Thrustverschil 2x90mm EDF F18

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton, 5 apr 2014.

  1. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Als experiment heb ik onlangs een F18 gebouwd met dubbele 2x90 Changesunfan aandrijving. Tot mijn grote verrassing vliegt dat geweldig.

    Dit is de setup:

    2x Optipower 6S 5000 50-100C
    2x Yep 150A Esc
    2x 90mm Changesunfan
    2x 1600kv madthrust motor

    Maiden: [URL=" maiden 2x90mm EDF - YouTube[/URL]

    Er doet zich echter een probleempje voor.

    De rechter setup geeft 20% meer thrust dan de linker setup (van de Esc in deze setup wordt tevens de BEC gebruikt). Bij start c.q. volgas heeft de kist de neiging om zich naar links te zetten. Dat verraste me dan ook tijdens de maiden.

    Sommigen beweren dat de kwaliteit van de motoren discutabel/niet constant zou zijn. Dat zou kunnen. Ik heb echter dezelfde ervaring met een 2x6S powerboat met 2 stuks HET-RC Typhoon motoren.

    Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

    Ter verdere info:

    De linker setup trekt 103A, temperatuur 37 graden. De rechter setup trekt 122A, temperatuur 45 graden. Iemand suggereerde dat de 122A motor sluiting of een slechte magneet zou hebben, maar dat lijkt me discutabel. De 122A kant geeft immers de meeste thrust. Bij een dergelijk motorprobleem zou deze warm lopen en juist minder thrust geven.

    Beide fans draaien vrij, zonder obstructies in het in-/uitlaatkanaal.

    De regelaars zijn gekoppeld via een Y-wire aan de receiver. Van 1 kanaal is de rode draad doorgeknipt om opblazen Esc te voorkomen.

    Omwisselen van Lipo pack geeft geen verschil. Omwisselen van motoren/esc's is erg lastig. Dan moet de kist uit elkaar.

    Ik heb beide regelaars (los van elkaar) een volgas kalibratie gegeven. Moet ik ze wellicht allebei gelijktijdig kalibreren? Dus zender met volgas aanzetten, snel beide lipo's aansluiten en vervolgens de volgas kalibratie procedure doorlopen?

    Wie heeft dezelfde ervaring en kent de oplossing.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bepalen van Kv van beide motoren zou mijn eerste suggestie zijn Ton (zie bavaria-direct.co.za -> motor constants). Of verwisselen van fans? Maar aangezien motoren niet goed bereikbaar zijn is toerental meten enige wat me zo te binnen schiet.
     
  3. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Bedankt Ron, goede suggestie en leerzaam. Ik zal hm later als destructief redmiddel inzetten. Kist moet namelijk voor deze meting uit elkaar. Alles kan, maar ik heb hm net klaar vandaar.

    Is mijn suggestie: "Ik heb beide regelaars (los van elkaar) een volgas kalibratie gegeven. Moet ik ze wellicht allebei gelijktijdig kalibreren? Dus zender met volgas aanzetten, snel beide lipo's aansluiten en vervolgens de volgas kalibratie procedure doorlopen?" steekhoudend?
     
  4. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Voor de jus, nog even een paar pics...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Ik weet niet of het makkelkijk te doen is. Maar lijkt mij het makkelijkste en als je dat nog niet gedaan hebt.
    Zou ik toch eens de linker regelaar met de rechter wisselen. Ik denk niet dat het uitmaakt maar dan heb je dat in ieder geval voor de zekerheid uit gesloten.

    Om te ontdekken waar het verschil in zit kan je maar 1 ding doen en dat is dus 1 voor 1 de onderdelen onderling wisselen net zolang tot de linker doet wat de rechter deed.
     
  6. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Nog eens goed gekeken. Met een smalle lange tang kan ik denk ik net via de uitlaat de motorstekkers lospeuteren en met verlengkabels vervolgens op de andere regelaar plaatsen en vv. Vervolgens de stroomsterkte per set up nog eens meten. Dat geeft iig een indicatie.

    Binnenkort maar eens doen.
     
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Mij schieten in eerste instantie twee mogelijkheden te binnen;
    - heb je gecheckt of de regelaars identiek ingesteld zijn (timing)?
    - verschil in de motoren; die hebben inderdaad zoals je zelf al meld, vaker verschil in capaciteit /werking. Het verschil is in jou geval echter wel vrij groot…

    Daarnaast zou ik sowieso altijd een externe BEC gebruiken. In het geval dat nu de regelaar uitfikt waar je de BEC van gebruikt (iets dat verhoudingsgewijs vaak voorkomt bij EDF's) ben je -meestal- ook je besturing kwijt…
     
  8. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Dank voor alle suggesties.

    • Timing staat bij beide op auto
    • Inmiddels de Y-splitter omgedraaid. Exact dezelfde waarden.
    • Beide Esc's simultaan gekalibreerd op volgas. De linker setup kwam iets bij: 105A, de rechter setup precies hetzelfde: 122A.
    Op HK lees ik dat in deze setup ca 125A gangbaar is.

    Zal de Esc links eens paren met de motor rechts. Kijken welk component roet in het eten gooit.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2014
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Voor dit probleem zijn helaas veel mogelijke oorzaken aan te dragen.
    Het begint met de motoren, helaas zullen geen 2 motoren echt 100% aan elkaar gelijk zijn. Toch zijn verschillen zo groot als hier wel erg veel dus dat zal waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak zijn.
    Natuurlijk zijn er verschillen tussen de fans. Maar die zullen ook niet zo groot zijn dat dit zo'n groot verschil zal veroorzaken.
    De accu's kunnen ook verschillen en dus een oorzaak zijn. Helaas lijkt het wel een plaat die blijft hangen maar ook die verschillen zijn niet zo groot dat ze een dergelijk groot verschil in stuwkracht kunnen veroorzaken.
    Wat nu als je de pech hebt dat net al die verschillen bij elkaar komen bij één van de twee aandrijfunits? Dan zouden al die dingen bij elkaar misschien wel een dergelijk groot verschil kunnen veroorzaken.....

    Deze foto baarde mij wel enige zorgen.
    [​IMG]
    Als ik het goed zie gaan er heel lange draden van de accu naar de regelaars, die bruine en blauwe draden. Dat is niet erg aan te bevelen, beter gezegd dat is slecht voor de regelaars.
    Hierover is al een draadje. Lees DIT DRAADJE maar eens goed door, er staat veel belangrijke informatie in. En wie weet is dit zelfs nog een deel van de oorzaak van jouw probleem?
     
  10. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik zou die timing dan toch vastleggen op één en dezelfde waarde voor beide ESC's en dan nog eens meten. Dat is iets gemakkelijker om te checken dan die regelaars - motoren te wisselen.
    Mocht dat (dus die timing vastzetten) geen verschil maken, dan kun je als nog de sets wisselen.

    Die lange kabels tussen lipo's en ESC's is verre van ideaal (en kan je inderdaad vroeg of laat je ESC's kosten) maar als ze beiden even lang zijn zou dat geen groot verschil mogen veroorzaken in vermogen.
    Ik zou dat wel sowieso verbeteren door geschikte Elko's bij te plaatsen direct voor je ESC's (zie het draadje dat Ernst vermeld).
    Wat langere draden tussen ESC en motor is nauwelijks een probleem maar ik ga er van uit dat verplaatsen van de ESC's dichter bij de lipo's geen optie is ivm zwaartepunt.
     
  11. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    De kabels zijn meterkastinstallatiedraad. Dikker dan het installatiedraad in stopcontacten (die werden 60 graden bij testen van deze setup, vandaar de keuze voor de dikkere 6mm2 soort. Deze worden slechts enkele graden warmer dan de omgevingstemperatuur). De totale draadlengte van Esc naar lipo is 60cm. Zo'n 25cm langer dan in mn andere kisten.... Verschuiven Esc's is idd geen optie. De kist is al licht neuslastig. Dat worden dus extra capacitors. Bedankt voor de tip, inductie was mij bekend, niet dat het zulke problemen kon geven.

    Ik kwam nog op de volgende mogelijk helemaal foute gedachte: Zou ik de ESC die minder amps geeft kunnen tricken?

    Door bij de volgaskalibratie ipv van 100% bv 90% volgas te geven en daarna bij draaiende motor 100%?


    Goed idee of juist h e l e m a a l fout?

    Timing zal ik iig voor beide op LOW zetten.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2014
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Da's logisch, want door de splitter krijgen de regelaars pulsjes met exact dezelfde lengte. Splitter doet niets met spanning mocht je dat denken, en regelaars/servo's worden niet met spanning aangestuurd.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Dank je Ron, voor je deskundige uitleg. Electronics zijn niet zo mijn ding. Verder dan de meterkast ga ik oha niet. Een mens kan niet alles weten nietwaar.

    Met risico, dat ik weer een draai om m'm oren krijg, ben ik benieuwd wat je van deze ingeving vindt:

    Zou ik de ESC die minder amps geeft kunnen tricken?

    Door bij de volgaskalibratie ipv van 100% bv 90% volgas te geven en daarna bij draaiende motor 100%?

    Goed idee of helemaal fout?
     
  14. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mixer van je zender gebruiken? vroeger deed ik dit wel eens bij meerdere motoren op een brandstofkist. Gewoon elk hun kanaal geven en dat met een zendermix linken. Kun je veel netter afregelen dan het belazeren van de esc....

    Stevo
     
  15. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Dat zal niet gaan werken… (edit; ik heb het nu niet over de opm van Stevo maar die van Ton)
    Als je namelijk die "trage" motor bij 90% throttle kalibreert dan zal hij bij 90% gasstand 100% van zijn vermogen leveren. Dan maakt het helemaal niet meer uit of je daarna de throttle nog hoger zet, de regelaar stond toch al op 100% bij 90% vaan de uitslag. En 110% kan ie echt niet leveren ;)
    Het zou alleen andersom kunnen werken; dus de "snelle" motor kalibreren bij een hogere uitslag (throttle endpoint met een 10 a 15% verhogen) en daarna het endpoint weer op 100% zetten. Dan hou je dus de snelle motor iets in en is het verschil tussen beide aandrijvingen kleiner.
     
  16. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    hahaha, bedankt voor de desillusie MM. Daar was ik al bang voor.

    Stevo's aanvulling betekent de y-splitter er tussen uit en voor 1 esc een ander kanaal kiezen neem ik aan. Altijd makkelijk bij te regelen.

    Ik ga ook eens kijken in verschil in thrust tussen CSF/madthrust en CSF/HetRC. Volgens mij blijven de madthrust toch wel wat achter tov HetRC.

    Tevens esc's wisselen om vast te stellen of het mankement 1 van de Esc's betreft of 1 van de motoren. Ik verwacht 1 van de madthrust's.

    Als dat zo is (minder thrust dan HetRc en 1 van de Madthrust heeft een mankement) dan toch maar HetRC's erin. Hij vliegt te leuk om niet het maximale eruit te halen.
     
  17. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Met die 2x 90mm zou je best iets vermogen kunnen inleveren. Thrust heb je meer dan genoeg. In snelheid zal het niet veel uitmaken. Daarvoor had je eventueel beter 2x een snelle 70mm setup kunnen kiezen. Die leveren samen ook voldoende trust maar dan nog eens een hogere efflux dus hogere eindsnelheid. Daarbij neemt het gewicht van je kist ook nog eens flink af (lichtere fans/motoren en lichtere lipo's).
    Ik heb datzelfde gedaan in een vergelijkbare kist (Jepe MiG-29) en dat werkt heel erg goed. Die kist is eigenlijk ook bedoeld voor 2x 90mm fans maar op aanraden van Jepe toch gekozen voor 2x 70mm. Je hebt dan wel een uitlaatconus nodig om de uitgang te knijpen naar een optimale maat voor de 70mm fans. Die conus (van carbon) kun je gewoon kant en klaar bestellen van Jepe of Wemotec (die laatste maakt ze).
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Dat bedoel ik idd, je kan dan vrij de beide setups mooi afregelen op elkaar zonder veel zorgen.

    Stevo
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Goede uitleg door Ernst
    Modelbouw FAQ's
    -> [FAQ] RC Techniek en elektronica
    -> Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?

    www.scriptasylum.com
    -> RC calculations [​IMG]
    -> other tools menu
    -> How RC radios work
    (zeeeeer handige en leerzame site voor elektro volk, met name het electrical menu)

    PCM oder PPM? (Duitse versie)
    PCM or PPM? (Engelse versie)

    Radio Controled Model Reviews
    -> howitworks
    -> How do RC servos work?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motorspanningen bij volgas
    Meer uitleg
    SPEEDY-BL controller

    [​IMG]

    Bij niet volgas de spanning in stukjes gehakt

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina