Als experiment heb ik onlangs een F18 gebouwd met dubbele 2x90 Changesunfan aandrijving. Tot mijn grote verrassing vliegt dat geweldig.
Dit is de setup:
2x Optipower 6S 5000 50-100C
2x Yep 150A Esc
2x 90mm Changesunfan
2x 1600kv madthrust motor
Maiden: [URL="
maiden 2x90mm EDF - YouTube[/URL]
Er doet zich echter een probleempje voor.
De rechter setup geeft 20% meer thrust dan de linker setup (van de Esc in deze setup wordt tevens de BEC gebruikt). Bij start c.q. volgas heeft de kist de neiging om zich naar links te zetten. Dat verraste me dan ook tijdens de maiden.
Sommigen beweren dat de kwaliteit van de motoren discutabel/niet constant zou zijn. Dat zou kunnen. Ik heb echter dezelfde ervaring met een 2x6S powerboat met 2 stuks HET-RC Typhoon motoren.
Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
Ter verdere info:
De linker setup trekt 103A, temperatuur 37 graden. De rechter setup trekt 122A, temperatuur 45 graden. Iemand suggereerde dat de 122A motor sluiting of een slechte magneet zou hebben, maar dat lijkt me discutabel. De 122A kant geeft immers de meeste thrust. Bij een dergelijk motorprobleem zou deze warm lopen en juist minder thrust geven.
Beide fans draaien vrij, zonder obstructies in het in-/uitlaatkanaal.
De regelaars zijn gekoppeld via een Y-wire aan de receiver. Van 1 kanaal is de rode draad doorgeknipt om opblazen Esc te voorkomen.
Omwisselen van Lipo pack geeft geen verschil. Omwisselen van motoren/esc's is erg lastig. Dan moet de kist uit elkaar.
Ik heb beide regelaars (los van elkaar) een volgas kalibratie gegeven. Moet ik ze wellicht allebei gelijktijdig kalibreren? Dus zender met volgas aanzetten, snel beide lipo's aansluiten en vervolgens de volgas kalibratie procedure doorlopen?
Wie heeft dezelfde ervaring en kent de oplossing.
Dit is de setup:
2x Optipower 6S 5000 50-100C
2x Yep 150A Esc
2x 90mm Changesunfan
2x 1600kv madthrust motor
Maiden: [URL="
Er doet zich echter een probleempje voor.
De rechter setup geeft 20% meer thrust dan de linker setup (van de Esc in deze setup wordt tevens de BEC gebruikt). Bij start c.q. volgas heeft de kist de neiging om zich naar links te zetten. Dat verraste me dan ook tijdens de maiden.
Sommigen beweren dat de kwaliteit van de motoren discutabel/niet constant zou zijn. Dat zou kunnen. Ik heb echter dezelfde ervaring met een 2x6S powerboat met 2 stuks HET-RC Typhoon motoren.
Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
Ter verdere info:
De linker setup trekt 103A, temperatuur 37 graden. De rechter setup trekt 122A, temperatuur 45 graden. Iemand suggereerde dat de 122A motor sluiting of een slechte magneet zou hebben, maar dat lijkt me discutabel. De 122A kant geeft immers de meeste thrust. Bij een dergelijk motorprobleem zou deze warm lopen en juist minder thrust geven.
Beide fans draaien vrij, zonder obstructies in het in-/uitlaatkanaal.
De regelaars zijn gekoppeld via een Y-wire aan de receiver. Van 1 kanaal is de rode draad doorgeknipt om opblazen Esc te voorkomen.
Omwisselen van Lipo pack geeft geen verschil. Omwisselen van motoren/esc's is erg lastig. Dan moet de kist uit elkaar.
Ik heb beide regelaars (los van elkaar) een volgas kalibratie gegeven. Moet ik ze wellicht allebei gelijktijdig kalibreren? Dus zender met volgas aanzetten, snel beide lipo's aansluiten en vervolgens de volgas kalibratie procedure doorlopen?
Wie heeft dezelfde ervaring en kent de oplossing.
Laatst bewerkt door een moderator: