Tiger I Ausf. E Späte Version mit Zimmerit Taigen Advanced Metal Ed.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 26 okt 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Omdat ze toch samen ten strijde trokken moest er natuurlijk nog een Tiger I bij de Köti gekocht worden! Gezien het relatief geringe prijsverschil met een Hl pro, en om niet meteen 500 euro aan een Rc 1:16 uit te geven leek de Taigen wel een goede middenweg met zijn 229 euro.
    taigen radiografische rc tanks
    Eenmaal gearriveerd bleek de tank een stuk donkerder van kleur dan de foto's op bijgaande link doen vermoeden, zelfde euvel als met de Matorro full metal KT. Enfin de potjes Revell 85 en 16, mat, zijn alweer binnen en dat wordt dan weer kwasten! Voordeel is de tank ziet er dan meteen mooi mat en onregelmatig uit, een glimmende perfect gespoten tank is toch niet conform de werkelijkheid, terugkijkend op hoe de groene YP's werden bijgekwast (of was het schoenpoets, LOL!) enfin het werd groen maar mooi of strak ho maar.
    Aangezien de voorlichting bij de webshops vaak gebrekkig of fout is: deze heeft dus een Hl proppeschieter met plastic kogeltjes dus geen recoil zoals men vermeldt, het is dit of recoil + flitslicht en evt IR unit.
    Recoil wil zeggen dat de loop naar achteren getrokken wordt na afvuren; het sprongetje achteruit dat de tank maakt is terugslag en geen recoil van de loop. Overigens is er een stukje electronica in de handel dat dit "sprongetje" teniet doet.
    De genoemde metalen kabels zijn dus gewoon plastic, er zitten wel 2 losse grove metalen kabels bij maar die zul je dan eerst moeten verven want die koperkleur is geen gezicht. Machinegeweer metaal voor de turret ontbrak, wordt nageleverd beloofde men. Machinegeweer in de tank is plastic en geen metaal. Ook niet beweegbaar zoals bij de Matorro KT Profi edition.
    Metalen luiken, voorste 2 luiken en commandantenluik is i.d.d. metaal maar het luik van de lader dan weer niet. Metalen Bosch lamp is aanwezig, jammer is dat duidelijk zichtbaar is dat de ws. Hl hull eerst voorzien was van 2 bosch lampen zoals de frühe version die had (met rubber op de loopwielen en reserve tracks voor op de tank die hier op de turret zitten en van metaal zijn; trouwens correct geplaatst en 5 links en 2 rechts bij het ontsnappingsluik)
    De aansluiting van de bak met de hull is van opzij gezien niet mooi, de bak is net 1-2 mm te laag zodat je de bovenste rand ziet, hier moet ik dus wat op bedenken! Dit is overigens niet een Taigen maar een HL kwaal, kijk maar eens naar andere HL Tiger I modellen met een alu & plastic bak eronder!
    Enfin voor 229 is het desalniettemin een koopje, je krijgt een alu bak met alu sprocket en idle wheel en loopwielen (spät, geen rubber en kleiner aantal) metalen torsievering en idem veerarmen. Mooi is tevens de metalen roosters rond de machinekamer die zelfs Tamiya niet standaard levert (maar Matorro wel in de spec. editie). Tevens metalen sleepogen voor en achter (kost niets, maar toch).
    De krik achterop de tank is dan wel weer plastic en in camou gespoten, hier voor bestelde ik een metalen versie.
    Enfin bekijk even de foto's via de link, het gereedschap is er gewoon op gegoten in dezelfde mal als de hull. Inmiddels bestelde ik metalen gereedschap dus dat wordt eerst met een stanleymes eraf snijden en dan het metalen gereeschap erop. Daarnaast uiteraard weer de speelgoedantenne vervangen door een 1:16 Wehrmacht kopie + antenne voet; laderluik metaal besteld; Daarnaast dan metalen spatborden besteld en de metalen kappen voor de uitlaten moet ik nog even op ebay.de opzoeken, rond de 15 euro.Verder dus metalen shep + bijl + voorhamer en bescherming periscoop lader. Metalen deksel voorste ontluchtingsluik.
    Wat mij verder aan dit model aansprak en bijna niemand levert, is dat er correct zimmerit op de hull en turret zit! Bijna iedereen levert een "kale" Tiger en da's toch niet hoe men ermee reed (anti magnetisch m.o.o. tank mijnen)
    Een upgrade naar zimmerit kost minimaal 15 euro + lijm.
    De uitsparing voor de turret hevel is in de rommelkist achter op de turret wel aangeduid maar zal ik moeten uitboren, dit hoort deels hol te zijn + rond bevestigingspunt voor een kraan.
    Blusapparaat achterop de tank mist, metalen versie besteld. Bij de decals zitten dan tevens de opschriften voor de brandblusser.
    Daarnaast dan weer de decals van Peddinghaus van de 3. Komp. s.Pz. Abt. 505, gekozen om 2 redenen: 1/ rode ridders op de turret, staat erg mooi, 2/ geen hinderlijk overdreven kleurstelling, de wielen worden gewoon effen zandgeel geverfd en da's wel zo mooi i.p.v. groene en paarse wielen zoals dat ook voorkwam. Bij de Tiger I komt er als nummering dan de romeinse III op de loop en achterop de rommelkist/turret.
    Als laatste dan nog een trommelmagazijn metaal voor de mg34 op de turret besteld. Moest ik voor de Köti ook nog hebben.
    De Taigen is zoals te verwachten dus feitelijk een Hl met een aantal upgrades die je een hoop geld besparen in vergelijking met upgraden achteraf.
    De techniek is dan ook de HL RX 18, id sound, ls en rookmodule, de nieuwe 1:3 metalen gears en motoren zoals die nu door Hl geleverd worden.
    Indien de donkerbruine kleur je wel aanstaat heb je meteen een mooi ge air brushte tank da's dan weer meegenomen. De verf glimt niet in storende mate dus komt goed over.
    Qua rijden een mooie tank, ca 5 kg ex accu dus geen plastic idee, wielen veren mooi in bij oneffenheden. Deze kwalmt ook behoorlijk, zij het niet proportioneel maar die upgrade heeft Hl ook voor rond de 16 euro.
    Motoren zijn m.i. sterk genoeg. Ben er nog niet mee het terrein in geweest maar de 2kg zwaardere Köti doet het goed met dezelfde techniek.
    Zie verder het filmpje op youtube van een Engelse meneer die e.e.a. uitpakt en demonstreert.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zie mijn fotoalbum: inmiddels heb ik 'm geverfd en de decals aangebracht :), de overige wijzigingen wachten nog, zijn onderweg.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zoals ik hierboven berichtte, is de bak van de zijkant af zichtbaar doordat deze niet hoog genoeg is.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Het werd dus een aardig klusje om de zijkanten van de bak er eerst helemaal af te slopen, laatste 8 cm konden blijven want steken niet onder de hull uit.
    Bieden meteen een goede houvast voor de nieuwe opbouw.
    Met een kleine nijptang en stanley mes de bak te lijf gegaan, totdat deze kaal was, zie foto.[​IMG]
    De 4 punten waarop de hull op de bak rust naar boven gebogen en opnieuw met sencondenlijm gefixeerd.
    De hull hierop aangepast, anders zou deze alsnog alles naar beneden drukken, dus inkorten van de staanders die op deze punten rusten met ca 2 mm.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Daarna de zaak onpnieuw opgebouwd met 2 lagen 1,5 mm polystyreen plaat, tevens een schot geplaatst tussen de gearbox en de RX 18, en een extra dwarsschot boven de RX 18 zodat de hull een stuk stijver wordt, dit zal de vering ten goede komen want minder torsie. Daarna weer de kwast erover, en problem solved!
    Het machinegeweer vereiste wel een extra uitsparing. Door de opbouw over de gearbox zit de hull nu ook nog steviger op de bak. Tevens blijkt er meer detaillering op de zijkant van de bak te zitten die nu pas zichtbaar wordt wat het model uiteraard ten goede komt. Zijkanten meeteen even geschilderd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Interessant project!

    Keep up the good work, Bram.

    Ben benieuwd naar het vervolgd.


    Droop
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Droop,

    Ja aan de kleine tijgertjes wordt ook het nodige geprutst! Enfin het vervolg wordt:
    correcte metalen antenne rechts van de turret (eindelijk gevonden bij rc tanks.de)
    metalen laderluik-metalen kap voor de periscoop van de lader-andere luiken waren dus al metaal-metalen spatborden (bevestigd) metalen uitlaten (onderweg) metalen gereedschap (morgen of woensdag eindelijk binnen) dan heb ik nog een metalen machinegeweer tegoed van de leverancier, twr trading en een "metalen" kabel en loopreinigingsstokken voor links bovenop de hull. Metalen magazijn is besteld. Enfin de upgrade van de Köti gaat ook door vond net weer mooi gedetailleerde C haak houders, ook bij RC tank.de. 1 setje komt achterop de Tiger I + metalen C-haak. Verder zal er niet veel opkomen, heb nog wel een camouflagenet liggen dat zou kunnen. Beetje strak houden die tank!
    Bedankt en veel succes met je grote project,

    Bram

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag kwamen de metalen uitlaten binnen....mooie gelegenheid om afscheid te nemen van die bovenaan zwart geschilderde plastic uitlaten...de Maybach V 12 was een benzine motor dus hier past geen dieselkwalm! Zie foto's, c-haak en - houders, spatborden, krik, granaatwerpers op de turret , afdekking persicoop lader en laders luik nu gemonteerd, voor de volgende stap kocht ik toch maar een dremel 300 setje....is nl afslijpen van het gereedschap op de hull dit ziet er wel erg cheap uit zo....moet net als bij de matorro profi köti opliggend metalen gereedschap zijn. metalen brandblusser + decal bevestigen. Geen bevestigingspunt dus dit improviseren met polystyreen.
    Het wachten is nog steeds op de kabelset rechts van twr trading...zat er niet bij.
    Extra verf revell 91 metaal, mat idem nr 93 koper (uiteinden looppoetsstokken) nr 100 roest van Humbrol (Revell was uitverkocht) voor de bovenkant vd uitlaten.
    Dan komt nog een klusje om zelf periscopen te maken voor in de turret, en 2 voor onder de voorste luiken van de chauffeur en de radioman.Hiervoor polystyreen stripjes 6mm x 1,5 mm gekocht en doorzichtig polyester sheet 1.0 mm.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Die metalen upgrades geven toch waarlijk een meerwaarde aan het model.

    Die uitlaten bijvoorbeeld vind ik echt prachtig!!


    Ik ben benieuwd naar het vervolg.




    Droop
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Droop,

    Ja het tijgertje wordt wel steeds een beetje meer tijger...qua gewicht. Alles is nu voorzover gemonteerd en geschilderd, wachten is op de verdere onderdelen...ik heb weer eens last van lange supply lines (hadden ze in Rusland ook ellende mee LOL) De nummering maak ik als op bovenstaande foto, 312...mijn Köti is 321..hoe kom ik aan zo'n boomstammetje, gewoon een takje offe? Periscopen maken wordt nog een gepriegel, van wat ik zo lees moeten ze van bruin bakeliet zijn met een zwarte rubberen rzand eronder opdat de bemanning hun hoofd er niet een stootte....hoe gaat het met jouw periscopen? Zal een hele klus zijn?
    Groeten,

    Bram
     
  12. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Bram,

    Mijn periscopen moeten nog worden ingebouwd maar hier heb je alvast een foto'tje van mijn exemplaren.
    In elk luik komen er dus zo'n setje te zitten:

    [​IMG]

    Dit zijn dan de periscopen van de voorste 2 luiken.

    In de cupola komen er uiteraard ook nog te zitten en daaronder moet er per periscoop inderdaad een zwart rubberen bescherming komen te zitten.

    Alvast veel succes.


    Droop
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    De periscopen in de luiken van de chauffeur en radioman zijn gemaakt en bevestigd, nu de koepel nog en evt. periscoop v.d. lader. Door de felle flits is niet te zien dat ze nagenoeg dezelfde bruine kleur hebben als jouw periscopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, de periscoopjes gemaakt en bevestigd, stand van het commandantenluik gecorrigeerd, het wachten blijft nog op een goede antenne en de kabels op de hull...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    vandaag kwam ook de antenne binnen nu nog via rctank.de maar ik tipte tanktoto Apeldoorn om deze om te gaan voeren! Zie foto links "oude" zgn Tamiya antenne, rechts de mooie messing antenne met correcte antenne voet uit metaal.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ziet er mooi uit, Bram.

    Die Tamiya antenne is een echte ramp. Op m'n KT heb ik die ook direkt vervangen.


    Droop
     
  17. trucklover

    trucklover

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    309
    Locatie:
    regio Brugge, België
    Die bovenste foto is denk ik van een spel zou ik mogen weten welk?:confused::confused::confused::roll::hammer:
    En een zeer mooie tank doe zo voort.:music::thumbsup::banana::banana:
    Grtz Bruno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    T34 vs Tiger Lighthouse Interactive PC platform

    [​IMG]


    Hoi Bruno,

    Ja zeker, door dat spel werd ik een beetje verliefd op de Tiger I, je kunt hierbij nl vanuit allerlei posities de tank besturen, als lader, als chauffeur, op de turret als commandant etc. Daarbij de echte motor en afrol geluiden en dit geldt dan uiteraard ook als je voor de T34/85 kiest! Zelfs het schakelen gaat met 8 versnellingen vooruit en 4 achteruit zoals in 't echt en het speelt zich af in de Russische toendra dus wat wil je nog meer. Het vizier en instellen ervan gaat ook zoals bij een echte Tiger I. Dus dat is niet simpel richten en schieten maar, bij de handleiding zit een verhandeling die een echte tankcomandant ook zal/zou krijgen. Maar ok, auto gunner kan ook!
    Vandaar dat mijn tijgertje zoveel mogelijk moest gaan lijken op de Tiger I van T 34 vs Tiger van Lighthouse Interactive, PC platform. En dan zitten we weer in 1944, Ostfront, bij de 505.
    Helaas is dit spel zoals dat heeft discontinued en is men hier niet op door gegaan. Het is overigens door Russen geschreven net als WOT dus de Tiger
    is ook daar populair, je zou het niet verwachten gezien de oorlogsellende, maar toch. Enfin zelfs Poolse sites verkopen Tiger I modellen en dat land heeft toch een hoop ellende door de nazi's gekend!
    In dit filmpje krijg je een leuke indruk: Gamed.nl - WWII Battle Tanks: T-34 vs. Tiger.
    Voorzover ik weet kun je het spel hier T-34.vs.Tiger [Trixina] (download torrent) - TPB downloaden, ik heb alleen zo geen serial voor je maar vond ik bij een soortgelijke Amerikaanse site, kost je dan 5 dollar o.i.d. om deze te downloaden. Je moet er wel een uurtje zoeken voor over hebben.
    Nadeel is het beperkte aantal missies, 5 Russisch/5 Duits, ik speel het in full HD en dan is het alleen al om de graphics niet te versmaden! Mooi invallend zonlicht en wuivend toendragras etc. Ik gebruik dit spel zowel onder Vista 64 als onder Win 7 64 als onder XP 64 bits dus dat zal de pret niet drukken!
    Veel plezier alvast met de digitale Tiger en T 34,
    De Tiger is nu bijna klaar, en hoewel niet perfect, ben ik er erg content mee, ik moet de Köti nog
    afronden want binnenkort rolt de Panzerkampfwagen IV van Taigen hier binnen, hiervan dan weer een recensie.
    Ik moet nog naspeuring doen maar als 't even historisch verantwoord is dan ook weer dezelfde kleuren en emblemen!

    Bram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gert van Tanktoto Apeldoorn mailde net dat hij eens serieus gaat kijken om een aantal artikelen die we nu uit de BRD moeten halen, zoals deze antenne, in het assortiment op te nemen. Dat zou een goede zaak zijn want de porto vanuit Duistland is drie keer zo hoog als binnen Nederland.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    [​IMG]
    even een fotootje van de laatste stand: om geen raar gat of koperen pin over te houden achterin de hull waar de toy antenna zat is de Tiger met een extra zendantenne uitgerust zodat dit nu een tank voor een commandant is geworden. Zelf even gefabriceerd van een stukje messing en gesoldeerd. Passend metalen antennevoetje had ik nog. De echte rc antenne even gesoldeerd zodat deze op de RX 18 aansluit, en rechts naast de turret aangebracht waar hij ook hoort. Enfin wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015

Deel Deze Pagina