Tien procent schaalafwijking of minder

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ed Heemskerk, 23 dec 2009.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Enkele maanden geleden ben ik een nieuw big scale aerobatics project begonnen.
    Echt bouwen wel een kit , alleen scratch bouwen geeft meer voldoening.
    Op een mooi moment de kit bestellen ,een door de fabrikant zelf opgegeven datum van aflevering ingepland en dan 3 maanden later een gedeelte geleverd krijgen. Heerlijk, ik ben niets anders gewend.
    Maar hij maakt zulke mooie spullen. In deze klasse is er geen gewicht limiet of een vierkant vak waarin het model moet passen, geen gedoog of elk jaar nieuwe regeltjes.Het model moet een replica zijn van een bestaand model en mag niet meer dan 10 procent afwijken van het schaal schema. Geluid beheersing blijft immer de grote uitdaging.
    Een Hydemount, 100 CC , rook en nog een aantal specifieke wensen.
    Twee servo s per aileron en elk hoogteroer met 1 servo aangestuurd.
    Een stroom verzorging van 7.4 volt 1 servo voor richting ( Robot)een een uitdagend kleurenschema.
    De professionele airbrush heb ik al gekocht ,de vleugels in folie uitgevoerd met hetzelfde patroon.
    Voor dit bouw verslag en alle bespiegelingen hierop is het aardig als er mensen op reageren die niet op dit forum wonen.
    Geen reacties met maar eeeen woord en allerlei emoties of voorkeuren waarmee deze hobby doorspekt is.
    Als dit redelijke voorwaarden zijn dan zal ik binnenkort foto s plaatsen
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Veel stof en schuren:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Slimme rudderaansturing van Didier met 2 servo's, ook ter overweging.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Na wat rond zwervingen van de mal is de romp uiteindelijk bij Krill gemaakt.donderdag kwam het vervoerbedrijf aan de deur .Gewoon iemand thuis en toch een bericht dat het pakket niet afgeleverd kan worden.
    Afspraak voor maandag gemaakt ,ik ben razend benieuwd wat de uiteindelijke kwaliteit is. Meestal zijn de Krill produkten van hoge kwaliteit.Romp wielkappen en een schaal landingsgestel in Epoxy besteld.
    Nu de motor keuze DA 100 L 3 W 110 King 100 of toch de DL 111.
    Als de oude DA 100 nog te koop was wist ik het wel.
    Maandag meer info over de inhoud van het kerstpakket
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ik zal afgezien van dit berichtje niet reageren, maar vind dit echt baarlijke nonsense, Ed. Je roept het hiermee ook over jezelf af. Succes met de bouw verder.
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Super projectje!
    Ergens een 2de hands DA zoeken dan?
    Van waar had je de mal?

    Mvg
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zal het draadje maar boycotten dan;) Vreemde uitspraak, had ik eigenlijk ook niet verwacht van Ed, maar het zij zo:confused:
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb de mal niet zelf, de kit is al geruime tijd niet gemaakt door Jean Pierre Zardini. Ik heb hem kunnen overhalen de kit nog een keer te maken. Pascal maakt geen rompen meer. Vandaar de uitwijk naar Krill.
    Het betreft hier het TOC model van CPLR. Hierin ga ik wat modificaties aanbrengen vandaar het onderwerp Tien procent schaalafwijking of minder. De Cap heeft ten opzichte van de EXTRA s wat vliegeigenschappen welke verbeterd kunnen worden.
    Wat de Cap wel heeft , mijn reden om voor de CAP te kiezen. een romp vleugel-verhouding welke bijna gelijk is aan de F3A modellen
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Krill maakt nu idd de rompen voor ZN...

    Door de hoge positie van de stab zit je natuurlijk met de cap snel zwaar in de problemen(couplings etc). De cap van CPLR is wel inderdaad de beste cap ooit gemaakt (tot nu toe). Extreme Flight is bezig met de ontwikkeling van een cap, ze baseren hun ook op het model van CPLR, maar geven nu al toe dat het heel wat meer tijd in beslag zal nemen als een extra of yak om hem perfect te laten vliegen.

    Interessant! Keep on going
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Met de Cap heb ik een wisselende relatie.
    Van lelijk , tot interessant en steeds meer waardering.
    Heb een aantal jaren geleden ook een cap 20 gebouwd waarmee ervaring is opgedaan. Uiteindelijk ontstond er een prima vliegend model gelijkwaardig aan de toenmalige F3A modellen. Curare 60 en Magic 60. De CPLR basis is al een betere opstap.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Weet je toevallig of hij de romp heeft langer gemaakt? En hoeveel % dat dan al is?
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De romp is langer gemaakt is nu 2.20 m 1 lang bij een span van 2.38 M1.
    Ook de positie van het stabilo is aangepast.
    Zal puzzelen worden om binnen de toegestane 10% schaalafwijking te blijven.
    Maandag ga ik verder met rekenen en puzzelen , eerst alle onderdelen in huis hebben
     
  14. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (Belgiƫ)
    Heb ik iets gemist? Wat is er mis met de DA 100 L?

    Leuk project,ben benieuwd naar het resultaat!
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Vraag het mij ook af... Voor zover ik weet valt die enkel stil als je er geen benzine in doet :)
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Er is niets mis met de DA 100 L , in de Ultimate gebruik ik de DA100.
    Ben bijzonder tevreden over deze motor.
    Ik heb vorige winter de 100 L uitgebreid mogen testen, weet dus wat deze motor kan.De motor is fors lichter dan de de DA 100 . Hierdoor moet ik dood gewicht in de CAP voorin gaan plaatsen om op het gewenste zwaartepunt te komen. Omdat ik aan het stabilo van de Cap wat aanpassingen ga doen betekent dit toch dat je wat gewicht gaat toevoegen aan de achterkant ,een lichtere motor aan de voorzijde helpt niet mee om dit te compenseren. Ik heb inmiddels de 100L besteld en ga de motor wat verzwaren.
     
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Een mooie alu spinner enzo kunnen ook helpen... Ik ga nu ook zo een alu spinner aanschaffen voor mijn yak, ipv de mezjlik carbon spinner op mijn vorige. Het is goedkoper en het is een snelle en makkelijke manier om je cg te verleggen.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Heb je een adres of een site ,ben wel belangstellend. Zelf draaien? Vindt schaal wel belangrijk.
    Moet rood worden , poeder coaten van aluminium gaat goed.
     
  19. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (Belgiƫ)
    Alu spinners gebruik ik steeds van Krumscheid. Hier zijn voldoende verschillende modellen beschikbaar. Het enige nadeel is de ietwat zwakkere achterplaat (spinnerconus te hard aandraaien en je trekt de achterplaat krom; don't ask how I know), maar dat is een algemeen geweten bij alu spinners.

    Ik veronderstel dat je een Delro Cap aan het bouwen bent? Lijken me mooie kits, spijtig dat ze zo duur zijn.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor de info ik ga even kijken.
    Ik weet niet hoe de Delro Cap 232 vliegt ,de kit welke ik nu bouw wel .
    Het is een ZN line kit met wat aanpassingen.
    Er komen wel wat Delro elementen aan te pas.
     

Deel Deze Pagina