Thundetiger Redline 53 Tuning - HELP

Allen,

Als vervangende motor voor mijn Raptor 50 Titan heb ik mezelf een Redline 53 kado gedaan. Het monster hangt in de heli, maar nu:
1:De handleiding zegt: Highspeed needle is factory default, 3 rondjes uit/open. Die van mij komt uit de doos 3,75 rondjes uit.
2: de lowspeed needle is factory default "flush" met de carburateur (vlak met het huis). Bij mij is die 0,25 rondje verder (rijker) uit.
Als ik de motor start, dan gaat ie redelijk idle lopen. Op het moment dat ik op ga toeren, net nadat de rotor redelijk begint te draaien, bij ongeveer 1/3 stick gas, slaat de motor af. Het geluid is dan alsof die een ingehouden boer laat, vlak voordat hij afslaat. De toeren lopen dus niet op. Als ik op tijd gas terug neem dan komt ie langzaam weer bij.

Ik heb van alles geprobeerd. Naalden in de standaard zoals de handleiding zegt, rijkere lowspeed, armere highspeed en andersom, maar het resultaat blijft min of meer gelijk.
Hij rookt niet overmatig, maar lijkt meer op een te arm lopende motor. Hij wordt ook licht warm op de bodemplaat.

Overigens vlieg ik met 10% nitro (eigenlijk sta ik meer aan de grond met 10% nitro, maar vliegen lijkt me leuker...:confused:)

Ik weet dat er al honderd topics zijn over dit soort problemen, maar toch hoop ik dat iemand mij kan helpen.

En oh ja, ik ben lid van een club, maar daar zitten niet of nauwelijks nitro-heli piloten bij, dus die kunnen me niet echt verder helpen.

Mijn vorige motor is in elkaar gestuiterd, waarschijnlijk omdat die te warm is geworden (ligt nu bij Thundertiger in Duitsland ter revisie), dus ik ben erg bang om m te arm te laten lopen.

Alstublieft een beetje tips en trics, ik hoor het graag!

Arthur.

Laatst bewerkt:
Het schroefje met een platte schroevendraaier een tikje meer dicht draaien dus naar rechts dan zou het verholpen moeten zijn dan "verzuipt" die niet meer bij het starten. Of je moet wat meer gas geven zodat die over dat verzadigingspunt komt bij het optoeren.

Het schroefje met een platte schroevendraaier een tikje meer dicht draaien dus naar rechts dan zou het verholpen moeten zijn dan "verzuipt" die niet meer bij het starten.

Het lijkt er inderdaad op dat hij verzuipt op 1/3 gas. heeft de Highspeed needle hier al invloed, of is dit enkel de lowspeed needle?

Ik ben erg bang dat de motor te heet wordt en dat de zuiger dan vast slaat, met alle gevolgen van dien. Hoe arm mag dit motorretje staan met 30graden buiten temp en 10% Nitro?

Alle hulp is welkom...

Iedereen is lovend over dit motorretje ik krijg 'm niet eens aan het vliegen...:(

Als je vanavond naar het veld gaat, kan ik er ook eens een blik op werpen...

Niet dat dat veel zal helpen, maar twee zien meestal meer dan 1

Nog even wat spitwerk gedaan, en heb een aantal posts die hier een enigszins aan gerelateerd kunnen worden:

1

2

3

4

In het kort komt het op het volgende neer:
3e naald moet blijven staan zoals hij stond, afblijven

Hoofdnaald 2 a 2,5 uit
die platte ong 0,25 uit

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog bedankt voor de hulp gister! Pak van mijn hart dat het apparaat nog kan vliegen!
'k Stuur je nog even een PB met mijn mail adres. Is makkelijker dan via mbf.

Arthur

Nog even wat spitwerk gedaan, en heb een aantal posts die hier een enigszins aan gerelateerd kunnen worden:

1

2

3

4

In het kort komt het op het volgende neer:
3e naald moet blijven staan zoals hij stond, afblijven

Hoofdnaald 2 a 2,5 uit
die platte ong 0,25 uit

Dit kon wel eens een probleem gaan worden.
Een Redline heeft maar twee naalden.;)
Kleine naald beetje voor beetje naar binnen draaien,totdat de motor meteen oppakt. Na elke verstelling gaan hooveren.Na ongeveer 3 minuten met je vinger de temperatuur controleren aan de carterdeksel.
Zolang je hier 5 seconden je vinger aan kan houden is deze niet
te heet.
Als je een behoorlijke rookpluim blijft zien,is de koeling en smering over het
algemeen in orde.
Bij deze motor is het percentage gehalte olie belangrijker dan het nitro
aandeel.Een Redline kan je goed laten lopen op 0% nitro,maar op 0%
olie gaat niet werken.:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit kon wel eens een probleem gaan worden.
Een Redline heeft maar twee naalden.;)
Kleine naald beetje voor beetje naar binnen draaien,totdat de motor meteen oppakt. Na elke verstelling gaan hooveren.Na ongeveer 3 minuten met je vinger de temperatuur controleren aan de carterdeksel.
Zolang je hier 5 seconden je vinger aan kan houden is deze niet
te heet.
Als je een behoorlijke rookpluim blijft zien,is de koeling en smering over het
algemeen in orde.
Bij deze motor is het percentage gehalte olie belangrijker dan het nitro
aandeel.Een Redline kan je goed laten lopen op 0% nitro,maar op 0%
olie gaat niet werken.:)

Grappig dat veel mensen dat roepen, dat de redline maar twee naalden heeft. Hij heeft er wel degelijk drie. De High speed needle en de low speed needle zitten vlak bij elkaar. De derde naald zit verstopt achter de gashandle. Om te verstellen moet je eerst met een inbussleutel de kunststof gashandle er af halen (dat ding waar je servo de carb mee openstuurt). In de schroefdraad waar de inbus uitkomt zit een klein schroefje om deze naald te verstellen..

Zie ook:
HL Flugmodelltechnik - Modell Motoren Tuning und mehr
Scrollen naar onder voor de plaatjes

Overigens hebben we de Redline aan de praat gekregen en heb nu met een veel te rijk staande motor vier tankjes gehooverd (saai!). Nu ben ik langzaam de motor armer aan het zetten.
Wat opvalt is dat de lowspeed needle nu zo staat dat een klein beetje verdraaien (minder dan 10graden) de motor aanmerkelijk heter laat draaien.
De high speed needle staat nu ongeveer twee slagen open en die is nog veel te rijk, zeker boven de 75% gas-open. Als ik een beetje ga vliegen dan vallen de toeren terug naar net iets boven idle en da's nie goe nie... De invloed van de highspeed needle bij 3 of 4 klikjes dichter zetten is nauwelijks merkbaar (carterdeksel is lauw-warm en cilinderkop kan ik zonder verbrandingsverschjinselen mijn vinger op houden).
Ik denk dat de derde (midrange) naald hier iets mee te maken heeft.
Bij eerder genoemde link staat dat je de opening van de derde naald bij 5%-15% nitro ongeveer 0,5 à 0,6 mm open moet hebben staan (Ik vlieg met 10% Nitro). Bij mij was dat ongeveer 1,1 mm. Die heb ik dus gisteravond dichter gedraaid, naar ongeveer 0,75mm. Helaas kan ik het resultaat niet testen omdat het de komende dagen enorm waait. Ben wel erg nieuwsgierig!

Laatst bewerkt:
Mijn fout.Had moeten zijn maar twee verstelbare naalden.
De carb is zo opgebouwd dat alle afstellingen aan de zelfde kant verricht
kunnen worden.
Staat ook duidelijk vermeld in de omschrijving van de site waar je naar verwijst.
Ga je hier toch aan draaien,dan is de kans groot dat het afstellen van je motor een langdurig verhaal gaat worden.8O
Heb zelf twee Redlines lopen.Eentje op 0% nitro 12% olie en de andere op
10% nitro en 15% olie beiden lopen geweldig, zonder dat ik dat schroefje
heb hoeven te verstellen.

Mijn fout.Had moeten zijn maar twee verstelbare naalden.
De carb is zo opgebouwd dat alle afstellingen aan de zelfde kant verricht
kunnen worden.
Staat ook duidelijk vermeld in de omschrijving van de site waar je naar verwijst.
Ga je hier toch aan draaien,dan is de kans groot dat het afstellen van je motor een langdurig verhaal gaat worden.8O
Heb zelf twee Redlines lopen.Eentje op 0% nitro 12% olie en de andere op
10% nitro en 15% olie beiden lopen geweldig, zonder dat ik dat schroefje
heb hoeven te verstellen.

Ik heb mijn Redline in Taiwan gekocht (online uiteraard, bij helikraft.com).
Ik vermoed dat de standaard instelling die d'r in staan voor de taiwaneesche markt zijn, want de highspeed needl stond op 3 3/4 slagen uit. Nu ben ik op 2 slagen uit en is ie nog steeds rijk...

Jij hebt niet toevallig één van je redlines open liggen om de ruimte van de 3e naald op te meten?

Nee.Ze zijn allebei ingebouwd.
Maar troost je de Redlines die hier verkocht worden,staan ook veel te rijk
afgesteld.
Gewoon blijven dicht draaien met 1 of twee klikken te gelijk,en de temperatuur aan de carterdeksel blijven controleren.Zolang deze maar lauw aanvoelt en de motor te sterk kwalmd,staat hij te rijk.
Het is zowiezo verstandig om bij een nieuwe motor kwa power niet meteen
het onderste uit de kan te halen.;)

Over de derde naald. Ik had de eerste generatie carburatoren en als ik me goed herinner heb ik deze 1/4 uitgedraaid waardoor het middengebied wat rijker stond en daardoor kon je de hoofdnaald wat scherper zetten .
Sinds een tijdje heb ik er een OS carb van een Hyper erop gezet , wat een power nu en veel beter draaien . Ik was nog eens van plan om daar iets over te posten .

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds vorig sezoen ook een redline motor.
Vorig seizoen vloog ik met optifuel 20% en had ik massa's power.
Onlangs coolpower 15% gekocht en aanzienlijk minder power nu.

Dus maar snel weer naar optifuel overschakelen :)

Ik heb sinds vorig sezoen ook een redline motor.
Vorig seizoen vloog ik met optifuel 20% en had ik massa's power.
Onlangs coolpower 15% gekocht en aanzienlijk minder power nu.

Dus maar snel weer naar optifuel overschakelen :)

Optifuel staat nu eenmaal bekend voor de meest krachtige brandstof voor heli's ook hé.

Back