Thunder Tiger Mil Mi-24 "Hind" elektro

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 31 mei 2015.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De eerste aanzet van de cockpit is er:

    [​IMG]

    De co-piloot heeft een kaart van Europa vast, want hij is vast de weg kwijt zo ver buiten Rusland...


    Toen ik met een bakkie koffie van een afstandje naar de Hind zat te kijken, je weet wel, de bekende "Helicopterview", viel me wat op. Even snel een stalen hoeklijn genomen en naast de heli gehouden en ja, het klopte. De lijn van de "staartbuis" van het Raptor 50 mechaniek loopt eigenlijk perfect in lijn naar het staartmechaniek. Eigenlijk zitten alleen de harten van de staartspanten een beetje in de weg. Dan zal de belt wel totaal de verkeerde maat zijn, dacht ik toen ik de verpakking van mijn reserve Raptor 50 belt haalde.
    ... Maar nee. Dat zou perfect kunnen passen. En toen kon ik niet nalaten het materiaal wat in de weg zat met een los zaagblad weg te halen en de belt "voor het eggie" te monteren... Past perfect!o_O

    [​IMG]

    [​IMG]

    Waarom heeft de fabrikant dit niet ook gewoon zo gedaan maar gekozen voor een vreemde oplossing? Wat zie ik over het hoofd?

    Het enige wat ik me kan bedenken is dat de romp, die vermoedelijk oorspronkelijk van Marvel Craft is, standaard voorzien is van de speciale staartaandrijving. Dit is o.a. ook bij de Bell 214 van hen zo (zie ook comment van Nevermore).

    Ik ga hier even verder mee stoeien iig.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het enige wat ik gokken kan, is OF in het kader van de standaardisering (de romp zal dan ook wel met een T-rex 600 overweg kunnen), OF die weggehaalde stukjes zijn cruciaal bij het voorkomen van trillingen (en die trillingen, dat KAN natuurlijk ook best wel eens alleen bij de brandstof-uitvoering voorkomen)....
    Ik hoop voor jou het eerste....

    Want ik zou precies hetzelfde gedaan hebben: weg met die randjes, en de originele riem er in. Scheelt je de weerstand van twee rollen, vier kogellagers en een haakse overbrenging....
     
  3. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Je kan die ene piloot ook een exemplaar van de Russische playboy geven,
    dan kan je straks in ieder geval zien wie er ECHT goed naar je heli heeft gekeken.
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja, goeie!

    Morgen als het even meezit gaat de maiden plaatsvinden. Nog wel zonder alle kappen etc. dan kan ik alles goed monitoren.
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Afgelopen weekend heeft de "Hind" zijn re-maiden gekregen. Eerst even opgetoerd en een paar minuten op de grond laten draaien, waarna ik nog een laatste check-check-dubbelcheck heb gedaan of alles het wel uithoudt. Nou dat ging prima, pitch erop en na wat bijstellen vliegt de "Hind" geweldig. Op de video heeft hij nog een headspeed van 1400rpm, wat te laag bleek. Na opvoeren tot 1500rpm en een beetje meer tailgain bleek de heli veel strakker te hangen en ook de trilling in de rechtervleugel is weg.



    Ik maakte nog een klein foutje (niet in de video) toen ik de wielen weer uit wilde laten gaan. Ik keek met een schuin oog naar de zender en gaf een miniem tikje minder pitch waardoor de heli op zijn buik en vleugels op de grond kwam te staan. Niks aan de hand verder, we gaan de heli nu afbouwen!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd met de maiden, Marco!

    Groet, Bert
     
  7. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Gefeliciteerd! Echt een super mooie heli de Hind.

    Moet je eens kijken bij de "tweety" versie, heeft een mooi kleurenschema

    groetjes Thomas
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    heeeyyy, gefeliciteerd !!!

    mooi geluid ook, leuk man !

    Groet
    Uwe
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    thanks mannen.

    Thomas, Je bedoelt deze denk ik

    [​IMG]
     
  10. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Jaaaa! Hmmmmm geweldig mooi
     
  11. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Mooi hoor,

    Een keer een wat "ander" model dan wat we meestal zien rond een 600 size... dat mét nog retracts en 5 blad... :D

    groeten,

    Didier
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Thanks Didier!

    De afgelpen week heb ik de details van de heli verder afgewerkt, zoals de cockpit. Ik ontdekte op de site van ThunderTiger Europe dat de canopy's nog leverbaar zijn, dus die heb ik meteen laten komen via RCH.

    [​IMG]

    Gelijk eentje op de heli pasgemaakt natuurlijk. De canopy is voorzien van schutbladen, als je die eraf pelt dan is hij meteen strak gespoten zoals het hoort.

    [​IMG]

    De cockpit zelf voorzien van eenvoudige stoelen, zoals het in het echt ook is, en wat foto's van instrumenten op het juiste format uitgeprint.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet het er nu uit, zoals gezegd zijn de piloten eigenlijk een beetje te groot maar het komt toch goed in de buurt van het origineel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op deze foto zie je ook mooi dat de rotor van de echte Hind 2,5 graad naar rechts overhelt. Dit is gedaan als koppelcompensatie zodat de heli in hover horizontaal hangt.

    [​IMG]

    De ruitenwissers en "hengel" zal ik later monteren.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ook de ruitjes aan de zijkant heb ik aangepakt, nu zijn ze echt mooi vierkant en de met lijm verknoeide ruitjes heb ik weggegooid en vervangen. De ruitjes in de zijdeuren zijn verduisterd zodat je de accu's niet ziet zitten. Met wat geduld zijn de accu's prima door deze deuren te vervangen. De rocketpods zijn nu grijs i.p.v. groen, zoals het hoort.

    De heli heeft nu ook een rood beacon op de rug, zoals te zien bij de echte op de laatste foto. De andere navigatie verlichting (rood/groen/wit) was al geïnstalleerd en zit op de verkeerde plaatsen helaas. Omdat daarvoor vrij grote gaten in de romp zijn geboord laat ik dat zo.
    Deze verlichting zit op een aparte NiMh accu, en tegelijk daarmee wordt ook de fan op de regelaar geschakeld. Als de verlichting het doet dan is er dus (hopelijk) ook koeling.

    Dit bleek nodig tijdens de testvlucht op het RCH veld afgelopen zaterdag. Bij temperaturen van 35 gr.C wordt alles tot de max belast. Na 8 minuten hoveren schakelt de regelaar af op overtemperatuur, in dit geval 120 gr.C. De motor wordt ook aardig warm, wellicht dat ik nog een tweede fan vanuit het gat onderin de romp op de motor richt. De max. stroom was 37,5A dus zeker niet slecht, de gemodificeerde staartaandrijving werkt perfect. Ook bleek door een klein foutje het neuswiel vast te lopen tegen de nwe cockpit, dus nu weet ik ook dat er geen gevreesde brown-out komt als de wielservo's geblokkeerd zitten...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit RCH veldje is een mooie testplek, redelijk besloten en ruim, maar in de hoeken heb je gemene valwinden waar je de gevoeligheid van je FBL electronica goed kan testen. Die stond wat te gevoelig en is inmiddels bijgesteld.

    Ik wil nog wat kleine details uitwerken, er komt bijvoorbeeld nog zo'n Hind-typisch "hoedje" op de rotor te staan, maar voor nu is hij klaar om te vliegen. Volgend weekend is de "MIL mi-24D Hind" te zien op de RCHeliparts meeting.

    Groeten, Marco.
     
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mocht je geïnteresseerd zijn in het ontstaan van de Hind, ik heb met veel plezier en verbazing naar de Russische 2x 40 min. film over de geschiedenis van de Hind zitten kijken.



     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Klaar!

    Hierbij enkele "staatsiefoto's", vliegfoto's worden komend weekend gemakt bij de RCHeliparts meeting.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    nice!
    @bruteforce is de heli op je profiel foto een Boeing AH-6?
     
  17. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Vet zeg, ik ben benieuwd naar de video van de volledig perfect vliegende.
     
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi mannen, ff een update.

    @Thijs Slotman die heli is de commerciele versie de MD/Hughes 500E
    De AH/OH6 is de militaire uitvoering

    Na de voltooiing van de Hind heb ik bij relatief hoge temperaturen een paar stevige en prachtige vluchten "voor het eggie" gemaakt en daarna meteen de heli een paar weken ge-grounded. De redenen...

    -De 5-bladkop vraagt bij het relatief hoge gewicht van 6,2 kg veel vermogen, waardoor niet alleen de motor en regelaar flink heet worden, maar ook de staartrotor zwaarder belast wordt (relatief grote statische uitslag).
    -Daardoor is ook het maingear abnormaal snel weggesleten (Raptor 30 9:86)
    -Daarbij vertoont de kunststof pitchbrug behoorlijke tordatie door de druk die de kop erop uitoefent. Je merkt tijdens het vliegen dat die bij pitch geven eerst tordeert en dan pas ook echt pitch gaat doorgeven. (De Raptor heeft een mechanisch gescheiden pitch/nick/roll systeem)
    -Daardoor is ook de BeastX niet strak te krijgen, deze gaat vooral in snelle voorwaartse vlucht onbeheersbaar jo-jo-en door de flex in de aansturing. Da's erg angstaanjagend kan ik je vertellen...

    Er zijn verschillende oplossingen te bedenken hiervoor, b.v. De ThunderTiger carbon/alu upgrade op de pitchbrug en roll/nick aansturing, maar dit is nogal kostbaar. Ook zou je de hele zaak naar 120 graden ccpm (3 servo's direct op de tuimelschijf) kunnen ombouwen, maar da's veel werk bij deze heli. Dan heb je nog steeds de zwaardere belasting van de (toch al speciale) staartrotoraandrijving.

    Om het risico minimaal te houden bij deze toch vrijwel onvervangbare heli heb ik gekozen voor de eenvoudigste oplossing: Terug naar standaard 2-blad peddelkop, GY401 op de staart en standaard Raptor 50 gearing (10:85). Hij draait nu op ca. 1650rpm op de kop waardoor ook de staartrotor met 700-size blaadjes veel harder draait en dus sterker wordt.

    Hiermee zijn in 1 klap alle problemen opgelost en vliegt de Hind als een duivel. Het vliegbeeld is erg indrukwekkend en het blijft leuk de wielen in- en uit te laten gaan.

    Tis voor het idee jammer dat de 5-bladkop moest sneuvelen, maar tijdens de vlucht zie je dat geneens.

    Wel heb ik intussen veerpootjes besteld om het landingsgestel een wat beter uiterlijk te geven. To be continued!

    Vliegvideo volgt uiteraard ook nog.

    Groeten, Marco.
     
  19. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Hier wat beelden van het origineel:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer van de 5 blads kop....

    Vraag me af hoe hij gevlogen zou hebben met 3 goede analoge servo's en "op het handje".... ;)

    Maar maakt niet uit, als hij nu wel goed vliegt, dan is dat prima, toch?

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina