Tigershark van Graupner

Heb mijn eerste edf, nieuwe tigershark van graupner..

Pa meegenomen van jetpower 2006..

Net nieuw van graupner, al bestaand onder

http://www.der-schweighofer.at/web/...81&PHPSESSID=e0c2966e46b5699cc9620bbe857d883c

en nu dus bij graupner onder;
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9579

Ik ben dus begonnen met bouwen, maar nu kwam ik er achter dat mn lipo niet past.. :( Terwijl ze bij graupner schrijven dat ie voor 3c 2000 bedoeld is ?? En ze hebben bij de stand ook deze set verkocht ?

Iemand toevallig bekend met dit toestel, en al een accu'tje er in kunnen proppen ??

Tigershark von Graupner 9579
Inline 380 von Graupner 6542
2000 3s lipo von Graupner
Empfänger SMC 16SCAN35 MHz 7053

Wel ik heb het kistje gevlogen en het ging 'oerend hard' ;-).
Spijtig genoeg moet ik alles wat volgt, iets wat nogal eens gebeurd als het over RC-vliegtuigjes gaat, in de verleden tijd vertellen.
Ik had wel flink wat modificaties aangebracht zoals:
-motor: Lehner 1520/15 met MiniFan op 65mm afgedraaid.
-accu: FlightPower 2500mAh 3s.
-ipv één centrale servo voor de rolroeren eentje in elke vleugel.
-de stuurstangen voor het hoogteroer langs de binnenkant van de romp. Was wel een enorm prutswerkje maar vond het niet kunnen dat ze gewoonweg langs de buitenzijde van de romp gelijmd moesten worden.
Wat het vliegen betreft: handstart was zonder problemen mogelijk, mss ook omdat ik een stuwkracht/gewichts verhouding had van ongeveer 1/1. Als ik mij goed herinner woog het model 635gr en had nagenoeg evenveel stuwkracht. Dit alles bij een stroom van 23 à 24ampere.
De vitesse dat het kistje haalde was enorm, niet zo snel als m'n piranja maar het kwam toch flink in de geburen. Het landen was ook geen probleem omdat de vleugelbelasting aan de lage kant was.
Het enige waar ik mijn twijfels bij had is de stevigheid van de romp terhoogt van de luchtinlaten. Daar zat echt niet veel materiaal en was de romp dan ook vrij zwak. Voor het vliegen zelf geen probleem maar als de landing eens niet honderd procent zit denk ik dat het daar al eens zal knakken. Nu zover is het bij mij niet gekomen want tijdens de vierde of vijfde vlucht is het toestel ten prooi gevallen aan een storing tijdens een snelle lage doortocht, spijtig want ik had er echt zin.
Al bij al vond ik het een leuk goedvliegend kistje, tenminste als er een deftige motorisatie in zit, met de orginele motor heb ik geen ervaring maar dat zal ongetwijfelt een héél pak minder zijn.

Dirk

Dirk,

Bedankt voor je uitleg, ik had die modificatie's ook ing gedachten zoals stuurstangen langs binnen, en servo voor rolroeren bovenop.
Ik heb overigens ook een brushless motor de inline 380 van graupner.

Echter mag ik u vragen hoe u de accu erin gekregen heeft ?

De accu die ging er gewoonweg langs de cockpit in hé ;-)
Nee zonder zeveren, het plankje dat er vooraan moet in gelijmt worden had ik zodanig aangepast dat het dieper kwam te liggen en naar voren afhelde, zo kon de accu verder naar voren en kwam ook het zwaartepunt goed want de Lehner weegt wel een beetje meer dan de Speed400 die bij de kit zat.
Met de Graupner motor zal het ook wel behoorlijk gaan denk ik.

alvast succes en plezier ermee

dirk

nee, helaas nog maar weinig tijd gehad om te kunnen bouwen..

Ben nog altijd aan het passen en meten hoe alles erin te krijgen..

Had eerst verlengkabels voor tussen motor en regelaar gemaakt, maar ga deze maar weer inkorten, en de regelaar direct voor de fan plaatsen..

Dan nog een oplossing voor de plaatsing van de accu zien te vinden.

Alle componenten, en dus ook de accu, worden voorgeschreven door Graupner, maar hoe ze alles erin krijgen ?

Neem aan dat het toch mogelijk moet zijn accu's erin en eruit te krijgen om te wisselen ?

De rest van de bouw verwacht ik geen problemen mee, maar wil er zker van zijn dat de regelaar en alle koppelingen goed zijn, want na het lijmen van de rompdelen kom je dus echt nergens meer bij..

Groeten,

Jasper

Hoi,

Vandaag de Tigershark aangeschaft met de brusless 380 inline motor.
Hoe zijn de prestaties hiermee?
Hoeveel stroom trekt het motortje op 3 cellen?
Moet ik mijn cc regelaar op max. frequentie zetten ivm het hoge toerental?
Nog verdere tips van harte welkom....

Ik heb onlangs ook een Tigershark kistje aangeschaft via parkflieger.de en lijkt verdacht veel op die van Graupner.
De motor + regelaar worden bijgeleverd. Het is een kleine borstelloze motor van 20mm diameter en 40mm lengte. De kv=3500.
Ik heb gisteren de motor ingebouwd in de buis en eens laten lopen. Dat blaast dus onverwacht heel hard, ongelooflijk , en dat van zo'n klein motortje.
Aanvankelijk had ik de EDF in een bankschoefje geklemd, maar bij vol gas vloog hij eruit ..... ik had never nooit gedacht dat dit nog zo'n trekkracht opleverde.
De opgenomen stroom is dan ook 20A bij een spanning van ca. 9.2V . Dus da's bijna 190W met zo'n klein motortje !
Dit zal wel heeeel erg snel vliegen verwacht ik zo.

Van de aileron aansturing heb ik ook al gelezen om dat met 2 miniservo's te doen.

Voor de regelaar zoek ik nog een plekje waarbij hij nog een beetje koeling ktijgt, kan geen kwaad, misschien aan de bovenkant net voor de buis van de ducted fan en dan met een klein "luchthappertje" naar de buitenkant oid ...

Verder heb ik sneldrogende houtlijm gebruikt om de piepschuim delen te lijmen. Dat gaat prima ! Geen gedoe met lijm mengen en ook stinkt het minder.

Wordt vervolgd ....

(alle tips welkom)

IMG_2995.jpg

IMG_2996.jpg

IMG_2997.jpg

IMG_2998.jpg

IMG_2999.jpg

IMG_3000.jpg

IMG_3001.jpg

IMG_3002.jpg

IMG_3005.jpg

IMG_3007.jpg

IMG_3008.jpg

IMG_3009.jpg

IMG_3028.jpg

IMG_3029.jpg

IMG_3030.jpg

IMG_3031.jpg

IMG_3032.jpg

Ik zou graag willen weten wat de afmeting is van de fan die er in zit....

En kan het ook met een 3800 kv brushless motor van de 64mm edf setup van een robbe amxjet?

Is het spul allemaal wel sterk genoeg om een leuke duik aan te kunnen???

Back