Bouwverslag Tiger Moth DH 82A G-AJHS

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MichielNED676, 10 jul 2017.

  1. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    IMG_0827.jpg

    Leuk dit! En een uitdaging om in juni op Seppe naast de echte te staan!
     
    E.hof, jve, onno10 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Gaaf Michiel! Uitstekende motivatie om door te gaan. Je kist wordt prachtig.

    Groeten Ralf
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Yes...echt gaaf
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Hoi Michiel ,

    Leuk , die aandacht voor je Tiger Moth en ook nog een verwijzing naar het forum.
    Het is handig om de echte Tiger Moth in de buurt te hebben.
    Succes verder met de bouw en op naar Juni 2019 .
    Dat zal wel lukken.

    Ton
     
  5. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    [​IMG]

    [​IMG] IMG_0835.jpg

    Motor, uitlaat, ontsteking en tank ingebouwd.
    Tank met vuldop aan onderkant met de slangen via de bovenkant waardoor hij nooit zal lekken.
    Kap passend gemaakt. Nu op zoek naar aluminium kleur verf hoogglans.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Echt fraai
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Bestaat dat?


    jan.
     
  8. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Uiteraard, ze kunnen alles mengen.
     
  9. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    IMG_0858.jpg

    De spinner is aluminium. De kap gespoten met grijze verf (mat) en daarna hoogglans blanke lak. Je ziet bijna geen kleurverschil.
     
    Énke Blériot, femmo, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Prachtig gebouwd! Ik vind het altijd een lust voor het oog om naar dit soort handwerk te kijken. Daar komt bij dat dit geen statisch model is maar dat het ook echt gaat vliegen.
    Toch heb ik wel iets te zeuren. Er is iets wat bijna nooit op schaal wordt gemaakt bij een Tiger Moth, ook niet bij deze. Dat is de draairichting van de propeller. Bij veruit de meeste één motorige vliegtuigen draait de prop voor de kijkers tegen de klok in. Van uit de cockpit is dat dus met de klok mee. De Havilland heeft om de ene of andere, voor mij onduidelijke, reden destijds besloten dat de Gipsy motoren de andere kant op moesten draaien. De motor van de Tiger Moth draait dus met de klok mee!
    Het zou wel een mooi detail zijn als je dat ook voor elkaar zou kunnen krijgen. Dat zal wel lastig zijn want de draairichting van de meeste verbrandingsmotoren draai je niet zo makkelijk om.
     
  11. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Dank Ernst voor je complimenten. Het omdraaien van de draairichting zal vast te doen zijn maar hoe ver gaan we met schaalmodellen? Het zal bijna niemand opvallen dat hij naar rechts draait gezien vanaf de vliegrichting. Als je met een schaalmodel op een evenement bent kijkt 90% niet naar de details. Als je iemand erop wijst dan is het al vaak “ oh ja” dat is mooi. Mooi voorbeeld is de Pup die ik heb gebouwd. Daar zit een cockpit in waar weken werk in zit. Heb er nog nooit iemand naar zien kijken! Het is toch het geheel en in een vliegbeeld zie je de kleinste details waar veel werk in zit niet. Ook niet de draairichting. Hier op het forum zitten deze freaks wel! En begin er zelf ook steeds meer een te worden!
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Sowieso is de diameter van de propellers waarmee gevlogen wordt meestal niet op schaal. Daarom heb je bij de schaalwedstrijden een vliegprop en een statische (dummy) prop voor de beoordeling. Die statische prop is dan op schaal en gedetailleerd met bijvoorbeeld metaalbeslag, wat op een vliegprop niet mag. Zo'n statische prop kan je dan ook in de juiste draairichting maken. Voor een vliegprop gaat dat echt te ver.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik kijk zelden of de cockpit mooi uitgevoerd is, maar de buitenkant van een vliegtuig: dat zie ik wel.

    Mag ik in dat kader een opmerking plaatsen? :)

    Er worden nu een paar schroeven, niet op schaal en met heel verschillende koppen, gebruikt, op en in de buurt van die hatch (?) in de motorkap.

    Ik neem aan dat je die nog gaat vervangen door de fasteners (?) (desnoods niet-funtioneel), zoals op de foto hieronder.

    [​IMG]

    Succes!


    jan.
     
  14. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Jazeker Jan, die schroeven is echt wel jouw ding maar prima hoor! Moet op zoek moet naar dergelijke fasteners. Ben ze nog niet tegengekomen.

    @Henri: weet dat hoe het op schaalwedstrijden gaat met wisselen van de props. In 2012 een jaar actief meegedaan, samen met mijn helaas overleden vliegvriend Gerard Rutten. Schaalwedstrijden wil ik niet meer aan mee doen. Vind evenementen en vliegshows wat leuker.
     
  15. Snoopey67

    Snoopey67

    Lid geworden:
    20 feb 2013
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Vught
    Top Michiel ! Je Moth ziet er nu al super uit en schiet al aardig op. Zie hem graag verschijnen als ie klaar is op ons veld.
     
    jve vindt dit leuk.
  16. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    IMG_1098.jpg

    IMG_1102.jpg

    IMG_1101.jpg

    IMG_1103.jpg

    Motje vandaag daglicht gezien. Er moet 2,5 kilo lood in de neus en totaalgewicht gaat waarschijnlijk 15,3 kg worden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    E.hof en jan brilman vinden dit leuk.
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    En mannetjes er in!


    jan.
     
  19. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Prop en mannetje komen nog. Is nog lang niet klaar hoor! Details, details..........! Heb hem opgebouwd om te kijken waar ik met gewicht zat en of ik de 3 lipos voor de ontvanger (2x) en de ontsteking (1x) in het opbergluik achter de tweede cockpit kan plaatsen. Is ver achter het zwaartepunt maar als het lood er eenmaal inzit heb ik er zo ontzettend veel voordeel van. Kan ze er dan heel makkelijk uithalen. Noem het maar gebruiksgemak.
     
  20. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Prachtig!
     

Deel Deze Pagina