Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland

    Bijgevoegde bestanden:

  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die PDF kun je gewoon bijvoegen met "upload bestand" volgens mij....

    Oeps, dat had je al uitgevonden....
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland

    Bijgevoegde bestanden:

  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Oeps ik word nog handig met die computer Whahah
    Maar dit is de info die ik had
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er word ook al in de instructies naar verwezen, dat je de brandstof GOED moet filteren, maar wat ook van behoorlijk groot belang is, is het voorkomen van luchtbellen in de brandstofslang. Ik beveel een viltclunk aan, en ALS je een tweede brandstoffilter monteert, monteer het dan verticaal, met de aansluitng naar de carb aan de bovenkant....

    Mijn filtertje ligt horizontaal (kan niet anders) en ik moet de heli minimaal de eerste vlucht van de dag even verticaal houden met lopende motor, om de lucht te verwijderen, anders krijg ik bij de eerste keer ruig pitch geven een nare schrik-verrassing (motor die na een paar meter klimmen héél abrupt inhoud)....

    Ik filter 4 keer: van jerrycan naar veldcan, van veldkan naar model, en dubbel in het model. Ervaring leert, dat dat nodig is....
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    De brandstof filteren is een MUST en dat deed ik ook (zelfs de Aspen blauwe versie die ik gebruik en later zeker als ik op de Euro 95 overga op me eiland)
    In de laatste jerry can met pomp die ik voor het daadwerkelijke tanken gebruikt naar de heli zit een Vilt klunk
    In de Heli tank zit ook een Vilt klunk en de line naar de Carb zit ook nog eens een filtertje
     
  7. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Ik had een jaar of twintig geleden een Kalt met een 22cc benzinemotor, maar als ik het nu zo lees heb ik destijds een kolossale hoeveelheid fouten gemaakt. Ik bedoel: bij de pomp in een jerrycan benzine gehaald, thuis olie erbij en schudden, en klaar. Voor de rest gewoon de heli tanken en vliegen, afgezien van de viltclung verder geen apart filter. Ding liep altijd, sloeg nooit vast, en ik hoefde nooit aan de naalden te draaien.

    Groet, Jan.
     
    Bartvd vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Buiten dat ik er 100% van overtuigd ben dat benzine vroeger zuiverder was dan tegenwoordig, Je kunt mazzel hebben.... de ene benzinepomp is de andere niet (hoe schoon zijn de opslagtanks?), en de ene partij benzine is ook de andere niet:
    Ik haal mijn "vliegbenzine" uitsluitend bij één pomp (vroeger was dat BIM, tegenwoordig Gulf) maar de ene keer zie ik het vuil gewoon meekomen als ik overgiet via een filter, de andere keer is er niks te zien. Met name als ze nét bevoorraad zijn dwarrelt er veel vuil in die 40 jaar oude tanks....

    Maar Walbro carburateurs staan er algemeen om bekend, érg gevoelig te zijn voor zowel vuil als luchtbelletjes. Toen ik er 11 jaar geleden mee begon, filterde ik niet zo angstvallig als nu. Toen moest ik nog wel eens aan de naalden draaien, waarbij het heel opvallend was, dat ik meestal de motor iets rijker moest zetten, en 5 minuten later weer wat armer....

    Ik neem het zekere voor het onzekere, en filter me liever een ongeluk dan dat mijn heli verongelukt omdat het ding nét op het verkeerde moment uitvalt....
     
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nou en die opslag tanks zijn VUIL hoor tegenwoordig ik moest ze regelmatig schoonmaken voor inspectie en je wilt niet weten wat daar in zit als deze schoongemaakt moet worden
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vanmorgen, terwijl moeders naar school was, nog even "achteloos" 44 minuten op één tank gevlogen....
    09:10 gestart, en 10:10 was de tank leeg, met maar één start....

    Meerdere keren even de vingers op moeten warmen, maar de motor gaf geen slag verkeerd....
    We gaan al aardig richting de 40 draaiuren.

    Ik blijf nog steeds enthousiaster worden....
     
  11. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Ik heb een andere berekening. Heb 54 Gallon besteld uit de US. Prijs $867.24. verzendkosten van Texas naar Miami $ 256.72 Oeps! Fed-ex verdient lekker.
    En nu komt het minder leuke van Miami naar Curaçao $ 394.41. Men berekend hier 10.5% invoer tax en 6% btw ook over de verzendkosten van Texas tot aan Curaçao.
    Ik kom uit op $28.92 de Gallon (Euro 25.64).
    Doe 9 minuten op 650cc.
    Brandstof is Powermaster 23,5% nitro en 23% LV olie.

    Frans.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoel ik..... Maar dan heb je wél een bult vermogen en geen gedoe....
    En eerlijk is eerlijk, je vliegt een .90, da's natuurlijk ook geen eerlijk vergelijk qua kosten....
    De basisprijs van ruwweg 4 dollar voor een liter 23% Nitro is super.... maar die bijkomende kosten... brrrrrrr.

    Wel een beetje schrikken, dat je voor een uurtje vliegen ruim 4 liter ofwel bijna 30 euro wegstookt.... (het zal wel iets minder zijn uitgaande van dat je die tank van 650 ml niet tot de bodem leegstookt, maar toch....)
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, die webwinkel heeft keurig zijn beweringen waargemaakt, vanmorgen rond een uur of 10 was ik in het bezit van 10 L spotgoedkope Castrol RS, keurig verpakt, zaten als bonus twee kartonnen wegwerp-trechtertjes bij :D

    Ik ben weer een blij mannetje.... in huidig tempo kan ik hier geschat zo'n 3 jaar mee vooruit....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het vorige bericht (Maandag) begon ik het al sterk te vermoeden, maar ik wilde er nog niet echt aan. Maar na sindsdien nog een paar tankjes leeggevlogen te hebben, lijkt het er steeds meer op, dat het echt zo is.
    Toen ik nog met 1:10 smeerde, kwam er niet heel veel olie uit de uitlaat, maar wat er uit kwam, was zwart, kleverig en tamelijk fijn verdeeld over (hoofdzakelijk) de staartsteunen en de rotorbladen.
    Met 1:5 verwachtte ik meer olie, maar dat bleef op het eerste gezicht uit....
    De laatste paar tankjes leek het echter alsof er bijna geen olie meer uit komt. Het komt er nog wel uit (en zelfs meer, want er gaat minstens 50% meer olie per minuut doorheen) maar het is A) niet meer zwart, B) niet meer kleverig, C) niet meer zo in hele fijne spettertjes verdeeld en D) het zit niet meer overal.
    Blijkbaar moest eerst de viezigheid uit de uitlaat gespoeld worden voor het effect zichtbaar was.

    Hoe dan ook, de heli ziet er nu na een half uurtje vliegen veel minder vies uit, en is stukken makkelijker schoon te maken: het zit veel minder "overal" en het veegt er gemakkelijk af.
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dus nu smeert het in plaats van dat het verbrand zeg maar


    Groeten,
    Arie
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk het.... Al is dat mischien te kort door de bocht: het zwart van voorheen kan ook veroorzaakt worden door de zeer onvolledige verbranding van voorheen (De motor kreeg voorheen 11,8 ml benzine per minuut, nu nog maar 8,3)....

    Hoe dan ook, het effect is dat de heli MINDER vies is, met MEER olie in de brandstof. Heel tegenstrijdig....
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2016
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk.... dit is wat er in het filter ligt, na 5 liter schone benzine, zo van de pomp...

    IMG_2690.JPG
     
  18. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Zou dat de viltclung kunnen passeren?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee....

    Ik heb ook een papierfilter in de tank-slang zitten, maar daarvan was twee weken terug het filterelement losgeraakt (reeds vervangen uiteraard) dus die dingen zijn geen garantie.
    De Viltclunks die ik altijd gebruikte (Webra), hebben een losse vilten huls die om het metalen gewicht geschoven word, en geven dus ook geen garantie dat er iets langs het vilt kruipt.
    Ik heb al een hele tijd geen ECHTE viltclunks meer kunnen vinden, tegenwoordig is het een soort van poreuze kunststof. Geen idee hoe grofmazig dat is.

    Maar dat doet er niet toe, ik wil dat vuil gewoon niet in de tank van het model hebben, want dan verzamelt zich dat allemaal daar, en vroeg of laat komt het ergens waar je het niet wilt hebben....

    EDIT: Helemaal vergeten te vertellen.... Had vanmiddag nog een tankje willen vliegen, maar was gisteren vergeten de UBEC los te koppelen....
    Dus vanmiddag had ik nog maar 7,5 V boordspanning. Heb het bij een kleine 20 minuten gelaten, waarna de boordspanning tot 7.4V gedaald was. Terug opladen gaf ruim 2250 mAh, dus theoretisch had ik nog 350 Reserve toen ik stopte.... Niet erg veel, en toch wel happy met die telemetrie.
    Zal nu ongeveer aan de 40 vlieguren zitten....
    Heb nog een paar kleine ideetjes om de koeling te verbeteren: tussen bovenste en tweede koelrib is het hart van de kop niet erg ver weggestoken, daar valt nog minstens een 5 a 10 cm2 te winnen, en wat me nog niet eerder opgevallen was:
    Op de foto is te zien dat de meest linkse koelrib erg dik is en bijna stijf tegen de tunnel ligt. Daar kan geen lucht langs, en ook is duidelijk te zien dat in het midden het hart erg ver weggedraaid is, maar tussen de meest linkse en de ribbe er onder niet....
    Die bovenkant van de kop representeert mischien wel 10 of 15% van het totaal beschikbare koeloppervlak, en als dat dan niet of nauwelijks meedoet:rolleyes:

    IMG_2691.JPG

    Morgen eens kijken of ik de cylinderkop in de draaibank opgespannen krijg (wat ook nog niet een sinecure zal worden........
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 mrt 2016
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De kop is vlakgedraaid (minstens 1,5 mm verwijderd) en de kern is ook wat weggestoken, maar dat is niet zo goed gelukt als ik gewild had, want de steekbeitels kwamen niet diep genoeg dus dat heb ik met de hand en een beugelzaag gedaan. Mischien dat ik dat in de toekomst nog wat beter kan doen.

    IMG_2693.JPG

    In totaal had de kop voor modificatie ongeveer 130 cm2 oppervlak waarvan plm 25 cm2 niet echt meedeed (de luchtkier tussen tunnel en kop was maar ongeveer 1 mm, nu bijna 2,5 mm).
    Al met al ongeveer 10 cm2 extra koeloppervlak gecreëerd, en ongeveer 25 cm2 aan oppervlak wat effectiever in de luchtstroom gekregen. Theoretisch zou het merkbaar verschil moeten maken, maar de praktijk zal uit moeten wijzen of dat ook zo is....
     
    Kleijntje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina