Thrustverschil 2x90mm EDF F18

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton, 5 apr 2014.

  1. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Zo zeg. Dat geeft een kleurrijke invulling aan het fenomeen inductie :D.

    @ Revo: De 2x 70mm is me idd door JP geadviseerd. Ik had echter deze 2x 90mm setups liggen. Vandaar het experiment.

    Ik had een veel listiger vlieggedrag verwacht, maar dat blijkt gelukkig niet aan de orde. Ze hangt een beetje door in bochten, maar dat doet de echte ook ;). Verder zijn de eindeloze klimpartijen en bugatti-achtige acceleratie ook goed te genieten.

    De kist is zeer goed bestuurbaar, goedmoedig en klinkt super. Op de video werd het gebulder van de fans overstemd door de harde wind op de mic. Ik zal nog een filmpje uploaden gemaakt bij windstiller weer.

    Alleen dat thrustverschil is jammer. Komende dagen weinig tijd om de boel te wijzigen en te testen, maar zodra het probleem is opgelost, laat ik t weten.
     
  2. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Ik vond toch nog een gaatje in de agenda om wat te testen.

    Aermachhi met 1x HetRC/CSF en zelfde Yep regelaar, beide inlaten geopend, uitlaat 73mm diameter levert 3.5 kg thrust aan 114 Amps met Optipower lipo.

    Met 1 geopende inlaat (36 cm2): 3,2 kg thrust

    Een L-39 en Mirage met dezelfde setup laten soortgelijke waarden zien.

    Met een inlaat van 55cm2 en uitlaatdiameter van 74mm per setup, zou de F18 dus minimaal 3.3 kg thrust moeten kunnen geven per kant.

    Bij testen van de thrust van de F18 (met CSF/madthrust) blijkt dat de bij HK voorgespiegelde 6.2kg bij lange na niet gehaald wordt. Slechts 4.3 kg thrust wordt gegeven.

    Verschil in inlaat-uitlaatvorm kan een rol spelen, maar niet zoveel.

    Ik ga een HETRC motor inbouwen in 1 kanaal van de F18. Eens kijken wat dat doet.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2014
  3. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    De vorm en maat van je inlaatkanaal kan (zeker op de grond) een groot verschil opleveren… (en ook nog eens vooral omdat je met 90mm fans werkt).
    En als je fan/motorcombinaties vergelijkt, dan wel geen appels en peren vergelijken… zijn die fans en motoren in de andere kisten ook helemaal identiek aan de combi van de F-18?
     
  4. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Alles is gelijk behalve de motor.

    Het verschil in thrust is schokkend. -/- 1.5 kg (rechter setup) en -/- 2 kg (linker setup). Zou dat echt alleen door een iets andere inlaat komen? De situatie van de Aermachhi is ook verre van ideaal. Een inlaat van slechts 32cm2 oppervlakte, 2 bochten, een dikke carbonpijp en lange uitlaat. Toch 3,2 kg thrust. Een ideale in-/uitlaat als bij de mirage levert 3.6 kg thrust.

    Ik verdenk toch de madthrust. Ik heb eerder met mn twin powerboat ook al gemerkt dat HK motoren zomaar 30-50% minder kracht geven dan motoren van gerenomeerde merken met dezelfde specs.

    Vandaar mijn plan om 1 madthrust te vervangen voor een HETRC 700 68 1680kv. Die kan ik relatief eenvoudig overzetten uit een andere kist. Als de HetRC/CSF in de F-18 wel boven de 3 kg thrust geeft, ben ik een hele grote stap verder.
     
  5. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    edit: laat maar terug gelezen en mijn antwoord sloeg nergens op haha.

    Heb je wel allebei de fans eerst los van elkaar gecalibreerd ? en daarna pas samen ?
    En wat je zou kunnen doen, is iedere fan een appart kanaal geven, linkse motor op throttle en rechts op Aux oid ? daarna een mixer erop dat Aux precies gelijk zit aan throttle kanaal en je bent klaar. Als dan de ene Fan nog te veel vermogen geeft, kun je die terugdraaien dmv endpoints omlaag te zetten.
     
  6. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Dat is nogal een verschil!

    Dat je met die HET motor betere resultaten zult boeken is goed mogelijk maar zegt natuurlijk helemaal niets over de oorzaak van je probleem…
    Dan kun je net zo goed gelijk een nieuwe setup kopen van een goed merk…
    Als je toch al een motor wil wisselen kun je toch ook eerst even die 2 motoren uit je huidige setup uitwisselen. Dan weet je in ieder geval iets…
    Ga je de hele setup veranderen dan zou ik zeker nog eens overwegen om alsnog over te stappen naar een 70mm. Dat zal de snelheid en vliegkwaliteiten van je kist zeker ten goede komen.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toerentallen meten bij vol gas.
     
  8. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Dat meten toerentallen van de madthrust, uitwisselen van de motoren en checken/aanpassen met capacitors van de Esc's is precies wat ik ga doen als ik de kist eenmaal open heb. Auw, dat gaat zeer doen. Ze is nog zo ongeschonden.

    Overstappen naar 2x70mm is een vooralsnog te grote stap. Ik heb net alles op 90mm afgestemd. Lipos, in-/uitlaat, fans etc. Ik ben tevens meer tevreden met het geluid van 90mm fans. De laatste 70mm die ik heb ingebouwd was een CSF met HetRC in een F5, helemaal niet slecht. Misschien dat dat nog beter is geworden, maar ik ga liever voor 2x 90, vooral omdat zo'n F18 dat hogere gewicht wel aan blijkt te kunnen. Dan maar een iets lagere top.

    Komt 1 dezer dagen wel. Hou jullie op de hoogte. Bedankt voor alle suggesties.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2014
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik gok namelijk op verschil in beide Kv constantes. Stroom wil oplopen met kwadraat van accu-spanning, en met derde macht van Kv. Worst case, zal in de praktijk niet volledig gebeuren doordat accu-spanning wat zakt en spanningsverliezen in regelaar, kabels en motor wat stijgen t.g.v. hogere stroom.
    Handig en simpel tabelletje voor motorstroom
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  10. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    De smetteloze kist maar eens opengesloopt....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    kV test gedaan. 1x 1624; 1x 2382...

    De rechter setup draaide dus als een MADman.

    Dan een nieuw probleem. Tijdens een test gisteren stotterde de linker setup bij volgas alsof de lipo bijna leeg was. Dit was niet het geval. Iemand suggestie wat dit kan zijn. Timing?

    E.e.a. gemeld aan HK met verzoek tot volledige refund.

    Inmiddels 2 stuks 1680kV HetRC besteld.

    Hopelijk kan ze weer airborne over een week of 2 met gezonde motoren.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Slecht contact ergens tussen regelaar en/of in motor. Geen gas geven, kan je motor of regelaar grillen.
     
  12. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Hoe heb je dat gemeten?

    Die HET motoren zijn in ieder geval een meer betrouwbare keuze.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    The Future is Electric
    -> Electric Motor Kv or RPM/volt

    Productie-toleranties op Kv, door By Tom Cimato van MaxCim Motors:
    The Future is Electric: Kv variation[/QUOTE]

    Een viertal manieren beschreven op de vernieuwde site van Christo van der Merwe (jy kan Christo in die Nederlands skryf)
     
  14. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren [​IMG]
    Bepalen van Kv van beide motoren zou mijn eerste suggestie zijn Ton (zie bavaria-direct.co.za -> motor constants). ...

    Precies zo dus.

    RPM boormachine wat lager aan gehouden. Het gaat met name om het giga verschil in kV tussen beide motoren.

    Ik plaats 1 dezer dagen een goede HetRC/EDF op de Setup die stotterde. Even de werking van de ESC controleren.

    Ik heb de condensatortemperatuur nog gemeten bij 1 minuut 25-75% gas geven. Ze werden maximaal 29 graden bij omgevingstemperatuur van 20 graden. Is dat een indicatie voor de kwaliteit van de potjes? Maw: achten jullie extra capaciteit (ivm kabellengte) noodzakelijk?

    Ik gebruik eigenlijk alleen maar HetRC. Ik had voor deze kist en nog een kist er 3 besteld bij Aerobertics. Kreeg ik na 5 weken (!) bericht dat de motoren 33% duurder waren geworden. Of ik even ruim 100.- bij wilde betalen. 133.- per motor..... de belg.

    Afbesteld en maar eens een (foute) gok genomen met HK madthrust. Gezien de superlatieven op de site van HK had ik dit niet verwacht. Wat een troep. De HetRC's staan iig in bestelling....

    Nogmaals bedankt voor alle tips/tricks.
     
  15. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Waarom niet bij rbckits.com bestellen? Duurste HET motor kost daar 115 euro…
     
  16. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Die kende ik niet. Ben nu bij turbines-com beland. Ivm dubbele aanschaf 8% korting gekregen. 210.- incl verzendkosten.

    Gereclameerd bij HK. Ondanks dat ik ze op de hoogte heb gehouden van de gang van zaken, gedocumenteerd met foto's, beschrijvingen van bevindingen en ordernummers, etc, willen ze linkjes van alle bestelde onderdelen, foto's, beschrijving, etc. Het spel gaat beginnen.

    Iemand nog belang bij madthrustmotoren? Zo goed als nieuw!;)
     
  17. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Inmiddels beide HetRC 1680kV binnengekregen en gemonteerd.

    E.e.a. getest. Alle problemen zijn verdwenen.

    HK heeft de 122A motor gerestitueerd.

    Over de falende 105A motor die bijna de ESC deed klappen ben ik nog in conclaaf.

    De lering moge duidelijk zijn...
     
  18. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Hehe, HK heeft na enig aandringen ook de 2e Madthrust gecrediteerd.

    De HETRC's zitten erin. Eerste meting gaf ruim 5kg thrust. 1.5 kg meer dan met de madthrusts.

    De linker aandrijflijn houdt echter nog steeds (meer) met horten en stoten in. Ik ben bang dat de 2e madthrust de esc beschadigd heeft.

    Incisie ....
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ESC van plaats verwisselen. Ik denk aan slecht contact overigens, tussen regelaar en motor of in de motor. In dat geval niet met gas spelen, kan je een uitgefikte motor en/of regelaar kosten: regelaar begrijpt het niet meer zo goed en kiept een hoop elekronen in de motor, barbecue :(
     
  20. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Ja, er komt een nieuwe in. Ik heb eerder gehoord van uitgebrande ESC door matige motoren. Iets met wervelstromen etc.

    Omdat het bij de Madthrust is begonnen en nu door duurt bij de HetRC vermoed ik schade aan de ESC.

    Als het een slechte verbinding is, dan zou het iets in de ESC moeten zijn. De verbindingen zijn allemaal goed gesoldeerd en met vergulde stekkers die goed klem passen.

    Ga evenwel zeker alle verbindingen nog eens controleren.
     

Deel Deze Pagina