Thunder Roc vliegt ook indoor!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door fbk, 5 mrt 2006.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Licht.. als in lees zonder kastje.
    De quatra zonder kastje is zelfs nog iets lichter.
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    na een paar testvluchtjes zaterdagavond, de vleugel nog iets verder verkleind (zie de uit_stekende vleugelribben aan achterkant vleugel), misschien morgen meer info hoe dit vliegt.......................
    [​IMG]
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit begrijp ik niet, uitleg?
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Kasje eraf. Scheelt weer grammen bij de alpha.
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Hij vliegt steeds beter: wendbaarder, sneller, klimt goed, die standaard vleugel is veel te groot :!: De stroom bij volgas is nu 6A, was zo'n 8A in originele uitvoering.
    Wat slechter geworden is: zweven in de winglock, maar dat was zowiezo niet al te best :cry:
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Maar bij 9.5gram zal zo'n Alpha 5 zonder kastje ook wel 8gram of meer wegen? Is er inderdaad een lichter type Alpha 4 geweest? En is die nu niet meer te koop?

    Ik ben trouwens erg tevreden over de Jeti Rex5, 8gram dus.
    Heb er nu 2, een in de Holiday 280 en de andere dus nu in de Thunder Roc, geen storing, grote reikwijdte en de antenne is erg kort :wink:
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    De 4 en 5 wegen nagenoeg hetzelfde . (tienden verschil misschien)

    Kasje is al gauw 2 gr hoor!
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Na alle experimenten en tientallen testvluchten is er vanavond een nylon? tandwiel defect geraakt :cry: En welke? Natuurlijk het laatste tandwiel waar de meeste kracht op komt te staan.
    Bij servo's is dat ook altijd het geval, merkwaardig, als je weet dat dat tandwiel de meeste kans maakt om stuk te gaan, waarom maakt zo'n fabrikant het dan niet wat sterker :wink:
    Hij zat ca. 30m hoog, opeens stopte het flappen, de vleugels gingen in de hoogste stand en hij kwam als een aangeschoten vogel naar beneden, baf :cry: Ook hoorde ik tijdens het vallen een giertoon alsof de motor nog vrolijk stond te draaien, dat klopte dus.
    Eens kijken of en hoe dit te repareren is, de tanden zelf zijn gelukkig niet stuk, maar het flensje dat aan het tandwiel zit, is gebarsten, daar steekt een metalen pinnetje doorheen, om het tandwiel te fixeren op de 3mm as.

    De vogelkop lijkt trouwens wel onverwoestbaar, die heb ik al heel wat keren uitgedeukt en steeds komt ie weer in vorm. Wel heeft ie inmiddels veel rimpels gekregen, och hij wordt natuurlijk ook een dagje ouder :wink:
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Inmiddels vliegt de Thunder Roc weer :wink:
    Om het plastik flensje een koperen buisje klemmend pasgemaakt, dat doorgeboord, zodat het borgpinnetje er weer in past.
     
  10. m6

    m6

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    124
    te mooi om waar te zijn !

    mooie filmpjes bedankt !

    MVG MARK
     
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Thunder Roc gaat brushless!
    Ook de borstelmotor van de Thunder Roc heeft het inmiddels begeven, zou ik dan zoveel uren maken met Rocky?
    Feit is dat ie de laatste tijd prima vloog, de ene vlucht na de andere :lol:
    Ik ga er geen borstelmotor meer inzetten, de nieuwe brushless motor in de Eagle heeft bewezen dat deze een veel beter rendement heeft, lagere stroom en langere vliegtijden.
    Heb nu een 4700KV motortje besteld van 20x30mm met 2.3mm asdiameter, max. rendement 82% :!: Dat haalt de oude motor zeker niet.
    Deze moet de oude motor goed kunnen vervangen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    ja frank : brushless rules !
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    4700KV brushless motortje inmiddels getest in de Thunder Roc, helaas, een teleurstelling :cry:
    Motortje wordt ongelooflijk heet, bij ongeveer hetzelfde vermogen als het originele mabuchi borstelmotortje. Hoe kan dit nu weer?
    Ik kan ongeveer 1 minuut vliegen en dan komt de regelaar in de problemen, gedwongen landen dus, controle, motor bloedheet :!: dat verwacht je niet van een goed uitgekozen brushless vervanger, wat is hier aan de hand?
    Ik heb zelfs de KV wat minder uitgekozen omdat borsteloze motoren een hoger koppel hebben dan borstelmotoren.
    Probleem: deze brushless trekt al ONBELAST op 2S lipo, dus bij zo'n 7.5V, bijna 3A, dus 22.5Watt zonder dat de motor enig afgegeven vermogen levert, dus wat is het effect, het motortje wordt binnen 60sec. bloedheet. :cry: Desondanks toch maar ingebouwd in de Thunder Roc om te proberen, maar dat was dus ook geen succes, vliegen doet ie, maar de motor wordt zo heet, dat na 1 minuut vliegen er een noodlanding moet worden uitgevoerd, de regelaar protesteert (gelukkig :wink: )
    Nader onderzoek is nodig om uit te zoeken wat er aan de hand is, 3A nullaststroom bij 7.5V is wel erg veel voor zo'n klein motortje :|
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Frank,
    misschien zou je de motor eens kunnen proberen met een andere regelaar en kijken of er verschil is.
    Een binnenloper (die meestal weinig polen heeft) heeft namelijk meestal weinig timing nodig, kun je die instellen op je regelaar ?
    De motor maakt onbelast met 7.5V , 4700kv x 7.5V = 35250 toeren, da's best veel. Misschien dat de max rpm van de regelaar een probleem is ?
    Of een combinatie van beiden; timing en max rpm ?

    Je zal het vast al hebben geprobeerd, maar zoek eens naar de specs. van de motor + regelaar over de no load stroom van de motor en de max. rpm / timing van de regelaar.
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Frank,
    de motor is van "Himodel" en heeft een no load stroom van 1.2A

    http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_2129.php

    Model:B2030-8T
    Voltage Range: 11.1V
    No Load Current(A):1.2
    Kv(Rpm/V):4711
    Dimension:Φ20×30
    Weight(g):48g
    Shaft diameter:Φ2.3 mm
    Max Efficiency:82%
    Max Efficiency Current(A):9
    Max Load Current (A/60S):14
    Max Power:120 W/60S
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja zie je wel, de nullaststroom zou 1.2A moeten zijn, dat is een meer normale waarde. En dat is waarschijnlijk bij 11.1V, als ik dat op mijn motor zou zetten dan loopt de nullaststroom waarschijnlijk al naar de 4A, dan zou ie al 44W opnemen zonder dat ie vermogen levert! Theoretisch zou er bij 2 cellen lipo (7.4V), eigenlijk niet meer dan 0.9A nullaststroom mogen lopen.
    Ik heb 3 verschillende regelaars geprobeerd, maakt geen verschil, timing op low, als ik dat verhoog, dan wordt de stroom iets groter.
    Max. toerental voor 2 polige binnenlopers wordt bij de meeste regelaars boven de 100.000 toeren opgegeven, dus dat mag geen probleem zijn.
    Ik probeer of ik van de leverancier een tweede motor mag testen, wellicht heb ik een probleemexemplaar (maandagmorgen misschien ook in China een probleem :wink: ) en misschien wel kortsluiting van een of meer windingen.
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    je zou eens de weerstand van de wikkelingen afzonderlijk kunnen meten (of uitrekenen na aansluting van een DC belasting op elke wikkeling afzonderlijk) , als ze onderling veel van elkaar afwijken zal er inderdaad iets met de wikkelingen aan de hand kunnen zijn , sluiting oid ?
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    De weerstand van de wikkelingen meten is erg moeilijk heb ik gemerkt, deze is zo bijzonder klein dat de soldeerverbindingen en aansluitdraden een grote rol spelen.
    Daarom het motortje maar eens meegenomen naar het werk en er een LCR meter op losgelaten om de inductiviteit van de statorwindingen te bepalen. Dat gaat een stuk nauwkeuriger en het zegt ook veel meer, deze waarde staat in direct verband met het aantal windingen.

    De L-meting geeft aan:
    tussen aansluitingen geel en rood: 7.5uH
    tussen aansluitingen geel en zwart: 10.0uH
    tussen aansluitingen zwart en rood: 10.1uH
    De L-waarde tussen alle aansluitingen moet ongeveer hetzelfde zijn bij een "normale" motor.
    De gemeten waarde voor mijn B2030-8T motor tussen geel en rood is dus 25% minder dan tussen de andere aansluitingen. Dat zou kunnen betekenen dat er een paar windingen kortgesloten zijn, wat tevens de grote nullaststroom zou verklaren.

    Verder eens het onbelaste toerental gemeten: 40.000 toeren bij 7.8V, dat is 5128KV, dat is 10% meer dan opgegeven.

    Het lijkt er steeds meer op dat er echt iets mis is met dit motortje, de leverancier maar eens verwittigen van deze metingen.
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Leverancier stuurt een nieuw motortje, mag ik testen, hij vermoedt dat deze overbelast wordt in de Thunder Roc, toch zou het precies moeten kloppen volgens de gegevens.
    Ik zal het motortje eerst voorzichtig onbelast testen, de stroom onbelast zou volgens HiModel 1.2A moeten zijn bij 3S lipo, ik meet bijna 3A! bij 2S lipo.
    Soepele opstelling van RCtechnics, kan ik waarderen :D
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Nieuwe motortje lag na een dag op de deurmat :D
    Niet meteen ingebouwd maar eerst aan het meten gegaan. Op het werk weer de LCR meter eraan gehangen en dit gemeten:
    tussen de aansluitingen geel en rood: 9.8uH
    tussen de aansluitingen geel en zwart: 10.5uH
    tussen de aansluitingen zwart en rood: 10.1uH
    dit zit redelijk dicht bij elkaar, maximaal verschil is 7%

    Daarna nullaststroom gemeten: 0.5A bij 7.8V, dat ziet er goed uit, nogal een verschil met de 3A van de andere.
    Klein stokje op de as gedrukt om onbelaste toerental te kunnen meten: 38000 bij 7.8V, dat is 4872KV, ongeveer als gespecificeerd.
    Dit motortje blijft volkomen koud bij onbelast draaien.

    Vervolgens ingebouwd in Thunder Roc.
    Volgas met 2S lipo ca. 6A, motortje wordt niet warm, een beetje lauw, dit duidt op goed rendement.
    Ook loopt ie veel rustiger aan en kan ik het toerental tot bijna nul terugregelen, voordat ie stopt. Dat lukte met dat andere motortje niet, dat haperde al veel eerder.

    Dus mijn konklusie: er is wel degelijk iets mis met het andere motortje (soms begin je aan jezelf te twijfelen) :roll:
    Dit nieuwe motortje trekt dus maar 0.5A onbelast en volgas 6A (wat ik ook ongeveer verwacht had) bij 7.2V is 43Watt, dit mag geen enkel probleem zijn, motortje zou 120Watt moeten aankunnen bij max. 60sec.
    Vrijdag de 13de tussen-de-middag even een vluchtje gemaakt in een welbekend Nijmeegs park en dat was een succes, met 2S 11oomAh Lipo 12minuten gevlogen, motor lauw gebleven :wink:

    B2030-8T, 4711KV, 48gram, past mooi op de plek van de originele Mabuchi 370, hetzelfde gewicht, diameter iets minder, lengte hetzelfde, alleen gat wat groter moeten maken ivm diameter voorste kogellager(6mm>>10mm).
    [​IMG]
    [​IMG]
    Thunder Roc kijkt nog steeds erg boos :lol: , maar vliegen doet ie prima :D
    Het is overduidelijk dat deze motor een veel beter rendement heeft, ik gebruik het originele 10T tandwiel wat ook op de borstelmotor werd gebruikt, er is nu meer vermogen en toch meer vliegtijd :D
     

Deel Deze Pagina