Thundertiger - Velocity 1 en 2?

Beide bedankt!,

Ik ga de mount wel iets afvlakken denk ik, dat ie iets horizontaler staat. Ik denk inderdaad dat ie erg zal willen gaan klimmen als ik het zo aankijk. De cockpit past nu ook niet echt lekker omdat de motor zo schuin staat.

Bedankt voor de tip met der servo's, ga ik zeker proberen.

Met de motor draden ben ik al bezig, ik ga ze waarschijnlijk aan de buitenkant van de motormount vastmaken inderdaad, anders lopen ze inderdaad tegen de outrunner aan.

Ik zal de bevestiging van de motor ook zekeren.

Ik ga vanavond weer hobbyen, ik kom er zeker nog op terug.

Een andere vraag: waneer is het verstandig om met zo'n vliegtuigje te gaan vliegen, ik kan met de easystar aardig vliegen, maar is dit een wereld van verschil?.

Als ie eenmaal in elkaar staat dan heb ik nog wel wat vragen over de zender(instellingen) die zijn ook legio.

Dimitri.

Aan de buitenkant leggen van de motordraden lijkt me onnodig ingewikkeld. Met een klodder hotglue blijven ze zeker vrij van de buitenloper (zie foto). Op de foto kun je ook zien hoe ik de motordrager met twee carbonstaafjes iets heb versterkt.

Verdere verstevigingen met vezeltape zijn de tippen, de bodem en het achterste deel van de kap. Het lastigste van de hele bouw vond ik nog het uitsnijden van de parallele koelsleuven boven de motor. Volgende keer zou ik dat wegsmelten met een spitse soldeerbout.

Tipversteviging
6870944475_ca19cac504_b.jpg

Bodemversteviging tegen het slijten tijdens start en landing.
6870949129_cec4104672_b.jpg

Versteviging achterdeel kap
6870952637_c366cea838_b.jpg

vr gr
Hans

Een andere vraag: waneer is het verstandig om met zo'n vliegtuigje te gaan vliegen, ik kan met de easystar aardig vliegen, maar is dit een wereld van verschil?.

Dit is inderdaad een 'wereld van verschil' met de easystar. De ES is bv redelijk zelfcorrigerend. Deze niet. De ES vliegt langzaam, deze snel. Bij de ES maken de roeruitslagen eigenlijk weinig uit (bij ons op de club vliegen sommige met bijna haakse uitslagen :p), bij deze moeten ze niet te groot zijn met wat expo op de zender gezet.

Persoonlijk vind ik de Velocity een goede vlieger voor bij wat meer wind. Bij ons op de club vliegt iemand met de Projeti. Die is met 2-3Bft zeker beter uit de hand weg te gooien als bij windstil.

Persoonlijk tipje, zet de roeren in de neutrale stand iets omhoog (1 a 2 mm). Alle snelle delta's die ik tot nu toe gevlogen heb houden daarvan. Ook bij de start kun je de roeren bv 5mm up zetten (dmv dual rate).

Zal diegene die bij ons met de Projeti vliegt eens vragen wat zijn instelligen zijn (Projeti is zeer verwant aan de Velocity nl).

En verder veel vragen aan Hans. Betere tips als van iemand die er eentje heeft kun je niet krijgen :).

Even een update,

Ik heb de afgelopen weken met de easystar gevlogen en had op een gegeven moment het gevoel dat ik hier best goed mee kon vliegen, dus heb ik de velocity afgebouwd. En ik ben gewoon maar gaan vliegen.

En dit gaat ook best goed, al werdt het me door de heren van Quartel afgeraden. Het zou veel te moeilijk zijn om de overstap te maken van de EZ naar een snelle delta.

Ik doe het nog even rustig aan maar ik vind het allemaal niet heel moeilijk. Maar er is me wel 1 ding opgevallen.

Op volle snelheid gaat de velocity nogal "fladderen". Ik durf al helemaal niet vol gas een bocht in te gaan, want dan raak ik echt de controle kwijt. Zelfs als ik rechtdoor vlieg heeft ie hier al last van. Ik heb zelf het idee dat de aillerons niet helemaal stabiel blijven tijdens hoge snelheden. En dus iets mee gaan geven wat het vliegtuig in een soort van oncontroleerbare beweging brengen.

Ik kan het fout hebben, en tips zijn weer van harte welkom.:p

Dimitri.

Het zou "flutter" kunnen zijn op de elevons (een Velocity heeft geen ailerons). Check dat je nergens speling op de servo, hevels en stangetjes hebt zitten. Neem het buitenste gat aan de elevon en een gat meer naar binnen op de servo arm. Dan heb je ook een kleinere roeruitslag, wat voor een aanstormend Velocity vlieger veiliger is.

Het zou "flutter" kunnen zijn op de elevons (een Velocity heeft geen ailerons). Check dat je nergens speling op de servo, hevels en stangetjes hebt zitten. Neem het buitenste gat aan de elevon en een gat meer naar binnen op de servo arm. Dan heb je ook een kleinere roeruitslag, wat voor een aanstormend Velocity vlieger veiliger is.

Hans,

Ik heb op de elevon maar 1 optie(1 gaatje) ik zou op de servo inderdaad van de middelste naar de binnenste kunnen gaan. Dat ga ik in ieder geval proberen.

Er zit wel wat speling op het geheel, maar dit kan ik denk niet goed oplossen. Het is niet 100% spelingsvrij, maar dit is denk ik normaal. Er zal altijd wat speling opzitten lijkt me. Als ik de elevon vastpak kan ik wel een mm of 2 beweging krijgen.

Mischien dat de elevon ook niet stevig genoeg vast zit met de stickerconstructie. Daar heb ik altijd mijn twijfels al over gehad.

Als ik trouwens thuis vol gas geef dan flapperen de elevons duidelijk mee door de luchtverplaatsing, dat is dan waarschijnlijk het probleem.:(

Zouden deze 100% stil moeten blijven?.

Dimitri.

Dat is waar ook, er zit maar 1 gaatje in de elevon hoorn.

Hans,
Mischien dat de elevon ook niet stevig genoeg vast zit met de stickerconstructie. Daar heb ik altijd mijn twijfels al over gehad.

Als ik trouwens thuis vol gas geef dan flapperen de elevons duidelijk mee door de luchtverplaatsing, dat is dan waarschijnlijk het probleem.:(
Zouden deze 100% stil moeten blijven?.

Ik vond die stickerscharnier ook gammel en heb ook aan de onderkant in die V-vormige groef een stuk sticker gepropt, zodat die nog wat stevigheid geeft. Dat heb ik gedaan door de elevon volledig achterover omhoog te klappen en over de vleugel te leggen (de sticker vouwt dan sterk). Dan kun je een stuk sticker aan de onderkant er tegenaan plakken en de elevon weer terugvouwen.

De luchtverplaatsing bij stilstand gaat naar achteren. Er is dan geen wind over de elevons, dus daar kunnen ze niet van flapperen.

Zo maar een idee, aannemende dat je een regelaar met ingebouwde BEC hebt. Trekt je accu het soms niet bij vol gas? Als de spanning dan daalt doordat de motor veel stroom trekt, dan kan de spanning zo laag worden op de servo's dat deze gaan "zoeken".
Geef als test je servo's en ontvanger eens hun eigen stroombron en geef dan vol gas thuis. Flapperen je elevons dan ook?

Hans,

de controller is de TT BLC25. Ik kan niks vinden over een BEC functie.

Als ik vol gas geef bij stilstand dan flapperen de elevons wel behoorlijk, maar dat komt volgens mij door de luchtverplaatsing achter het vliegtuig. En dat trekt de servo arm weer mee naar mijn idee. Geen servo fludder denk ik.

Mischien heeft het iets te maken met de aangepaste prop die er nu op zit?, Ik heb namelijk een andere adapter/prop moeten installeren omdat ik de originele adapter gesloopt heb. Er zit nu geen push-prop op maar een ander type meen ik.

Ik zag gisteren trouwens dat de beschermkappen van de servoarmen ook een beetje loszaten, ik zal vanmiddag eens kijken of het schellt als ik zonder vlieg.

Dimitri.

Ik heb geprobeerd een foto van de prop te uploaden...maar het werkt niet.

de controller is de TT BLC25. Ik kan niks vinden over een BEC functie

Aha. Die BLC-25 zat bij mij ook bij het vliegtuig, maar die heb ik toen niet gebruikt omdat er geen BEC in zit :nooo:. Jij hebt dus een aparte stroomvoorziening voor je ontvanger en servo's ingebouwd begrijp ik.

Aha. Die BLC-25 zat bij mij ook bij het vliegtuig, maar die heb ik toen niet gebruikt omdat er geen BEC in zit :nooo:. Jij hebt dus een aparte stroomvoorziening voor je ontvanger en servo's ingebouwd begrijp ik.

Ehh...nee.

Ik heb een vrij rampzalige middag achter de rug...

Ik heb mijn velocity een kilometer verderop moeten ophalen omdat de wind er onder sloeg en ik geen controle meer had. Ik schat dat het windkracht 4/5 was en het was wel even schrikken hoe hij duikvluchten van een paar meter maakte alleen door de werking van de wind.

Alle electronica werkt nog, maar de motor + mount zijn van het achterdeel afgebroken. Het is wel een nette breuk(geen missende delen). Is dit nog te lijmen?, zoja waarmee?(epoxy/secondenlijm).

Ik heb de accu rechtstreeks aangesloten op de controller en deze rechtstreeks op de motor en ontvanger. Zoals in de handleiding van TT.

Wel vreemd dat je zo veel moet aanpassen op een compleet bouwpakket?....

De sticker is ook van de elevon afgebroken maar dit wou ik toch zowiezo wat steviger maken. en een van de wingtips is ook los.

Dimitri

Is dit nog te lijmen?, zoja waarmee?(epoxy/secondenlijm).

Ik heb de accu rechtstreeks aangesloten op de controller en deze rechtstreeks op de motor en ontvanger. Zoals in de handleiding van TT.

1) Prima te lijmen met epoxy. Secondenlijm vreet het schuim op.
2) Hoe jouw ontvanger en servo's nou stroom krijgen daar begrijp ik niks van. Even checken: Je hebt dus alleen de accu aan de BLC-25 aangesloten en dan alleen de BLC-25 aan de ontvanger en aan de motor. Er gaat dus geen draad direct van de accu naar de ontvanger bij jou? Als ik dat bij mij zo aansluit geeft de BLC-25 geen voedingsspanning aan mijn ontvanger. Ik ga hem nu eens helemaal solderen en met een motor er aangekoppeld aansluiten. Het lijkt me stug dat hij dan wel spanning geeft aan m'n ontvanger.

1) Prima te lijmen met epoxy. Secondenlijm vreet het schuim op.
2) Hoe jouw ontvanger en servo's nou stroom krijgen daar begrijp ik niks van. Even checken: Je hebt dus alleen de accu aan de BLC-25 aangesloten en dan alleen de BLC-25 aan de ontvanger en aan de motor. Er gaat dus geen draad direct van de accu naar de ontvanger bij jou? Als ik dat bij mij zo aansluit geeft de BLC-25 geen voedingsspanning aan mijn ontvanger. Ik ga hem nu eens helemaal solderen en met een motor er aangekoppeld aansluiten. Het lijkt me stug dat hij dan wel spanning geeft aan m'n ontvanger.

Hans,

Blijkbaar wel, anders had ik helemaal niet kunnen vliegen.:p

Maar hoe langer ik erover nadenk hoe vreemder het inderdaad klinkt. Ik heb met een dergelijke setup ook easystar gevlogen. En ging ervan uit dat de throttle aansluiting die op de ontvanger aangesloten wordt ook meteen de stroombron was. en van daaruit de servo's weer van stroom voorzag.

Het wordt steeds voor de hand liggender dat de velocity niet echt lekker wou vliegen.

Ik ga de elevons met doorzichtige boxtape verstevigen, is ok toch?.

En ik wacht je bevindingen af w.b.t. mijn setup.

Alvast bedankt.

Dimitri.

Ik heb weer wat geleerd over de BLC-25 waar ik nu even voor ben gaan zitten.

Ik had hem aangesloten ZONDER een motor er aan en dan gaf hij geen stroom door naar de ontvanger.
Toen heb ik hem aangesloten met een motor en zowaar gaf hij dan netjes stroom aan de ontvanger. Dat had ik dus eerder moeten doen :oops:.
Maar nu komt het vreemde. Als ik hem nu weer aansluit zonder motor dan blijft hij gewoon stroom leveren aan m'n ontvanger :confused:

Schiet mij maar lek als ik snap hoe dit komt. Het lijkt wel of het aansluiten van een motor het ding permanent heeft ontwaakt :hammer:

In elk geval lijkt het me nu dat je alles correct hebt aangesloten en daar je beroerde vliegen niet vandaan kan komen.

[edit] Wel vreemd dat die Velocity van jou niet stabiel vliegt. Ligt het zwaartepunt niet te ver naar achteren? Die van mij die vliegt als op rails. Ik zou zeker proberen de elevons aan boven- en onderzijde van een tapescharnier te voorzien, zodat hij aan de kant waar hij scharniert goed vast blijft zitten.

Ik heb weer wat geleerd over de BLC-25 waar ik nu even voor ben gaan zitten.

Ik had hem aangesloten ZONDER een motor er aan en dan gaf hij geen stroom door naar de ontvanger.
Toen heb ik hem aangesloten met een motor en zowaar gaf hij dan netjes stroom aan de ontvanger. Dat had ik dus eerder moeten doen :oops:.
Maar nu komt het vreemde. Als ik hem nu weer aansluit zonder motor dan blijft hij gewoon stroom leveren aan m'n ontvanger :confused:

Schiet mij maar lek als ik snap hoe dit komt. Het lijkt wel of het aansluiten van een motor het ding permanent heeft ontwaakt :hammer:

In elk geval lijkt het me nu dat je alles correct hebt aangesloten en daar je beroerde vliegen niet vandaan kan komen.

[edit] Wel vreemd dat die Velocity van jou niet stabiel vliegt. Ligt het zwaartepunt niet te ver naar achteren? Die van mij die vliegt als op rails. Ik zou zeker proberen de elevons aan boven- en onderzijde van een tapescharnier te voorzien, zodat hij aan de kant waar hij scharniert goed vast blijft zitten.

Ok, vreemd...

Ik heb de elevons boven en onder vastgezet met tape. Zouden nu wat stabieler moeten zijn.

De velocity vliegt op zich wel stabiel, alleen als er een vlaagje wind tegenaan komt(vooral in de bocht) dan maakt ie een gigantische duikvlucht van een paar meter, en toen de wind er vanmiddag op kwam was ik hem in no time kwijt. Is die van jou ook zo windgevoelig?.

Ik heb vanmiddag het meeste last gehad van de wind, ik schat dat het windkracht 4 a 5 was.

Wat betreft de balancering, ik heb hem op het allervoorste punt van de uitsparing van de servobeschermers(kapjes) gebalanceerd. D.m.v. van de velocity op m'n vingertoppen te laten staan. Valt met de easystar best mee om een evenwicht te vinden, met de velocity duidelijk moeilijker.

Ik heb het meeste gedaan vanavond, alleen nog de motor opnieuw monteren, de stuurstangetjes vastmaken en afstellen.

En bidden...

EDIT: hij heeft waneer de roeren neutraal staan wel de neiging om nog steeds sterk te gaan klimmen. Ik heb dit een beetje aangehouden omdat ik het idee had dat het wat veiliger vliegen was als ie meer de neiging had om naar boven te gaan dan naar beneden. Maar dit kan dus ook de oorzaak zijn van het slechte vlieggedrag in de bochten?.

Is die van jou ook zo windgevoelig?.

Wat betreft de balancering, ik heb hem op het allervoorste punt van de uitsparing van de servobeschermers(kapjes) gebalanceerd. D.m.v. van de velocity op m'n vingertoppen te laten staan. Valt met de easystar best mee om een evenwicht te vinden, met de velocity duidelijk moeilijker.

Bij windkracht 4 a 5 gaan alle kleine vliegtuigjes nog nerveuzer vliegen. Bij dat weer vlieg ik liever met iets van 1,7 meter spanwijdte.

Dat zwaarte punt lijkt me wel te kloppen. Ik heb het op 16cm vanaf de achterrand van de romp (het schuim) liggen. Dat is aan de achterrand van de uitsparing voor het werpen. Het balanceren gaat overigens een stuk makkelijker als je de Velocity (en alle andere laagdekkers) ondersteboven houdt. Dan blijft hij gewoon op je vingers liggen.

Vlieg eerst eens met weinig wind en half gas. Dan moet hij, mits je kleine roeruitslagen hebt, als een eitje vliegen.

[EDIT] je kunt de motor eens wat rechter naar achteren laten wijzen ipv schuin omhoog (paar ringetjes onder de onderste schroeven leggen, tussen de motor en het hout). Wellicht klimt hij dan minder bij volgas. Ik heb de motordomp bij die van mij gehalveerd, toen ik hem bouwde.

Hans,

Bedankt voor je hulp zover.

Ik ben ondertussen nog een keer gecrashed..:mad:.

Dit keer kostte het me een deel van de achterkap, die heb ik met wat ander plastic gemaakt, en de neuskegel ben ik kwijt...

Maar hij vliegt nog steeds!, ik geloof dat ie er weinig last van heeft. Al is 1 van de elevons iets verdraaid door de klap. Vanavond wel een goeie vlucht gehad op half gas met weinig wind.

Het balanceren heb ik gedaan op 15 cm. Dat is ergens tussen de specs van TT(145 mm) en jouw advies in. En is denk ik wel goed.

Het is alleen zo moeilijk om hem fatsoenlijk te trimmen terwijl ik aan het vliegen ben. Ik moet hem goed in de gaten houden, als ie gaat rollen omdat ik even niet oplet dan is het nog erg moeilijk voor mij om het juist te corrigeren. Je hebt dan zo weinig tijd. Op dit moment moet ik nog heel erg de basisbewegingen oefenen alvorens wat gas te kunnen gaan geven. En dat is lastig genoeg.

In tegenstelling tot de easystar vind ik dit vliegtuig makkelijker te landen dan te vliegen:confused:.

In ieder geval een fijn weekend en bedankt voor de hulp dusver.

Dimitri.

Back