Thunder Tiger E-Hawk 1500

• Topicstarter Topicstarter Dekkes87
  • Startdatum Startdatum
D

Dekkes87

Guest
Vorig weekend een E-hawk 1500 van Thunder Tiger gaan halen in de LHS, en vermits ik hier nog nergens een draadje over heb gezien, (en mits zachte drang van H.B.Busking op een bevriend forum :mrgreen:) lijkt me dit wel eens een goed idee.

Ik zal ook foto's posten van de bouw, de mods, maiden, en andere ervaringen, maar dit zal wel druppelsgewijs zijn.

Zijn er veel e-hawk vliegers in de lage landen?

Laatst bewerkt door een moderator:
bij ons op de club iemand sinds 1maand ofzo...
vliegt heeel snel, en heeel traag zonder zotte kuren te krijgen.
hij stalt ook mooi met de neus naar onder, en luistert goed naar de uitslagen die voorgeschreven worden (standaard)

mooi toestel vind ik persoonlijk ook.

Het is weer een tijdje geleden, maar hier volgt de eerste update:

De vleugels zijn ENORM gewarped (draaiing). heb een eerste poging gewaagd om deze eruit te krijgen dmv een beetje torsie te zetten, en dan de covering in de nieuwe positie aanspannen met een blazer, spant wel goed, maar de warp is echt wel verschrikkelijk!

Ik zie het dus helemaal niet zitten om de covering te verwijderen, te bevochtigen, en terug te bespannen, al vrees ik dat er weinig anders opzit...

Iemand ervaring van gewoon met een naaldje de balsa te bevochtigen, te klemmen in de juiste positie, en te laten drogen?

Grtjs,

D.

Updeet e-Hawk 1500 van Thunder Tiger

Hoi... een updeetje... voordat dit draadje uitdooft!

Ik heb em eindelijk vliegend. Het duurde even, omdat het in de daluurtjes voor elkaar moest komen. En ik er nogal wat werk van heb gemaakt.

Een vleugel moest nieuw uit de doos worden hersteld. Krom en niet goed gelijmd... er bleek zelfs nieuw hout in te moeten.
Beide vleugels dus volledig nagezien, waar nodig gelijmd. Verder zij de ailerons opgeschuurd opdat ze aan de bovenzijde konden scharnieren, en ik met een goed afsluitend foliescharnier kon werken.

Vervolgens heb ik de vleugels en stabilo nieuw in de Oracover gezet. De standaard folie is iets zwaarder, maar dat schaad de vliegeigenschappen niet. De kleurstelling is 'bewezen' goed zichtbaar.

Verder heb ik aileronservo's ingebouwd. Iets makkelijker te trimmen met de zender, verder geeft het je de mogelijkheid de spoiler in te schakelen. Niet nodig? Hoeft niet, maar de kist blijft eeuwig zweven.

Het zwaartepunt volgens de manual (53mm) staat te voorlijk. Vliegt niet echt lekker en je moet aanzielijk 'up' intrimmen. Baloonen en rap duiken, de landingen te rap (... en dan ben je blij dat je de beschikking over spoilers hebt)

Volgens de adviezen van RC-Groups gezet op 60 mm. Verder heb ik het stabilo achter met 0,6 mm opgehoogd op om het nog weinige up eruit te filteren.

Want... Bij het lijmen van de staartboom heb ik deze x/y-as gecentreerd gelijnd op het motorspant. Had beter iets hoger kunnen aanzetten. Het maakt niet uit. Met een teepje onder het stabilo is het instelhoek-euvel simpeltjes verholpen.

Met de verschuiving van het zwaartepunt 53mm naar 60 mm is de e-Hawk prachtig in balans gekomen. Vliegt mooi neutraal, kan je er proforma kunstvlucht figuren mee uitvoeren.
Zo ook de stijgvlucht gaat mooi neutraal, onder een vrij steile hoek.

Omdat ik de LiPo niet teveel naar achteren wilde schuiven... ik deze er nog een beetje normaal uit wil kunnen peuteren heb ik om de staartboom 5 gram soldeerdraad getakeld, geborgd met dubbelzijdig automotive kleefband.

De specs:
Standaard Thunder Tiger motor
Regelaar Turnigy 18Amp Sentry (prima dingetje)
Accu 1050 Amp Staufenbiel Dymond LiPo
Ontvanger Jeti Duplex RX5 2.4 Ghz outdoor (perfect spul!)
Servo's 2 x D47 op hoogte, 2 x D60 op ailerons.
Vliegklaar gewicht 580 gram (600 gr. volgens het TT-boekje)

Daarbij had ik op de ailerons ook de D47 staan. Eentje kon het niet aan. Bij de bouw al de geest aan het geven. Te licht voor het te krap sluitende foliescharnier. Tijdens een van de testvluchten bleef een van de spoilers bij de landing staan. Servo in dread-lock. Tijd om snel aan te passen. Met de D60 is het probleem over.

Met alle aanpassingen een aanrader geworden. En... hij kan mee op vakantie... daarvoor had ik em gekocht...

De plaatjes...

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi... een updeetje... voordat dit draadje uitdooft!

Mooi! Ik heb ook een gekocht voor 109 euro om mee te nemen op vakantie. De vleugels zijn een beetje krom maar dat haal ik nog wel uit met een strijkijzer. Ik ben ook van plan om de rolroeren met 2 servo's aan te sturen.

Hoe heb jij dat gedaan met de profiel van de rolroer achterlijst, balsa op geplakt om het op te vullen en daarna onder een hoek afgeschuurd?
En waar heb je de control-horns voor de rolroeren gekocht?

De staartboom ga ik denk ik niet vast lijmen, maar vast zetten met een kleine imbus schroefje onderaan. Zo wordt het wat kleiner met vervoeren.

Mooi! Ik heb ook een gekocht voor 109 euro om mee te nemen op vakantie. De vleugels zijn een beetje krom maar dat haal ik nog wel uit met een strijkijzer. Ik ben ook van plan om de rolroeren met 2 servo's aan te sturen.

Gefeliciteerd! Krom? Blijkbaar hebben ze dat allemaal! Ik kreeg ze goed in het gareel toen ik ze gestript had. Maar moest dan ook 1x vleugel herzien.
Transparante folie had ik niet.. eigen voorraad aangesproken.
Stoom-strijkeizer moet vast lukken.

Hoe heb jij dat gedaan met de profiel van de rolroer achterlijst, balsa op geplakt om het op te vullen en daarna onder een hoek afgeschuurd?
Heb beide voorlijsten schoongesneden en nieuwe strip balsa voorzien (PU-bruislijm). Zelfklevend schuurlinnen op de rand van m'n bureau geplakt en de afschuining ingeschuurd. 3x kleine stripjes scharnier ingelijmd (extra zekerheid). De rest is folie-scharnier. Eerst onderzijde, toen bovenzijde gefolied. Afstand ongeveer 1 mm. Als je ze te strak zet, gaat de neerwaartse slag vastlopen op de opdikking van de folie.

De hoorntjes... bij de modelbouwzaak in Groningen... waren net de laatste twee... en leken een beetje op die van Thundertiger. Maar ben er nog een beetje mee aan het mieren geweest voordat het me naar de zin paste.

Voorlijsten van beide kielvlakken heb ik iets meer in model geschuurd. Beetje meer profiel.

Lijm de staartboom (pook). Je krijgt die verbinding nooit spelingvrij... tenzij je een schroefdop verbinding weet te flansen (net als bij sommige fotostatieven).
Met een inbus doorboor je de constructie, en verzwak je het.
En de verbinding moet zo zijn dat je zeker weet dat je niet iedere keer je instelhoek moet bij trimmen. De kist is erg gevoelig op die instelhoek.
Met verlijming gegarandeerd stukken sterker.
Jammer dat de boom niet telescopisch is :p Ha ha... een werphengeltje slopen!
Of een vouwscharnier met schuifmof... zoals bij een tentstok... meer massa... dat wel.

Overigens... liet de kist zich op vakantie gewillig meenemen in de auto. Wel moet ik eens een lekkere transport-rugzak hebben (Staufenbiel heeft zoiets geloof ik). Dan kan het zaakje makkelijk de bergen mee in.

Verder heb ik er weer eens een pointer mee gemaakt na een steenkoude valwind die de berg kwam afrazen bij een weersomslag.
Vleugelpennen braken pardoes af bij impact.
Jammer maar toch hoera... daardoor slechts lichte schade, sluitspanje een kraak, doch is alweer gelijmd. Nog nieuwe holle carbon pennen uit M4 vlieger materiaal... klaar is Kees.

Zit er wel over te denken een T staart te gaan maken. Geeft algemeen een betere richtigsstabiliteit. Vind em iets zoekerig... er valt mee te leven hoor...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips! Ik vermoed ook dat een T staart beter zal werken, maar ik wil het eerst vliegend zien te krijgen (het is mijn 1e elektro zwever) voordat ik al te veel mods ga uitvoeren (o.a. flaps).

Het grappige over wat je met de staart wil doen heb ik het omgekeerde van gezien bij de forum over de Fling (mijn andere zwever):
Great Planes Fling - Page 41 - RC Groups
Dit zou een idee kunnen zijn voor een F3J-achtige T staart:
Attachment browser: FlingTail2.jpg by RV-4 flyer - RC Groups

Ik zal nog goed nadenken over de startboom bevestiging. Ik wil het i.d.d. niet verzwakken. Als ik op vakantie ga, dan ga ik meestal per vliegtuig, dus ik moet de zwever (en lipos) in de originele doos per post opsturen of mee zien te nemen als handbagage zoals ze dat met muziekinstrumenten doen.

Bedankt voor de linkjes... fraai... de tweede... is eigenlijk iets meer voor een DLG? zou je zeggen?... om na de zwieper sneller te herstellen? Ik weet het fijne er eigenlijk niet van.

Dacht zelf aan een T-staart á la Raketenwurm 4.
Heb van de week wat F5B staarten mogen aanschouwen. De lange T's vlogen bijzonder strak en koersvast (natuurlijk ook goede piloten). Het zijn slechts nog plannetjes. Het vliegt verder prima.

Inderdaad eerst zo bouwen en vliegen. Dat leek me voor mij ook de beste optie hoor. Ik zal nog wel wat foto's maken van de ingewanden.

Een bajonet koppeling en tape... Binnenbuis met carbon versterken, evenzo de buitenbuis.

Laatst bewerkt:
Je zou ook kunnen proberen om de hoek tussen de V vlakken te verkleinen naar 90 graden door het plastic houder te modificeren of vervangen. Standaard zitten ze 110 graden uit elkaar waardoor hun functie als stabilo groter is dan hun functie als kielvlak.
Hier is nog een discussie over V staarten:
V Tail vs Conventional Tail? - RC Groups

Je zou ook kunnen proberen om de hoek tussen de V vlakken te verkleinen naar 90 graden door het plastic houder te modificeren of vervangen. Standaard zitten ze 110 graden uit elkaar waardoor hun functie als stabilo groter is dan hun functie als kielvlak.
Hier is nog een discussie over V staarten:
V Tail vs Conventional Tail? - RC Groups

je hebt nog altijd rolroeren om de richting van je toestel te beinvloeden.

Stond onlangs ook naar deze te kijken. Net over de 100e incl motor lijkt me een goede prijs bij LHS. De rest heb ik wel op overschot.

Maar hoe vlieg je met zo'n zwever? Ik vlieg sportvliegtuigjes, semi schaaldingen en dan nog liefst een v m'n 2 decathlons. Van zweven gaan m'n ervaring tot een easy star waarmee ik op een winderige dag zonder motor nog lang hoog kan blijven (of moeten ik zeggen traag naar beneden komen).

Heb hier veel hellingen. Zou dus perfect het dal in kunnen gooien en thermiek zoeken. of is deze niet geschikt voor thermiek? Heb er zoals je merkt niets verstand van. Landen jullie dan gewoon op de buik? Kun je hiermee lang in de lucht blijven? Ook bij minder zomers weer? Om de haverklap motor moeten starten om weer hoogte te halem lijkt me niet zo leuk. In de lucht blijven doordat je thermiek gevonden hebt en met spoilers moeten remmen net wel. Ombouwen naar dubbele aileron lukt me wel. HOu van balsa omdat. Je het onzichtbaar kunt herstellen.

De eHawk is geen eigenlijk geen uitblinker. Meer een allrounder waar je veel plezier aan kunt beleven.
Hij is licht te bouwen/te houden, rond de 550 gram als je er niet een te zware accu in zet. Thermiek pakt de kist prima op doch er zijn echter betere kisten.
Model is vrij compact met een schraal silouet dus je moet em goed in de smiezen houden.
Een uur in de lucht houden is echter geen probleem... afhankelijk van de thermiek. De motor dient als buitenboordmotor en voldoet prima. De stijgvlucht is vrijwel loodrecht 70 graad? Zoiets denk ik... en moeiteloos vlotjes. Op een 1050 mAh heb ik nabij +10 grote klimmen.
De 'BB' is ook handig als je niet uitkomt met landen, of een capriool wilt uithalen. De kist is n.l. zeer wendbaar. Sterke wind of turbulentie vindt de kist niet prettig. Ook bij het landen moet de snelheid er in blijven en tegen de wind in. Anders wordt je afgestraft met een tip-stall en gaat de neus genadeloos de grond in. Maar met het weer van de afgelopen dagen is het vliegen een feest.
Gaat steevast mee op iedere vakantie (in de bergen) omdat het zaakje compact is weg te bergen.

Leren zweven? Prima als starter. Ik heb er m'n club-brevetje mee gehaald. Dat was een lastige... want je moet dan braaf vliegen... en dat had ik nou net afgeleerd met dit kistje :D

Op RC-Groups is een ellenlang draadje met alle ins en outs. Zeer leerzaam.

Laatst bewerkt:
Merci voor de toelichting. Had al de indruk dat het een goede allrounder en thermieker is.

Moeilijker te vliegen bij winderige dagen is wel een minpunt in onze streek. Maar als ik het goed op heb moet ik daarvoor waarschijnlijk naar een zwaardere zwever op zoek gaan (hoe meer gewicht hoe minder last die hebben van de wind) of een stabiele foamie met van die gekrulde wingtips als de easy glider pro van multiplex. Spreken me beiden niet direct aan.

Heb nog de manual en een review gevonden ondertussen.

Motor heb ik wel zeker nodig voor dat niet goed uitkomen bij de landing en andere noodgevallen. Helemaal geen aandrijving schrikt me af. De paar keer dat ik zonder vermogen kwam te vallen was altijd bang afwachten in hoeverre ik nog op een treffelijke manier beneden kon komen (en vooral waar). Niet mijn sterkste kant.

Ach! Mijn trouwe e-Hawkje is afgelopen donderdag in het harnas overleden op een zonovergoten maar winderige alpenweide. RIP, na twee weken heerlijk vliegen. Een van de aileron servo's heeft het begeven bij een stevig opzettend briesje. Viel niet veel meer te sturen, daar hij ook al niet goed luisterde op de V-staart. Vleugels sredded... ora-zakjes balsamest. Staart boom 'netjes' afgebroken en het rompje een paar hele kleine breukjes.

Romp js nog wel te fixen... de nogal tere vleugels moeten over... Wie ohoooow wie hebt er nog een sterke HLG/DLG vleugel over? :) Of een profielletje van de RCRCM Vector III.

Helaas was Cumulus Modellbau in Peissenberg (DE) gesloten... dan was er een fraaie NAN Omega-E mee gekomen... of een Omega Mini E...

De Dymond D60 vertrouw ik niet helemaal meer... notabene op een kist van 530 gram!

Back