thundertail

Hoi ,Thunderthail bouwdoos vandaag binnen gekregen. :banana:
Het eerste wat me opviel dat de doos keurig verzorgt is .
Goede duidelijke tekening erbij ,met een bij geleverde cd met goede bouwfoto,s.
Dus zeer tevreden. een echte aanrader voor de zelfbouwer.
groetjes Rene.

Hallo Rene
Veel bouw,en als hij klaar is, vliegplezier met de Thundertail.( Orgineel Turbo Twin)
Door de zeer goedmoedige vlieg en zeer korte stijg en landingseigenschappen was er bij andere (jet)vliegers
in de club wel belangstelling voor.
Ik heb toen mijn model verleden jaar uitgeleend aan RBC kits die er een paar prototypes van heeft gemaakt.
Deze zijn allen nog in de bouwfase maar 2 zijn er al bijna klaar.
Kist is eigenlijk een verbeterde versie van een Duits ontwerp en gemaakt door "Verfbrander Jacques".
Hij heeft er 3 gebouwd.
Ik vlieg er al jaren mee en nog steeds trouwens naast mijn andere jets.

Gr,Ronald

Bedankt Ronald voor je info, de doos is super netjes afgewerkt en ben zeer benieuwd hoeveel bouw uren er in gaan zitten.
wat voor een lijm gebruiken jullie , wat is het beste om te gebruiken?
Met veel andere rc modellen lijm ik met sec lijm en met witte houtlijm na,maar of dit een goede methode is hoor ik dan nog wel van iemand.
gr rene

Hallo Rene,
Ik bouw nog steeds de nodige hout kisten, zoals ook de 3 kisten waar Ronald het over heeft/had. Zojuist de Stingray gereed en die is ook voor 99% gebouwd met witte (sneldrogende) houtlijm.
Dit spul is op waterbasis, waardoor je wel beetje rekening moet houden met het iets oprekken van het hout op de zijde waar je de lijm opbrengt. Derhalve even op vlakke bouwplaat werken en even met gewichtjes werken of langs hulplatjes. (maar dat moet je toch als je het goed wil doen).
Overigens heb ik wel graag lijm tussen het hout en er niet tegenaan (zoals bij nalijmen).
Het voordeel is ook dat je met een vochtige doek overtollig lijm kunt weghalen. Zelfs vleugel verstevigingen ( in het midden waar de velugel de romp raakt, neem ik een strookje vochtig linnen en met ingepapt witte houtlijm heb je de volgende dag een pracht van een harde versteviging, die mooi overloopt op het hout en ook goed is na te schuren.
Ander voordeel is, het stinkt niet, je krijgt geen prikogen en je handen zijn eenvoudig te reinigen met water en zeep.

Vroeger was het UHU hart ( is er nog steeds) maar dat is relatief niet meer te betalen.... en je knijpt zo een tube leeg bij dergelijke kisten.

Er zijn ook voorstanders van de secondenlijm methodiek, dat gaat ook geweldig als je eraan gewend bent, maar bij mij zijn die potjes zo leeg en ik moet telkens de deur uit om nieuw te halen... ( is altijd net op). :-)

Voor de rugbeplanking (rond gebogen) gebruikte ik meerdere dunne laagjes balsa, welke vochtig gemaakt zijn (splijt dan niet) met daartussen verdunde witte houtlijm. Een nachtje over een ronde mal (fles, pijp, gebogen plaatje allumalluminimum, oid) en de volgende dag heb je prachtige stijve beplanking, die je zo op de rompzijkant kunt plaatsen. Zo kan je de luchtinlaten aan de zijkant ook maken.
Indien de romp ruwbouw gereed is, wel de binnenkant met G4 of Glitsa met Polyurethaan inpencelen. Krijg je een harde oppervlakte van de balsa en kan je hierover in het warme deel makkelijk alluminium folie ( warmte werend) plakken. Tevens trekt niet elk gemorst druppetje Kero/olie in het hout.

De originele tekening heb ik weer gevonden ( was even uitgeleend geweest en "ongemerkt" teruggekomen (sorry Rob)) met de getekende aanpassingen en de door mij toegepaste vleugel spanten. De originele, afkomstig van de turbogroep uit Hamburg, had een schuimvleugel zonder luchtremmen en een geheel ander landingsgestelkontructie. De aanhechting van de vleugelbomen waren ook redelijk instabiel te noemen.
Het is toch wel prettig dat je kist dezelfde vliegeigenschappen behoudt als je hem een keer uitelkaar gehaald had... Tevens was destijds de romp onpraktisch/ korter, waarbij ook geen "colafles" mogelijk was en zwaartepunt problematieken aan de orde waren. Bij deze versie is dmv een langere romp een betere gewichtsverdeling aan de orde, iets dikker profieltje en goede luchtdeuren (flaps). Ten minste... als alles goed nagemaakt cq. gekopieert is. (Zo te zien op de foto's wel).

Ben benieuwd wanneer de eersten het luchtruim gaan kiezen ( Zoals Ger aangeeft... Als een Engeltje met heimwee...waarschijnlijk)

groet,
Jacques

Hallo Jacques ,Bedankt voor je Reactie zeer waardevolle info wat we kunnen gebruiken.
Wat ik van Rob gehoord heb gaat als het weer goed is rob de eerste vlucht dit weekend maken.
De thunderthail was de eerste kennismaking met het turbinevliegen in duitsland met een ingebouwde Frank 64 turbine.
Het toestel vloog als een speer en maakte gelijk grote indruk op mij waardoor de gedachten al snel uit gingen naar een eigenbouw turbine.
Helaas ben ik de naam van de piloot kwijt en heb hem enkele jaren geleden nog kort op een meeting gesproken.
Morgen het spul maar eerst even uitstallen en soteren.
Bij bouwvragen weten we je te vinden :wink: maar Rob weet ook genoeg over aanpassingen en we houden ook hem op de hoogte.
groetjes Rene.

ps .het toestel wordt samen met m,n broer Henk gebouwd.
:proost:

Rene microturbine zei:
Hallo Jacques ,Bedankt voor je Reactie zeer waardevolle info wat we kunnen gebruiken.
Wat ik van Rob gehoord heb gaat als het weer goed is rob de eerste vlucht dit weekend maken.
De thunderthail was de eerste kennismaking met het turbinevliegen in duitsland met een ingebouwde Frank 64 turbine.
Het toestel vloog als een speer en maakte gelijk grote indruk op mij waardoor de gedachten al snel uit gingen naar een eigenbouw turbine.
Helaas ben ik de naam van de piloot kwijt en heb hem enkele jaren geleden nog kort op een meeting gesproken.
Morgen het spul maar eerst even uitstallen en soteren.
Bij bouwvragen weten we je te vinden :wink: maar Rob weet ook genoeg over aanpassingen en we houden ook hem op de hoogte.
groetjes Rene.

ps .het toestel wordt samen met m,n broer Henk gebouwd.
:proost:
vanmiddag begonnen met sorteren van houtpakket,het ziet er allemaal prima uit.
prima tekening,en duidelijke foto,s op cd-rom.
aan het profiel te zien,gaat dit inderdaad vliegen als een engeltje wat niet meer terug wil.
rob bedankt,we houden je op de hoogte groeten,henk

Nou Rene
hij heeft vandaag voor het eerst gevlogen met de oude type wren 44 .
in 1 woordt hij vliegt super landingen waren ook perfect (zonder flaps ) van wege de goede tegen windt .
dus je kan hem met een gerust hart bouwen

laters katersssssssssssssssss

Hoi dat is goed nieuws :proost: ,de volgende keer een foto of video maken dan zet ik hem op de site.
geeft echt een kick om er mee te bouwen omdat het een goed voorbewerkte kit is.
Ik zal blij zijn als hij zover is dat hij de spuitcabine van mij in kan.
Groeten Rene.
thumb_vl2.JPG

:D Thundertail vloog ondanks de vrij staffe wind inderdaad netjes en dat met een WREN 44.
Kist van Rob weegt zonder anderhalve ltr peut ,plm 4.5 kilo.
Mijn kist werd in het begin aangedreven door een Jetcat P-120,daarna een WREN 54 en nu zit er een Jetcat P80 op.(kist weegt 6.5KG)
Qua construtie en uit veiligheids overwegingen is 8 kilo stuwdruk wel het het maximale.
Model is bedoeld om met een jetmodel te leren omgaan cq vliegen en dat vanaf kleine gras veldjes.
Ook andere vliegers die nog nooit met een jetmodel hadden gevlogen waren is staat er mee te vliegen,sommige
inclusief zelf staren en landen.
Succes!

Ronald

Rene microturbine zei:
mooi hoor ik zie 190 euro ,echt niet duur voor zo,n complete bouwdoos! :wink:
gr rene.
thumb_compleet%20klein.JPG

inmiddels zijn de vleugelhelften staartbomen,en een gedeelte van het stabilo klaar.
het blijft lekker bouwen zo,n houtbouw kist,en ik ben nog geen rare dingen tegengekomen,1 freesfoutje in hoofdligger stabilo,maar dat mag de pret niet drukken,hout zat over.
volgende week is de romp aan de beurt,als alles wat vorm krijgt plaats ik wel wat foto,s.
gr,henk

wpkees zei:
henk dat schiet lekker op straks ben je nog eerder klaar
dan kan je lekker gaan vliegen
groetje limme

zal wel meevallen,maar we willen hem wel deze zomer de luchtdoop geven,rene heeft proefstukjes mee,voor het spuitwerk,we moeten nog een kleurenschema verzinnen,maar komt ook wel goed.
gr,henk

Hallo ,ik ga morgen plaatjes balsa in de psx700 lak spuiten om te kijken of het goed gaat om de juiste glans te krijgen.
psx 700 is uiterst elasties en toch ook weer een harde laag.
ook zal ik het gewicht even bekijken ,maar zal wel goed gaan.
zal er wel een paar foto,s van de gespoten plaatjes maken.
gr Rene.

Back