Updeet e-Hawk 1500 van Thunder Tiger
Hoi... een updeetje... voordat dit draadje uitdooft!
Ik heb em eindelijk vliegend. Het duurde even, omdat het in de daluurtjes voor elkaar moest komen. En ik er nogal wat werk van heb gemaakt.
Een vleugel moest nieuw uit de doos worden hersteld. Krom en niet goed gelijmd... er bleek zelfs nieuw hout in te moeten.
Beide vleugels dus volledig nagezien, waar nodig gelijmd. Verder zij de ailerons opgeschuurd opdat ze aan de bovenzijde konden scharnieren, en ik met een goed afsluitend foliescharnier kon werken.
Vervolgens heb ik de vleugels en stabilo nieuw in de Oracover gezet. De standaard folie is iets zwaarder, maar dat schaad de vliegeigenschappen niet. De kleurstelling is 'bewezen' goed zichtbaar.
Verder heb ik aileronservo's ingebouwd. Iets makkelijker te trimmen met de zender, verder geeft het je de mogelijkheid de spoiler in te schakelen. Niet nodig? Hoeft niet, maar de kist blijft eeuwig zweven.
Het zwaartepunt volgens de manual (53mm) staat te voorlijk. Vliegt niet echt lekker en je moet aanzielijk 'up' intrimmen. Baloonen en rap duiken, de landingen te rap (... en dan ben je blij dat je de beschikking over spoilers hebt)
Volgens de adviezen van RC-Groups gezet op 60 mm. Verder heb ik het stabilo achter met 0,6 mm opgehoogd op om het nog weinige up eruit te filteren.
Want... Bij het lijmen van de staartboom heb ik deze x/y-as gecentreerd gelijnd op het motorspant. Had beter iets hoger kunnen aanzetten. Het maakt niet uit. Met een teepje onder het stabilo is het instelhoek-euvel simpeltjes verholpen.
Met de verschuiving van het zwaartepunt 53mm naar 60 mm is de e-Hawk prachtig in balans gekomen. Vliegt mooi neutraal, kan je er proforma kunstvlucht figuren mee uitvoeren.
Zo ook de stijgvlucht gaat mooi neutraal, onder een vrij steile hoek.
Omdat ik de LiPo niet teveel naar achteren wilde schuiven... ik deze er nog een beetje normaal uit wil kunnen peuteren heb ik om de staartboom 5 gram soldeerdraad getakeld, geborgd met dubbelzijdig automotive kleefband.
De specs:
Standaard Thunder Tiger motor
Regelaar Turnigy 18Amp Sentry (prima dingetje)
Accu 1050 Amp Staufenbiel Dymond LiPo
Ontvanger Jeti Duplex RX5 2.4 Ghz outdoor (perfect spul!)
Servo's 2 x D47 op hoogte, 2 x D60 op ailerons.
Vliegklaar gewicht 580 gram (600 gr. volgens het TT-boekje)
Daarbij had ik op de ailerons ook de D47 staan. Eentje kon het niet aan. Bij de bouw al de geest aan het geven. Te licht voor het te krap sluitende foliescharnier. Tijdens een van de testvluchten bleef een van de spoilers bij de landing staan. Servo in dread-lock. Tijd om snel aan te passen. Met de D60 is het probleem over.
Met alle aanpassingen een aanrader geworden. En... hij kan mee op vakantie... daarvoor had ik em gekocht...
De plaatjes...