Hallo Rene,
Ik bouw nog steeds de nodige hout kisten, zoals ook de 3 kisten waar Ronald het over heeft/had. Zojuist de Stingray gereed en die is ook voor 99% gebouwd met witte (sneldrogende) houtlijm.
Dit spul is op waterbasis, waardoor je wel beetje rekening moet houden met het iets oprekken van het hout op de zijde waar je de lijm opbrengt. Derhalve even op vlakke bouwplaat werken en even met gewichtjes werken of langs hulplatjes. (maar dat moet je toch als je het goed wil doen).
Overigens heb ik wel graag lijm tussen het hout en er niet tegenaan (zoals bij nalijmen).
Het voordeel is ook dat je met een vochtige doek overtollig lijm kunt weghalen. Zelfs vleugel verstevigingen ( in het midden waar de velugel de romp raakt, neem ik een strookje vochtig linnen en met ingepapt witte houtlijm heb je de volgende dag een pracht van een harde versteviging, die mooi overloopt op het hout en ook goed is na te schuren.
Ander voordeel is, het stinkt niet, je krijgt geen prikogen en je handen zijn eenvoudig te reinigen met water en zeep.
Vroeger was het UHU hart ( is er nog steeds) maar dat is relatief niet meer te betalen.... en je knijpt zo een tube leeg bij dergelijke kisten.
Er zijn ook voorstanders van de secondenlijm methodiek, dat gaat ook geweldig als je eraan gewend bent, maar bij mij zijn die potjes zo leeg en ik moet telkens de deur uit om nieuw te halen... ( is altijd net op).
Voor de rugbeplanking (rond gebogen) gebruikte ik meerdere dunne laagjes balsa, welke vochtig gemaakt zijn (splijt dan niet) met daartussen verdunde witte houtlijm. Een nachtje over een ronde mal (fles, pijp, gebogen plaatje allumalluminimum, oid) en de volgende dag heb je prachtige stijve beplanking, die je zo op de rompzijkant kunt plaatsen. Zo kan je de luchtinlaten aan de zijkant ook maken.
Indien de romp ruwbouw gereed is, wel de binnenkant met G4 of Glitsa met Polyurethaan inpencelen. Krijg je een harde oppervlakte van de balsa en kan je hierover in het warme deel makkelijk alluminium folie ( warmte werend) plakken. Tevens trekt niet elk gemorst druppetje Kero/olie in het hout.
De originele tekening heb ik weer gevonden ( was even uitgeleend geweest en "ongemerkt" teruggekomen (sorry Rob)) met de getekende aanpassingen en de door mij toegepaste vleugel spanten. De originele, afkomstig van de turbogroep uit Hamburg, had een schuimvleugel zonder luchtremmen en een geheel ander landingsgestelkontructie. De aanhechting van de vleugelbomen waren ook redelijk instabiel te noemen.
Het is toch wel prettig dat je kist dezelfde vliegeigenschappen behoudt als je hem een keer uitelkaar gehaald had... Tevens was destijds de romp onpraktisch/ korter, waarbij ook geen "colafles" mogelijk was en zwaartepunt problematieken aan de orde waren. Bij deze versie is dmv een langere romp een betere gewichtsverdeling aan de orde, iets dikker profieltje en goede luchtdeuren (flaps). Ten minste... als alles goed nagemaakt cq. gekopieert is. (Zo te zien op de foto's wel).
Ben benieuwd wanneer de eersten het luchtruim gaan kiezen ( Zoals Ger aangeeft... Als een Engeltje met heimwee...waarschijnlijk)
groet,
Jacques