Thrustbearings HK500gt gaan stroef

Ik ben voor de 2e keer een hk500gt aan het bouwen. De eerste is helaas overleden door een haperende staart servo. Gelukkig had ik voor de 60 dollar nog een reserve kit op de plank liggen.
Maar nu loop ik tegen het een probleem aan. Vorig keer had ik ook al het probleem met mijn thrust bearings van mijn rotor kop en nu weer. De bladegrips zouden eigenlijk heel soepel moet draaien maar dat doen ze niet. Iedere keer als ik de boutjes in de featering shaft aandraai gaan ze of stroef of “knakkerig”. Nou is de feateringshaft van align, maar deze is qua afmetingen precies hetzelfde.
De lagers zitten goed gemonteerd inc vet. Als ik de bouwbeschrijving van de trex 500 pak zouden alle ringetjes en spacers ook goed moeten zitten.
Heeft iemand misschien een oplossing of ervaring met het zelfde probleem?

Een ringetje teveel is geen optie, dat klopt allemaal gewoon.
Het enige wat wel kan is dat de messing ring tussen de bladegrip en damper te dik is of de grote alu ringen die tussen het lager van de bladegrip en de thrustbearing.
Als iemand de maten zou hebben dan kan ik het na meten.

Even iets wat me opvalt...

Je zegt in je eerste post dat dit je tweede is, en dat de eerste gecrasht is.
heb je die volledig weggegooid dan?
Of had je ditzelfde probleem daar ook?

Ik heb zelf de HK500T. Mijn trust bearings lopen soepel.
De ruime ring van de trust bearing aan kop zijde.
De kogels van het open lager aan kop zijde.
dan de kleinere ring van de trust bearing.

Ik weet dat jij aan geeft dat alles goed zit maar als alles goed zit loopt het wel soepel...

Groeten, Wilbert.

Even iets wat me opvalt...

Je zegt in je eerste post dat dit je tweede is, en dat de eerste gecrasht is.
heb je die volledig weggegooid dan?
Of had je ditzelfde probleem daar ook?

Ah iemand die oplet. :D De eerste keer had ik nog heel wat spare parts dus heb ik van 2 rotorkoppen 1 goede kunnen maken. Toen was het ook geen 100% maar in mijn ogen goed genoeg om te vliegen. Nu gaan ze echt stroef.

Ik denk dat ik maar eens een setje thurstbearings van align bestel. Dat zijn de kosten ook niet.
Oh en ik zal eens een foto posten om er zeker van de zijn dat alles goed in elkaar zit.

Ah iemand die oplet. :D De eerste keer had ik nog heel wat spare parts dus heb ik van 2 rotorkoppen 1 goede kunnen maken. Toen was het ook geen 100% maar in mijn ogen goed genoeg om te vliegen. Nu gaan ze echt stroef.

Ik denk dat ik maar eens een setje thurstbearings van align bestel. Dat zijn de kosten ook niet.
Oh en ik zal eens een foto posten om er zeker van de zijn dat alles goed in elkaar zit.

Mijn quote was bedoeld voor Student.
Omdat duidelijk in jou verhaal stond dat je er met je eerste heli ook al last van had.
Dus er zijn er meer die opletten. ;-)

Inderdaad, was me ook opgevallen ;-)

Maar aangezien hij er toen waarschijnlijk wel mee gevlogen heeft (gezien de crash..), ga ik er van uit dat het dit keer een heel stuk ernstiger is
Maar je hebt gelijk, ik had even de helft gemist, maar voor vandaag heb ik nog steeds een 9 :rolleyes:

Maar het hele spul hoort gewoon strak aan te draaien te zijn, zonder dat het zwaar gaat lopen.
Loopt het wel zwaar, moet er wat aangepast gaan worden

Ik heb hetzelfde gehad met de HK500gt maar dan met de thrustbearings in de staartrotor. Wat bleek was dat beide schalen van de thrustbearings aanliepen tegen het huis van de bladgrip. Deze moeten vrij kunnen draaien in het huis namelijk.
Daarnaast zat er een extra ring in die ik eruit heb gelaten. Nu loopt alles prima.

Misschien even kijken of die beide schalen van de thrustbearing eenvoudig in de bladgrip behuizing passen zonder dat deze aanlopen. Ik moest die er namelijk met behoorlijk harde hand aanbrengen. Mogelijk is dit bij jou ook het geval.

Probeer anders even met één bladgrip, featheringshaft, 1 thrustbearing maar zonder demper en rotorhuis of je na het vastdraaien de featheringshaft nog makkelijk in de rotorgrip kun draaien.

Ik ben benieuwd.
Groet,

Han

als de lager ring er heel moeilijk ingaat, of krap zoals Han al omschrijft.
Dan heb je vaak dat er schraapsel achter de ringen terecht komt.
Dat werkt dan als een soort vulling die er voor zorgt dat je Thustbearings of druklagers onder spanning/scheef komen te staan.
Hoeft maar een heel klein beetje te zijn om dat effect te krijgen.

Grt,
Eric

Nou nog even snel wat geprobeerd en er waren een aantal dingen die niet klopte.

Toen ik de feathering shaft los had met een een thrustbearing er nog op wilde ik deze in een bladhouder schuiven. Volgens mij moet dit gewoon kunnen dus waarschijnlijk zat hier een uitlijningsfout in. Tja chinezen kijken niet zo nauw op de tolleranties. :(

1 thrustbearing was volgens mij slecht of er was een beetje loctite in gekomen.

En ik heb van align de orginele dampers besteld. Daarbij zat ook een wit hard plastic buis die precies in de kop past. Deze was ook net 0,5 mm te lang. Maar ik begin steeds meer te twijfelen of dit buisje er wel in hoort. Ik kan het nergens terug vinden ook niet in de trex 500 manual. Dus kan ik deze erin laten zitten????

Maar nu gaat 1 bladegrip zoals het hoort en 1 voelt nog steeds iets of wat "knakkerig" aan. Maar ik moet nog eens alles controleren op bramen en resten loctite. Daarmee ben ik al iets te royaal geweest.

Back