Thunder Roc vliegt ook indoor!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door fbk, 5 mrt 2006.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ikke belangsteling.
    Hoeveel Mhz?
     
  2. dhhenkie

    dhhenkie Guest

    kanaal 01 staat erop ,zal wel 27 mhz zijn
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    kanaal 01 bij de Thunder Roc = 27.195MHz AM, in Nederland toegestaan, hier heet het dan K24 :wink:
     
  4. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Hoi,

    Ik ben bezig om mijn HX bird uit Amerika helemaal te strippen, en er een nieuw setje electronica in te doen.
    mx-2 servo's , mini ontvanger en schulze regelaar.
    Gebroken vleugelligger gerepareerd met een messing buisje.
    Verder ook de aanpassingen gedaan zoals beschreven in dit forum.
    Ik heb ook gemerkt ,dat het frame helemaal geen carbon is, maar gewoon epoxy plaat.
    Ik denk dat het morgen af is, en hoop dat de ,,herfst'' dan snel voorbij is, zodat de vogel zijn vleugels weer kan strekken en het blauwe luchtruim in kan.
    Ik laat het wel weer horen wat het resultaat was.
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    heb je misschien wat foto's hoe het er nu uitziet?
    Ben altijd benieuwd hoe een ander het doet :wink:

    Hier in Nijmegen spoelen we bijna weg momenteel, wat een weer :cry:
     
  6. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    10 graden is te weinig, dat gaat niet goed, hij is dan instabiel.
    Ik zou minimaal 20 graden aanhouden.
     
  8. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Ik zou minimaal 20 graden aanhouden.[/quote]

    O.k. ga ik doen, bedankt voor de tip.
    verdere op of aanmerkingen zijn altijd welkom om dit beestje e laten vliegen. :D
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die 20 graden heeft hij echt nodig ! Het is zonde als je hem steeds moet uitgraven. Die van mij fladdert nu zonder body en kop vrolijk schuin omhoog weg, op sturen lijkt hij nauwelijks te reageren en zodra je down geeft gaat hij vol de grond in. Ik twijfel een beetje aan de besturing eerlijk gezegd.
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ook hier weet ik waarschijnlijk wel de oplossing voor, ik heb die problemen ook allemaal meegemaakt :(
    Bij mijn Thunder Roc kwam het slechte sturen door te weinig (gemiddelde) V-stelling, nadat ik die heb vergroot stuurt hij nu veel beter en valt ie ook niet meer over een vleugel onbestuurbaar weg :wink:
    Bekijk de orni als een normale modelzwever, als je weinig V-stelling hebt kun je niet met het richtingsroer sturen, dan moet het via de rolroeren, die heeft een orni niet, dus moet ie voldoende V-stelling hebben :wink:

    Je moet natuurlijk ook voldoende L/R uitslag hebben. Mijn Thunder Roc heeft maximaal ongeveer 35graden naar beide kanten en daarmee kan ik prima sturen.
    Merkwaardig: Waarom moeten wij als gebruikers deze problemen zelf ontdekken en aanpassen?
    Het lijkt wel of de fabrikant niet voldoende kennis in huis heeft om dit zelf te verbeteren? Misschien een leuke bijverdienste als ik straks met pensioen ben :lol:

    Met downsturen moet je altijd een beetje opletten met orni's, ze houden er niet van, beter te dalen door wat minder gas te geven.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Hmmmm.. Ik ga ook de drijfstangen verlengen :wink:
     
  12. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Merkwaardig: Waarom moeten wij als gebruikers deze problemen zelf ontdekken en aanpassen?

    Je hebt gelijk Frank, het is omdat er alleen maar goedkope rotzooi uit China komt, en eigenlijk weet je het al van te voren.
    Zo heb ik gehad: de skywatcher , de x-ufo , de x-twin.
    Allemaal dingen die niet werken, waarvoor ze bedoeld zijn.
    De uitzondering hierop is toch wel de Lama, die vliegt nog steeds erg goed.
    Ik loop nu bij Bart smit en Intertoys nu maar snel langs die schappen met vliegtuigen en helikopters van speelgoed, die uitnodigend beloven dat ze ook echt kunnen vliegen.
    Maar als je alles van tevoren weet, had je ook niets om over te schrijven, ha,ha.
    Ik zit nog steeds met die ,,ophokplicht''
    :( :D
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het lamaatje is idd een superding. Dat vliegt leuk in huis en met een beetje stuurmanskunst krijg je hem precies waar je hem wilt hebben.

    Zo! ik heb de drijfstangen verlengd, er zit toch een extra setje bij dus hup die zaag erin. De afgezaagde uiteinden blijken na een heel klein beetje vijlen precies in carbon buis te passen die ik ook al voor de staart had gebruikt., ik heb ze gelijmd met Uhu plus en nu zijn ze precies 3 mm langer geworden en liggen te drogen.

    [​IMG]
     
  14. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Als je nu straks de zaak weer in elkaar hebt zitten, zou je de hoek tussen de vleugels eens kunnen meten.
    Standaard was die bij mij 108 graden in hoge stand en 120 graden in lage stand.
    Momenteel zijn de hoeken 90 graden hoog en 140 graden laag, daar vliegt en stuurt ie prima mee :wink:
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoeveel heb jij de stangen verlengt ?
     
  16. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    De vogel heeft gevlogen vandaag.
    Het was maar 100 meter rechtuit, tussen de buiien en harde windstoten door.
    De start ging goed, vogel begon een langzame klim, tergelijketijd kwam er weer een windstoot, waardoor ik geen bocht dorst te maken.
    Beetje minder gas en beetje up, en de bird zakte goedmoedig weer naar aarde.
    Het zag er in ieder geval hoopvol uit en een stuk stabieler.
    Dus alle aanpassingen die gemaakt zijn kloppen inderdaad, bedankt Frank.
    Nu maar wachten op beter weer. :D :D :D
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Frank, kom je ook in September naar de Inter-ex te Nederweert?

    Er moet toch zeker een Nederlandse opvolger komen die de Thijs Gordijn trofee (onrithopter trofee) mee naar huis mag nemen, en in mijn ogen ben jij daar tot nu toe de beste kandidaat voor.
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Rhelie,

    ik heb geexperimenteerd met verschillende hoeken, 1mm, 2mm en 3mm de stangen verlengd, ik heb uiteindelijk gekozen voor 2mm verlengen, dan kom ik dus op 90 en 140 graden uit. Maar je kunt het rustig met 3mm proberen, daarmee vloog ie ook best goed, alleen vond ik dat ie wat last begon te krijgen van duiken bij de start en ook als je opeens vol gas geeft na even halfgas vliegen.
    Ieder voordeel heb z'n nadeel natuurlijk, bij 3mm verlengen is de V-stelling al zo groot geworden dat ie wel erg stabiel is, maar het actieve vleugeloppervlak is natuurlijk wel afgenomen en dat merk je.
    Dus 1mm was net te weinig, 3mm net iets teveel, 2mm vond ik het beste compromis................
    Het is de vraag natuurlijk of jouw HX Bird dezelfde instellingen heeft, dus ik zou de hoeken even nameten (gewoon met een simpele geo driehoek).
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Zo, dat vind ik durven daar in Biddinghuizen!
    Zelfs hier in Nijmegen waar het meestal wat minder waait, vond ik het vandaag toch veel te onrustig om met de orni's te gaan vliegen :wink:
    Mooi dat het gelukt is en dat ie nog heel is!
    Sukses met de volgende vluchten, maar pas op met de wind, die orni's kunnen helaas niet veel wind hebben, ik stop meestal bij windkracht 3.
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat moet je daar dan precies laten zien, wat verwacht men van een deelnemer?
     

Deel Deze Pagina