Thunder Tiger Redline 53H

Hallo Allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een TT Titan X50 met een redline 53 motor.

Een pracht van een machine met ontzettend veel kracht. Het is mijn eerste heli en ik moet zeggen het is een lastige om mee te beginnen omdat hij best zenuwachtig is maar tot dus ver gaat het vrij goed.

Bij de afstelling van de redline zijn we tegen wat problemen aan gelopen en ik zal ze hier even delen zodat iemand anders zijn voordeel er misschien mee kan doen.

De eerste tankjes totaal geen problemen, het was starten en lopen met de motor. Pas toen we begonnen met het daadwerkelijke afstellen liepen we tegen problemen aan. Bij het hooveren begon de motor om onverklaarbare reden op te toeren. De RPM van de rotorbladen liep hierbij op van +/- 1600 tot wel 2100. Maar zakte ook weer. De motor leek totaal niet te reageren op het afstelling van de naalden. Op het ene moment liep de motor rijk en en andere weer veel te arm.

Eerst dachten we aan vuil in de carburateur, en na dit met brandstof gespoeld te hebben nog steeds de zelfde problemen. Toen heb ik besloten om de hele motor uit de heli te halen en deze grondig te inspecteren samen met iemand van de club.

Wat bleek, er zat ongeveer een 0,5 tot 1,5 mm speling op de cylinder(geen idee wat de naam er van is :)) van de gasklep. Normaal gesproken zou deze speling opgeheven worden door een veertje, maar deze zat niet in de motor. Raar! Dit zouden ze toch niet vergeten zijn in de fabriek. Iemand anders in de club had nog een nieuwe redline liggen en ook daar hebben we gekeken naar het veertje, ook daar geen veertje. Waarom?

Na wat zoeken op het internet kwam ik er achter dat er veel problemen zijn met de carburateur van de redline. Je leest veel of het Sticky-carb-probleem. De gashendel gaat vast zitten omdat deze zich invreet in de geleidegroef van de gascylinder. TT bleek hiervoor een nieuwe carb uitgebracht te hebben waar ze geen veertje meer in plaatsten. De groef in de gas-cylinder was vol gesmeerd met vet. En dit leek het sticky-carb probleem voor het grootste deel op te lossen. Echter door de speling op deze cylinder zit er ook speling op de naalden en dat verklaarde het rare optoeren van de motor en het feit dat de motor niet af te stellen is.

Mijn oplossing is: een veertje uit een carb van een .30 size motor er in plaatsen. Deze is net sterk genoeg om de cylinder op z'n plaatst te houden maar net niet sterk genoeg om het geleide schroefje in te laten vreten in de gascylinder. Waarschijnlijk help het inkorten van het officiële veertje ook.

Na deze aanpassing was het probleem voor mij verholpen en was de motor goed af te stellen. vwb de sticky carb, dit moet zich nog even bewijzen gedurende wat vluchtjes.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, mochten jullie nog vragen hebben na mijn 'wazige' verhaal dan hoor ik het wel :).

Groeten,

Jan-Martijn

Back