Tiger I Ausf. E Späte Version mit Zimmerit Taigen Advanced Metal Ed.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 26 okt 2011.

  1. trucklover

    trucklover

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    309
    Locatie:
    regio Brugge, België
    Bedankt voor de info.
    En nog veel succes.
    Grtz Bruno
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Die antenne is prachtig gesoldeert... ;)


    Droop
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Merci Droop, moest de nieuwe soldeerbout toch even uittesten enfin zo kost de antenne amper 60 eurocent da's weer beter dan een wecohe kitje van 25 euro!
    Hoe is 't met de grosse Tiger I?;)
    Groeten,

    Bram
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dit weekend (misschien nog deze avond) gaan de grote accu's er in. 'k Moet dan wel het één en ander aanpassen maar dat is een fluitje van een cent. ;)


    Groetjes,

    Droop
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Na 10 keer Carson paint Killer was het grootste deel van de Revell verf van de metalen reserve tracks op de turret er eindelijk af, maar dit vereiste veel poetsen met keukenpapier. Goede verf dus LOL. De tracks dus verder met zilververf behandeld.Enfin de 505 werd eind juli 44 van nieuwe tanks voorzien dus deze is (okt 44) ook nog splinternieuw, dus geen roesteffecten hier. Het is een späte Version Tiger I. Houder voor laderluik geknutseld van poly, meteen ook voor de Köti, binnenkant wit geferfd. Starterstang en koppeling achterop gefabriceerd. Afschietringen op de loop. Diverse details met metaalverf geaccentureerd. Nebelwerfers weer van de turret gehaald, mijn referentie tank heeft ze niet en ze zitten de ridders maar in de weg, zaten te ver naar voren om die reden. Kon het toch niet laten bij Wecohe een houten
    blok voor op het tankje te bestellen, oogt weer veel beter dan plastic. Komt met messing acessoires. Morgen de boor er maar eens in voor de achterste turnhebepilitz dat vergt nog een aardige ingreep. De voorste kloppen ook voor geen meter, maar ff vergeten deze bij tank-modellbau te bestellen, ben ook bang dat het er snel weer afvalt.
    Tweede - metalen- mitrailleur kan bij de bestaande aangesloten worden na overleg met tank modellbau. Kan ook een arm 3 module van hun er tussen dan kun je apart vuren met de Hl zender, enfin boeit mij niet voor die 40 euro. Deze haalt dan wel meteen het recoil sprongetje van de tank eruit, nou ja even parkeren.Dan heeft de turret er ook 1 die werkt met ledje uiteraard. De zimmerit voor de Köti en Panzerkampwagen IV komt morgen binnen uit Polen (Atak Model), kan ik de Köti ook verder afmaken, plastic Tamiya meuk er weer afgehaald, reliëf van niks. Houders voor de krik nog niet kunnen vinden, wat er is, is te kort. Kijkspleten aan de zijkanten van de turret ook nog uitboren, is een beetje lastig met de zimmerit maar ok. 1 mm boortje en dremel hulpstuk gebruiken. Nog op zoek geweest naar plastic boomstammetjes van ca 24 x 1,5 cm, setje gevonden van 24 x 3 maar dat wordt overdone. Wel alvast mini ketting besteld om ze vast te maken. Eh oh ja er hangt nu ook een emmer achterop alleen de schaal is niet correct, hij zou tussen de uitlaten in moeten kunnen hangen, daarvoor is-ie te groot. 1:14 zal eerder de schaal zijn. RC Tank.de is er nog niet uit met de correcte schablonen voor de omnummering, de cijfers van het geleverde schabloon waren 2 -2,5 cm hoog terwijl dit 1 en 1,5 voor zwart en 1,2 en 1,7 voor wit moet zijn, enfin men overlegt of dit toch niet te realiseren is....wel aardig van Dominique Slembrouck.Lettertype was ook fout, moet gewoon Arial o.i.d. straks zijn zonder krullen en toestanden.
    Carsten Jansen van tank Modellbau gaf aan dat de Wehrmacht 1:16 antenne met antennevoet en aansluitdraad (12,5 euro) niet aan te slepen is. Dat krijg je als je een goed product in de markt zet, LOL. Prijs is m.i. ook prima.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Bram,

    Over dat emmertje zou ik me niet al te veel zorgen maken.
    Dat ziet er volgens mij goed uit hoor.

    De binnenkant van het lader's luik zou ik niet in het wit steken. Dit was in werkelijkheid ook niet zo.
    Je moet je inbeelden dat je daar als lader achter zo'n wit oppervlak gaat zitten, je voor de sluipschutters een prima doel bent. Met zo'n achtergrond kan je gewoon niet missen!
    Daarom dat die luiken gewoon het kleur van de tank hadden.
    Bij de geallieerden was dit dan khaki en bij de Duitse Panzers zandgeel of Panzer Grau.

    Het wit schilderen van die luiken is een veel voorkomende fout onder de modelbouwers. ;)


    Droop
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Droop,

    Bedankt voor de tip, heb nog een bodempje zandgeel over lol. De binnenkant was daarentegen toch wel wit?! Heb je nog een tip waar ik die boomstammetjes kan krijgen of haal ik ze uit de tuin. Groeten,

    Bram
     
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De binnenkant van de tank was wél wit hoor.

    En wat de boomstammetjes betreft, wel, ik zou ze gewoon uit de tuin halen.
    Veel realistischer dan dat zal je ze niet kunnen krijgen, denk ik. ;)



    Droop
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Oké dus op boomstammen jacht LOL. Enfin de kijkspleten aan weerszijden van de turret zijn opengeboord; gezien de flexibele zimmerit (kunststof) wel lastig maar even nagebrand met een soldeerbout zodat het redelijk strak is. Achterste turret hevel geplaatst na uitboren/frezen/solderen (LOL) ruimte achter de turret. Met een mes begin je echt niks (behalve schade aanrichten) De voorste turrethevels voorzichtig bijgeslepen zodat ze wat meer in de richting komen (zijn nu ietsje te klein maar ok)
    Binnenkant ladersluik is weer geel hoor Droop! Ik heb nog een lader in bestelling sinds 3 wkn zal ooit nog eens komen...Ik denk dat ik de machinegun voor de turret van buiten af doorboor met een 4 mm boortje anders moet ik de hele electronica in de turret slopen..en dan kun je er nog niet goed bij. 1:16 is wel een gepriegel zeg!
    De commandant heeft voor het eeuwige geduld alvast een tankorde opgelijmd gekregen LOL.
    Verder nog wat kleinkram zoals 2 metalen helmen, idem verrekijker en - tas, kaartentas en mini kaartje, tsja de tomtom houder moest er van mij weer af...
    Geluk is met de dommen zegt men enfin bij het uitboren voor de turrethevel bleek er op 1 cm diepte een metalen rand in de turret aanwezig..kwaliteit niewaar....scheelde een heel gedoe met maken van nieuwe zijkantjes en bodem voor de verdiepte uitsparing...en scheelt een hoop tijd.
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  11. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Ik zat jou model nog eens goed te bestuderen en wat mij opviel zijn volgens mij twee historische 'fouten' op het model. Het model is een late versie van Tiger, echter deze versie had volgens mij geen rookwerpers aan de zijkant van de toren. Deze werden namelijk halverwege 1943 niet meer op de modellen geplaats. In de strijd kwam het namelijk voor dat de lanceerbussen geraakt werden door kleinkaliber munitie. Deze munitie kon er voor zorgen dat de rookgranaten spontaan afgingen. Het gevolg hiervan was dat de tankbemanning door de rook behoorlijk lam gelegd werdt in haar optreden doordat het zicht behoorlijk belemmerd was.
    Een ander punt is dat naast het kanon op jouw model twee openen zitten voor een binocular. Dit is, als ik mij niet vergis, vanaf februari 1944 vervangen door 1 opening voor de schutter en zat dus niet meer op de late versie van de Tiger. Dit laatste punt zal ik voor de zekerheid nog wel even uitzoeken qua datering

    groeten jaap
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    zie laatste foto's, de rookwerpers zijn alweer verwijderd mijn voorbeeld tank heeft ze niet en ze zaten de ridders maar in de weg. Nu kan ik op betreffende zw foto niet zien of men ook s-mine werpers (5) had gemonteerd maar wellicht weet jij hier iets over?
    Inzake de 2 openingen, als je een fotootje hebt van hoe 't moet graag, ik hou mij aanbevolen.
    Heb je al een foto van jouw Tiger I in aanbouw en is de zimerit goed gelukt?
    Bedankt en groeten,

    Bram
     
  13. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    heb net even thuis gecheckt. in april 44 werd de Turmzielfernrohr 9b binocular vervangen door de 9c monocular. Het kan zijn dat er frontpantsers met twee gaten nog afgeleverd werden, maar dan werdt in 1 een stalen plug gestopt.
    Hieronder even een lijst van de meest belangrijke veranderingen aan de buitenkant van de Tiger I inclusief data (veranderingen binnenin de tank waren ook legio maar laat ik hier buiten beschouwing:
    -april 42, hydraulisch frontpanzer verdwijnt
    -mei 42, nieuwe tracks met betere grip (Gelandeketten), montage frontspatborden
    -aug 42 installatie rookgranaatwerpers aan de toren
    -sept 42 afneembare spatborden aan de zijkanten van de tank om de brede operationele tracks te beschermen
    -okt 42 Feifel luchtfilter voor optreden in tropisch klimaat
    -dec 42 ontsnappingsluik aan de rechterkant toren in plaats van de MP klappe (machinegeweer poort), 5 S-Minenwerfer worden op het dek gemonteerd
    -maart 43 reserveschakels van de tracks worden opgehangen aan de zijkanten van de toren
    -Juni 43 de rookgranaatwerpers worden verwijderd
    -juli 43 herontwerp koepel; nieuwe cupola voor de commandant, luchtafweergeschut (mg machinegeweer op afuit op de cupola), ventitaltor voor afblazen gassen en dampen vanuit de koepel verplaatst naar voren, MP Klappe vervangen door MP Stopfen (pistool poort). De 2 Bosch koplampen, werd vervangen door 1 koplamp op het dek linksvoor.
    -sept 43 een C-Clamp (haak) gemonteerd links achterkant, zimmerit werd aangebracht vanuit de fabriek (in juni 43 werd het al ter velde aangebracht door de bemanning)
    -nov 43 de 5 S-Minenwerfer en de gereedschapskist op de achterkant tank verdwijnen
    -Dec 43 De koplamp verplaats naar centrum frontpanzer van de bestuurder
    -jan 44 de MP Stopfen verdwijnt, nabijverdediging gebeurd vanafdan via een Nahverteidigungswaffe op de koepel, deze kon rookgranaten, signaalgranaten en fragmentatiegranaten afvuren. Werd echter pas vanbbnaf maart 44 geplaatst wegens gebrek aan onderdelen
    -febr 44 stalen loopwielen, zonder rubberen rand, protectiering werd gelast op dek ter voorkomen dat granaatscherven de draaimogelijkheid van de toren zouden blokkeren
    -apr 44 binocular vervangen door monocular
    -juni 44 drie sokkels geplaatst op de toren om een hijskraantje te monteren die de zware platen en de motor van en uit het achterdek kon liften
    Daarna geen externe belangrijke aanpassingen meer en werd er langzaam overgegaan op de Tiger II
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Hm, oké dat van die monoculair en sokkels is nieuw ik had wel deze tekening:

    [​IMG]
    en deze
    [​IMG]
    Dit is dus de Späte Version maar kan hier geen sokkels ontdekken op de turret.
    Enfin foto's zeggenn meer dan woorden, dus mocht je hiervan foto's hebben...
    In ieder geval kan ik die S-Minenwerfer en de gereedschapskist op de achterkant tank dus gewoon permanent schrappen.
    Nog bedankt voor het napluizen!

    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  15. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey Jaap,

    Ook namens mij bedankt voor deze toch wel zéér interessante info!!

    Top!



    Droop
     
  16. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Droop,

    Ik was er zelf ook erg benieuwd naar. Het was voor mij soms nogal onduidelijk wat wanneer werd aangepast of verwijderd op de tiger. Ben maar eens diep de materie ingedoken, internet, bibliotheek, eigen boeken. Van sommige veranderingen heb ik zelfs het productienummer van de tiger kunnen vinden vanaf wanneer het werd toegepast. Bijvoorbeeld de stalen loopwielen werden toegepast vanaf productienummer 250822, oftwel de 822e tiger die werd geproduceerd.

    Bram voor wat betreft de sokkels: ik heb wel foto's met de sokkels en zelfs het hijskraantje gemonteerd op de toren, zal eens kijken of ik ze kan inscannen

    gr jaap
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Dat zou mooi zijn dan voeg ik dat toe! Een foto van de correcte machinegun opstelling in de toren is tevens erg handig...polyesterplamuur ligt al klaar, LOL!
    Dat je de nodige literatuur hierover hebt is ideaal bij dit soort navorsingen...
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    TWR trading nog maar weer eens herinnnerd aan de oude backorder van 12-10 inzake rookvloeistof en de kabelset voor op de hull...hopen dat het nu eens lukt!
     
  19. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Heb je nog niet eens geprobeerd om een testje te doen met baby olie?
    Ik heb gisteren bij de 1/6 Tiger daarop nog eens een test gedaan en in no time stond de ganse Werkstatt onder rook. :rolleyes:

    Met zo'n geel flesje kan je een heeeeeeeeeeeele tijd vooruit. ;)



    Droop
     
  20. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Hierbij nog wat beloofde foto's van de monocular frontpanzer toren, de sokkels voor de torenkraan en een foto van de kraan. Dit helaas niet een foto van de Tiger I, maar van de II, het is wel dezelfde kraan, heb je direct een idee. Daarnaast nog een overzichtsfoto van een open gemaakte de tiger en tot slot een plaatje met twee tigers, waarvan de bovenste de mijnenwerpers op het dek heeft staan

    groeten jaap

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina