Thyssen 2

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Nico Steenbeek, 28 jun 2021.

  1. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Ik ben in het bezit gekomen van bovengenoemd schip met een robbe terras top en module zender, alleen ik heb geen idee hoe alles geschakeld moet worden in het schip. Heeft iemand een aansluitschema?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Bedankt voor de reactie, maar deze had ik al door gespit, het is jammer dat je nergens op het net iets kunt ontdekken hierover.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je zult iets concreter aan moeten geven wat je wilt ontdekken. Hoeveel motoren, voltage, welke regelaars, servo's extra fucties. Als je dat niet weet of aangeeft kunnen wij er geen chocola van maken. Raad je aan om eens wat duidelijke foto's te plaatsen en te beschrijven wat je wilt bedienen. Gr. Klaas.
     
  5. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Bedankt voor de reactie, foto's gaan komen,zowel van de zender als van het schip.
     
  6. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Voor zover ik kan zien op brug radar en een zoeklicht verder op de onderbouw diverse lichtjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Het schip
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Binnenwerk
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    https://www.google.com/search?sxsrf...biw=1280&bih=728&dpr=1.5#imgrc=iJubbDGX-eXahM

    Hierboven een link naar de Engelse handleiding voor de Terra Top zender. Wordt in deze beschrijving gebruikt om een robot te sturen, maar heb je enig inzicht in het aansturen van de kanalen. Zie op jouw plaatjes een aantal servo's o.a. met schakelaars. Waarschijnlijk om de motoren in en uit te schakelen. Hieronder een link met nog wat info. Gr. Klaas.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1316710-Voith-Schneider
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2021
  12. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
  13. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Henk bedankt.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat ziet er al beter uit Nico! Het lijkt ofdat de stangen aan de 3 servo's naar de V-S propellers gaan.
    De servo aan dek met de twee schakelaars zou voor het schakelen van de schijnwerper en toetergeluid kunnen zijn. Wat ligt er onder het schakelaartje in de hoek naast de luidspreker?
    Zo te zien is het rode stekkertje op de ontvanger van de ontvangerbatterij. Gaat dat via het schakelaartje naar het batterijhoudertje? Gr. Klaas.
     
  15. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Klaas dat klopt, die gaan naar de V-S propellers, in de hoek dat is de voeding, 6Volt. Waar ik mee zit is dat er geen stop op de motoren zit. Ik ben nu bezig om de bescherming van de propellers te vergroten, deze liepen taps toe en daardoor liepen de schoepen vast. Maar moet nu op de kleinkinderen passen dus de rest van de dag wordt het niks. Groet Nico
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zachtjes aan Nico, dan breekt het lijntje niet. Op kleinkinderen passen is ook leuk werk. Maar bij ons is het jongste kleinkind inmiddels 18 jaar. Ook weer leuk, maar onze leeftijd gaat ook steeds verder.
    Kan me voorstellen dat er geen stop op de motoren zit. In neutraalpositie lopen de bladen van de V-S rond zonder water te verplaatsen. Niet helemaal waar natuurlijk, want door de wrijving van de bladen in het water zal er een soort cirkelvormige baan in het water ontstaan. Pas als je de stand van de bladen versteld zal er water in een bepaalde richting worden weggeduwd. Voor het starten en stoppen van de motoren zou je een extra schakelaar kunnen plaatsen. Heb je nog een kanaal vrij op zender en ontvanger dan zou je die schakelaar aan een servo kunnen zetten. Wat ik in het begin ben vergeten te vragen is op welke frequentie zender en ontvanger werken. Hopelijk geen 35 Mhz, want die band is gereserveerd voor de vliegers. Hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijker is geworden. Heb zelf geen ervaring met V-S propellers, dus in de aansturing daarvan kan ik je weinig advies geven. Zie drie servo's, wat in zou kunnen houden dat een servo twee V-S units aanstuurt en je met de andere servo's bij kunt sturen. Hopelijk kun je in de gestuurde links met info vinden hoe dit zit en via welke kanalen dat loopt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Nico,
    Ik heb zelf ook een Thyssen II alleen dan met Schottel aandrijving, de eerste waar Marx/Graupner mee kwamen.
    Ik kon toen geen VSP's krijgen.
    Nadat de boot af was heb ik de tekeningen weggegeven aan een ander forumlid: Tiger1gek , dat was in 2011 maar ik weet niet of hij ze nog heeft en of hij hier nog actief is.
    In het boekje stond volgens mij ok het schema hoe alles aan te sluiten.
    Verder zou je ook seabex two en Pergotje kunnen benaderen, zij varen (of hebben gevaren) met een Thyssen II met VSP's.

    Ik zou even proberen contact met een van hen op nemen, ze zullen je wel willen helpen.

    Succes.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Nico Steenbeek

    Nico Steenbeek

    Lid geworden:
    10 jun 2021
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuidveen
    Mathieu, reuze bedankt.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ook ik heb ervaring met de Thijssen II. Een paar jaar geleden heb ik er eentje opgeknapt voor Hobma Modelbouw in Elst.

    Motoren zijn 6V. 7,2 kan ook, maar dat is echt het maximum. Als de VSP's op volle kracht vooruit staan, moeten de motoren er aardig aan trekken en worden ze warm. Hou dat goed in de gaten. Een 6V loodaccu volstaat prima en dan heb je het schip meteen op de waterlijn.

    De VSP's in "Thijs" worden door 3 servo's bestuurd. Niet helemaal ideaal, want als beide VSP's ELK door twee aparte servo's zouden worden aangestuurd, was de boot nog meer wendbaarder geweest. Maar goed, het was een compromis en "Thijs" is op zich redelijk wendbaar.

    Ondanks dat de VSP's zouden kunnen volstaan met "Volle kracht" en "Stop" raad ik aan om er toch een regelaar in te zetten. Dat kan een vliegregelaar zijn; de motoren draaien toch maar één kant op. Maar als je nauwkeurig wilt manoeuvreren is het prettig als de VSP's niet te snel draaien. Denk er aan: elke beweging van een knuppel is meteen een reactie van het schip!

    Belangrijk is om de servo-uitslag klein te houden. Teveel uitslag (bonkend geluid in de VSP's) houdt in: snelle slijtage van de units. Tot en met compleet falen aan toe. Zonder, want ze worden niet meer gemaakt. Je kunt ze vrij simpel openmaken en het inwendige smeren met uierzalf. Scheelt slijtage.
    Als je nog vragen hebt over specifiek de VSP's: brandt los.
     

Deel Deze Pagina