thrust to weight ratio

is dit eigenlijk een goede combinatie?

'het rc' typhoon 6/3D (prop 8x3.8 )

&

gws mustang p-51 (470gr.)

deze motor zou met deze prop 538 gr. trekkracht moeten hebben
als we dan de formule toepassen op deze link: Thrust to Weight Ratio

1,1 -> dus zou je kunnen zegge dat de mustang zou moeten versnellen in vertical climbing

maar tijdens de vlucht heb ik het gevoel dat de kist "sluggish" is.. vandaar dat ik me de vraag stel of de motor efficient genoeg is of m'n kist gewoon (te) zwaar?...

tomarrow

Laatst bewerkt:
Ik zou nooit een 8X3,8 op een vliegtuig gebruiken... Laat staan op een warbird. Probeer wat meer spoed, 6"ofzo.
Trekkracht zonder snelheid is nutteloos.

Een 8X6 moet die motor wel aankunnen op 3s, mocht hij toch te warm worden (of kan je reg de A niet aan) ga dan naar 7X6 maar dat lijkt me niet nodig.

De trust to weight ratio is een redelijk nutteloos iets, je propeller moet bij je vliegtuig passen en je Watt/gram moet voldoende zijn, dat is belangrijk. Niet hoeveel kg een metertje aangeeft terwijl hij op de grond staat. :wink:

Ik gebruik de 6/3D ook in een model van ongeveer 500 gram, maar ik gebruik een 6,5 X 6,5 propje en zit daarbij op ongeveer op 10 A bij 3 cellen. Ik vind het model hiermee lekker vliegen, ik denk dat een propje met wat meer spoed beter bij je model past. Het vliegt een stuk prettiger om met half gas bijna net zo snel te vliegen als met die 3D prop volgas.

m'n ESC in de p-51 kan ik gerust op z'n staart trappen want ie kan een 18A trekken. en de 3 cellen lipo kan bursten tot wel het dubbele

8 x 3.8 apc propje switchen met één met meer spoed dus. het is inderdaad fijner om wat overschot te hebben op je throttle-stick

dan ga ik wat met propies experimenteren..

dit vond ik nog op t net: -check out het tabeltje-

NSP: Typhoon-Micro 6/3D Tsunami-10 Brshls

thx guys

Laatst bewerkt:
jongens,

spreken we dan van een SLOWFLY-prop of een electric prop ??

- daarnet voor zonsondergang maidenvlucht P-47 thunderbolt microwarbird van cox, zo'n klein ding, flight well nice als er geen wind is als er een zuchtje komt opzetten dan weet ie er wel van, vliegt best goed.. -

tom

Laatst bewerkt:
APC slowfly is juist netjes! Die GWS dingen zijn gummie troep.

Wel netjes geballanceerd moet ik zeggen!

Met de kleine propjes van beide merken bij snel vliegen of hoge toeren, heb je heel erg veel verlies en krijg ik altijd een vaag brom geluid. Volgens mij zit je dan ver boven ze efficient toerental, terwijl dat bij de motor, met aangeraadde prop veel hoger ligt.

hmm :? als ik die laatste zin terug lees snap ik het zelf ook niet meer... ;)

Ik heb zowat overal een apc 8x3.8 opzitten, snap dus niet waarom jij het geen foede prop vind, op mn zagi, op mn mini mag, op mn funtana, op shocky, op mn mad max.....

arrow, die 1,1 is in stilstaande lucht..
zodra ie beweegd levert ie static trust in voor snelheid.
En een warbird is geen 'slow'flyer..

Ik vind het geen goede prop omdat Ik altijd meerdere props probeer en ik hem altijd velen malen slechter vind presteren dan een 8X6. Heb je die geprobeerd?

Door de extra spoed ga je met minder gas vliegen voor dezelfde snelheid en verbruik je minder gemiddeld terwijl volgas je daadwerkelijk versnelling hebt ipv enkel een hoop trust. Hij gaat pas bij meer gas verticaal maar volgas wel sneller.
Tijdens Het hoeveren heb je snellere lucht over de roeren en meer controle.
Meer power en een langer vliegtijd, gewoon beter dus.
Ik wil enkel geloven dat hij bij een ultra light indoor model dat volgas nog maar stapvoets vliegt met erg veel weerstand/hoge aanvalshoek beter is dan een ander,
8X 4,7 gaat nog maar 3,8 is echt te weinig bij een normaal vliegtuig.
Veel mensen die ik een 8X6 gaf nadat hun 8X4,3 was gebroken zijn gelijk overgestapt...

En de gws tegen apc-sf, tja ik gebruik eigenlijk nooit apc-sf omdat ik met gws betere resultaten behaal.
Waar haal je vandaan dat het gummi troep is???
(zijn dezelfde mensen die zeggen dat een gunther niet goed is terwijl het volgens tests echt een belachelijk efficiënte prop is bij het juiste toerental)
Hogere toeren of snel vliegen zijn ze beide niet voor gemaakt, en ze "falen" op ongeveer hetzelfde moment (sf iets later maar veel scheelt het niet).
APC-E zodra er meer toeren of snelheid is.

Laatst bewerkt:
heb vandaag m'n gereviseerde mustang de lucht ingegooid en wat ging ie lekker..

met een 8x6 apc sf op de typhoon 6/3D - 18A ESC - 3s lipo 12OOmAh kan je 'slowflyen' op half-stick, duw of trek je de gas meer open dan reageert ie mooi strak en bij volgas gaat ie er als een speer van door, geweldig. alles voelt 'lauw' aan : motor, esc, lipo na de vlucht & in duikvlucht sist & fluit ie heerlijk

kmoet het nog 'ns nameten hoeveel ie nu trekt (A bij volgas)..

met de setup in m'n vorige post (17 juni 2008 ) meet ik bij volgas 16,64A. als ik de throttle-stick op 3/4 zet meet ik een 9A. dit is wel een groot verschil tegenover een klein stick-verschil !! is dit normaal??

als ik de wattage uitreken bij volgas (voor de typhoon 6/3D : max. 90W) dan kom ik uit op een 184W = 11.1V * 16.64A dat is meer dan dubbel zoveel dan goed is voor de motor !! bij 3/4 stick is het een 99W : dit is al meer aanvaardbaar.

misschien toch maar een propje installeren dat iets kleiner is om de wattage & ampérage toch iets wat naar beneden te halen !? alhoewel ik niet dikwijls volgas vlieg met dit toestel eerder half tot 3/4 stick.

natuurlijk is het wel o.k. om overschot te hebben op je throttle-stick maar niet tenkoste van je apparatuur natuurlijk...

Ik zou alleen terug gaan in vermogen als de motor na een vlucht -te- heet word, kun je je vinger er nog ophouden dan is er niks aan de hand.

Daarnaast moet je om je vermogen (W) te berekenen beide A en V meten tegelijkertijd, je spanning is niet altijd 11,1V. Belast is dat (eigenlijk altijd) minder.

motor, esc & lipo zijn zeker niet overhit na een vlucht, ze voelen eerder lauw aan - dus als ik m'n vingers verbrand ... - dan ist er iet nie pluis :)

idd nando als je meet als het toestel draait heb je exacte waarden om mee te rekenen.. voor de ampérage moet je wel natuurlijk maar heb er nog niet bij stilgestaan dat de voltage ook varieert. aangezien de ontvanger & servo's (al dan niet in werking) ook voeding krijgen via de lipo..

dus zolang de hele zooi nie te heet wordt -> laden & vliegeuhh

Voor de lipo geld dit niet maar voor de regelaar en motor: zolang het niet te heet wordt -> laden & vliegen.

Back