zijn om zelf te maken geen nood ze zijn te koop.

niemand

Wie heeft ervaring met het zelf maken van een thrust pipe.
In middels heb ik een adres gevonden voor rvs type 1.4301 is dit voldoende
welke dikte kan ik het beste nemen de bedoeling is om het geheel te punt lassen.
De afmetingen die ik wil nemen zijn 700 lang rond 85 terug lopend naar 80
dubbel wandig dus moet ik nog op zoek naar dun aluminium maar dat zal wel lukken.
De inlaat trechter rond 140x 75.
En mocht het allemaal niet de moeite waard zijn om zelf te maken geen nood ze zijn te koop.

Kan toch niet zo moeilijk zijn alleen wat reacties prive. of kopen jullie allemaal zo,n buis.
0.15 is de dikte die gebruikt word een rechte buis schijnt goed te werken 38 uro kost een plaat van 1000x300 incl verzend.
Rest bij mij nog de vraag kun je rvs type 1.4301 hier voor gebruiken wie heeft er ervaring mee.

Hi
Natuurlijk... als je zelf je motortjes maakt, dan ga je geen pijp kopen... althans ik niet.
Ik gebruikte hiervoor gewoon RVS of Titanium.... waar ik tegenaan liep en wat ik toevallig heb liggen.Maakt me niet uit welk nummer het is.
Meestal enkelwanding en indien te dicht langs de romp... gedeeltelijk dubbel met aluminium buitenmantel.
Het kan voorkomen dat je te dun RVS plaat hebt, (kan vervormen/onrond worden) dan gewoon om de 10 cm een strip van 1 cm (hetzelfde materiaal) erom heen puntlassen.
Krijg je een stevige en toch lichte pijp.
Inderdaad de pijp iets conisch houden en bij de motor voldoende ruimte houden om koele lucht mee te zuigen (venturie). Hierover is al veel beschreven.
Ook wel eens geprobeerd met aluminium binnenmantel... als je motor geen kuren heeft, gaat zelfs dit goed. ( kan goed gaan doordat aluminium vele malen beter geleidt, dus niet plaatselijk opeens veel warmer wordt , tov RVS welke plaatselijk kan gloeien en even verder relatief veel kouder blijft.)

Gewoon ( ter lering en vermaak) eens op een test bank een aluminium pijp achter je motor houden en deze tot 45 graden (hoek) scheef achter je motor houden. ( dus de straal wordt flink afgebogen). Ik heb nog nooit een aluminium pijp zien vervormen.
Hiermee zeggende... dat elke RVS soort afdoende is om een pijp in elkaar te frutselen.
Kijk maar eens wat Martin in elkaar fabriekt met zijn afstraal ( second stage) ombuiging.
Blijft ook goed gaan...en als er iets op zijn/haar donder krijgt is het dit wel...

trustpijp

Bedankt voor de reactie.
Ga het nu zeker proberen .

zo heb ik hem gemaakt voor de vision .plaat 0.5 rvs buiten pijp alu 0.8 . ongeveer 1cm rvs ring gekartelt aan bijde zijde gepopt met aan de voor zijde een rvs kelk ook gepopt.

binnenpijp.jpg

r0013243f.jpg

Ik zal voor je kijken voor rvs kelk en alu 0.8mm.

groetjes Rene.

gewicht

De pijp moet niet te zwaar worden.
Een pijp van 700mm o.5 dik weegt 750 gram,, 0.15 rvs 220 gram een trechter van aluminium perperkt het gewicht ook behoorlijk.
het gewicht van aluminium is een derde dan die van rvs ..
ik probeer niet boven de 400 gram uit te komen.
Dus moet ik op zoek naar dun aluminium.
0.15 rvs komt volgende week binnen kan ik aan de slag na eerst de punt las wat verlengt te hebben
De mal voor het lassen ben ik mee bezig het word van een kartonnen dik wandige koker gemaakt .

Mocht het allemaal lukken plaats ik wel wat foto,s

gr Gerrit Jan

De pijp moet niet te zwaar worden.
Een pijp van 700mm o.5 dik weegt 750 gram,, 0.15 rvs 220 gram een trechter van aluminium perperkt het gewicht ook behoorlijk.
het gewicht van aluminium is een derde dan die van rvs ..
ik probeer niet boven de 400 gram uit te komen.
Dus moet ik op zoek naar dun aluminium.
0.15 rvs komt volgende week binnen kan ik aan de slag na eerst de punt las wat verlengt te hebben
De mal voor het lassen ben ik mee bezig het word van een kartonnen dik wandige koker gemaakt .

Mocht het allemaal lukken plaats ik wel wat foto,s

gr Gerrit Jan
heb inmiddels plaat alu in huis met de diepgetrokken rvs venturi, mischien kun je er wat mee.
img0056hd.jpg

gr Rene.

Hallo Rene
leuk dat je mee denkt maar hoe dik is het aluminium.
Mijn voor keur gaat uit naar een dikte van max 0.5.
Een buis van ongeveer 90mm gaat toch al zo 440gram bij een dikte van 0.8. wegen
0.5. 280 gram, 0.4 220gram.
rv 0.15 220 gram ongeveer dus 400 gram totaal gaat niet lukken.

heb inmiddels plaat alu in huis met de diepgetrokken rvs venturi, mischien kun je er wat mee.
img0056hd.jpg

gr Rene.

Hoi Rene,
Hoe groot is de binnen diameter van deze kelk? (dus de aansluitmaat op de thrustbuis).
Bij mijn FeiBao L-39 is een dubbelwandige pijp meegeleverd maar die heeft geen inlaatkelk. De maat van de binnenpijp is 75mm.
Wat is overigens het verschil tussen dit soort "korte inlaatlip" en de conisch gevormde "trechters" die je ook wel ziet op de inlaat van een thrustbuis?

kelk

Hoi Rene,
Hoe groot is de binnen diameter van deze kelk? (dus de aansluitmaat op de thrustbuis).
Bij mijn FeiBao L-39 is een dubbelwandige pijp meegeleverd maar die heeft geen inlaatkelk. De maat van de binnenpijp is 75mm.
Wat is overigens het verschil tussen dit soort "korte inlaatlip" en de conisch gevormde "trechters" die je ook wel ziet op de inlaat van een thrustbuis?
Hallo Hans , denk niet dat je er wat aan hebt inw maat is 70mm an
ders moet je hem uitdrijven.
deze kelk is puur om lucht te laten versnellen.
verschil is denk ik niet groot.

gr rene.

ps de dames zijn onderweg!
img1410332254.jpg

Hallo Rene
Hoi Gerritjan, plaat alu die ik hier heb liggen is 0.8, wil wel eens voor je kijken voor dunner.
rvs 0.4 mm 316l heb ik wel voor je liggen.
gr Rene.

alu plaat.

Hallo Rene

Maandag krijg ik alu plaat binnen 800x400x0.5mm binnen.

mischien heb je er wat aan.
gr rene.

pijp

full

Valt niet mee om met dit type rvs een mooie pijp te maken maar hij is bruik baar .
de volgende zou mooier zijn. maar dan moet ik eerst een goed koper adres voor rvs 0.15 moeten vinden.
de bedoeling is om er een dubbel wandige pijp van te maken .

Laatst bewerkt door een moderator:
G J Broekhuizen; Valt niet mee om met dit type rvs een mooie pijp te maken maar hij is bruik baar . de volgende zou mooier zijn. maar dan moet ik eerst een goed koper adres voor rvs 0.15 moeten vinden. de bedoeling is om er een dubbel wandige pijp van te maken .[/QUOTE zei:
welke dikte is deze van die 0.15mm ?

als deze 0.15 dik is gewoon gebruiken zie je niets meer van !

gr rene.

Back