Tiger Moth DH82

Hallo Beste mensen.

Ik zal me even voorstellen. ik ben patrick en vlieg al van kinds af met model vliegtuigen bij LLC aeria in leeuwarden. Vroeger bouwde ik veel vliegtuigen zelf. Maar de laatst tijd is het veel tupperwear (piepschuim). naar aanleiding van het draadje Han de Bouwer de spullen opgezocht van een project Die ik ruim 20 jaar geleden ben opgestart. En nu maar voor het eerst een bouwdraadje opgestart. misschien lukt het me om een paar probleemen op te lossen.

Oorspronkelijk geplaatst door patri de vals
Hoi Han
Ik heb het draadje in stilte gevolgd. Maar wat is dit een mooie kist geworden.
Het gaf mij weer insperatie om met mijn tiger moth in de weer te gaan. van een tekkening van Yke Rusticus. Ik ben nu bezig om de struts op maat te maken en de vleugels daarmee goed uit te lijnen.
ga je daar ook een bouwverslag van maken? Denk dat Jeroen Weel dat ook zeker zou waarderen!

Freek

@ Han: sorry voor het inbreken in je draadje ...

Mijn grootste struikel blok is is de lengthe bepaling van de struts. De eerste poging is mislukt. Omdat de constructie te complex werd. En kreeg het daardoor gewoon niet voor elkaar. Het lastigste is de Vstelling van de vleugels de bovenste vleugel heeft 2 graden en onderste vleugel 4 graden. ik wil nu met messing plaatjes werken die onder de struts komen en daarop worden vast gezet worden. En door de messinplaatjes komt een M4 schroef die bij montage in de vleugel wordt vast gedraaid. Maar de lengthe van de struts staan niet in de tekkening. Met trail and error zou ik denk dan uit moeten vinden. Maar misschien hebben de mensen hier nog goede tips. ik bezit helaas niet over een goede instelhoek meter. moet alles meten met een meetlat.

Verder maak ik ook me ook een beetje zorgen over de instelhoeken van de vleugels met de romp en het stabilo. Ik twijvel of dit wel helemaal juist is. Omdat een plaatje meer zegt dan woorden heb ik hier een linkje over de gemaakte instelhoeken zoals het nu is.. Mijn tigermoth 2 | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Hierbij de foto,s van het totale project. ik weet niet hoe ik hier de foto,s rechtstreeks op krijg. ben een beetje computer dislect.
tigermoth | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Mooi model :yes:

MiniFoto-6JEUTLU7.jpg

wat je kint doen is het model neerzetten de vleugols ondersteunen onder de juiste v stelling en dan de maten opnemen voor de struts
het is makelijker dan het lijkt
heb het al is met een pits gedaan
was men eerste duboldekker
eigen ontwerp

het is een mooi model
maar oficieel geen echte yke rusticus
hij heefd hem overgetrokken
van of tony clark of brian tailor

Hallo Patri, welkom :D

Mooie kist, aan de tekening te zien lijkt het me een kopie van Toni Clark

Foto-OHMOVWAL.jpg

1 advies: koop een goede instelhoekmeter, noodzaak bij dergelijke kisten
B.V. het kitje van Graupner

Instelhoekmeting%20ST2.jpg

Foto-EVIACSHO.jpg

Van wat ik hier lees uit jouw foto's zou ik de instelhoeken niet gebruiken(!)

Toni Clark heeft beide vleugels op +3 graden staan en het stabilo op +5 tot 6 graden.
Dat werkt prima en lijkt me niet onverstandig ook aan te houden.

Werkwijze voor je struts:
Haal onderstel van de romp en plaats de romp op blokken, in ieder geval stevig op zijn plaats
Steek de ondervleugels erop en meet de instelhoeken, support ze van onderen.
Zo ook met bovenvleugels.
Zorg dat ze correct onder de juiste hoek en instelhoek afgesteund worden.
Nu kun je met een stuk papier de struts uit gaan meten/tekenen.
Tussen de vleugels op positie waar struts moeten komen rechtstandig een stukje papier/karton plaatsen.
Papier erbij plakken of afknippen tot je de juiste maat hebt.
Teken de plaatsen af waar de bevestigingspunten zitten.
Nu heb je de uitgangspunten voor de struts.
Teken ze op de mal en maak ze van vuren.

Het is belangrijk dat de opstelling goed op zijn plek blijft om maatafwijkingen te voorkomen.

Zo zou ik het zelf doen, Succes,
Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
ja inderdaat Yke heefd het model gebouwd en gevlogen
toen was i nog jong
jaren 70 volgens mij
ik vermoed dat Yke wel wat wijzigingen had gemaakt om het model meer schaal tew maken
zoals de v steling van de vleugols
ik heb in Yke zen raport gelezen dat het model erg goed vloog

Het lastigste is de Vstelling van de vleugels de bovenste vleugel heeft 2 graden en onderste vleugel 4 graden.

Voor wat het waard is: het origineel heeft 2,75 graden V-stelling voor de bovenvleugel en 4,5 graden voor de ondervleugel.

dan zou ik dat aan houden
het kan wezen dat yke hem wat stabieler wou hebben
de zenders toen waren niet zoals de zenders nu

oke wat nu al veel reacties. aan de Vstelling kan ik niet veel meer veranderen. En ben ik ook niet van plan. Misschien nog wel aan het stabilo de instelhoek goed uitmiddelen.

Voor de struts maar een extra plank ophalen en die maar tijdelijk opstellen. om de vleugels goed uit te lijnen. Mijn hobby kamertje is dan net wat te klein om dit alles goed op te stellen.

Ik zie nu pas op jou schetsen dat de 2 graden en 4 graden V-stelling gemeten is aan de vleugels t.o.v. elkaar, dus met één vleugel horizontaal en de andere 2 respectievelijk 4 graden omhoog wijzend. De hoeken die ik opgaf voor het origineel zijn voor elke vleugel t.o.v. de horizontaal, dus in jou schets zou dat neerkomen op 5,5 graden en 9 graden!
Dat lijkt mij toch wel een erg groot verschil.

Mijn tigermoth 2 | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Ik ben weer een grote stap verder. Ik heb zelf een instelhoekmeter in elkaar geknutseld. En de lengte van de struts bepaald. Er zat een kleine verdraaing in de vleugels. Die ik met de bekleding eerst heb recht getrokken.
Maar nu ben ik nieuwsgierig hoe bij de Tony clark tigermoth De plaatje onder de struts vast zitten waaraan weer de staalkabels weer vast komen te zitten En het schroefje door heen gaat om de struts vast te zetten op de vleugels.

Mijn idee is op de messing plaatjes die ik al gemaakt heb. Om daarop een lasdraad van 2 mm dik te solderen. En dan een gaatje te boren door de onderkant strut en dan de strut over het lasdraadje heen te schuiven. ik twijfel alleen of het wel sterk genoeg wordt. Dan heb je nog de spandraaden die naar de romp gaan. en die tussen de struts in komen. De draden sie tussen de struts komen wil ik dan ook masief maken. van 2 mm lasdraad Zodat de instelhoeken van beide vleugels gelijk blijven.

Back