Tiger I Ausf. E Späte Version mit Zimmerit Taigen Advanced Metal Ed.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 26 okt 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    "Ik kwam deze foto tegen en nadat de ik de Tiger eens goed bestudeerd had viel mij op dat de uitstekende "balken" waar de sleephaken aan hangen anders van vorm zijn. Heb dat eens even opgezocht en kwam er achter dat vanaf productienr 250762 in januari 1944:' The hull side extension at the front on both sides was cut out to allow free movement of the shackle for towing and lifting the Tigers'"

    Jaap, nog even een vraag hierover, als ik de foto goed bekijk is het niet zozeer een kwestie van wegslijpen dan wel extra aanbrengen van een ander bevestigingspunt voor de Tiger...bij wegslijpen zou het chassis minder ver doorlopen maar ik zie juist dat het chassis verder doorloopt dan het oude chassis derhalve mijn indruk dat er een verlengd bevestigingspunt aangebracht is wat dan meer afgrond is om de bewegingsvrijheid van de shackels te vergroten, wat denk jij hiervan?
    Groeten,

    Bram
     
  2. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Jaap, bedankt voor je snelle reactie :)
    Op jouw laatste foto's is i.d.d. goed te zien dat er naar onderen toe weggeslepen moet worden zodat dit ronder wordt; de bevestigingspunten van de shackels zijn dan weer extra aangebracht en anders van vorm.

    Groeten,

    Bram
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Zo, vandaag de grootste slijpschijf van de dremel maar eens uitgestest op het 4,5 mm aluminium van de Taigen...aldus wordt het front dus als volgt:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Aanpassing aan het nieuwe monoculair zodat de voorkant nu klopt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  6. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Hey bram,

    Zoals je wel weet ben ik ook bezig om te sparen voor de tiger,ik heb alleen even een vraagje,2 eigenlijk.
    Waar heb je die antenne gekocht?
    En heb je de standaart 2000mah accu erin zitten,zoja hoelang kun je er ongeveer mee rijden?

    Groeten rick
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Rick, bij tank-modellbau.de koop je de (enige echte) mooie Wehrmacht 1:16 antenne, let ook op de positie van de antenne.
    Ik kocht een 4300 MAH maar heb 'm eigenlijk nooit helemaal leeggereden...half uur moet zeker lukken hiermee.
     
  8. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Oke bedankt.
     
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Weer een kleine verbetering, metalen kabelhouders 6x voor de metalen kabels via RCTank.de.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  10. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Mooi hoor bram,maar met wat had je ze eerst vasgezet dan?

    En kun je mij een link geven van die houders?Want ik kan ze daar niet vinden,of ik zoek verkeerd :p

    Groeten rick
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Beetje improviseren as usual, contactlijm doet wonderen kost bijna niks bij de Action.Daarnaast nog 2 kleine draadjes om ze aan de handgrepen van het motorluik vast te zetten. Het artikel is: [FONT=Times New Roman, Times, serif]8 Halterungen aus Metall für Abschleppseile/Kabel (Klein)[/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif]mtt13 [/FONT][FONT=Times New Roman, Times, serif]6.95EUR[/FONT]
    Bij RC Tank.de waar je al keek. Je boort gaatjes van 1.6 mm contactlijm erbij en vast als een huis.
    Enfiin als je nagaat dat ik begin november met de Taigen startte en nu nog steeds op zoek naar een metalen motorluik wat open kan + de afsluitkhaken beweegbaar heeft. De Köti heeft dat standaard, voordeel, door dit luik laad je de accu makkelijk op zonder de hele tank weer open te maken, gaat wel snel bij de Taigen (2 metalen lipjes onderop de achterkant) maar dan nog, gemak dient de mens. Merkwaardig dat dit voor het meest verkochte tankmodel aller tijden niet te koop is, maar wie weet krijgen Asiatam of Wecohe nog eens de geest.
    Over Wecohe(.de) gesproken, die doen nu al 2,5 mnd over levering van een echt houten blokje met messing houder voor de Tiger I, idem voor de Panzer IV besteld. Ze komen uit Engeland maar worden nog steeds niet geleverd. Enfin de aanhouder wint (hoop ik LOL)
    Groeten,

    Bram
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Looplengte Tiger I: de loop van de Tiger II is 1,3 mtr langer dan die van de Tiger I,
    Hieronder de beide Tigers naast elkaar na loopverlenging. Omgerekend in 1:16 zou de loop van de Köti een 8,1 cm langer moeten zijn. De standaard loop van de Tiger I
    is dus wel degelijk te kort.
    Het onderstaande product lost dit op:

    [FONT="arial,][COLOR=#666666][B][U]Rohrverlängerung für Heng Long Tiger 1:16 aus Aluminium[/U]
    ca. 4,50 cm lang und 1,3 cm.durchmesser
    Die Enden sind geriffelt für einen besseren Halt.
    Ändern Sie die Länge in die original Tiger I Länge[/B][/COLOR][/FONT][/CENTER]

    Mijn loop meet 20,4 cm op dit moment, gemeten vanaf het mondstuk.
    Uiteraard loopt deze door in de koepel dus wordt lastig te bepalen wat "er uit steekt".
    Wikipedia.com:
    "At 6.24 m the barrel of the KwK 43 was over 1.3 meters longer than that of the [URL="[URL][URL]http://www.modelbouwforum.nl/wiki/KwK_36[/URL][/URL]"]8.8 cm KwK L/56[/URL] used for the Tiger I. The cartridge was also considerably taller (at 822 mm) and wider than that of the KwK36, allowing for a much heavier propellant charge. All guns of the PaK/KwK 43 series could use the same ammunition."
    De loop zal dus 4,94 mtr / 16 = 30 cm lang moeten zijn LOL. Stel dat 6cm hiervan in de koepel zelf hoort te zitten,
    dan is 24,9 cm niet eens zo gek.

    Voor de loop van de Köti kom ik dan op 6,24 / 16 = 39cm. Hoeveel lengte vanaf het mondstuk van toepassing is, is dus ook nog even niet duidelijk...de loop meet hier, vanaf het mondstuk 25,4 cm x 16 = 4,064 meter


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Met oog op het naderende voorjaar en de daarmee gepaard gaande dooi en modder besloten de heren wat voorzorgsmaatregelen te nemen. Bij een verwoeste Poolse hoeve werden oude roestige kettingen meegenomen, om daarmee twee boomstammen mee te kunnen nemen. Altijd handig om uit wat al te diepe modder te geraken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  14. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Hey Bram, leuk bedacht de boomstammen! Zijn ze alleen niet iets te groot vergeleken met de schaal!?
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Hoi Wouter,

    Hmmm nou nee, zie boven!Ook een van de s.Pz. Abt. 505 maar dat zag je direct al :)
    Herinnert mij eraan...wilde mijn späte version eigenlijk naar dit nummer omnummeren.
    Potje geel bestellen dus.
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Klein onderhoudsbeurtje voor de Taigen Tiger I, de S haak en id. houders had ik destijds verkeerd gemonteerd dus nu na 4 jaar maar eens gecorrigeerd LOL.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tevens waren de handgeschilderde Abschussringe toch wel erg lelijk maar eens gesmokkeld met een decal van Peddinghaus voor Michael Wittmann's eerste Tiger die had al aardig wat weggeschoten....

    [​IMG]
    zo was het

    [​IMG]
    Als je wat bescheidener wilt zijn knip je er gewoon een paar af...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarnaast kocht ik nog metalen periscoopjes voor de voorste luiken en vond ik eindelijk maar toch via Ebay.de een metalen "Anlasserkurbel" die dan weer rechts acherop de tank hoort.
    De metalen tracks op de zijkant van de turret van zilver naar zwart met een zweem van zilver geschilderd zodat ze meer matchen met de metalen tracks waar de Tiger op staat.

    Aangezien mijn 2 kattentijgers nogal eens naast of bijna op de Tiger I en II liggen, moeten er nogal eens antenne's rechtgebogen worden of de boomstammen liggen er weer af, nu even de extra S haak houder voor met secondelijm opnieuw vastgezet was ook gesloopt lol enfin tijgers onderelkaar...

    Zo, dit bouwbericht zo goed en zo kwaad als dat kan gerepareerd, een vriend van mij maakte ik enthousiast voor de 2.4 Ghz Taigen Tiger I waarmee hij nu begon, kan hij wat zaken vergelijken :)
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015

Deel Deze Pagina