Tic-Tocs dwalen af - MSH Brain

Discussie in 'Flybarless' gestart door Sven75, 9 nov 2015.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Okey, nu zit ik toch echt met iets waar ik niet uit kom.

    Tic-Tocs met de Warp 360.

    Dat kreng dwaalt altijd af naar links, ik kom er niet achter wat 't kan zijn.
    Oftewel, na 3x heen en weer moet ik de tic toc afbreken, want dan draait de machine gewoon naar links weg ( neus naar links, staart naar rechts ).

    Heb al eens goed op m'n vingers aan de sticks gelet, maar dat is 't niet.

    Als ik de tic toc anders doe, dus eigenlijk voorwaarts met de neus down, en dan weer terug .. dan is er niks aan de hand. ( halve flip voorwaarts en dan weer terug )

    In stille hoover kan ik de vingers van de sticks halen en blijft de machine gewoon hangen, dwaalt niet af.
    De staart heeft een Precomensatie op de pitch omdat bij full pitch of pumps de staart wat achter bleef, dat is dus opgelost met de Precompensatie.

    Maar waarom de machine dus met de normale tic toc altijd afdwaalt naar links snap ik dus niks van.

    Iemand suggesties?
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Sven,
    in eerste instantie zou ik ook zeggen, jou duim trekt bij pitchwissel ietsje aan de hendel,
    ... heb je wel een grote pitch pump probeert en kiept dan de heli ietsje weg ???
    (van 10m naar 5m en weer vol naar 10m),

    niet?
    dan zou ik kijken, of je goed initialiseert hebt tijdens lipo aansluiten,
    en of de servo's ook nog goed werken,
    klinkt bijna als een aileron servo, die moe geworden is.

    iig suc6, Sven, ik ga dit volgen .

    Groet
    Uwe

    P.S.
    heb je ook maar getest met gain iets lager of hoger ??
    .. ik bedoel, reageert te traag of begin van oscilleren
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ik dacht ook dat 't in mijn vingers lag uwe, maar ik heb er eens goed op gelet, en zoals ik zij heb ik bij tic-tocs voorwaarts nergens last van.

    Heli start altijd goed op, doe altijd een check na de opstart. Anders merk je dat ook wel tijdens het "gewoon" vliegen.
    Servo's zijn eigenlijk nog gloednieuw, zitten er net 4 maanden in, geen crashes gehad.

    Wat ik nog zou kunnen bedenken is:

    De heli hangt qua zwaartepunt een fractie achterover als je 'm onder de bladen optilt en laat balanceren op je vinger toppen. Maar 't is niet veel.
    Lipo kan nu nog niet verder naar voren omdat de canopy dan niet past, heb een nieuwe canopy mount besteld om te kijken of ik de lipo nog iets naar voren kan krijgen.

    Maar of dit 't hele probleem oplost betwijfel ik.

    Gyro gain hangt op 't randje.. als 'ik 'm namelijk scherp de bocht door trek, dan hangt ie net tegen het oscilleren aan als ik 'm namelijk hard de bocht door trek. Bij een "normale bocht" niet.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    oscilleren gaat diagonaal van de heli,
    ziet er heel raar uit (ik heb het getest met T Rex 250 en AR7200BX),
    en dan heb je bij jou tic-toc's snel een afwijking naar een kant,
    misschien vlieg je wel de achterwaartse tic-toc harder dan die voorwaartse,
    zou best kunnen,

    ik hoop dat het wat helpt ...
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ik kan er eens mee gaan spelen,

    Enige wat er nog wel op zit vanaf den beginne is de MKS tail servo.
    Afijn, hij werkt nog wel na de nodige crashes, maar misschien ligt daar wel 't probleem dat ie 't toch niet bij kan benen.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... waar ik weer moet zeggen,
    een tail servo houd de heli of houd hem niet,
    zo 'n beetje, hmmm

    dan zou b.v. bij zijwaarts vliegen of bij pirouette tijdens snelle vlucht de tail überhaupt niet meer mee doen,
    suc 6 6 6,
    lastig zo dingen uit te zoeken,
    .......heb ik bij een 450er Rex de gyro aan het frame zien rommelen, heb je ook raaare dingen.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dus, alleen je staart verloopt een tik?

    in dit soort gevallen moet je dingen af gaan strepen.
    - Staartservo. die doet het bij andere typen tic toc's ook goed, dus waarom zou een normale dan een probleem zijn? Lijkt me onwaarschijnlijk.
    - trilling: soms heb je in een specifiek figuur, op een specifieke manier uitgevoerd een rare trilling. Bv een lager wat niet lekker loopt, en grove trilling door het frame gooit indien raar belast. bv inverted met een grote klap tot stilstand brengen kan een moment een rare trilling geven, terwijl voorover dit niet gebeurt.
    - estab:
    er zit precomb op. ok, maar klopt die precomb ook bij een spontane vol pitch stop? Dan zit er wel een beetje grof geweld in..
    vaak teveel om met alleen elevator gain en precomb op te lossen. Vaak hebben estabs daar een stop gain waarde voor.
    Bij een spontane stop hebben veel estabs dit gain getal om aan te geven hoe ze daar mee om moeten gaan.
    staat die te laag, en is jouw normale tic toc erg "hard", kan daar je uitdaging liggen.

    - uitvoering van het figuur:
    je wilt niet weten hoe vaak ik oplossingen voor afwijkingen in de heli heb gezocht.
    op de sim gebeurd het niet, dus bleef ik zoeken.
    tot ik een keer echt ging staan en zo, net echt.. en er op heb gelet dat ik echt vlieg zoals in het echt.. en daar kwam hij..
    TOCH een duim dingetje.

    zeker als jouw alternatieve uitvoering EXACT identiek is aan de normale uitvoering, zou de uitvoering niet in twijfel getrokken moeten worden.
    maar stop je werkelijk net zo hard in de alternatieve uitvoering?
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... goede tips @Student:

    .. en ik wilde het niet zeggen,
    heb met de SIM mijn vingers gefilmd,
    bij sommigen manoeuvres waren die gedachten op de pitch management gericht,
    en da duim deed echter wat hij wilde en trok zijwaarts,

    in mijn SIM-zender heb ik sticks, die heel licht gaan,
    da zag ik het, die futaba-sticks gaan toch niet zo erg licht ..
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    soms kan het strakker zetten van de veren inderdaad helpen...
    of de veer van 1 functie. persoonlijk heb ik de pitch vrij licht staan, en rudder staat een stuk zwaarder.
    nog steeds niet heel zwaar, maar wel dat er verschil in zit
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Goeie tips student,
    ik kan eens in de fbl unit gaan zoeken naar pitch gain waardes. die heb ik wel eens voorbij zien komen.

    die precomp had ik er juist opgezet om bijv. bij pumps of full pitch de staart achter bleef.
    Wat er dus nu gebeurt is dat de staart alvast gaat corrigeren zodra je pitch geeft of terug neemt.
    Hij is dus eigenlijk een stap voor t.o.v. je gyro gain.

    In al 't andere vliegwerk blijft de staart niet achter of rare dingen. Komt prima mee, dus daarvan uitgaande moet de servo gewoon goed zijn.

    Dus het zou inderdaad kunnen liggen in de software betreffende de "stop gain" wat je dus inderdaad in tic tocs uitvoert.

    Ik ga eens op onderzoek uit.
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Onderstaande uitleg vond ik nog op het HF forum,


    Proportional Gain is the general correction strenght and interpretation of the tail stick input. The higher it is, the faster it reacts to our sticks inputs Too high gain will generate a tail oscillation. It's the Tail Gyro gain in the receiver parameter.

    Integral Gain is a time value. It "schedules" the tail angular position control. It's exaclty like the Heading Hold gain on a regular gyro to make it simple.The higher the value is, the harder the tail is locked.
    But too high value will give some bounces on hard stops or oscillations in hovering ( or both..).But it will also setup the consistency of pirouetting..

    So The tail gets an input from the pilot. Proportional gain will command a tail movement, hard or soft depending on the Proportional gain. The Integral Gain will then check the angular position of the tail repeatly, on slow or fast cycles and detect the tail angular position.

    Derivate gain will affect the stop behaviour of the tail, hard or smooth, based on prediction of the need of correction to stop the tail correctly depending of the flight characteristics needed ..

    So once the tail angular position has been checked by the Proportional gain, it will react harder or smoother depending of it's prediction strenght ( value) and will either give a slow stop ( small drift), a smooth stop, a hard stop or a too hard stop ( bounce). We could vulgarize this setting with the " delay" of the GY 401 gyro for the people who have used one in the past, which helped the gyro to predict the amount of correction for the stop by giving a time value matching the servo speed abilities..

    So it is important to start with basic wizard value and create new setups to select in flight and check the behaviour.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, de gain is alleen maar een correctie op een afwijking.
    dus, moet hij eerst afwijken voor er een correctie plaatsvind, dus altijd pas naderhand.

    de precomb is eigenlijk wat vroegah de revo mix deed.
    hij gooit er wat uitslag tegenaan, om de staart zonder tussenkomst van de gyro recht te houden.
    de gyro vlakt daarna de afwijkingen weer af.

    dus die precomb is alleen maar goed, en zal niet bijdragen in je uitdaging.
    of er moet bij vol pitch teveel precomb staan, dan gast hij dus tegenovergesteld verdraaien.
    maar ik neem aan dat je de hoeveelheid precomb hebt getest met volgas climbouts..
    zou goed moeten zijn..

    maar. zoals je weet gaat de staart in een hunt als je gain op het randje zit.
    met een zogenaamde stop gainwaarde kun je dus bij een agressieve stop tegen de gyro vertellen dat hij bij het voorkomen van zo'n stop iets afwijkend moet reageren, om zo een hunt te voorkomen.
    gevaar is natuurlijk wel dat wanneer dit in het extreme wordt doorgevoerd, het systeem niet meer te houden is als er eens een keer een hunt optreed..
    maar, vaak kun je er wel het stop gedrag mee beinvloeden.


    en zet desnoods de veer op de rudder in de stick iets strakker.
    kan echt schelen ;-)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    he, lees je post net

    is idd een nette uitleg, en die derivate gain is wat in mijn verhaal stop gain is;-)
    ik heb een vbar, daar noemen ze het zo;-)
     
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    oke zal eerst eens stap 1 beginnen, de stick ietwat strakker stellen in de zender.
    Uitsluiten of 't dan echt niet mijn domme vinger is ;-)
     
  15. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    tja
    ik moet dat ook terug doen.
    Pas dacht ik door ze een flink stuk losser te zetten
    dat het fijner zou vliegen.
    Dat is echt sterk af te raden....
     
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nee dat is niet fijn, dan sta je maar wat te roeren..

    heb ze al vrij strak staan,
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik zou het in mijn "vlieg-zender" niet doen,
    da heb je zo veel werk ingestopt, dat je goed kan vliegen ...

    knutsel wat met een oud apparaatje op de SIM ...
    vind je snel uit, wat goed voelt en wat niet,
    en je moet niet in jou zender op het veld experimenteren !
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    toevallig kreeg ik vandaag binnen..

    een setje nieuwe tail blades, de oude had ik al zo door 't gras geragd dat ik ze maar eens vervang.
    Deze zijn een fractie groter dan de standaard tail blades ( nu 68mm ), wie weet maakt dat nog enigzins verschil.

    En ook een nieuwe canopy stand of binnen gekregen, dus als 't goed is moet de accu ook heel iets naar voren kunnen om 't perfecte balans te vinden in de machine.

    Dan is dat alvast uitgesloten.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Jawel!! Als het niet over CG gaat ben ik benieuwd te lezen waar dat aan zou kunnen liggen Uwe :worship:
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    pre compensatie, wat tegenwoordig in bijna alle estabs zit.
    geef jij vol pitch, geeft de estab alvast een tikkie elevator/links of rechts bij.

    alleen ff opletten, dit is een draadje van +/- 2 jaar oud ;-)
     

Deel Deze Pagina