Tiger I Ausf. E Späte Version mit Zimmerit Taigen Advanced Metal Ed.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 26 okt 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    :) Klasse Jaap, dat is zo tenminste duidelijk te zien, ik ga dit weer aanpassen! De 505 had de roofridder pas na jan 1944 als symbool daarvoor was het een raging bull...maar blijft mijn favo symbool die ridder! Of het nu van
    een Belgische bonbonverpakking gekopieerd is of niet! Niet verkeerd idee trouwens, èchte Belgische bonbons LOL.

    Hoi Droop / Luc, nee ik heb gezien het heerlijke weer hier in Nl de Köti nog niet "uitgelaten" maar
    de Zwitsal is wel blijven hangen hoor! Zo doende ook nog geen bericht inzake de Hl proportionele
    rookunit.....wel jammer heb de accu gisteravond even goed opgeladen dus ik ben er helemaal
    klaar voor!
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ik zit net bij Conrad te kijken voor messing buisprofielen, welke doorsnee zou ik moeten nemen om de 3 kraanbevestigingspunten te realiseren? Iemand een idee?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  3. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Oh, dat is een lastige. In het echt is het een 2 tons kraan, De buizen lijken mij op de foto een dikte te hebben van een samengeknepen vuist, 10 a 12 centimeter buis in doorsnee? omgerekend dus een buisje van 6 a 7 mm denk ik zo.

    gr jaap
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Uitstekend Jaap, misschien moeten we jou als buitengewoon adviseur voor lastige tankmodelbouwaangelegenheden (4x woordwaarde) aanstellen?!
    7 mm it is! Groeten,

    Bram
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Gelukkig, weer een upgrade gevonden, een mooiere krik met mooi gedetailleerde bevestigingshaken en vleugelmoeren! Slechts 5,99 Ebay.de
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Kraanbevestigingspunten op de turret: Conrad had alleen 8 of 6 mm doorsnee messing buis, dus wordt het 6mm voor de 3 bevestigingspunten.
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Vraag van Artur inzake aanpassen achterdek:

    Hoi Arthur,

    Ik heb tot nu toe niks aan het achterdek aangepast zie foto van bovenaf op pagina 2 onderaan, mijn Tiger heeft geen bewegende haken dus wordt verplaatsen lastig. De haak van de machinekamer zit al naar rechts verschoven. Afdekking van de snorkel, je bedoelt het driehoekige plaatje van alu achterop en wegplamuren van de "schroef" waar de snorkel onder zit ws.? Dat is wel te doen heb nog een stripje messing liggen en plamuur :). Alhoewel, daar zat ook de speelgoed antenne, om de hull niet te verminken bij eruit slopen van de grote messing plug heb ik daar dus een zendantenne geplaatst. Ik zie nog geen fotoboek op je profiel misschien een idee om wat foto's van jouw sturmtiger to uploaden? Kunt er ook een bouwbericht van maken ben benieuwd!
    Overigens was ik net weer aan het gamen op World of tanks met mijn digitale Tiger I, ik maakte even een screenshot,zie bovenstaande foto, dit beantwoordt zowel de vragen inzake kraanbevestigingspunten op de turret als ook jouw aanpassing voor de späte version..
    Groeten en bedankt voor jouw tip!


    Bram


    Hoewel in dit kleine formaat lastig te zien zijn de bevestigingspunten voor de kraan op de turret (3) en de met een plaat afgelsoten snorkel opening goed te zien alsmede de haak v.d. machine kamer.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    vandaag kwam er een enorme doos van Conrad....reden loupe voor montage van de Aber gereedschaphouders en 6 mm messing buis 50cm lang waren "een beetje" royaal verpakt...zal de 3 bevestigingspunten voor de kraan er dan binnenkort op zetten.
     
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG] Na de foto's van Jaap en de WOT Tiger I nog eens goed bekeken te hebben, de 6 mm messing buis laten vervallen, deze zou qua diameter groter uitpakken dan de turmhebepilze terwijl ze op de foto kleiner zijn. Dus maar even naar Krikke Modelbouw gesneld om 4mm rond messing buis te halen. Dit staat wel goed in verhouding, zie foto.
    Verder de dop van de schnorckel weggefreest; verplaatsen van de haak van de machinekamer naar rechts wacht op een metalen machinekamerluik voor de Tiger I. Dit heb ik vreemd genoeg nog niet kunnen ontdekken (alleen een plastic variant, maar daar ga ik niet voor). Als je ziet wat er voor de Pzkfw IV aan metalen luiken te krijgen is wel vreemd...ik kijk regelmatig op de Duitse Ebay site misschien duikt hier wat op...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren even de mooie filigrane krikhouders gemonteerd, anders zweefde die krik ook maar in het niets, LOL! Helaas is mijn camera niet geweldig maar dus met mooie vleugelmoertjes net zoals bij de S-haak houders, ein echter Hammer voor 6,5 euro via Ebay.de!
    Via RC tank.de komt dan volgende week de 4,5 cm alu loopverlenging zodat de 8.8 cm KwK L/56 tenminste ook goed wordt weergegeven; huidige loopje is wel aan de korte kant.
    Nitrotek nog maar eens herinnerd aan de belofte om een kabelset van de Taigen op te sturen, ik bestelde de Pzkpfw IV onder voorwaarde dat men dat zou regelen, was toen geen probleem maar inmiddels kreeg ik alleen een onogelijk plastic setje van een KV-I binnen rofl. Enfin, 4 e-mails later, Humar gaat er weer achteraan. TWR Trading heeft ook nog steeds nada geleverd, gaat kennelijk goed met de RC tank verkoop, klantenbinding staat op een laag plan.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ziet er goed uit, Bram.

    En het 'obligatoire' emmertje komt ook goed tot z'n recht. :D



    Droop
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    ;)Ohne Emmer ist Mann schnell ausgekackt, oder?!

    Inmiddels heb ik het wel gehad met wachten op TWR Trading en Nitrotek, dus ik kocht een metalen kabelsetje en metalen kabelsethouders via Ebay.de...zijn zowiezo veel mooier dan de plastic versie...problem solved!
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Mijn loop meet 20,4 cm op dit moment, gemeten vanaf het mondstuk.
    Uiteraard loopt deze door in de koepel dus wordt lastig te bepalen wat "er uit steekt".
    Wikipedia.com:
    "At 6.24 m the barrel of the KwK 43 was over 1.3 meters longer than that of the 8.8 cm KwK L/56 used for the Tiger I. The cartridge was also considerably taller (at 822 mm) and wider than that of the KwK36, allowing for a much heavier propellant charge. All guns of the PaK/KwK 43 series could use the same ammunition."
    De loop zal dus 4,94 mtr / 16 = 30 cm lang moeten zijn LOL. Stel dat 6cm hiervan in de koepel zelf hoort te zitten,
    dan zou 24,9 cm niet eens zo gek zijn.....maar ok graag weer jouw bevindingen hierover!

    Voor de loop van de Köti kom ik dan op 6,24 / 16 = 39cm. Hoeveel lengte vanaf het mondstuk van toepassing is, is dus ook nog even niet duidelijk...de loop meet hier, vanaf het mondstuk 25,4 cm x 16 = 4,064 meter
    Groeten,

    Bram

    Na overwegen en gezien de looplengte van van Tiger I späte version op WOT en nakijken op wikipedia besloot ik de loop van de Taigen Tiger I te verlengen met het loopverlengingsstuk uit alu van RCTank.de.
    Dit voegt 4,5 cm toe aan de anders kort uitziende loop zodat deze nu beter de 8.8 cm KwK L/56 representeert.
    Taigen had alweer een prettige verrassing voor mij in petto, het doorzagen ging moeizaam, geen wonder, want er zit een alu loop in de plasic buitenste loop. Geen handelaar die dit noemt dus heren van de verkoop, verbeteren!
    Bij uitboren van het gat voor de achterste turnhebepilz bleek dat er ook alu in de turret zit. Dit model wordt al meer value for money!! Zie foto's. de Tiger ziet er nu een stuk vervaarlijker en realistischer uit!
    Na drogen van de plamuur wordt de loop uiteraard weer netjes bijgeschilderd...toch verbazingwekkend hoeveel leuke upgrades er tegenwoodig zijn!
    Het Wecohe houten blok voor de krik is nu alweer 2,5 wk onderweg ik hoop dat dit nu eindelijk ook eens binnenkomt...zal de Tiger weer goed doen, plastic blokje er dus weer af!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Rechts op de foto is duidelijk de alu binnenloop te zien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2011
  14. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    Ik kwam deze foto tegen en nadat de ik de Tiger eens goed bestudeerd had viel mij op dat de uitstekende "balken" waar de sleephaken aan hangen anders van vorm zijn. Heb dat eens even opgezocht en kwam er achter dat vanaf productienr 250762 in januari 1944:' The hull side extension at the front on both sides was cut out to allow free movement of the shackle for towing and lifting the Tigers'

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    Even terugkomend op jou loopverlenging van de 88 mm.
    Ik ben druk op zoek geweest naar info over een upgrade het kanon van de Tiger I. Maar volgens mij is de 8.8 cm KwK L/56 nooit vervangen door de 8.8 cm KwK 43 L/71. Deze zat wel op de Tiger II, de Jagdpanther, de Elefant, de Ferdinand en de Nashorn is diverse uitvoeringen. Ook in mijn literatuur thuis over de Tiger I vind ik niets terug over een upgrade van het kanon. Misschien heb ik het mis, heb jij info dat de Tiger I spate version beschikte over de 43 L71?

    gr jaap
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG] Hoi Jaap, de loopverlenging is dus niet gedacht om KwK 43 L/71 weer te geven maar de KwK L/56, zie bericht van de 21 ste, kom ik nog op 30 cm uit. Dan is ruim 20 cm kort voor een goede weergave, ik zit nu op 24,9 cm zodat een deel van de lengte idd doorloopt in de turret..zou totaal 30,8 cm moeten zijn in 1:16. (4,94 mtr)
    Inmiddels wist ik het Erdbeerenrot van de brandblusser in matgroen om te zetten, om een charge van de lokale cavalerie voor te zijn. Niet dat ik erg bevreest ben voor een Yp gezien mijn ervaringen als mitralleurschutter aan boord van zo'n achtwieler...we namen ons toen al voor een LEO te kapen in geval van een echte oorlog want dat schoot echt niet op die YP's in het terrein...dubbele turbo's of niet. Maar de YP-R zal wellicht wat meer mans geweest zijn. De Yp was nu eenmaal een infanterie voertuig al is de YP-R de versie met tracks hiervan.
    Met de Leo hebben we het pas over de Cavalerie vzv ik weet. En die snelden met 80 km/h door het terrein terwijl de Yp met amper 20 km een heuvel opkroop...LOL. Op een weg konden ze dan wel al kwalmend op 85 komen.
    Om te zien waren die achtwielers wel erg mooi. Achterin zitten was ronduit krap met wapens en bepakking.
    Vandaag kwam de metalen kabelset met metalen houders aan die ik via Ebay.de vond na lang zoeken. Ik ergerde mij al maanden aan de missende kabelset en de leverancier TWR Trading kwam hier nog steeds niet mee...enfin problem solved en weer minder plastic op de tank! Zie foto. Gelukkig had ik nog metalen s-haak houders voor de Köti liggen met mooie vleugelmoertjes erop..konden mooi hiervoor gebruikt worden. Uiteinden van de kabels weer wit met bruin garen omwikkeld, zo lijken ze op de kabels van de Bovington Köti. Looppoetsstokken weer in bruin (hout) met koper (uiteinden). Als Wecohe nog eens dat houten blokje levert, is de Tiger bijna vrij van plastic parts. Het is tenslotte een tank ;)
    Gezien jouw bericht wacht er dus nog een klusje metaalbewerking inzake de bevestiging van de sleepogen voor op de Tiger späte Version...eens kijken hoe ik dit ga aanpakken, bedankt voor de tip!
    Groeten,

    Bram

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Gelukkig, was al bang dat je een KwK 43 L/71 aan het monteren was op een Tiger I.
    Ik heb zelf eens nagemeten bij mijn Tiger en daar is de loop ook 20,4 cm gemeten vanaf het front torenpanzer. Zoals jij al schreef was de L/56 bijna 5 meter lang. Dit is vanaf het sluitstuk gemeten tot aan de mondingsvlam demper. Immers de 56 staat voor 56 caliber, maal 88mm = 4,928 mm = bijna 5 meter. Komt inderdaad dan neer op iets meer dan 30 cm bij een schaal van 1/16. Uitgaande van de huidige verdeling van 20,4 cm buiten de toren, zou er dus 10 centimeter binnen de toren moeten zitten, en dat klopt bij mij ongeveer wel. Maar ik heb geen idee of Taigen en Tamiya het juist hebben. Het lastige is echter dat ik nergens info kan vinden hoeveel van die 5 meter nu inderdaad buiten de toren steekt. Beste is natuurlijk met een meetlat naar Frankrijk of Engeland om de Tigerloop in het echt op te meten :p
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Precies, 10 cm in de toren lijkt mij een beetje teveel van het goede, daarnaast zie ik erg veel Duitsers die hun loop verlengen...enfin zij kunnen het weten :)
    Daarnaast, de Tiger ziet er erg veel beter uit met deze loop die andere komt toch wat klunzig over LOL. Niet in de laatste plaats om dat hij naast de Köti staat die geen kinderachtige loop heeft, dan valt dat extra op. En die loop was een metertje langer maar veel meer ook niet. Het forum van de sPz. Abt. 507 was i.i.g. erg enthousiast over mijn Tiger!
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2011
  19. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    heb thuis een 20 tal foto's bekeken en opgemeten. Allemaal foto's van de zijkant van de Tiger. Daarbij heb ik het hoogste gedeelte van de romp gemeten tot aan het frontpanser van de bestuurder en de lengte van de loop van het panser tot aan de mondingsvlamdemper. De verhoudingen zijn steeds 100 om ongeveer 62. De lengte van de romp is dan uiteraard 100% en de loop is daar ongeveer 62% van. Nu kan je volgens mij vrij makkelijk de lengte van je loop omrekenen naar schaal 1/16
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Ik zal dit eens nazien...bedankt!
    Verder zag ik bij http://www.imperial-modellbau.de/shop/index2.htm nog metalen persicoopjes
    voor jouw Tiger en een laderluik mittlere version. Zij verkopen ook een schabloon uit metaal wat wellicht precieser
    werkt dan een papieren schabloon.
    Momenteel erg druk met de pzkfpw IV...zie thread.
    Groeten,

    Bram
     

Deel Deze Pagina