Thunder Tiger E700

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door wrobijns, 12 sep 2013.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    @Walter: welke rpm's vlieg je?
     
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Nu bij mijn allereerste test maar 1700 en 1900.
    Nu heb ik heb ik hem ingesteld op mijn 3D style op 2100 toeren.
    De tail levert dan ook meer thrust.
    Eens kijken of dat genoeg is.

    Als hij verder goed getuned is zal ik kijken of hij een harde backwards hurricane kan houden of dat hij er uit wil klappen.
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Toch nog even iets belichten wat ik cool vind.
    Bij het afstellen van de kop kwam een coole feature naar boven.
    Hoe zet je alle hevels recht zodat je de swash kunt afstellen?
    Blijkbaar had Thunder Tiger hier al aan gedacht.

    Hiervoor zitten in het frame gaatjes om te levelen.
    door een schroevendraaier hier in te doen staat alles perfect recht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    STRAK !!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Zal het nog eens checken maar bij mij paste de torx driver niet door de gaten... heb een normale imbus sleutel moeten gebruiken waarmee er dus wat speling in zat.
    Hoe dan ook handig systeem, maar wordt ook al door JR toegepast, toch een van de voordelen van bellcranks.
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Heb zojuist even de E700 manual zitten doorbladeren. Wat mij niet bevalt:
    Nergens in het frame een verticaal schot te vinden. Hoe is dat mogelijk bij zo'n moderne kit?
    Een paar verticale schotjes zou de torsiestijfheid van het frame al enorm verhogen. Je wilt er juist een stijve doosconstructie van maken, maar dat is het nu niet:
    Het lijkt alsof je boven- en onderkant t.o.v. elkaar uit elkaar kunt duwen/trekken. Het enige wat dat nu tegengaat zijn al die paaltjes tussen de frame helften: alleen dat is lang niet zo effectief als een paar simpele schotjes. Onderaan het frame hangt een zware accu en die doet nu bv bij zijwaartse tictocs precies datgene wat je met je handen ook zou kunnen doen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de FBL regeling.
    De staartservo vind ik ook wat slapjes opgehangen, het is in principe gewoon een bladveer waar hij in hangt. Weliswaar carbon, maar toch. Ook hier wil je gewoon geen flex.
    Zal in de praktijk vast wel meevallen allemaal, maar dit had beter gekund.
     
  7. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Een aantal opmerkingen ben ik zeker met je eens.
    Het is bijvoorbeeld misschien mogelijk de lipos op zijn kop op te hangen, dan zit het montage punt al een heel stuk stijver vast.

    Wat betreft de doosconstructie in het boven frame. Voegt de tailcase en voorste gyro tray en het extra platform dit niet enigszins toe?
    Als je een verticaal schot tussen bovenste lagerblok en "middelste paaltjes" toevoegt dan voegt dat maar weinig torsiestijheid toe. Daarvoor moet je denk ik horizontale verbindingen hebben. Tenminste ik denk dan aan bijvoorbeeld aileron tictocs, daarvoor zouden ze horizontaal moeten liggen. Voor elevator tictocs krijg je de stijfheid uit de zijplaten zelf. Dus ik vraag me even af voor welke loadcase je verticale schotjes wilt, zie het even over het hoofd wellicht?
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Mijn gedachten waren ook al de tailcase en de battery tray die min of meer de vertikale schotten zijn.

    De batterij ondersteboven heeft alleen zin als je rechtop vliegt.
    Dat doen we ook maar gedeeltelijk.....

    Qua tailmount van de servo vind ik hem prima.
    Het voelt goed en flexed niet. De servo is nu ook niet dusdanig zwaar dat dit veel door drukt in een manouvre.
    Al zou hij dit doen dan in de flex loodrecht op de bewegingsrichting en is het effect ook bijna nul.
    Vroegah had ik dit als upgrade op mijn Raptor90's
    Alleen ging toen de servo olie drinken omdat ik nog Nitro vloog.
    Nu is dit met electro toch weer een preferred oplossing, geen extra hevels of overbrenging meer en omdat hij zo hoog hangt blijft de rod beter recht dan in mijn andere heli's waar de tailservo nog in het frame zit.
    Al zitten die ook helemaal aan de achterkant, de servo moet toch wat naar onderen door de tailcase. Dit nadeel heeft deze TT constructie niet.
     
  9. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Bij mij paste het strak met de TT torgue schroevendraaier die er bij zat.
    Zie plaatje.
    En NU AL kit veschillen lijkt me vreemd.

    Waren de frame of de alu-parts gaten te klein?
     
  10. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Bedoelde dan ook wel de paaltjes hoger in het frame te monteren zodat het montage punt dichter bij CoG ligt.
    Alleen zit je dan weer met je tailboom struts...
     
  11. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    We gaan misschien wat off-topic hiermee maar ok:
    De tailcase en voorste gyro tray zijn van kunststof (niet bepaald ideaal) en hebben ook niet de vormgeving die ik zou verwachten voor een verstijvend effect.
    Basisgedachte: wat ik wil zien is een zo stijf mogelijke verbinding tussen servo's, FBL unit en de hoofdrotor ophanging, want wat daar aan flex in zit ben je kwijt aan precisie. Daar wil je dus een mooi doosje van maken, dat is het uitgangspunt.
    Daarnaast wil je dat bij versnellen/vertragen van stuurbewegingen er geen massa gaat achterlopen/nadeinen door massatraagheid. Ik neem als voorbeeld even de accu vanwege de grote massa. Loadcase in dit geval de aileron tictoc.
    Stel je maakt die hele snelle rol en stopt die hard af: de rotorkop stopt zijn beweging en de accu wil doorgaan met de ingezette beweging, maar het frame moet dat opvangen. Dat resulteert dan in frameflex (eigenlijk een soort afschuiving) waardoor servo's en ook de hoofdrotor worden beinvloed, vooral als er geen verticale verstijvingen in het frame zitten. Dus in dit geval zou het juist erg helpen als er een doorlopende verticale schot zou zitten vanaf bovenste lagerblok tot aan de accu toe. Ophangpunten van de accu naar boven is dan een heel goed idee.
    Het lijkt misschien of ik dit ontwerp afschiet, maar ik bedoel het niet zo. Voor een goed frame ontwerp moet je met heel veel zaken rekening houden, en waar je de prioriteit legt bepaalt wat het gaat worden. Misschien dat het ook wat veel gevraagd is voor de prijs van de heli, die je zeker niet duur kunt noemen.
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Idd, buiging is in de goede (minst foute) richting. Helemaal mee eens.
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ah,... Bij mij gaat dit niet.
    Ik had eerst mijn ontvanger accu onder de battery tray gehangen.
    Dan krijg ik mijn flight-accu er niet meer in.
    En zonder ontvanger accu was het ook krap omdat mijn EC5 connector bovenop de accu ligt.
    Ik ben nog aan het zoeken waar de ontvanger accu nu het mooiste kan liggen. Waar ligt hij bij jou in de E700?
     
  14. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Heb de 2S lipo op de linkerzijde buiten op het frame zitten onder de servos ter hoogte van de canopy mount. Zal later nog wel een foto plaatsen :)
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    En het plaatje, komt nog wel een yge120hv op ipv de 90hv van nu.

    [​IMG]
     
  16. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Vandaag wou ik hem goed testen op het veld.
    De gyro Gain wat hoger en met 2100 toeren.
    Eens kijken of hij nog uit breekt.

    Aansluiten en..... piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep, piep,
    De regelaar initialiseert niet.
    Ik had de motor off limit veranderd aan de hand van MrMel's video voor de governor.
    Daar was alles goed maar hoewel de spoolup nu goed was bleek de waarde toch te hoog om te initialiseren.
    DAT had ik niet getest.
    EN ik was mijn laptop vergeten dus niet vliegen met de E700......

    Thuis de limit aangepast en toch even in mijn thuis testen met pitch pumps. Hij sloeg nog steeds wat weg.
    De tail nu mechanisch wat bijgesteld zodat ik standaard meer pre-comp heb. De gyro Gain no nog wat hoger.
    Nu is hij BIJNA perfect. Ik doe het er voor. Eerst even kijken of hij niet gaat hunten in een Fast-Forward.
    De Gain staat nu op 115%
    nog NOOIT heb ik de gain zo hoog gezet. Ik ben dus voorzichtiger om hem nog hoger te zetten.
     
  17. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
  18. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    -12/+12 is ook ruim voldoende.
    Ik zit nu NET onder de 12 graden.
    Met meer worden heli's naar mijn mening een beetje te jumpy.

    Ik wil liever voorkomen dat ik naar 115mm moet omdat de tailblades dan wel ERG dicht bij de grond zitten.
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Knoop doorgehakt, de mijne is in bestelling :)
    Staat in backorder dus moet nog ff geduld hebben.
    Kan ik ondertussen mooi nadenken over een motor, maar grote kans dat ik die Maxwell Edition 4235 onder handen ga nemen...
     
  20. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Mooi, gaat je niet tegenvallen verwacht ik. Tot dusver waren 600size helis mijn favoriet maar dat lijkt nu te veranderen.

    Ben nu naar een manier aan het zoeken zodat ik mijn lipos kan wisselen en aansluiten zonder dat de canopy eraf hoeft. Enige manier lijkt de esc aan de zijkant te hangen...
     

Deel Deze Pagina